un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Mi-am făcut ordine 1S pe birou și am păstrat doar ceea ce folosesc des în fiecare zi

22 Mar 2022  ·

GÂNDURI  ·

15 comentarii

Ieri dimineață m-am enervat pe câte mărunțișuri inutile adunasem pe birou și am decis să nu mai păstrez pe el decât ceea ce folosesc zilnic.

Am auzit cândva de o metodă japoneză de organizare a locului de muncă: păstrezi în jurul tău doar ceea ce folosești în acel moment. Orice altceva are un loc clar de depozitare. Ai nevoie de o unealtă? O iei de acolo și ți-o aduci pe masa de lucru. Nu mai ai nevoie de ea? O duci la locul ei.

Conceptul este parte din metodologia 5S, se pare. Este chiar primul S de acolo, sushi “sortare”.

De-a lungul timpului am cunoscut oameni de ambele tipuri. Am văzut birouri sau bancuri de lucru pe care era un talmeș-balmeș de obiecte sau unelte și, când respectivul om avea nevoie de ceva, urma mereu o perioadă de răscolire prin mormanul de mărunțișuri până când ajungea la ținta sa. Am văzut și extrema cealaltă, exact definiția din 5S, oameni care aveau totul bine organizat și etichetat, spațiul lor de lucru era liber și își luau pe el doar ceea ce le era necesar pe moment. A doua metodă mi s-a părut mereu mai bună.

Treaba asta se folosește de obicei prin fabrici sau service-uri. Îți aduci în jurul tău exact uneltele necesare task-ului de moment, nu tot ce deții în viață. Dacă ai nevoie doar de șurubelnița în cruce și un clește, adu-le doar pe acestea, nu toată trusa de scule. În acest mod, găsești mai ușor unealta potrivită în jurul tău, te enervezi mai puțin, nu rătăcești piese sau obiecte, termini mai repede munca.

Sunt sigur că ați văzut si voi oameni răscolind pe biroul lor sau în vreo trusă de scule sau prin dosare sau printr-o cutie mare* #cudetoate și înjurând că nu găsesc ceea ce le trebuie. Este o scenă clasică.

Acum să nu vă imaginați că pe birou aveam un morman de lucruri inutile, că nu sunt hoarder (decât puțin). Aveam însă un mic trepied de telefon rămas aici de la un Short de vineri, încărcătorul unui laptop pe care-l testez, dar care se găsește în altă cameră, niște bonuri fiscale, microfoanele pe care le-am încărcat recent și nu le-am dus la locul lor, niște pliante de la apartament și un catalog Mega Image vechi (păstrat pentru niște rețete mișto, dar nu am găsit niciodată timp pentru ele, așa că la revedere), două bloc-notes, două perechi de căști, joystick-ul de MS Flight Simulator, cablul USB-C care a venit în cutia lui S22 Ultra și cu care nu am ce face, că-l folosesc pe cel vechi, niște Advil, cutiile a două telefoane pe care le testez acum, o cutiuță care era o amintire plăcută, dar fără un scop practic, niște post-it-uri pe care nu le-am folosit de fapt niciodată, un pix cu care scriu foarte rar și alte asemenea lucruri.

Să fac ordine și să înlătur de pe birou tot ce nu-mi trebuie a fost banal de simplu. Am terminat în 5 minute totul, mult mai rapid decât credeam eu că va fi. Joystick-ul s-a retras într-un dulap, o să-l scot de acolo când va fi nevoie de el. Trepiedul și cablul s-au dus în cutia cu accesorii foto-video, medicamentele în cutia cu medicamente, cutiile telefoanelor la test le-am pus în debara, că voi avea nevoie de ele doar când trimit înapoi telefoanele.

Am ținut aici singura pereche de căști pe care o folosesc și am agățat-o de unitatea PC-ului cu un cârlig (IKEA vinde o mulțime de tipuri de cârlige, am luat cândva mai multe tipuri). Am dus în punga de reciclare toate hârtiile inutile de pe birou.

Acum am în fața mea tastatura, mouse-ul și monitorul. În stânga am un pachet de șervețele (îmi mai curge din gură, mai suflu nasul, mai vomită Alice pe mine etc), sticla mea cu apă și un încărcător wireless. În dreapta am iPad-ul și S22-ul pus peste acesta, un powercube cu cablul ascuns pe sub birou și un cablu USB care stă și el ascuns sub birou, agățat cu o agrafă. Mai am ceasul, dacă nu-i la mână, și baby monitorul la care mă uit când doarme Alice ca să vedem dacă nu se rotește dubios.

That’s it. Curat și gol în 5 minute. Am renunțat și la două mousepad-uri bunicele pe care le aveam pe birou. Alunecă mai bine mouse-ul pe ele decât pe lemn (al doilea era folosit ca suport moale pentru telefon și altele), dar erau prea multe culori și forme și nu se potriveau vizual.

Știți care am descoperit că este principalul avantaj după acest puseu de minimalism și 1S? Mă bucură pe mine vizual ordinea de acum. Mă simt mai încântat, iar biroul pare mai larg și mai aerisit. Înainte priveam uneori toate obiectele în plus de pe el și mă gândeam “băi, ce naiba sunt toate astea?” sau “aoleu, trebuie să fac ordine aici!” și asta îmi aducea stres suplimentar. It did not bring joy, cum ar spune Marie Kondo, deși metoda ei de curățenie nu are legătură cu ce-am făcut eu.

Și pisica este mai fericită, acum se poate lăfăi în mult mai multe locuri pe birou, nu doar peste tastatura mea.

Acum dificultatea va fi să păstrez această curățenie pe birou. În cel mai rău caz, însă, pot să fac din nou ordine la fiecare câteva zile, încurajat de faptul că am văzut că durează mai puțin de 5 minute. Și în curând masa din bucătărie va avea aceeași soartă, că s-au adunat și pe acolo niște lucruri inutile.

Concluzia este că vă recomand tuturor să faceți așa ceva. Dacă nu folosiți des ceva, atunci poate sta depozitat în altă parte, în debara, în vreun dulap, în sertarele de sub birou. Durează mai puțin de 5 minute să sortați și aranjați totul, apoi vă veți simți mult mai bine.

*Problema unei cutii mari cu de toate tipurile de obiecte mărunte aruncate în ea se rezolvă simplu: se înlocuiește cu mai multe cutii de dimensiuni mai mici și eventual transparente. Asta permite să grupați obiectele pe categorii (electrice, șuruburi etc) și să răscoliți mai ușor prin ele la nevoie, că sunt mici și ușor de parcurs.

    15 comentarii

  1. Total Commander. Suntem batrani.

      (Citează)

  2. Problema e ca sunt toate la loc pe birou in 2 zile, si apoi iti mai ia o luna sa te apuci sa faci ordine din nou.
    Dar intr-adevar, alea 2 zile merita efortul

      (Citează)

  3. Ordinea face bine la neuroni, atat cand o faci (instant gratification ca ai un rezultat vizibil si rapid) cat si ulterior, nu mai face creierul un efort imens sa retina detalii cu 1000 de maruntisuri. Printre altele de aia au prins asa bine la public stilul scandinav (linii simple si functionale), cel japonez-minimalist sau Marie Kondo.

    Posibil totusi sa ai nevoie acolo si de un mouse pad, daca ai de clicait mult, te poate durea in timp articulatia palmei (tunel carpian). Un mousepad bun ajuta cat de cat

      (Citează)

  4. Baby monitorul ala face toti banii.
    Chiar este unul dintre cele mai folositoare lucruri pentru parintii de bebelusi.

      (Citează)

  5. Imi place ca ai biroul montat cu spatele spre perete, desi pare putin cam inghesuit. In ultima vreme am vazut foarte multi oameni care chiar si atunci cand isi mobileaza casa de la zero, gandesc un design cu biroul lipit de perete. Nu stiu de ce, dar nu-mi place deloc asta. Prefer ca atunci cand ridic ochii din monitor pentru cateva secunde sa am in fata un spatiu mai mare pe care sa ma pot focusa.

      (Citează)

    • E o problemă de spațiu. Eu mi-am pus biroul în pod și am avut ocazia să îl fac de la zero. Dar nu e un pod mare și, dacă pun biroul cu spatele la perete, nu mai am loc de multe alte chestii. Așa, am loc de 3 birouri lipite de perete, acces la spațiile de stocare, loc de spalat și întins rufe, loc de sport și loc de imprimantă 3D. Plus o plantă.

        (Citează)

    • A, și altă chestie mișto când ai biroul cu fața la perete e că poți să montezi monitoarele PE perete. E mișto de tot.

        (Citează)

  6. Eu cand sunt la birou atunci ma concentrez pe ce fac acolo.

    Si chestiile nu sunt alandala pe birou, sunt fiecare in locul in care stiu ca le-am pus, deci ergonomic, la exact o lungima de mână. De ce le-as ascunde in dulapuri?

      (Citează)

  7. Iti dau eu o solutie mai buna daca te apuci de minimizat/declutter. Eu am renuntat la un birou de 160cm / 100cm (mare si incapator as zice) dar care “aduna” tot felul de nimicuri pe el care erau folosite ocazional. Odata pe saptamana faceam “curat” pe birou si in doua zile era iar plin. L-am schimbat pe un birou de la IKEA (https://www.ikea.com/ro/ro/p/lillasen-birou-bambus-90278277/) care are doar 100cm pe 50cm. Am mai cumparat (tot de la IKEA) un stand de monitor pe care de fapt sta laptopul (se potriveste la fix pentru ASUS G14). Pe langa spatiul extra castigat in camera, dupa ce mai pui monitorul extern, tastatura si mouse-ul, nu prea mai ramane mult spatiu (doar de o ceasca de cafea si sticla de apa) DAR, am destule sertare sub birou si in standul de monitor pentru toate cablurile/incarcatoarele/jurnal/notite/pixuri etc. necesare si ma forteaza sa le pun la loc dupa ce le folosesc. De exemplu, daca vreau sa scriu ceva in jurnal, trebuie sa-mi mut mouse-ul ca sa fac loc jurnalului dupa care trebuie sa pun jurnalul la loc ca sa-mi folosesc mouse-ul. Per ansamblu, ca o observatie pur empirica, am o stare mult mai placuta la birou + ca imi curat biroul mult mai des pentru ca nu-mi ia foarte mult sa iau tot ce e pe birou ca sa sterg praful.

      (Citează)

  8. În “Musai list” se vorbește de următorul principiu:
    Nu stoca lucrurile pe suprafețe, ci în sertare/dulapuri.

    https://www.emag.ro/musai-list-necartonata-octavian-pantis-9786067220360/pd/DK0PF7BBM/

      (Citează)

  9. Radu, parca ai lucra la noi la corporatie, jur :))
    maine-poimaine te apuci de kaizen si alte bazaconii

      (Citează)

  10. Ce incarcator wireless folosesti pentru birou?

      (Citează)

  11. speedy.gonzales

    22/03/2022 la 11:20 AM

    si cu gramada de cable ce ai facut? le-ai aruncat sau le-ai pus intr-o cutie mare ptr a fi folosite vreodata in viitor?

      (Citează)

  12. Un birou gol și ordonat este indicația sigură a unor sertare pline și dezordonate :-)

      (Citează)

  13. Ce birou e cel din poza ?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus