un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube! Un subscribe ajută enorm.

Viitorul televiziunii și Internetului prin cablu în Europa, venituri, abonați și noi tehnologii

13 Mar 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

13 comentarii

Sunt la Cable Congress, un eveniment organizat anual de către Cable Europe, o asociație a celor mai mari provideri de servicii de cablu (TV, telefonie, Internet) din Europa. După o zi întreagă de prezentări și discuții libere, am strâns mai jos câteva idei foarte bune despre această industrie.

Contează? Da, desigur, cu toții ne uităm la televizor, consumul de TV crește, veniturile din serviciile pe cablu cresc și ele, iar felul în care vom beneficia de ele în viitor este conturat de aceste companii și asociații.

Trecerea la televiziune digitală

Din monitorizarea Cable Europe, anul trecut (2013) s-a ajuns ca majoritatea abonamentelor TV să fie cele digitale, depășindu-se pentru prima oară numărul celor analogice.

Ca să fie clar, asta înseamnă că transmisiunea este una digitală, semnalul TV fiind asemănător ca format cu ceea ce avem pe calculatoare. Sistemul analogic, cel vechi și încă foarte popular în România, are multe dezavantaje precum degradarea imaginilor (purici șamd), sunet de calitate slabă, mai puține canale TV șamd. Asta într-o explicație foarte inexactă, apropiată mai degrabă de ce simt concret clienții, la modul ELI5 (explain it like i’m 5 years old).

În 2013 televiziunea digitală a reprezentat 54,3% din totalul abonamentelor, adică în jur de 31 de milioane.

O cifră și mai interesantă: 2009. Acela este anul în care veniturile din televiziune digitală au depășit veniturile din cea analogică, deși aceasta din urmă era majoritară. Asta înseamnă că clienții serviciilor digitale consumă mai mult, cumpără pachete extinse, video-on-demand și altele.

Venituri și abonați la servicii triple-play

Triple-play = tripleta televiziune, telefonie și internet oferite de același operator.
Quad-play = la cele de mai sus unii adaugă componenta de mobilitate, asta putând însemna telefonie mobilă sau doar wi-fi în casă prin intermediul modemului instalat de ei (cum face UPC la noi, de exemplu)

Venituri totale: 21,9 miliarde de euro, din care telefonia și Internetul aduc aproape jumătate:

  • telefonie 4,2 miliarde / 19%
  • Internet 6,2 miliarde / 28%
  • televiziune 11,5 miliarde / 53%

Față de acum 10 ani (2003), cea mai mare modificare este la secțiunea Internet, care a crescut în ponderea veniturilor de la 14% la 28%.

Creșterea totală este semnificativă. În 2003 veniturile combinate erau de 11,4 miliarde euro, pe când acum operatorii europeni (sau cel puțin cei monitorizați de Cable Europe, dar datele sunt suficient de bune pentru a extinde statistica la toată Europa) au avut 21,9 miliarde venituri.

Față de 2012, creșterea a fost de 1,2 miliarde euro (5,9%), iar defalcat pe servicii cea mai mare a avut-o Video-On-Demand, 18%.

crestere_anuala_venituri_cable_congress

evolutie_triple_play_cable_congress

Există 109,3 milioane RGU-uri, un termen specific industriei. RGU = Revenue Generating Units și se referă la numărul de servicii totale contractate de diverși clienți. Un client poate avea mai multe servicii, de exemplu majoritatea dintre noi suntem abonați acasă și la TV și la Internet și la telefonie fixă, deci 3 RGU la un singur client.

Tendințe în industrie

Există în jur de 6.000 de provideri de servicii prin cablu în Europa, dar tendința este să se consolideze în companii din ce în ce mai mari (sau să se lase cumpărați de acestea). 50 de milioane de locuințe sunt abonate la servicii oferite de companii mici.

Se așteaptă cu interes alegerile europarlamentare de anul acesta, deoarece reglementările UE influențează mult strategia providerilor de cablu. Totuși, un CEO a declarat că problemele nu vin de fapt de la Bruxelles, ci mai degrabă reglementările suplimentare din fiecare țară le pun probleme, fiind nevoie de o adaptare la fiecare piață în parte.

Mai important pentru noi, clienții și consumatorii acestor servicii, pentru următorii ani se vorbește despre:

  • vizionarea multiple screens, care poate însemna integrarea cu social media, de exemplu. Ați văzut deja emisiuni și seriale care propun un hashtag chiar pentru fiecare episod în parte, încurajând utilizatorii să discute în timp real despre ce văd (ca la noi cu #vocearomaniei sau #masterchefromania)
  • screen mirroring pe dispozitive mobile, adică să văd programul TV pe tableta mea, atunci când plec câteva minute la… bucătărie (să zicem)
  • dispare limita dintre televiziunea clasică, vizionarea pe mobil și cea nomadică, adică din orice loc. Clienții vor toate trei modurile oricând, iar servicii VoD (Hulu, Netflix, Amazon, iTunes) au arătat această lipsă din partea providerilor tradiționali de cablu.
  • viitorul pentru consumat televiziune este Internetul. Oamenii vor acces la conținutul oferit de obicei de canalele TV atunci când vor ei, la ce vor ei și de oriunde ar fi. Asta e posibil prin Internet și comunicații mobile.

Despre Smart TV-uri

Am asistat la o discuție între trei CTO (chief technology officer) de la Liberty Global (firma mamă a UPC România, dar cu operațiuni în alte 13 țări și zeci de milioane de clienți), Ziggo și Kabel Deutschland și una dintre întrebări a fost despre Smart TV-uri.

Mai exact, s-a pus problema dacă Smart TV-urile îi pot ajuta să introducă toate aceste tehnologii noi în casele oamenilor. Răspunsul lor a fost unul negativ.

Mai precis, toți trei au spus că Smart TV-ul este un produs “dificil”. Producătorii schimbă foarte des, practic de la o generație la alta, standardele browserului inclus și modifică interfața smart, iar în plus fiecare producător de televizoare implementează diferit anumite servicii.

Altfel spus, operatorii de cablu ce dezvoltă aplicații Smart TV pentru clienții lor se văd nevoiți să le modifice foarte des, ajungând la 30-40 de variante diferite, iar mentenanța lor și chiar și suportul tehnic pentru client este un coșmar.

Este mult mai simplu acum să lucrezi cu set-top box-ul tău prin care să oferi servicii suplimentare. Chiar și cu 10 variante diferite de set-top box-uri, luând în considerare că de-a lungul anilor se montează diferite modele în casele abonaților, este mai simplu decât să te lupți cu 30-40 de Smart TV-uri diferite.

Este nevoie ca producătorii de Smart TV-uri să adopte o platformă și niște standarde comune.

Cum foarte bine a spus unul dintre cei trei domni, producătorii de televizoare (Samsung, LG, Sony etc) vor un singur lucru: să-ți vândă un televizor, chestie pe care o fac o dată la câțiva ani. Ți-au dat cutia, ți-au luat banii, de aici te descurci tu.

Providerii de cablu, în schimb, iau bani lunar de la abonați și deci trebuie să le asigure constant servicii de calitate pentru a-și menține clienții fericiți, iar Smart TV-urile le-ar da prea mult de furcă aici.

Citește și: UPC a lansat oficial CI+, articol scris la lansarea din aprilie 2012. Între timp și RCS a introdus carduri CI+

Despre 4K

Aici situația stă și mai rău. Un CTO s-a ridicat și a spus “nu vă cumpărați acum televizor 4K sau, dacă tocmai ați luat unul, returnați-l cât mai puteți”.

Asta pentru că în domeniul 4K urmează să se schimbe niște standarde privind culorile, ceea ce se va întâmpla la vară. Probabil că unele dintre televizoarele 4K actuale vor putea fi upgradate software sau hardware, dar nu toate.

Mai mult, te vei putea bucura de 4K doar cu un cablu HDMI 2.0, iar majoritatea televizoarelor actuale 4K nu beneficiază de această tehnologie.

Dincolo de asta, mulți dintre cei ce au vorbit consideră că trecerea de la HD la 4K nu are un impact atât de mare precum cea de la definiție standard/analogic la HD. Nu pentru consumatorul obișnuit de televiziune.

Prin urmare, deși companiile sunt dispuse să investească în 4K, o vor face atunci când clienții le vor cere acest lucru, iar cererea va fi determinată de apariția conținutului (filme, seriale, emisiuni) filmate 4K, ceea ce se va întâmpla lent.

Trecerea la rețele mobile

Momentan rețelele cablate reprezintă cea mai bună soluție pentru a aduce în casele oamenilor o conexiune broadband puternică. Dacă ai în casă mai multe laptopuri și tablete, o rețea wireless bazată pe o conexiune cablată îți oferă performanța cea mai mare.

O să dau exemplu aici UPC România, nu competiția lor (în fond, mă aflu aici la invitația UPC): ei oferă Internet la 200 Mbps cu trafic nelimitat pentru doar 60 de lei pe lună, mai puțin dacă iei de la ei și televiziune și telefonie (triple-play). Modemul care-ți este dat gratuit de ei generează o conexiune wireless în toată casa ta.

Acum gândiți-vă câți bani ați da pe lună pentru un abonament 4G de 200 Mbps (care încă nici nu-i posibil la noi, probabil rețelele ce se vor lansa în aprilie vor fi la 100-150 Mbps). Cât ar costa un 4G nelimitat? Cu siguranță mai mult de 60 de lei.

Altfel spus, “cablul” va rămâne pe piață o vreme îndelungată de acum încolo, iar tot ce trebuie să facă acești provideri pentru a-și asigura în continuare venituri este să se adapteze la cerințele clienților, adică video-on-demand, configurabilitate șamd.

Una dintre cerințe este totuși mobilitatea. Oamenii vor să urmărească filme și seriale și sport pe dispozitive mobile, nu neapărat în fața televizorului. Companiile de cablu au deci programele și o bază mare de abonați ce vor să ia de la ele acest conținut, așa că au două căi pentru a-l oferi prin date mobile:

  1. devin și ele operatori mobili, cel mai simplu prin sistemul Mobile Virtual Network Operator, adică își fac propria rețea pe infrastructura oferită de un operator telecom tradițional.
  2. dezvoltă singure și o rețea mobilă sau cumpără un operator mobil.

Acum, din piață tendința pare a fi inversă, adică operatorii mobili cumpără companiile de cablu. Cel mai bun exemplu este achiziția de către Vodafone a Kabel Deutscheland, un mare provider din Germania, formând acolo un grup solid ce poate oferi toate serviciile necesare clienților. Cam asta e și părerea mea, că operatorii mobili, având în spate puterea unui grup ce acționează probabil la nivel mondial, își permit să cumpere providerii de cablu, care sunt ceva mai mici, fiind abia acum în proces de consolidare în companii tot mai mari.

Update 17 martie: grupul Vodafone cumpără Ono, un provider spaniol de servicii prin cablu, pentru 7,2 miliarde de euro.

Am transmis în direct din sala de presă de la Cable Congress, unde mă aflu la invitația UPC România.

În încheiere vă las cu acest clip amuzant, prezentat aici ca exemplu de adaptare la glumele făcute de spectatori, un semn că serialul a avut succes mare în piață: ghidul lui Don Draper de cucerit femei:

    13 comentarii

  1. Părerea mea e că e exagerat să spui că cei de la UPC oferă quad-play fiindcă îți dau un router wi-fi, de multe ori mai prost decât un router luat cu 200 de lei de la Carrefour. Și nu vorbesc din cărți, îți spun din proprie experiență, routerul lor Technicolor 7200 e praf la capitolul wi-fi. Pe cablu nu am nimic de obiectat în ceea ce privește viteza, ating aproape non-stop peste 190 Mbps.

    Dacă tot ai tangențe cu UPC-ul și văd că ai pomenit și cele 4 litere magice (MVNO), ne poți spune dacă are în plan operatorul de cablu așa ceva?

    Cei de la RDS au mers pe varianta dezvoltării unei rețele mobile proprii și oferă la prețuri derizorii (mie așa mi se par) servicii de telefonie mobilă+net mobil. Pentru roaming sunt operatorul meu preferat, au niște tarife incredibile și parteneriate ok cu toți operatorii testați de mine în Europa, dar și în afara ei. Problema lor majoră e acoperirea din țară (momentan), tocmai de aceea ar fi interesant ca UPC să vină ca MVNO peste rețeaua Orange sau Vodafone, că dacă vin peste rețeaua Digi Mobil e cam aiurea.

      (Citează)

    • @Roxana: asta cu MVNO este genul de întrebare la care nu mi-ar răspunde nimeni. Un astfel de anunț se face cu pompă și la momentul oportun, nu se răspunde până atunci doar pentru că cineva pune în sfârșit întrebarea.

      Să vedem dacă astăzi se mai anunță ceva interesant.

        (Citează)

    • Pe Wifi cât prinzi?

        (Citează)

  2. pentru un operator de cablu ar fi usor sa puna antene 4G in oras. locatiile utilizatorilor sunt fixe, incarcarea relativ constanta, ajungi cu fibra in antena usor, e mai usor de construit si optimizat o astfel de retea.

      (Citează)

    • @add: să pui antene e ușor, dar amintește-ți câți bani s-au dat pe spectrele cumpărate de la ANCOM. Și nu-i vorba doar de acele milioane, ci și de echipamente, tehnologie, oameni pregătiți în domeniu, marketing și apoi trebuie ca și clienții să cumpere 4G de la tine, nu de la operatorii clasici din domeniu.

      E foarte complexă treaba, costă enorm de mult și momentan nu prea este business-ul în care cei cu cablul au competențele necesare.

        (Citează)

  3. Despre chestiunea net neutrality s-a discutat ceva? Cablistii fac un push mare in perioada asta pentru limitarea vitezei la marii cunsumatori de banda cum ar fi Netflix si se calca pe bataturi si prin faptul ca sunt in acelasi timp creatori de continut. In State e mare discutie pe tema asta, mai ales in contextul fuziunii Time Warner – Comcast.

      (Citează)

    • @ipo: da, s-a discutat, dar tangențial și nu cunosc eu multe pe subiect pentru a putea scrie ceva.

      Rene Obermann, fost CEO Deutsche Telekom și acum CEO la Ziggo a spus că în viziunea sa trebuie să existe ceva “net neutrality” pentru a proteja micile servicii, deoarece de acolo vine inovația. Totuși, discuțiile sunt abia la început, există multe înțelesuri pentru acest termen și mai multe nu se poate discuta acum.

      S-a vorbit un pic și pe tema “operatorii de cablu devin și creatori de conținut”, dar revin asupra ei în viitor.

        (Citează)

  4. @nwradu: Cablistii care sunt in acelasi timp si ISP nu au niciun interes sa se deschida discutia pe net neutrality si e de inteles. Serviciile VoD de tipul Netflix, pe langa faptul ca ii concureaza pe zona de continut (nu numai pe ei, ci mai ales pe marile retele TV si studiouri de film, vezi succesul House of Cards), sunt si mari consumatori de banda. Asa ca un cablist se poate proteja limitand banda selectiv pe diverse servicii sau site-uri, in detrimentul intereselor consumatorilor. In mod normal piata ar trebui sa se autoregleze, dar nu e cazul, vezi costurile cu internetul si telefonia mobila in State. Aici e o problema care poate tine institutiile pentru supravegherea concurentei si de FCC. In momentul de fata cablistii sunt in avantaj, deciziile din tribunal au aratat ca internetul poate fi considerat o utilitate, ca apa sau energia electrica, tarifate per consum. Intr-adevar, e o problema stufoasa.

    Mi-a placut cum remarca insa cineva ca VoD a schimbat obiceiurile de consum TV, din cauza ca a inceput sa para mai apropiat de cinema, pretentiile consumatorilor au devenit mai mari, i-au fortat pe producatorii de seriale sa ridice stacheta, sa se apropie de calitatea Hollywood. Si chiar se vede o calitate mai buna la serialele noi, bugete mai mari, actori mai scumpi etc.

      (Citează)

    • @ipo: da, despre discuția asta privind serialele moderne care seamănă cu filmele de Hollywood va fi al doilea articol. Mi s-a părut și mie interesantă ideea.

      În rest, astăzi s-a vorbit mult despre cum cabliștii sunt totuși ok în viitorul apropiat deoarece Netflix/Amazon Prime/iTunes trebuie să treacă totuși prin infrastructura cuiva. Să fim serioși, 3G/4G este prea scump pentru zeci de GB de trafic. Iar astăzi am auzit multe exemple despre cum Netflix colaborează cu cabliștii, fiind introduși în grila lor, mai ales că noile servicii digitale permit foarte ușor video-on-demand. De asta cabliștii trag tare să bage triple-play și digital peste tot.

        (Citează)

  5. devin și ele operatori mobili, cel mai simplu prin sistemul Mobile Virtual Network Operator, adică își fac propria rețea pe infrastructura oferită de un operator telecom tradițional.

    UPC nu va avea niciodata nici vointa, nici putilinta sa faca asa o chestie mareata precum un MVNO.
    UOC nu intelege ca un upload de 6Mb e total insuficient pentru utilizatorul casnic de azi si nu vrea sa dea mai mult (reavointa si ignorarea pietei cat cuprinde, evident; de autism nu spun nimic) iar noi sa credem ca ar fi capabil sa ofere un MVNO? Ce gluma buna.
    UPC e probabil cablistul din coada listei celor mari, daca din coada pur si simplu, sunt foarte multe firme de cartier care livreaza un serviciu mult mai bun, din toate punctele de vedere, decat cel oferit de ei.
    Mult mai bun.

      (Citează)

  6. Triple-play = tripleta televiziune, telefonie și internet oferite de același operator.
    Quad-play = la cele de mai sus unii adaugă componenta de mobilitate, asta putând însemna telefonie mobilă sau doar wi-fi în casă prin intermediul modemului instalat de ei (cum face UPC la noi, de exemplu)

    Pentru ca UPC.. , daca tot vrei tu sa ii mentionezi puteai sa ii treci la triple-play.
    1. Toti cei 3 mari ISPisti ofera routere wifi, iar wifi-ul il putem incadra la sectiunea internet din “triple-play”.
    2. UPC-ul nu ofera telefonie mobila.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus