un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Anul 2018: magazinele online românești încă nu implementează filtre adecvate

6 Feb 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

19 comentarii

Pentru un magazin de top cum este Elefant, au un site și mai ales niște filtre dubios de slab făcute. Chiar sunt uimit că filtrele, care în categoriile cu mii de produse sunt esențiale pentru orice magazin, sunt atât de ignorate și dezorganizate.

M-am lovit de asta când căutam cărți pentru articolul despre filmul și trilogia Annihilation. Cărțile sunt publicate în România de editura Trei.

Pagina volumului 2 arată ca în stânga, cea a volumului 3 ca în dreapta, cu complet alt design. Am ajuns la amândouă prin search.

Am dat click pe numele autorului în una din acele pagini și am ajuns la această listă de 3 cărți din imaginea din stânga. Toate sunt ebooks. Faptul că sunt mai multe titluri, dar în secțiunea Cărți, nu-ți este semnalat aici.

OK, hai să ajungem la ele prin altă metodă. Aleg din meniul principal Cărți, editura Trei, mă uit la filtrele de autor și nu găsesc nicăieri Jeff VanderMeer.

Aleg suplimentar cărți de Ficțiune, VanderMeer tot nu apare.

Aleg Science-Fiction și autorul apare dintr-o dată în filtre… cu o singură carte.

Ies din meniul de Science-Fiction și intru, la bănuială, în Fantasy. Acolo am găsit Jeff Vandermeer și Jeff VanderMeer (autorul își scrie oficial numele ca-n al doilea caz), filtre separate cu câte două și respectiv o carte, toate epuizate din stoc. Practic, omul care le-a introdus în oferta site-ului a categorisit un volum ca fiind SF și un alt om le-a categorisit pe celelalte ca fiind Fantasy, iar tu trebuie să știi asta dinainte.

Ies din Fantasy în secțiunea Ficțiune și apare o a patra carte, în stoc, care nu face parte din categoriile Fantasy sau SF. Dacă intrați pe “carte în engleză”, apar mai multe.

Cum se ajunge la aceste probleme? De ce nu există un om care să facă toată ziua doar asta, teste de “user experience” și găsit greșeli și erori pe care să le marcheze pentru rezolvare? Oare managerii magazinului, că s-au schimbat mai mulți în ultimii ani, unii veniți din străinătate aici, au cumpărat vreodată de pe propriul magazin ca să se lovească de astfel de probleme?

De curiozitate, am vrut să văd cât de simplu ar fi de găsit întreaga trilogie pe Amazon. Acolo doar am scris numele autorului și site-ul îmi sugera deja să văd trilogia Southern Reach, pagină în care cele trei cărți sunt frumos ordonate și descrise.

Chiar și refuzând această sugestie și intrând în pagina primului volum tot găsești, imediat sub descriere, toată seria de cărți din care face parte acesta.

Și problema nu este doar la Elefant, pe care i-am dat exemplu pentru că sunt un magazin foarte, foarte mare în România, unul care a început vânzând în primul rând cărți și apoi s-a extins pe parfumuri sau poșete.

Iată și Libris, care vinde multe cărți. Aici nu există filtru de autori. Oricât de adânc ai intra în categoria Beletristică, nu găsești o modalitate de a vedea toate cărțile unui anumit autor. Vrei să găsești toate cărțile lui Iain M. Banks? Trebuie să știi tu că a apărut la editura Nemira, în colecția Nautilus, că “editură” și “colecție” sunt singurele filtre disponibile.

Și au șase Nautilus diferite, inclusiv două numite “Nautilus SF”, dar na… au primary key diferit în baza de date, așa că apar de două ori.

Dar poți da search, nu? E mai simplu!

Nu. La un search după numele unui autor, să zicem Jordan, apar o mulțime de rezultate ce pot fi apoi filtrate. Filtrul de autor este ultimul de jos, deși ar trebui să fie primul. Înaintea sa este, de exemplu, filtrul de traducător, pentru că poate vrei să vezi toate cărțile traduse de Ecaterina Ramboi, nu cele de Ana-Veronica Mircea. Serios, cine folosește vreodată filtrul de traducător?

Rezultatele căutării sunt oricum prea numeroase, unele neavând nici o legătură cu cuvântul “Jordan” în titlu sau autor, ci acesta apare undeva prin descrierea cărții.

Cărți de la Rao? 113 la număr. Filtru de colecție au doar 6 titluri, pe restul nu le poți filtra, nu-ți rămâne decât să navighezi manual prin ele.

Să mergem la Cărturești, un alt agregator de cărți de la diverse edituri. Acolo meniul principal arată ca mai jos:

 

Și când crezi că acesta este tot, poți da scroll încă un ecran prin el:

Veți spune că aș putea cumpăra direct din site-ul editurii. Așa este, uneori acele site-uri sunt mai bune, de exemplu Nemira are un magazin online bunicel. Problema este că nu vreau 10 conturi la 10 edituri diferite, ci unul singur la o librărie online ce le grupează pe toate.

Știți cine câștigă? eMAG. Au și ei multe probleme (de exemplu au filtru “SF & Fantasy”, dar și “science-fiction”), dar search-ul merge mai bine, filtrele au căutare prin ele și toată lumea are deja cont acolo. Magazinele online de cărți au ocazia de a atrage clienți noi printr-o interfață mai bine pusă la punct, optimizată pentru cărți (a eMAG nu este, realist vorbind), dar… nu vor. Probabil stau cu toții bosumflați și nervoși că le fură eMAG vânzările.

Cifră de afaceri Elefant în 2017: aproximativ 45 milioane euro. Cifră de afaceri Libris în 2017: aproximativ 30 milioane lei. Cifră de afaceri Cărturești în 2017: aproximativ 20 de milioane de euro.

    19 comentarii

  1. Anul 2018, magazinele romanesti nu raporteaza corect stocul pentru ca merg pe cel de la importator si nu actualizeaza. Dar cafemagia macar mi-a returnat rapid banii pe card.

    In caz ca se intreaba cineva de ce nu se fac cumparaturi online cu cardul si inca se merge mult pe ramburs, raspunsul e mai sus.

      (Citează)

  2. Udrea Laurentiu

    06/02/2018 la 7:24 AM

    Eu le-am scris o data celor de la Elefant ca platforma lor este varza. Eu am cumparat de 3 ori de la ei. O data au ajuns cartile patate si m-am dus la depozit sa le schimb. Zona era plina de caini pe vremea aia (2012). Nu stiam ca pot aa le returnez tot prin curier. O data am vrut sa comand cand erau reduceri dar mergea siteul extrem de greu si nu am putut face comanda. Am facut-o telefonic. Cartea nu a mai ajuns niciodata. A treia oara am comandat o carte care aparea pe stoc. Siteul mergea ft greu si a durat 5 minute sa o comand. Din cauza asta am bagat din greseala 2 bucati. Am sunat imediat dupa si au zos ca nu pot modifica. Pe bune???. Cica sa ridic doar una chiar daca le trimit pe ambele. Dupa 2 saptamani inca nu venise cartea. Sun si imi zic ca nu o pot trimite deoarece este deteriorata. Si nu ma puteau anunta si pe mine sa nu mai astept ca prostul??? Cu alte cuvinte eu nu mao cumpar de pe Elefant

      (Citează)

  3. “Știți cine câștigă? eMAG.” serios… dupa ce au modificat filtrele si la cel de pret au pus 10000 de sume, dar au scos optiunea de a pune tu un interval, pentru ca fuck logic.
    Cumpar de la ei saptamanl, dar sunt departe de a fi ok cu filtrele, mai ales ca le-am trimis si sesizari, dar nothing changed. La categoria saltele ai toate combinatiile posibile 90×200 sau 200×90, 160×190 sau 190×160… da stiu marketplace bullshit. Sa faca ceva standard si daca magazinele partenere nu sunt in stare sa urmeze niste reguli de bun simt out of marketplace. Oricum cand cumpar selectez vandut de eMag deci…

    Uite print screen acum de pe site, sa nu avem comentari aiurea https://imgur.com/a/7LQS9

      (Citează)

    • Și eMag-ul are o gramadă de probleme și lipsuri cu filtrele.
      De exemplu, caută o placă de bază pentru un procesor intel din seria coffee lake.

      Cele mai bune filtre mi se par a fi la pcgarage, dar ei au o problemă cu sortarea produselor, care nu funcționează aproape deloc.

        (Citează)

    • Da, nici mie nu mi se pare emag castigator dintre toti, pentru ca mai ales in marketplace, filtrele sunt foarte putine. Iar chestia cu preturile iarasi este foarte enervant. Poate vrei niste casti pana in 300 lei, dar nu stii exact daca ce iti doresti se gaseste la 100 de lei sau 250. Trebuie sa treci prin 4 intervale de pret, 0-50, 50-100, 100-200, 200-500.

        (Citează)

  4. La Elefant au schimbat platforma cu una mai nouă și mai performantă, dar care nu funcționeză. Înapoi nu pot da, așa că au trecut la peticitul din mers. De aici problemele grave ale programulu de afiliere și de Black Friday.

      (Citează)

  5. nici emag-ul nu e perfect la filtre, mai ales pe aplicatia de mobil.
    sa zicem ca vreau sa vad toate suporturile de skiuri pe care le ofera.
    mi-e imposibil sa gasesc categoria asta in “produse” ca nu as stiu unde sa incep, asa ca dau search si imi arata niste suporturi de skiuri plus alte chestii care nu au legatura dar apar in cautare pentru ca cuvinte cheie.

    dar eu vreau sa vad toate suporturile de skiuri, sa ma uit la ele sortate crescator dupa pret – nu se poate de pe mobil, trebuie sa intru pe site, sa caut din nou, sa dau click pe un suport de ski anume si apoi de sus sa dau click pe categoria “suport ski”

      (Citează)

  6. La fashion days, cel puțin pe mobil, nu poți filtra încălțămintea după măsura.

      (Citează)

  7. M-as fi așteptat ca pe primul loc sa fie Carturesti care au magazine in mall-uri.
    Eu m-am lovit de alta problema in librăriile reale unde nu ai o secțiune pentru a găsi cărți despre orașul unde te afli, cred ca multi ar fi interesați sa citească ‘Podul Mogoşoaiei. Povestea unei străzi’ de Gheorghe Crutzescu sau ‘Urcând Copoul cu gândul la Podul Verde’ de Ion Mitican.

      (Citează)

  8. QuickMobile in A.D. 2017 -> facut comanda pe 28 decembrie, primit alt produs, retur cu produsul sigilat si tot ce trebuia, ajuns la ei pe 5 ianuarie, confirmat ca totul e ok…pauza..sunat, nimeni nu raspunde, trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 13, apoi pe 18 m-a sunat un gigel ca e totul ok, imi dau banii inapoi ca nu mai au produsul cerut de mine initial, doar sa le trimit IBAN-ul…trimis IBAN-ul…nimic…nimic….sunat din nou, nimeni nu raspunde…trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 27 ca imi dau banii in MAXIM 48 de ore…urmarea, nici azi nu am banii…si tu te plangi de filtre?

      (Citează)

  9. Evomag: intri pe lista de – sa zicem – laptopuri. Alegi producatorul, apoi dai clic pe “Stoc magazin” – se pierde filtrul de producator.
    F64: la ordonarea dupa pret cateodata tine cont de pretul promotional, cateodata nu.
    Elefant: cauti ceva sau esti intr-o lista, apar si produsele indisponibile. Dai clic pe ceva aparent disponibil – in pagina de produs zice ca nu e.
    +100 la partea cu edituri, autori, colectii, cautare etc.

      (Citează)

  10. zetanu:
    QuickMobile in A.D. 2017 -> facut comanda pe 28 decembrie, primit alt produs, retur cu produsul sigilat si tot ce trebuia, ajuns la ei pe 5 ianuarie, confirmat ca totul e ok…pauza..sunat, nimeni nu raspunde, trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 13, apoi pe 18 m-a sunat un gigel ca e totul ok, imi dau banii inapoi ca nu mai au produsul cerut de mine initial, doar sa le trimit IBAN-ul…trimis IBAN-ul…nimic…nimic….sunat din nou, nimeni nu raspunde…trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 27 ca imi dau banii in MAXIM 48 de ore…urmarea, nici azi nu am banii…si tu te plangi de filtre?

      (Citează)

  11. zetanu:
    QuickMobile in A.D. 2017 -> facut comanda pe 28 decembrie, primit alt produs, retur cu produsul sigilat si tot ce trebuia, ajuns la ei pe 5 ianuarie, confirmat ca totul e ok…pauza..sunat, nimeni nu raspunde, trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 13, apoi pe 18 m-a sunat un gigel ca e totul ok, imi dau banii inapoi ca nu mai au produsul cerut de mine initial, doar sa le trimit IBAN-ul…trimis IBAN-ul…nimic…nimic….sunat din nou, nimeni nu raspunde…trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 27 ca imi dau banii in MAXIM 48 de ore…urmarea, nici azi nu am banii…si tu te plangi de filtre?

    Tu mai cumperi de la QuickMobile in A.D. 2017?

      (Citează)

  12. Elefant a schimbat platforma în toamnă, iar acum sunt în tratative să schimbe platforma din nou. Cea nouă, o să aibe filtre peste tot, va fi mult mai ușor de folosit.

      (Citează)

  13. La filtre pcgarage sta cel mai bine, iar la motor de căutare emag, ar trebui sa le combine. Prețurile le-au cam aliniat deja, chiar câteodată pe emag e mai ieftin produsul fata de pcgarage, in trecut asta era ceva rar

      (Citează)

  14. Em:
    La fashion days, cel puțin pe mobil, nu poți filtra încălțămintea după măsura.

    pe web sau pe aplicatie? android sau ios? de ce zici ca nu merge, pentru ca apar prea multe marimi asemanatoare?

    m-ar ajuta sa-mi spui unde e problema.

      (Citează)

  15. nu pot edita commentul de deasupra pt a nu face inca unul.

    daca tot suntem aici, am si eu o mare frustrare cu editurile si magazinele de carte din romania. este aproape imposibil sa gasesti carti compatibile cu platforma kindle. nu stiu care e desteptul care a ales drm-ul de la adobe, chiar sunt curios cum au ajuns sa excluda ebook readerul numarul 1 ca vanzari…

    pana una alta, eu cumpar de la amazon. daca nu-mi vor banii, nu ma obosesc sa ii ajut.

      (Citează)

  16. Irina:
    Iar chestia cu preturile iarasi este foarte enervant. Poate vrei niste casti pana in 300 lei, dar nu stii exact daca ce iti doresti se gaseste la 100 de lei sau 250. Trebuie sa treci prin 4 intervale de pret, 0-50, 50-100, 100-200, 200-500.

    eu nu inteleg filtrele de pret.
    orice magazin are sortare in functie de pret.
    e greu sa aplic filtre si apoi in lista ramasa sa ma uit crescator / descrescator dupa pret?

      (Citează)

  17. zetanu:
    QuickMobile in A.D. 2017 -> facut comanda pe 28 decembrie, primit alt produs, retur cu produsul sigilat si tot ce trebuia, ajuns la ei pe 5 ianuarie, confirmat ca totul e ok…pauza..sunat, nimeni nu raspunde, trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 13, apoi pe 18 m-a sunat un gigel ca e totul ok, imi dau banii inapoi ca nu mai au produsul cerut de mine initial, doar sa le trimit IBAN-ul…trimis IBAN-ul…nimic…nimic….sunat din nou, nimeni nu raspunde…trimis mesaje/mailuri…au raspuns pe 27 ca imi dau banii in MAXIM 48 de ore…urmarea, nici azi nu am banii…si tu te plangi de filtre?

    pai si anpc ce a zis?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus