un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Boeing 737 MAX a început zborurile de test pentru recertificare

1 Jul 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

19 comentarii

Boeing a tot modificat și patch-uit avionul 737 MAX până la momentul în care ei consideră soluționată problema ce e dus la prăbușirea a două astfel de aeronave, iar autoritățile americane (FAA = Federal Aviation Authority) le-au dat voie să testeze în zbor noul software și modificările introduse.

E practic cel mai important pas pentru reluarea zborurilor și vânzărilor acestui avion. Culmea este că între timp pandemia de covid-19 a dus la scăderea cererii de aeronave, așa că Boeing are mari probleme în continuare.

Au fost două zboruri de test până acum (de fapt, 2+2) între Seattle și aeroportul apropiat numit Moses Lake. Din ce văd pe Flightradar24, aeronava testată a zburat în total vreo 8 ore și au făcut periodic niște coborâri și urcări de câte +/- 2000 de picioare, probabil pentru a testa dacă sistemele automate care au dus la prăbușirea celor două aeronave și oprirea la sol timp de un an și jumătate a întregii flote 737 MAX nu mai intervin în mod dezastruos.

Pentru cei care au uitat cum s-a ajuns aici, istoria este următoarea:

Boeing 737 MAX este noua generație a aeronavelor 737, care sunt probabil cele mai numeroase în lume.

Boeing a montat pe acestea motoare mai mari și le-a plasat altfel pe aripi, ceea ce a schimbat un pic aerodinamica avionului și făcea ca acesta să se încline în sus în anumite situații . Pentru a compensa asta, Boeing a inclus un sistem software automat numit MCAS care orienta singur avionul în jos pentru a compensa și evita o posibilă pierdere de portanță.

Două noi 737 MAX, unul indonezian și altul etiopiann, s-au prăbușit în octombrie 2018 și martie 2019 la scurt timp după decolare. Toate aeronavele au fost oprite la sol, iar investigațiile ulterioare au arătat că acel sistem MCAS se declanșa automat din motive eronate și orienta aeronava în jos, nu doar o aducea la orizontală.

Și problemele au devenit ulterior și mai mari când investigațiile oficiale au găsit nereguli mari de tot în interiorul companiei Boeing. Pentru a vinde rapid avionul, Boeing n-a informat companiile aeriene despre acest sistem MCAS, pretinzând că piloții certificați pe generațiile anterioare de 737 nu au nimic nou de învățat pentru a-l pilota pe cel nou. S-a dovedit apoi că MCAS era complicat de oprit, că piloții nici nu știau de existența sa și unele proceduri erau eronate.

Mai multe investigații au arătat că inginerii de la Boeing știau că MCAS ar putea provoca astfel de probleme în anumite condiții (senzori defecți, pe scurt) pentru că n-a fost suficient de bine testat, dar managerii au ignorat toate acestea. Mai mult, FAA-ul a investigat aeronava după prima prăbușire și, deși specialiștii autorității au recomandat investigații suplimentare, acestea nu au avut loc. Un manager a refuzat recomandarea a 18 specialiști în acest sens.

Altfel spus, Boeing a ascuns niște modificări importante aduse aeronavei pentru a prezenta companiilor aeriene un avion pe care-l pot cumpăra și opera direct, fără nevoia de a pregăti suplimentar piloții. Iar în această cursă de a prezenta 737 MAX ca fiind o alegere mai bună decât modelul concurent de la Airbus, inclusiv autoritățile americane au fost mai puțin dure, că n-aș merge până la complice, în verificarea avionului. 336 de oameni au murit, iar compania Boeing supraviețuiește doar pentru că activează în multe domenii și are bani din care să reziste în această perioadă.

387 de aeronave 737 MAX au fost produse și livrate diverșilor clienți. Toate stau blocate la sol din martie 2019. Alte aproape 400 au fost produse ulterior de Boeing și nelivrate, fiind la sol în “parcarea” companiei americane. Boeing are alte 3.776 de 737 MAX și NG de produs și livrat pe contracte deja semnate, iar producția a reînceput în ritm lent în mai 2020.

Aeronava în sine are și alte probleme. Multe companii aeriene, confruntate cu pandemia curentă, au anulat comenzile date în anii anteriori. Norwegian a anulat o comandă de 97 de 737 MAX chiar în timp ce Boeing făcea în aer testele de mai sus. În acest an, 615 comenzi de 737 au fost anulate de diverși clienți.

De fapt, situația este foarte proastă pentru amândoi producătorii de aeronave, Boeing și Airbus. Boeing este pe minus cu comenzile, adică a avut mai mult anulări:

Iar Airbus este pe plus, dar am pus întreg tabelul lor ca să vedeți că de fapt au înregistrat doar 19 comenzi noi de la 31 martie încoace. Ambele companii au anunțat deja că vor concedia mii de angajați în perioada următoare.

Eu am pregătit un articol despre cum să recunoști un Boeing 737 MAX pe aeroport. Știu că mulți spun că ei n-ar zbura niciodată cu o astfel de aeronavă (deși, după reluarea zborurilor, s-ar putea să fie cea mai sigură din lume), așa că am făcut un ghid de recunoaștere, deși începe cu idee că de cele mai multe ori nu poți afla cu ce avion vei zbura decât atunci când te urci în el. Am vrut să-l public prin februarie, dar de când cu covid-ul… poate prin 2021.

    19 comentarii

  1. Poate fi cel mai sigur sau poate fi la fel de nesigur. Nu stiu de ce am o retinere referitoare la noile certificari…

      (Citează)

  2. Eu am pregătit un articol despre cum să recunoști un Boeing 737 MAX pe aeroport.

    /spoiler
    Adica motorul mai sus decat e cazul de obicei si se vede umflat un pic peste aripa, nu e chiar de un ghid :)

      (Citează)

    • Cam greu sa-ti dai seama ca e mai sus sau mai jos. Cea mai simpla diferenta dintre NG si MAX e ca la MAX motoarele au chevrons (Acei zimti pentru reducerea zgomotului). Te mai poti uita si la winglet, daca e din doua bucati si nu e pointy e MAX (daca e dintr-o bucata sau 2 bucati pointy e NG)

        (Citează)

    • Nu stiu care e scala de masurat dificultatea la treaba asta, dar eu fara sa lucrez in industria aeronautica, nici nu-s mare pasionat de avioane ( doar calatoream relativ des) imi dau seama de ele cand le vad la televizor si am vazut o data unu in Stockholm. Mi-am dat seama ca e diferit fara sa imi spuna cineva si am facut pe urma legatura cu 737 MAX, fara sa apuc sa vad zimtii de pe motor sau sa ajung sa iau seama la winglet , ca de la distanta e mai dificil de spus care-i pointy vs non-pointy si alte detalii subtile. Mie-mi sare in ochi motorul din orice pozitie .

        (Citează)

    • @Catalinx: “motorul mai sus” este dificil de estimat fără un alt 737 mai vechi lângă el.

      Cel mai simplu este cum spune Bogdan: motoarele au zimți în spate, aripa se termină cu winglet dublu, în sus și-n jos. Dacă știi că-i Boeing, nu Airbus (bot mai ascuțit, cockpit cu ferestre în V), e clar 737 MAX cu acele două semne.

        (Citează)

  3. Nu sunt un cunoscator al industriei, dar din ce am citi se pare ca la un momentdat conducerea Boeing a schimbat prioritatile de pe engineering pe maximizare profit. Este un fel de Intel al aeronauticii, care s-a culcat pe o ureche cand a vazut concurenta limitata, apoi dupa mai multi ani de facut profituri bune s-au trezit ca au ramas in urma. 737-max pare o carpeala cat sa acopere o nisa fara sa investeasca in cercetare.

      (Citează)

    • Mie nu mi se pare că au văzut concurența limitată. Airbus le-o luase în față cu programul A320neo și din acest motiv Boeing au fost nevoiți să improvizeze mai rapid un 737 mai eficient, nu să-l proiecteze de la zero.

      Boeing s-ar putea chiar să fie în fața Airbus la avioane widebody, unde Dreamliner este foarte bine privit, iar viitorul 777X ar putea fi cel mai bun avion de cursă lungă. Și Airbus stă bine cu A350, dar au înregistrat și un eșec masiv cu A380 la ce costuri a generat acel program.

      În plus, alegerea în piață nu se face musai pe ce avion este cu câțiva dolari mai ieftin sau cu 2% mai economic la combustibil. Contează mult ce flotă ai deja, pe ce sunt deja certificați mecanicii și piloții tăi șamd. Dacă ai Airbus, e foarte posibil că vei continua să cumperi Airbus, altfel apar costuri foarte mari de trecere la Boeing.

        (Citează)

  4. “Federal Aviation Authority le-au dat voie să testeze în zbor noul software și modificările introduse.”
    E ca si cum rar-ul mi-ar zice sa-mi fac eu itp-ul la masina :))

    Avionul are problemele de constructie si design, iar nici un patch nu o sa rezolve asta in veci.

    Cel mai probabil o sa vinda avioanele astea catre tari din lumea a treia, gen romania, la fel cum face si renault cu dacia lor.

      (Citează)

    • N-ai inteles nimic din industria aero. Dacă compari cu itp-ul tau de la bmw atunci stai jos liniștit si vezi de pisicuță. M-ai sparge o toba, mai scoate un catalizator. Lasă avioanele pt altii.

        (Citează)

    • e adevarat, in tarile din lumea “nr 1” gen Franta si Germania nu vezi picior de Dacie.

        (Citează)

    • @Coco Moll: tu intelegi ca astia au facut o corectie din soft ca avionul ala sa nu mai pice din senin, fara ca pilotii sa poata face ceva!? E ca si cand ai pune doar frana automata pe masina, pe baza unor senzori de proximitate/coliziune. Iar in loc de pedala de frana ti-ar da un buton cu touch. Cine garanteaza ca toate avioanele existente isi vor face update-urile la zi?

        (Citează)

    • @Danyzus Acele update-uri numesc AD (airworthiness directives). Daca nu sunt implementate pe avion, avionul nu zboara.

        (Citează)

    • Pai atunci hai sa compar un carucior de carrefour cu dacia ta :))
      putere 1hp vs 60hp
      greutate 10kg vs 900kg
      acceleratie da vs 15s
      siguranta 4stele vs 3 stele

        (Citează)

    • @Radu: nu ai dreptate cu ce ai spus. FAA-ul gestionează recertificarea avionului, al fel cum și RAR-ul decide dacă tu ai voie sau nu să pui în circulație o mașină.

      Avionul nu are probleme de construcție și design. Adică are, dar sunt compensate de un software, așa cum orice avion are software de control.

      Flota de 737 MAX din lume a efectuat peste 100.000 de zboruri. Două s-au prăbușit. Un procent semnificativ într-o lume în care accidentele se măsoară la milionul de zboruri, dar problema a fost de la un software prost testat, care lua doar datele de la un senzor, nu și de la al doilea senzor similar de pe avion. Software-ul nu era bine cunoscut de piloți și nici nu putea fi ușor dezactivat de aceștia. Toate par probleme ce se pot rezolva software, ceea ce a și făcut Boeing.

        (Citează)

  5. apropo de recunoscut avionul pe aeroport, din cauza lui 737 MAX si a reticentelor unora dintre pasageri de a zbura cu tipul asta de avion, multe companii nu mai precizeaza tipul exact de avion cand faci rezervarea. Aflii cand faci check-inul sau cand ajungi la aeroport.
    ceea ce nu e deloc OK, prefera strategia asta discutabila in loc sa fie 100% transparenti.

      (Citează)

    • Marea majoritate nu precizau oricum, eu în mai puțin de o jumătate din cazuri știam dinainte cu ce urma să zbor și de obicei în ziua zborului găseam poate chiar altă aeronavă, că lucrurile se pot schimba rapid în acest domeniu în funcție de incidente sau nevoi.

        (Citează)

  6. Varianta grea: iti dai seama ca ai facut o prostie incercand sa reciclezi un design invechit si folosesti perioada asta de liniste pentru a dezvolta un avion nou. Sigur, inseamna costuri mai mari pentru urmatorii ani, dar la sfarsit vei avea ceva modern contra unui A320 deja batran.
    Varianta usoara: mai futi cadavrul asta cativa ani. Pui scaderile de vanzari in seama virusului si speri ca iti acoperi cheltuielile din armament (desi nici acolo nu se mai intampla mare lucru, plus ca inca n-au scos gunoaiele din KC) si spatiu (desi SpaceX exista). Si cand se sparge buba, e problema urmatorului CEO.

      (Citează)

    • Păi dezvoltarea durează minim 5-10 ani, deci n-au cum să scoată unul nou peste noapte ca Windows 7 după Vista. Iar cum în viitor aeronavele de mici dimensiuni vor fi probabil cele mai dorite, vor merge cu 737 MAX în continuare, mai ales că au 4000 de comenzi de produs și livrat.

      Gunoaiele din KC-46 se vor rezolva până la urmă și oricum în domeniul militar au zeci de echipamente și proiecte pe care le vând și întrețin. Partea cu spațiul este momentan la categoria “și altele”, iar contractul cu NASA mi se pare că este oricum deja semnat, deci iau banii după ce fac capsula aia să meargă.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus