un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Întrebări și răspunsuri după prima conferință cu noul CEO Telekom România

2 Mar 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

13 comentarii

Am fost ieri la prima conferință de presă organizată de noul CEO al Telekom România, slovacul Miroslav Majoroš, venit aici pentru un mandat de 3 ani.

Mi-a plăcut omul. Sigur, întotdeauna m-au impresionat plăcut marii directori sau oameni de afaceri pe care am avut ocazia să-i ascult până acum, ceea ce este normal, că nu ajungi în astfel de posturi fără să ai talent în a ține discursuri convingătoare, fără capacitatea de a răspunde coerent, calm și eficient oricărei întrebări și mai ales fără capacitatea de a fi un bun lider.

Așa este și Majoros. Slovacul are 57 de ani și probabil își va încheia aici cariera, după ce de-a lungul timpului a condus niște țări pentru IBM și apoi pentru Deutsche Telekom. Mi-a dat senzația că-i trecut prin absolut orice situație ce poate apărea în cariera unui CEO și că este genul ce privește business-ul întotdeauna la nivel strategic prin cifre, probabilități și procente.

La un moment dat a fost întrebat dacă îi este teamă de ceilalți operatori din piață. Răspunsul său a fost, citez “the gene of fear was removed from my DNA a long time ago”. Mi se pare mișto să ajungi la un asemenea nivel de experiență încât preluarea conducerii unei companii uriașe și complexe să fie doar un “business as usual”, fără nici un pic de emoție.

Asta a fost impresia mea. S-a discutat despre Telekom România și ideile principale au fost următoarele:

  • profitul a scăzut, așa că trebuie rezolvat acest aspect, trebuie stabilizat și chiar restartat business-ul
  • România este o piață atipică: Telekom este de obicei lider de piață în alte părți, aici nu; piața este competitivă, cei trei mari operatori sunt cam la același nivel, există multe încercări de trecut
  • Nu vor fi concedieri, cel puțin nu acum. Sigur, se pot face mici ajustări, dar nu “major layoffs”. Motivul: salariile sunt destul de mici în România și încă nu rentează să înlocuiești oamenii cu automatizări, pe când în alte țări cam acesta este trendul. Poate n-a fost cel mai bine împachetat răspuns, dar este unul dintre motivele pentru care Majoros mi s-a părut pus pe treabă, genul de manager care se uită la companie pe ansamblu.
  • în curând vor apărea ceva oferte care vor beneficia de recentul parteneriat încheiat cu Orange privind roaming-ul național. Practic Telekom va avea cea mai mare rețea 4G din România, dacă socotim că vor oferi clienților proprii rețeaua lor și pe cea a lui Orange. Parteneriatul este încheiat pentru 4-5 ani.
  • se vor face investiții de 180 de milioane de euro în infrastructura din România în 2016. Ținta este conformă cu un plan mai mare al Deutsche Telekom de a investi câteva miliarde de euro în următorii ani în întreaga rețea din Europa.
  • 2 milioane de gospodării vor fi conectate la rețeaua de fibră optică până la finalul anului
  • programul Magenta One continuă, mai ales că a avut un start bun (în jur de 200.000 de clienți), viitorul pare a fi în convergența fix-mobil. S-a zis că are “solid profitability, but not great”. Pentru segmentul consumer, se va mări acoperirea serviciilor Telekom de toate felurile (fibră, oferte Magenta One, Telekom TV într-un an cu campionat de fotbal)
  • pentru segmentul B2B Majoros a zis un lucru interesant: conform unui raport recent, România are cea mai mică rată de utilizare din UE a Internetului mobil pentru afaceri, aici intrând și diverse servicii cloud, M2M, IT la cheie șamd. Un obiectiv este creșterea cotei de piață în zonele small și medium business.

O altă chestie pe care am reținut-o acolo: operatorii telecom din România sunt profitabili, dar nu foarte profitabili, precum în alte țări. Ceea ce este logic, având în vedere procentul celor cu cartelă și ARPU de vreo 6 euro.

Și cam asta a fost conferința și rezumatul sesiunii de întrebări. Întrebarea mea a fost despre o rețea LTE destinată avioanelor, vă spun altădată pe larg despre ea.

miroslav_majoros_ceo_telekom

    13 comentarii

  1. Ati uitat sa l intrebati ce era mai important: va renunta sa mai cumpere spatiu de reclama la Antena 3?

      (Citează)

  2. Tot cred ca mai au multa paine de mancat pana sa devina cu adevarat o retea competitiva precum Vodafone si Orange..

      (Citează)

  3. La conferintele de presa toate arata bine si frumos…., dar…..
    Sunt abinat Telekom. In luna ianuarie am primit mesaj cu o oferta foarte buna – prelungire abonament 2 ani si telefon samsung grand prime la 1 leu. Am cautat in disperare telefonul in magazinele telekom si la dealeri – nu am reusit sa-l gasesc pana la sfarsitul lunii. Toti stiau de el, stiau ca e foarte cautat, dar mi-au confirmat ca ori nu l-au avut in sotc deloc, ori au primit 2-3 telefoane la inceputul lunii.
    Ok. m-am resemnat, dar…, in 2 februarie primesc mesaj de la telekom – ma anunta ca oferta se prelungeste pana la finalul lunii februarie. Perfect. Sun la telekom moghioros – aveau pe stoc peste 10 bucati. Dupaamiaza ma instalez in magazin, imi aduc 2 telefoane, aleg culorile, toate frumoase. Cand sa facem actele sistemul lor are alta parere. Doamna din magazin suna la sediul central la “activari” – raspunsul lor oficial – oferta nu a fost prelungita pana la finalul lunii februarie – cineva si-a batut joc de mine- ei nu au trimis acele mesaje.

    In concluzie, a fost o experienta absolut umilitoare. Asa ca astept cea mai buna oferta de paste si imi mut toate abonamentele de la telekom.

      (Citează)

  4. ooooo, vor sa mearga pe partea de business? poate ii faci omului o favoare si ii spui sa plece inapoi la el acasa, ca daca nu ii da afara pe toti oamenii cheie plus jumatatr din angajati o sa vada ce inseamna sa te teleportezi inapoi in timp 20 de ani. deci, romtelefon are si servicii de hosting. lol. pentru cei 50 de rataciti care au ajuns sa fie clientii lor din greaseala, experienta lor este una de cosmar. in primul rand nu prea reusesti sa accesezi pagina de hosting, ca au schimbat irl-ul de atatea ori, ca nu mai stii unde e.daca vreo problema cu hostingul, probleme uzuale pe care alt furnizor de servicii ti le-ar fi rezolvat la telefon, la ei trebuie sa faci o cerere SCANATA si STAMPILATA si sa o trimiti prin email. Da, STAMPILATA. Da, chiar ati auzit bine. In anul 2016.

      (Citează)

    • Asta cu stampila cred ca e una dintre cele mai mici probleme. Stiu ca nu mai e nevoie legal, dar cutuma va ramane ani buni si nu numai la ei.

        (Citează)

    • Hehe… Vodafone a avut oferta de hosting. Niciodata nu am reusit sa actualizez ceva pe site fara imi blestem zilele pentru ca nu gaseam cum se ajunge acolo.

        (Citează)

  5. off topic, nu ai vreo posibilitate sa activezi editarea comentariilor dupa publicare?

      (Citează)

  6. Ma intreb care o fi fost tehnica prin care le-au vandut grecii Cosmote-ul. Ce le-or fi promis? Cea mai puternica retea? Cea mai “de top”? Cel mai mare numar de abonati noi?
    Cum or fi tinut ascuns portofoliul de clienti pe cartelele alea nelimitate in retea care formau grosul clientilor lor?

    Si acum sa vina cu idei de premium? Cu marje mari? Pai pentru ce clienti? Dar e bine ca ii lipseste gena fricii. :))

      (Citează)

  7. Eu am abonament la ei de 100 mbs iar viteza maxima atinsa este de 2 mb/sec la download. Problema e ca nu ma pot muta la altii pt ca sunt singurii de pe strada. Am facut nenumarate sesizari intotdeauna raspunsul e acelasi – asa este infrastructura. Sunt o gluma proasta astia de la romtelecom/telekom.

      (Citează)

  8. Mdap ….
    Cea mai mare retea 4G ?! Oricum aveau 4G doar in Bucuresti. Si in orasul parintilor meu nici macar in 3G nu statea tableta, oricum mergea in 3G mai prost decat Digi. In acelasi oras Orange are 4G … Testat cu o cartela PrePay – decembrie 2015.
    Experienta parintilor mei cu tel fix de la ei .. umilitoare, dar ei sunt oameni rabdatori si abia anul acesta i-am convins sa se desparta de ei.
    De ex. ab de tel fix 60RON/luna in care dadeau 200 min internationale dar care se consumau primele – daca aveai nevoie sa vorbesti local in primele 200 ghinionul tau. Bataie de joc!
    … dar noi suntem poate cei mai bine antrenati europeni la a inghiti bataia de joc!
    Cand s-a vandut Romtelecom-ul grecilor le-au garantat monopolul niste ani … bine ca a rasarit apoi RDS si altii si am scapat din streangul lor.
    Acum sper sa nu renunt la Orange din cauza ca “cotonogesc” reteaua telekomistii

      (Citează)

  9. Cu voia jupanului vin cu un mic comentariu legat de (Rom)Telekom.
    Actualul Telekom, fost Romtelecom face parte, dupa parerea mea, din grupul companiilor de stat conduse de oameni complet idioti si fara cel mai mic simt al antreprenoriatului sau al unei piete concurentiale. De ce spun asta? Alaturi de PostaRomana beneficiau de un avantaj competitiv enorm fata de alte companii de profil. De ce? Erau deja prezenti peste tot. Romtelecomul in casele romanilor iar posta in orasele lor. Romtelecom nu a investit un leu in modernizarea infrastructurii ( pana si acum ei transmit internetul prin 2 fire cand altii sunt pe fibra optica pana in sufragerie de mult). au tarife muuult prea mari pt ce ofera. Abia in al coishpelea ceas au venit cu “oferte” sau pachete care sa includa si altceva….,La mine in bloc, un imobil din Bucuresti, am fibra optica la usa de 4 ani. Telekom abia vara trecuta au cablat blocul. Nimeni nu s-a abonat la ei. Abia dupa ce mi-am reziliat contractul de furnizare servicii de telefonie fixa la Telekom ( 45 lei luna fara NIMIC INCLUS), sunt sunat de o duduie gata sa-mi faca oferta cu 15 lei cu minute incluse, etc, bla bla… Am intrebato-o frumos de ce nu au venit cu aceasta oferta mai devreme – crezand probabil ca voi plati la infinit triplu – si ca am oferta RDS cu 11 lei cu si mai multe minute. I-am cerut sa-mi trimitta oferta lor pe e-mail. Raspunsul dansei? Nu pot fi trimise oferte pe e-mail. Un gigant telecom nu stie sa-si fidelizeze clientii si nu foloseste e-mail-ul! Altii pot foarte bine. Acum s-au trezit ca sunt kklau in urma si inca au de muncit sa castige enorma piata pe care au pierdut-o stand pe propriile fese. Idem Posta Romana.Desi aveau sucursale in mai toate comunele nu au stiut sa eficientizeze. Greoi, ineficient, invechit, sistem de curierat de rahat, reclamații, inflexibilitate. Am ajuns sa stau o ora la coada pt. un timbru de un leu!!! Cozi infernale in unitățile postale pt a efectua operatiuni simple. Fara investitii masive rapid, canci succesuri. In momentul in care am solicitat RDS-ului ( nu ca as fi un fan inrait RDS) sa fiu trecut pe fiber link, a doua zi au venit 2 echipe, nu una. In juma de ora aveam telefonie fixa funcționala si internet de mare viteza pe același fir. Cu stima, Je.
    PS: dacă cineva este de alta părere, o discuție constructiva nu strica.

      (Citează)

  10. Raspunsul dansei? Nu pot fi trimise oferte pe e-mail. Un gigant telecom nu stie sa-si fidelizeze clientii si nu foloseste e-mail-ul! Altii pot foarte bine.

    @Serban, raspunsul dansei e un bullshit pentru ca legea ii obliga oricum sa comunice in scris continutul ofertei. Problema era alta – oferta efectiva diferea in rau fata de ceea ce iti canta la telefon si trimitand e-mail risca sa o refuzi. Probabil voia sa obtina un ‘da’ pe care l-ar fi inregistrat, ca sa dovedeasca faptul ca ai acceptat oferta asa cum era pe hartie, nu cum te mintea la telefon.
    Foarte bine ai facut ca ai refuzat oferta in conditiile astea. In plus, recomand sa inregistrati intotdeauna discutiile si negocierile telefonice cu astfel de cãpcãuni. E perfect legal si fereste de multe necazuri ulterioare.

      (Citează)

  11. Mai usor cu sperantele ! Deja reteaua RAN a ORANGE si Vodafone este deja prea incarcata de cand cu RAN Sharing-ul . Sunt curios cum o vor face de acum , in 3 . Sa vezi deconectari si viteze de rahat pentru clientii granzilor (magentii se vor bucura , ca ei nu au vazut astfel de viteze pe nicaieri) .

    El are o idee despre cum sa creasca biznis-ul , dar din pacate nu se potriveste in Romania , aspect pe care nu l-au precizat nici predecesorii lui , motiv pentru care nici nu au avut succes . Vinzi premium , dar trebuie sa oferi premium , ca romanii te taxeaza . Ei vor discount si la servicii gratuite atunci cand functioneaza defectuos (deci te taxeaza si in plus) . Cred ca setea de dezvoltare a Orange ii va afecta pe termen mediu pe clienti …. singura conditie ar fi punerea in comun a frecventelor celor doi operatori , caz in care ar fi politica neconcurentiala si conditie de monopol si si-ar lua intre 3-8% din cifra de afaceri .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus