un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Sunt curios cum va opera TAROM trei widebody-uri pe aeroportul nostru nemodernizat

24 Aug 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

37 comentarii

Am o curiozitate sau nedumerire, cum vreți să-i spuneți. Dacă TAROM va lua trei aeronave widebody de vreo 250 de pasageri, cum va îmbarca pasagerii în ele? Cu autobuzul?

Pentru că în ultima vreme nu am văzut niciodată cuplate avioane la tunelurile din capătul terminalului Henri Coandă (porțile 13 și 15/16), adică în locul destinat pentru avioane ceva mai mari. Părerea mea este că acele burdufuri (se numesc jet bridge sau jetway în engleză) nu sunt funcționale sau utilizate.

Nu am confirmare, dar în ultimul an nu le-am văzut niciodată cuplate la un avion. Turkish Airlines vine la București cu un A330 widebody și pasagerii sunt mereu duși acolo cu autobuzul, deși avionul este tras în dreptul burdufului, dar nu cuplat la acesta.

Luna trecută, în timp ce treceam din autobuz în Turkish, la burduful 109 (poarta 14/15) era tras acest avion KLM care a aterizat de urgență la București și a rămas aici pentru înlocuirea unui motor, operațiune care a durat câteva zile, timp în care l-au ținut lângă burduf.

Nu știu de ce acele jetway-uri nu sunt folosite. Poate că nu-s funcționale, poate că nu le-a reparat nimeni, habar n-am. Dar e o problemă. Dacă are cineva informații mai precise (sau poate mă înșel eu, deși am trecut prin aeroport de vreo 20 de ori în ultimii doi ani), să-mi spună.

Una bună de tot. Pe 14 iulie 2017, Aeroportul a anunțat oficial că va lărgi la 2 benzi pe sens ieșirea în DN1. Asta a însemnat că, la intrarea în sensul girator din DN1, a făcut dintr-o singură bandă, două, pe o porțiune de vreo 5 metri. Acolo oricum se înghesuiau două mașini una lângă alta, dar acum au și oficial voie să facă asta.

Știți de când era în plan această modificare? Din 2010. 5 metri de bandă trasată. 2010!

O altă problemă este cea legată de pistele aeroportului Henri Coandă. Problema a fost semnalată de deputatul USR Cătălin Drulă, care a spus că pista 08L-26R poate fi utilizată doar pe 2.200 metri din lungimea ei totală de 3.500 metri, motiv pentru care avioanele mari au ceva probleme la decolare și aterizare.

Potrivit Digi24, răspunsul aeroportului a fost un nonșalant:

CNAB a precizat că a doua pistă de decolare- aterizare (08L-26R) este operată cu pragul 08 decalat, pe o lungime de 2.200 metri, încă din 15 august 2015, ca urmare a respingerii recepţiei lucrărilor efectuate pe prima treime a acesteia. În perioada următoare compania a anunţat că se va efectua o evaluare a acestor suprafeţe, în vederea operaţionalizării şi redeschiderii pistei pe întreaga sa lungime de 3.500 de metri.

Adică cineva a făcut o lucrare proastă de întreținere a pistei, aeroportul nu a acceptat-o și de atunci lucrurile stagnează așa, blocate în detalii contractuale și procese verbale nesemnate? Și care e soluția? Că mă gândesc că într-o țară normală un aeroport ar fi refăcut urgent pista cu alt contractor și în paralel ar fi cerut în justiție despăgubiri de la primul executant. La noi ce se întâmplă, încearcă să-l roage frumos, poate i se face milă și repară?

Nu am găsit nici informații actualizate despre această problemă. Dacă știți mai multe, spuneți în comentarii.

Mai știți când vă spuneam că aeroportul are nevoie urgentă de extindere, deoarece operațiune ar dura câțiva ani și deja capacitatea aeroportului este întinsă la maxim? Numărul pasagerilor a atins 11 milioane anul trecut și în acest an se estimează un total de 13 milioane de pasageri. Știți cât scrie pe site-ul oficial al aeroportului că ar fi capacitatea? 6 milioane. Iar cei care-l conduc stau cu mâinile în sân.

Încă o chestie. Programul de circulație al autobuzelor RATB de aeroport este 5:30 – 23:00. Al trenului este ceva de genul 6-21. O mulțime de avioane decolează și aterizează înainte de aceste ore sau după ele, programul aeroportului fiind ceva de genul 04:25-01:25. Practic, în afara orarului autobuzelor și trenurilor singura modalitate oficială de a ajunge la aeroport este cu taxiul.

 

Conform Aeronews, TAROM are o ofertă de trei Boeing 777-200ER la 300.000 dolari/lună/avion sau de Boeing 787-8 Dreamliner la 1.000.000 dolari/lună/avion. Pare o alegere simplă.

    37 comentarii

  1. Triplu 7 la Tarom? Are Tarom 300 de pasageri, zilnic, pentru cursele intercontinentale pe care le are pe listă? Nu serios, 300 de oameni de dus și de adus înapoi zilnic din SUA sau China?? Un 767 e mai ieftin la operare și ar fi fost mult mai rezonabil pentru piața de aici.

      (Citează)

    • Eh, asta e altă discuție. Dar nu zilnic, că oricum zborul durează multe ore. Poate că vor să zboare New York, la următoarea ocazie Montreal, la următoarea Beijing șamd.

      Și eu sunt sceptic de succesul operațiunii, dar nu am acces la ce studii de piață au ei.

        (Citează)

    • “Un 767 e mai ieftin la operare și ar fi fost mult mai rezonabil pentru piața de aici.”

      Ai ceva date concrete sau ai vazut niste clipuri pe YouTube si niste ceva info pe wiki?

        (Citează)

  2. Burduful de la 15/16 e functional. Adica era in iunie, cand am plecat eu cu un zbor Wizz spre Londra si am folosit poarta 15, prin burduf.

      (Citează)

  3. Linia expres 783 circula si noaptea (http://www.ratb.ro/pdf_statii/783/783_0.pdf).

      (Citează)

  4. Firmele sistemului se ocupa de repartii http://www.viitorulilfovean.ro/uite-cine-repara-pistele-de-pe-otopeni/ , probabil sunt lucrarile blocate din cauza la contestatii si etc, la fel ca santierele de autostrazi.

      (Citează)

  5. Romanul e cel mai bun la scenarii si critica indiferent daca se intampla ceva bun sau rau.
    Asteptam 10 ani se se intample ceva bun si cand e pe cale sa se intample nu avem imbarcare la burduf, asta e problema :)
    Dupa o logica de trei simpla eu zic ca le vor adapta pe cele existente, vor gasi o solutie.

      (Citează)

  6. Claudiu:
    @Claudiu
    Burduful e funcțional dimineața pentru A321 Wizz (cursele de Luton și Ciampino), dar și câteva de A320 spre varii destinații.

    Eu am plecat in iulie spre Pescara cu Wizz A321 si tot pe la burduf m-am imbarcat.
    Imbarcarea la burduf necesita costuri suplimentare pentru liniile aeriene si probabil unele opteaza pentru acest serviciu , altele nu.

      (Citează)

  7. Cred ca ti-am mai recomandat candva dar citeste http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=21.0 .. Cred ca o sa gasesti toate informatiile cautate pe acolo, daca nu intrebi si sigur se raspunde.

      (Citează)

  8. In Martie functiona, chiar pentru Turkish. Dar problema principala este in continuare lipsa pasagerilor si a destinatiilor competitlve pentru Tarom.

      (Citează)

  9. Prin ceea ce spui cred ca spune totul cum le vor opera, asta daca se perfecteaza tranzactiile. In alta ordinde de idei, ideea e buna, poate cumva forta modernizarea aeroportului, dar la cum vad eu lucrurile sunt cam 2 mari variante:
    1.Varianta happy, depasesc predictiile de clienti si cumva vor scoate un profit pe termen scurt, Otopeniul, are capacitatea de calatori pe care tu o spui, e o chestiune de timp, pana cand se va aglomera mai mult decat e cazul. Merge bine treaba, dar intarzierile generate de infrastructura precara, vor fi transformate in pierderi.
    2.Varianta unhappy, bilete scumpe, mult mai scumpe, decat o escala la Frankfurt sa spunem, pierderile sunt mult mai mari.

    Oricum o dai, principala problema in treaba asta, mai devreme sau tarziu, este ca Tarom e o companie cu pierderi(nu spun falimentara) care spera ca va da o lovitura. Daca analiza era serioasa si era ceva pe termen lung, infrastructura aeroportului ar fi fost imbunatatita lucrurile ar fi fost planificate, ceva ar fi avut sens.

      (Citează)

    • Poți să spui și falimentară. Are pierderi de 10 ani, dar pierderile sunt suportate de la bugetul de stat, care de dragul discuției este nesfârșit. În orice alt mod de lucru, ar fi fost de mult în faliment.

        (Citează)

  10. Accesul la burduf, costa mai mult.

      (Citează)

  11. Cred ca Tarom-ul are foarte putine actiuni la aeroport. Daca nu ma inseala memoria ~5%. Deci nu prea au un cuvant de spus.
    In alta ordine de idei ambele au un actionar comun, statul.

    In principiu imbarcarea pasagerilor se face si cu autobuze si pe aeroporturi mai mari(pe un zbor FRA-VIE operat cu B772 am fost imbarcati cu autobuze), dar ar fi normal sa existe si cateva punti operationale.

    Oricum, sper asta sa fie ultima problema a Taromului in deschiderea curselor long haul.

      (Citează)

  12. Franckie18:
    Romanul e cel mai bun la scenarii si critica indiferent daca se intampla ceva bun sau rau.
    Asteptam 10 ani se se intample ceva bun si cand e pe cale sa se intample nu avem imbarcare la burduf, asta e problema :)
    Dupa o logica de trei simpla eu zic ca le vor adapta pe cele existente, vor gasi o solutie.

    A avea acele curse spre US sau China nu e solutia. Zbor de cateva ori pe an spre China si din avionul cu care plec dupa escala pe care o am doar cativa din avionul initial mai iau si zborul de China. Nu cred de nici o forma ca se aduna 300 de oameni la 3 zile pentru Beijing ca sa aiba si avionul ala o incarcare decenta.

    Normal ca avioanele Qatar, KLM, Lufthansa sunt pline pentru ca aduna oameni din 10 orase pentru cursele alea.

    Nu e vorba daca te urci sau nu prin burduf, e vorba ca ele se pare ca nu stiu sa se cupleze la altceva decat narrow body sau cineva care le opereaza nu are chef sau nu stie sa le schimbe setarile.

      (Citează)

    • Iulian: A avea acele curse spre US sau China nu e solutia. Zbor de cateva ori pe an spre China si din avionul cu care plec dupa escala pe care o am doar cativa din avionul initial mai iau si zborul de China.

      Da, dar spre China sunt multe variante, alții folosesc alte linii și alte conexiuni. Dacă ar fi ceva direct, probabil s-ar aduna toată lumea acolo chiar și dacă ar fi mai scump, că tot e mai bine decât vreo escală de 3 ore uneori în direcția opusă.

        (Citează)

  13. Am plecat marti dimineata cu charter Tarom 737-800 de la poarta 16, imbarcarea s-a realizat prin tunel direct din terminal. Mai aveau o aeronava similara ce pleca catre alta destinatie si imbarcarea s-a realizat la fel.

      (Citează)

  14. MEeye:
    Am plecat marti dimineata cu charter Tarom 737-800 de la poarta 16, imbarcarea s-a realizat prin tunel direct din terminal. Mai aveau o aeronava similara ce pleca catre alta destinatie si imbarcarea s-a realizat la fel.

    Noi vorbim aici de aeronave mai mari ce nu se cuplează la burduf și încercăm sa aflam de ce.

      (Citează)

  15. Iulian: Noi vorbim aici de aeronave mai mari ce nu se cuplează la burduf și încercăm sa aflam de ce.

    “Pentru că în ultima vreme nu am văzut niciodată cuplate avioane la tunelurile din capătul terminalului Henri Coandă (porțile 13 și 15/16), adică în locul destinat pentru avioane ceva mai mari. Părerea mea este că acele burdufuri (se numesc jet bridge sau jetway în engleză) nu sunt funcționale sau utilizate.”

    Pentru acest paragraf am incercat sa detaliez putin un contraexemplu. Respect!

      (Citează)

    • Da, ideea este că mulți au spus că acele burdufuri sunt utilizate, deci probabil sunt funcționale. Nu înțeleg de ce atunci unele avioane trag acolo, dar nu conectează burduful, ci te ia cu autobuzul.

        (Citează)

  16. Am decolat acum cateva luni (aprilie) spre Bruxelles(Tarom) – poarta 16 . In stanga era 15 cu directia Luton (Wizz)… o fi vreo perioada de mentenanta … si poate nu le folosesc pe cele din capat.
    Aeroportul are unde sa creasca si poate sa se dezvolte , dar nu se vrea …. sunt inapti si incompetenti pusi pe criterii politice si e caldut asa .

      (Citează)

  17. Burduful costa 120 euro pentru 2 ore, dupa se taxeaza 15 euro cate 15 minute, adica 1 euro minutul. Nu mi se pare o suma imensa, mai ales ca majoritatea biletelor de avion la o companie de linie sunt peste 120 euro.

    Informatia am gasit-o pe site la b2b pe otopeni: http://www.bucharestairports.ro/files/pages_files/16-12-20-09-21-00Nomenclator_tarife_AIHCB_2017_pct_8-14.pdf

    Eu am zburat cu Lufthansa, Tarom si KLM din OTP plus toate low cost-urile. La companiile de linie mereu s-a folosit burduful, atat la aterizare cat si la plecare. La companiile low cost am prins o singura data burduf la sosire.

    Este foarte ciudat ca nu se folosesc, sigur exista o problema de ordin tehnic.

      (Citează)

  18. Hobjila Adrian

    24/08/2017 la 11:52 PM

    Zbor spre Viena cu Tarom Boeing 737-700.La dus imbarcare prin tunel la Otopeni, debarcare autobuz la Viena.La intors, imbarcare prin tunel la Viena, debarcare prin autobuz la Otopeni.Care e problema?

      (Citează)

  19. Am aterizat in seara asta pe Otp venind de la Viena cu A320 Austrian Airlines, tras la burduf (103 cred) dar tot cu autobuz transbordați.

      (Citează)

  20. Andrei:
    Burduful costa 120 euro pentru 2 ore, dupa se taxeaza 15 euro cate 15 minute, adica 1 euro minutul. Nu mi se pare o suma imensa, mai ales ca majoritatea biletelor de avion la o companie de linie sunt peste 120 euro.

    Informatia am gasit-o pe site la b2b pe otopeni: http://www.bucharestairports.ro/files/pages_files/16-12-20-09-21-00Nomenclator_tarife_AIHCB_2017_pct_8-14.pdf

    Prețul restrictiv e cel de referință dar companiile cu trafic mare primesc discount

      (Citează)

  21. Nu se oferă reduceri dacă parchezi 2 ori sau de 3 ori pe zi. Este un pret fix pentru fiecare alocare la burduf ( air bridge), iar pe lângă acest pret se adaugă alte taxe.
    Toate burdufele sunt funcționale, doar că sunt proiectate să fie utilizate la anumite tipuri de aeronave.
    Pozițiile de parcare aeronave de la porțile de îmbarcare 13 si 14 sunt pentru aeronave mai mari.
    Sunt companii aeriene care aleg să nu folosească burduf pentru că este mai ieftin autobuzul.
    Dacă o aeronavă vine de la Cluj nu va folosi burduful pentru că nu se efectuează controlul de pașapoarte dar la plecare poate îl utilizează.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus