un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Calculul problemei parcarilor

16 Oct 2008  ·

GÂNDURI  ·

10 comentarii

Am văzut azi mai multe posturi despre ce s-ar putea face prin Bucureşti pentru a fluidiza traficul şi pentru a rezolva problema parcărilor insuficiente şi a străzilor aglomerate ce apar ca o consecinţă imediată. Din păcate, eu consider că problema parcărilor şi a aglomeraţie îşi are originea acum mulţi ani, în vremea comunistă a trăitului la bloc, “la cutie”.

Asta după ce vara aceasta mă uitam şi în Londra, şi în Bruxelles la traficul imens de acolo, dar totuşi nicăieri nu vedeam maşini oprite aiurea sau benzi de stradă ocupate de maşini parcate. “Ce fac frate ăştia, le levitează? Unde le parchează, că nu am văzut nici o parcare?”. Apoi m-am uitat în jur şi nu am văzut nici blocuri înalte ca la noi, majoritatea oraşelor mari din vestul Europei, pe care le luăm ca model, nu au decât foarte puţine construcţii mai înalte de 4-5 etaje. În zonele rezidenţiale şi prin centrul oraşului media aş zice că e de maxim 3-4 etaje pe clădire tip bloc.

Păi, un bloc de 4 etaje ocupă aceeaşi amprentă pe sol ca unul de 10 etaje. La străini, considerând 3 apartamente la fiecare etaj, rezultă un total de 12 familii care locuiesc într-un bloc. La noi sunt de obicei 4 apartamente pe fiecare palier, deci 4×10 = 40 de familii. La aceeaşi parcelă de pământ ocupat pe această planetă, străinii au de parcat 12 maşini, românii 40 (considerând în medie una de familie). Dacă oamenii se pot înghesui unul peste celălalt în 10 niveluri, maşinile nu, aşa că 40 de maşini care au nevoie fiecare de câte 5 metri de parcare ocupă în total 200 de metri liniari de stradă. Păi… perimetrul unui bloc cred că are mai puţin de atât. Dacă merg 200 de metri pe strada mea trec pe lângă vreo 5-6 scări de bloc, deşi acel spaţiu de stradă/trotuar este suficient doar pentru parcarea maşinilor aparţinând unei singure scări. Unde să încăpem toţi? Comuniştii au avut ideea să înghesuie oamenii pe verticală în loc să întindă oraşul ca suprafaţă şi să facă străzi mari şi blocuri mici şi cartiere multe de case. Asta era mentalitatea lor, acum noi ne frângem mâinile. Vrem să avem traficul ordonat al străinilor şi trotuarele libere de acolo şi aerul lor curat, dar uităm că avem oraşe concepute după complet alte metode.

În Bruxelles am văzut multe parcări subterane. Blocurile aveau parcarea la subsol. Odată blocul făcut, cum e la noi, mă îndoiesc că i se mai poate adăuga parcare subterană, că doar nu mai sapă nimeni sub el. Soluţia ar fi să dărâmi blocurile vechi şi în locul lor să construieşti altele noi, mai moderne, mai spaţioase… dar la noi nu există proprietari de bloc care să facă ce vor cu el (inclusiv să-l dărâme), ci fiecare om îşi are apartamentul său. Chiar mă întreb dacă actualele blocuri comuniste vor fi dărâmate vreodată şi ce se va întâmpla cu ele atunci când vor ajunge să aibă 100 de ani sau mai mult.

Manafu are ca propunere să se facă livrările la magazine în timpul nopţii sau foarte dimineaţa. Nu văd cum ar fi posibil acest lucru, să deranjezi tot blocul noaptea pentru că vine un camion să descarce baxuri de Cola şi iaurt şi pufuleţi pentru buticul de la parter. Şi nici cum poţi obliga angajaţii să vină în fiecare noapte la muncă şi să bage marfa în magazin. Celelalte propuneri se leagă de încurajarea mutării firmelor spre periferia oraşului, unde e spaţiu mai mult pentru parcuri auto. Păi asta mi se pare una din cauzele problemelor de acum. Oamenii care lucrează la periferie, prin Pipera sau pe DN1, unde nu se poate ajunge uşor cu autobuz sau metrou, merg la servici cu maşina. Chit că fac două ore. De asta DN1 e veşnic ocupat, că mă miram de unde naiba vin atâtea maşini spre Bucureşti, miercuri la ora 12 ziua, de era coadă mare de dincolo de Metro. De la firmele care s-au mutat la periferie şi care trebuie să ia sau să ducă marfă şi acte la firmele din oraş sau de la periferia din partea opusă. Nu mai zic că în lipsa unei şosele de centură viabile nici măcar între două firme din Pipera nu se poate ajunge repede. O altă idee năstruşnică este “Impunerea unui număr mai mare de locuri de parcare pentru clădirile de birouri, poate în raport de suprafaţa imobilului şi numărul de angajaţi şi chiar vizitatori.” Citeam acum un an despre noua clădire de birouri din Piaţa Victoriei, turnul acela de sticlă, şi care la cele 24 de etaje ar avea nevoie de aproape 3 kilometri de stradă numai pentru angajaţii care vin cu maşina la muncă, la care se mai adaugă şi spaţiul necesar clienţilor care vin în vizită. Parcarea subterană nu va fi niciodată încăpătoare şi de obicei este rezervată directorilor şi eventualilor vizitatori importanţi. Chit că stă goală, e de obicei păzită de vreun bolând care are ordin să nu lase pe nimeni să parcheze la subsol sau se intră doar cu card de acces dat celor cu funcţii importante.

Iar la Zoso am citit despre o comisie care propune printre altele limită de 30 km/h în zonele rezidenţiale, interzicerea staţionării pe banda 1 pe străzile cu doar două benzi şi alte astfel de chestiuni idealiste. Păi aici ne întoarcem la o veche problemă şi anume nerespectarea legii. Şi acum staţionarea este interzisă în multe locuri, şi acum există o limită de viteză, şi acum parcarea este permisă doar în anumite locuri, şi acum este interzisă staţionarea “pe avarie” sau blocarea intersecţiei sau parcatul pe spaţiul verde. Problema este că nu aplică nimeni legea, nu dă nimeni amenzi şi deci nu respectă nimeni legea. La fel ca legea prin care proprietarii de câini sunt obligaţi să adune mizeriile pe care le fac patrupedele scoase la plimbare. Pe câţi aţi văzut făcând asta şi câţi au luat amenda din acest motiv? Normele şi legile sunt bune dacă le poţi aplica şi dacă poţi pedepsi încălcarea lor. La noi e imposibil.

    10 comentarii

  1. nu poti relativiza totul asa de usor si reduce la niste calcule. pornesti de la niste premize gresite (cele legate de inaltime) ceea ce face tot calculul ce urmeaza inutil. ai ales si niste cazuri total atipice de densitate (mai ales londra), asa ca nu prea merge logica. toate orasele europene sunt extrem de dense si nu sunt comunistii aia care s-au trezit sa ne bage la inaltime, densitatea e o nevoie reala, cel putin in europa…..la noi a fost foarte prost aplicata, extrem de prost. daca vrei urbanism “white picket fence” poti oricand sa mergi in america si sa utilizezi masina sa faci orice miscare.
    iar “afara” trebuia sa te uiti ca, chiar si in zonele f dense oamenii utilizau transportul in comun (care merge la ei) decat sa aiba 3 masini pt familie de 3 oameni. noua ne place modul american de viata, unde daca nu ai x masini in familie esti un nimeni. cat despre cuvantul “dens”, orice cartier din paris este mai dens decat tineretului sau berceni, ca sa iti dau niste locuri pe care le cunosti bine.

    in fine, sunt multe chestii de zis aici, nu ajung nici cateva pagini.

      (Citează)

  2. eu cred ca poti cere firmelor sa livreze noaptea, problema galagiei fiind cumva una romaneasca. si sa se conformeze acestui proces cu personalul necesar. a existat si exista schimbul trei in multe locuri sau oameni care sunt pe strada de la 4-5 dimineata. si angajatii aia isi vad de treaba.

    iar mutarea la periferie e fireasca nu doar pentru firme… la noi sunt inca unitati de productie in mijlocul cartierelor rezidentiale aglomerate.

      (Citează)

  3. Stefan, transportul in comun merge bine oriunde, cu conditia sa fie drumurile libere. Tot in Bruxelles am ramas uimit de cate strazi aveau cu tramvai pe centru si in rest o singura banda. Cu toate acestea, nu exista blocaj pe nicaieri si nu era nimeni parcat pe carosabil. La noi nici macar o singura astfel de strada nu poate fi data drept exemplu.

    Cristi, te-a deranjat vreodata o motocicleta noaptea? Vreo masina care claxoneaza, vreun camion ratacit care trece pe langa bloc? Inchipuie-ti 10 astfel de camioane pe noapte. Livrarile nu se fac de la aceeasi firma, ci vin pe rand Coca Cola, Pepsi, Danone, paine, suc natural, carne, etc. Ar inseamna sa ai o echipa intreaga care sa lucreze toata noaptea la incarcat marfa. Nu e fezabil din punct de vedere economic sa ai atatia angajati. Ce sa mai zic la intreprinderi si uzine…

      (Citează)

  4. Manafu are dreptate, cel putin partial. Isi mai aduce aminte cineva ce scandal a iesit cand a interzis Basescu camioanele ziua in oras? Ca vai, cum o sa mai ajunga marfa in magazine, cum o sa se mai construiasca, nenorocire, tragedie. Un amic care lucreaza la Pepsi mi-a spus ca asa zisa criza a durat doua zile, pana au adus din provincie dube de 7.5 tone si cu asta basta. Ia sa ne imaginam acum pe langa traficul pe care-l stim si camioane, basculante, tir-uri si tractoare cu platforme si remorci. Nasol, huh?
    In Bruxelles am trait o intamplare relevanta din doua puncte de vedere. Am iesit cu un belgian sa ne arate orasul si a parcat langa trotuar. In orice loc unde parcarea nu era interzisa existau parcometre (sau cum le-o spune). A stat cateva minute omul ca sa estimeze cat vom sta si sa-si adune banii pentru parcare, era destul de scump si nu merita sa platesti 3 ore cand stai doar una. Pe de alta parte era omul destul de stresat ca depaseste timpul platit si incaseaza amenda. Si chiar am vazut de mai multe ori agenti de politie (sau de la primarie, nu stiu) care verificau bonurile puse in geam si notau unele numere de inmatriculare. Deci cam asta ar fi: a) locuri de parcare exclusiv cu plata (in centru macar) si respectarea legii cu sanctionarea celor care o incalca.
    Problema blocurilor comuniste este reala si grava. Si eu ma intrebam mai demult ce o sa se intample cand o sa se termine ciclul de viata pentru cartiere intregi, construite in acelasi timp. Si cum se gandeau comunistii ca vor parca oamenii muncii masinile, cand blocurile sunt asa inghesuite. Probabil ca nu isi imaginau ca romanul va avea un nivel de trai asa ridicat incat sa-si permita masina mai mult de jumate din locatarii unei scari… :)

      (Citează)

  5. ultima fraza a lui ipo este exact punctul ce doare cel mai tare.
    problema este urmatoare: blocurile sunt coproprietati…….apartin tuturor. asta inseamna ca trebuie sa exista o miscare cu acordul majoritatii pt investitie. si bani. in schimb baietii asteapta toti ca statul sa le dea, uitand ca apartamentele le apartin LOR. m-am lovit de atitudinea asta des, ca locatar dar si ca arhitect, cand am incercat sa propunem diverse proiecte de reabilitare,etc. gasesti 1-2 care inteleg ca asta le va face aparatementele mai valorase, creste niv de viata , etc……….. si restul care dau din gura si se fac ca ploua, neuitand sa se planga ce scumpa e viata.
    asta avem, cu asta defilam.

      (Citează)

  6. @ipo: eu vad o gramada de camioane si basculante prin oras. Din cand in cand chiar si cate un TIR.

    O chestie tot legata de trafic: in Pipera pe Petricani de la bariera si pana la rond se contruiesc in draci zeci de cladiri de birouri, numai sticla si lux toate. Niciunul din constructori nu lateste drumul nici macar cu 1 metru, desi acest lucru ar fi si in beneficiul viitorilor sai chiriasi. Curtea cladirii sa fie mare, nu conteaza ca faci 3 ore pana acolo.

      (Citează)

  7. o solutie ar fi sa se desfiinteze acele buticuri de garsoniera, care oricum nu sunt o idee buna chit ca multi le vad utilitatea, chiar si eu. atunci nu ar mai fi livrari.

    BTW, sa stii ca si masina de gunoi vine in fiecare zi sau la 2 zile. si nu o aud mereu. sau m-am obisnuit.

    in strainatate, seara esti mort de sete daca nu ti-ai luat ceva de undeva sau platesti cat nu face pe o apa la 0,5.

      (Citează)

  8. In fine, camioanele nu sunt interzise de tot, dar se platesc niste taxe foarte mari. E destul de logic, pentru ca totusi mai e nevoie de o betoniera la o constructie, un camion samd. Dar numarul lor este redus drastic. Imi aduc aminte cum era pe vremea lui Ceausescu si era jale, plin de basculante si tractoare cu platforma pe santierele patriei. Si la cat de mult a inceput sa se construiasca in ultimii ani…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus