un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

2022 Year in Review: un an extra-plin pentru Orange Romania

19 Dec 2022  ·

PUBLICITATE, TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

Anul 2022 a fost unul plin pentru multe companii din România. Majoritatea au trebuit să se adapteze din mers la noi probleme, deși la început anul 2022 părea probabil unul de revenire la o cărare bătătorită și planificată.

Dintre companiile din România, sau măcar dintre companiile de tehnologie, probabil că cel mai plin an l-a avut Orange. Lista lor de “to do” pentru 2022 era deja imensă și s-au mai adăugat și diversele probleme cauzate de situația din Ucraina și de inflația crescută. Nu m-ar mira ca 2022 să fi fost cel mai aglomerat an din istoria Orange Romania. Probabil a fost un nou record de ședințe de top management și număr de subiecte distincte atinse în ele.

Iată un fel de year in review pentru Orange România în 2022.

Prima implementare a serviciilor Ultra-Reliable Low Latency Communications și Enhanced Mobile Broadband din cadrul 5G în România – februarie 2022.

Orange este compania care a testat pentru prima oară în România serviciile acestea, prescurtate uRLLC și eMBB.  Sunt două servicii specifice generației a 5-a de comunicații mobile și unul dintre motivele pentru care 5G-ul va schimba diverse aspecte ale industriei. Primul serviciu se referă la comunicații de latență foarte mică, ceea ce face posibil controlul precis al tot felul de instalații robotizate și alte funcții machine-to-machine. O latență de sub 5 ms a fost demonstrată în testul Orange.

Al doilea serviciu se referă la “viteză mare”, cum i-am spune noi, testându-se cu această ocazie o conectivitate de peste 1 Gbps în laboratorul Orange 5G Lab din Universitatea Politehnica București.

Finalizarea tranziției serviciilor Telekom Romania Communications spre brandul Orange – martie 2022.

În septembrie 2021, Orange a finalizat achiziția pachetului majoritar la Telekom Romania Communications, ceea ce noi numim “partea de fix a Telekom”. Compania achiziționată a fost redenumită Orange Romania Communications.

În 28 martie 2022, tranziția la brandul Orange a fost oficial încheiată, după un proces complex. Această dată a marcat începerea procesului de adaptare a procedurilor și fluxurilor de muncă ale angajaților Orange Romania Communications la cele ale Orange. 55 de magazine au trecut prin rebranding. S-au făcut tranziții de software și migrări de baze de date. Canalele Telekom Sport au devenit Orange Sport. Serviciile de business, Orange Business Services, s-au mărit considerabil prin adăugarea parteneriatelor și soluțiilor “moștenite”.

Tranziția aceasta a venit și cu oferte noi quad-play pentru clienți. Tranziția și împlinirea a 25 de ani în România au fost sărbătorite cu proiecții speciale pe clădirea Palatului Telefoanelor în acele zile, plus prima ofertă comună pentru clienți.

Un sediu nou în centrul Bucureștiului – martie 2022.

Tot cu această ocazie a fost prezentat și un sediu nou al companiei, care urmează să devina complet operațional la finalul acestui an. Nu știu dacă are un nume oficial, dar o parte dintre angajații Orange și Orange Romania Communications s-au mutat într-o clădire nouă și modernă din spatele Novotel, la 2 pași de Calea Victoriei, fix în centrul orașului.

Cea mai bună ofertă de fibră optică – aprilie 2022.

Rezultatele aducerii împreună a celor două infrastructuri s-a văzut în ofertele lansate de Orange cu această ocazie. Tot sub numele Orange Love, cel al pachetelor triple- sau quad-play, vin acum și oferte de Internet la 2 Gbps prin fibră optică la domiciliu.

La lansare, această ofertă costă 37 de lei pentru cei ce erau abonați Orange de mobil și 47 de lei dacă nu erai client Orange pe alte servicii. 37 de lei pentru 2 Gbps acasă este o ofertă care ar face orice străin invidios.

Remarcabil este că Orange a lansat înaintea Digi astfel de servicii. Digi anunțase lansarea unor astfel de servicii în București pentru decembrie 2021, dar acum suntem în decembrie 2022 și nici măcar nu mai găsesc pagina în care scrie “încă nu este disponibil în zona ta” sau vreo altă mențiune a lor. Orange oferă în schimb Fibră 2000 în diverse orașe din România.

Aniversarea a 20 de ani de Orange în România – aprilie 2022.

Brandul Orange are 20 de ani în România. Compania are și mai mulți ani, chiar 25, dar în primii ani a activat sub numele Dialog și în 2002 s-a făcut trecerea spre brandul Orange.

Summer Well, a 11-a ediție – august 2022.

A 11-a ediție de festival și cea mai mare ediție de până acum. Eu am fost la multe ediții Summer Well, până recent singurul festival de amploare de lângă București. Cel din 2022 a fost vizibil mai mare decât oricare altul, cu multe scene, foarte multă lume prezentă, cinema în aer liber și, poate principala schimbare, trei zile complete de festival.

Au cântat Arctic Monkey, Nothing but Thieves, Future Islands și alții, plus o mulțime de artiști mai mici pe celelalte scene. A fost excelent și, pentru mine și Matilda, ca o vacanță exotică după ce am avut norocul să o putem lăsa pe Alice acasă cu bunicii ei fix în acea perioadă.

Orange Fab adună 40 de start-up-uri în accelerator – septembrie 2022.

Orange Fab este programul de accelerare a companiei românești, lansat în 2017. Un avantaj al său este că Orange are obiceiul de a lua ca parteneri diversele startup-uri din program în proiectele de tehnologie implementate de divizia Orange Business Services pentru diverși clienți. Țin minte că diverse startup-uri  care au fost prezente în trecut prin Innovation Labs au montat apoi echipamente sau sisteme prin proiecte Orange precum smart city-ul Alba Iulia sau centre comerciale mari.

De exemplu, în 2022 s-au alăturat în Orange Fab startup-uri precum Esave, care are un sistem de valve inteligente și senzori și software AI pentru gestionat automat încălzirea unei clădiri, eficientizând costurile, și FieldOS, care ajută la gestionarea bunurilor unei companii de către echipele de mentenanță. Amândouă sună a soluții foarte utile în mediul B2B.

Apropo de Orange Business Services, compania implementează în acest an plata contactless a călătoriilor direct în mijloacele de transport, în Brașov. Este un proiect în parteneriat cu BCR și cu RATBV. În 70 de mașini se poate deja plăti cu cardul, telefonul sau ceasul valoarea călătoriei. Este al 16-lea oraș în care Orange Business Services implementează astfel de servicii.

Tot pe finalul acestui an, Orange Business Services a lansat un nou raport Business Internet Security 2022. Cuprinde informații precum:

În 2022, atacurile asupra companiilor private și instituțiilor publice au fost din ce în ce mai numeroase și mai sofisticate, cele de tip DDoS înregistrând o creștere de 21% față de anul trecut, în timp ce atacurile ransomware au fost cu aproape 18% mai multe decât în 2021. S-a observat un interes sporit al atacatorilor către ținte din zona politică și socială, pe fondul războiului din Ucraina, dar și spre instituții media, de sănătate, site-uri și aplicații guvernamentale.

Au mai dat astfel de cifre cu diverse ocazii. Ideea este că Orange are un număr mare de clienți business protejați de diverse soluții de securitate a rețelei, așa că au locuri “în primul rând” la a vedea amploarea încercărilor de hacking pe diverse sectoare ale economiei. Infograficul de mai jos spune mai multe:

Aplicația de mobil Calitatea Aerului, făcută în colaborare cu Ministerul Mediului și care adună informații de la senzori de pe întreg teritoriul României, s-ar putea să vă intereseze. O găsiți pentru Android și iOS.

Fundația Orange a împlinit 10 ani de activitate – septembrie 2022.

6 milioane de euro investite în acești ani, alți 400.000 de euro donați spitalelor din România în pandemie și 135.000 de euro pentru sprijinirea refugiaților ucraineni. Au sprijinit zeci de proiecte în această perioadă, inclusiv 5 programe strategice cu acoperire națională.

Găsiți aici cele 5 programe mari. Digitaliada a adus mediul digital la mii de elevi, iar programe precum Centrul Digital pentru Femei sau Solidarity FabLabs oferă competențe digitale și instruire tehnică femeilor vulnerabile sau tinerilor fără posibilități care vor să învețe o meserie bună.

Orange Educational Program împlinește 25 de ani – noiembrie 2022.

Programul acesta a început în 1997 la Universitatea Politehnică din București și s-a extins apoi și la altele din țară. În total, 1.200 de studenți au absolvit acest program și 500 dintre ei au continuat apoi cu stagii de internship în compania Orange, mulți rămânând apoi acolo ca angajați. Marius a participat la gala de absolvire din acest an și are mai multe detalii, inclusiv fotografii cu Facultatea de Electronică în prezent și decanul ei, Mihnea Udrea, care pe vremea mea mi-a fost profesor la câteva seminare.

Orange face cea mai mare achiziție de spectru pentru dezvoltarea rețelei din România – noiembrie 2022.

264,6 milioane de euro va plăti Orange către statul român după ce, la “licitația 5G” recentă, a achiziționat cel mai mare număr de blocuri de spectru puse la bătaie de către ANCOM. 61% din suma totală obținută de ANCOM prin licitație vine de la Orange, ceea ce confirmă de fapt planurile long-term ale companiei în România și dorința de dezvoltare pe toate planurile.

Am analizat mai pe îndelete licitația într-un articol dedicat. Pe scurt, Orange și-a crescut cu 33% cantitatea de spectru deținut în cele trei benzi de frecvență licitate și acum deține cel mai mult spectru din România. Mai mult, majoritatea spectrului câștigat le va fi pus la dispoziție începând cu ianuarie 2023, deci dezvoltarea rețelelor 5G și 4G poate continua în ritm bun. Doar spectrul de peste 3400 MHz va fi pus la dispoziție de statul român începând cu anul 2026.

Dezvoltarea rețelei se vede de fapt și în creșterea acoperirii 5G în acest an. Orange a anunțat ca milestone-uri acoperirea 5G în Bacău (iunie 2022), Arad (august 2022), Sibiu (septembrie 2022) și Suceava (noiembrie 2022). 21 de orașe din România au acum acoperire 5G de la Orange, inclusiv diverse localități din Ilfov și stațiuni de munte și de la malul mării.

YOXO include și conectivitate 5G – noiembrie 2022.

Pun și extinderea aceasta a YOXO în 5G (pe abonamentul de 150 GB la 39 de lei momentan) din câteva motive. Întâi, întărește ideea de mai sus de dezvoltare a rețelei 5G. Apoi, am testat YOXO anul trecut și l-am folosit pentru multe luni ca eSIM în telefonul meu pentru că oferă zeci de GB de trafic de date pentru cel mai mic preț. Și pentru că l-am activat pe eSIM, totul a durat 10 minute de la nimic la “telefon activ pe rețeaua Orange”, fără a fi nevoie să ies din casă.

Mai mult, am făcut recent un sondaj privind operatorii telecom din România și am rămas uimit să văd în comentarii cât de mulți dintre voi au YOXO. Chiar pare că a prins bine de tot, cel puțin în bula noastră de nevoi comunicaționale.

De fapt, ce am observat acolo este că, după câteva mii de voturi, majoritatea cititorilor acestui blog folosesc servicii Orange, chiar dacă nu la mare diferență față de alți operatori. Partea interesantă este că, deși 36% dintre voi folosesc serviciile Orange, 45% consideră că Orange este cel mai bun operator din piață. Este o diferență mare.

O să comentez rezultatele acelui poll în alt articol dedicat, că am devenit curios privind câți au YOXO dintre clienții Orange ce citesc și acest blog.

    14 comentarii

  1. comentez deloc pe acest site dar digi implementase 10gb in anumite zone nu s-a mai incurcat cu 2gb

      (Citează)

    • Da, Digi este ușor ciudat. În zona mea au scos din site de tot mențiunile despre 2,5G și 10G, deși trebuiau implementate încă din nov 2021. Azi este o conferință de presă, o să-i întreb.

        (Citează)

    • Cătălin Tănase

      19/12/2022 la 2:34 PM

      Da, Digi are viteze maxime mai mari decât Orange, dar în mai puține zone decât are Orange 10Gbps.

      Eu am internet fix de la Orange prin fibră, abonament de 1Gbps, de trei ani de zile. Sunt foarte mulțumit

        (Citează)

    • Teoretic la Digi exista optiune de comanda pentru FB 10G doar acolo unde este activa infrastructura.

        (Citează)

  2. Da…și site-ul lor este o glumă proastă. De la design până la funcționalitate. În 2022 (3).

      (Citează)

  3. Am avut o comanda online de la Orange cu un produs lipsa, a cărui reclamație am făcut-o din Noiembrie. Încă nu m-a contactat nimeni, deși o data la 2 săptămâni sun sa aflu statusul, și că e încă in lucru la logistica. Aia e, nici că nu o sa le recomand serviciile.
    De asemenea, tot ei nu mi-au putut oferi la fidelizare nimic, acum câțiva ani, unui abonament vechi de peste 15 ani, așa că portat a fost.

    Nu prea am rămas o experiență plăcută în legătură cu serviciile lor.

      (Citează)

  4. Fiind o postare sponsorizată de Orange știu că vor citi și comentariile.

    Așadar (mă) întreb: De ce o companie atât de mare și performantă nu încetează să considere că e ok ca “My Orange” să arate și să funcționeze așa, atât în varianta mobilă cât și cea web?!

    Am văzut la Yoxo că știți să colaborați cu oameni care pot să facă o aplicație/site să arate decent și funcțional…

      (Citează)

    • Boala asta cu aplicatia complet neintuitiva si care se incarca foarte greu o au si cei de la Vodafone. In ultima vreme au mai imbunatatit ceva la viteza de accesare, dar tot nu se ridica la nivelul la care te-ai astepta de la o companie cu afaceri de zeci de miliarde.

        (Citează)

    • Da, din păcate și eu ma confrunt cu aceeași pb cu aplicația și la Vodafone.

        (Citează)

  5. 1. Orange sunt foarte scumpi. Atunci când îmi ceri cu peste 500%!!!!! mai mult decât alt operator din piață pe un pachet suficient pentru nevoile mele ma faci sa ma simt furat. Sunt client vechi, de pe vremea Dialog-ului și Nokia 5110, dar gata, la finalul perioadei contractuale “Pa Orange!”.
    2. In sondajul tau ma uimit ce procent mare are Digi. Unde sunt vremurile cand piata era impartita aproape egal intre Orange si Vodafone, iar altii nici nu contau.

      (Citează)

  6. Dupa articolul asta imi vine sa trec pe digi.

      (Citează)

  7. Ai primit și tu Radu joc chinezesc de la Orange cu ocazia asta?

      (Citează)

  8. Am citit pe aici despre Yoxo, am intrat pe site să văd ceva detalii. Mi-am făcut abonament Yoxo.

    Ceva e făcut aiurea in Yoxo, opțiunile. Dacă am abonament de 19 lei (atât ai nevoie) și vrei să pleci neprogramat în străinătate e ok, poți să-ți iei o opțiune de 30 de lei pt roaming. Numai că opțiunea e valabilă până la începerea unui nou ciclu de facturare. Adică, dacă încep o nouă lună de facturare pe 30 dec și eu plec pe 29 dec opțiunea mea va fi valabilă doar 1 zi. Ceea ce e cam aiurea. Pe prepay Orange când iei o opțiune cu roaming, aceasta e valabilă 30 de zile.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus