un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Întrebare: ce valabilitate au informațiile despre un restaurant?

1 Mar 2019  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

44 comentarii

Vreau să vă cer opinia referitor la următorul aspect: cam după cât timp credeți că informațiile dintr-un articol despre un restaurant expiră?

Caz concret: am fost în septembrie 2018 la un restaurant destul de scump din București, am făcut și fotografii, dar n-am scris niciodată despre această experiență. Se întâmplă des asta, scriu despre mai puțin de jumătate dintre localurile în care mâncăm.

În cazul de față, am fost ușor dezamăgit de unele aspecte ale mâncării, mai au de lucru la acest capitol, le-aș da un 6 sau 7 din 10. Văd însă lumea lăudând acest restaurant acum, în prezent, pe Facebook și mă gândesc: “dacă aș scrie și eu acum despre experiența din septembrie 2018, or mai fi valabile problemele de care mă plâng sau le-or fi rezolvat între timp?”.

Cam care o fi valabilitatea acestor informații? Mai are rost să scriu acum articolul? Ideal ar fi să merg din nou la restaurant și să mai mănânc o dată, dar nu-mi vine să dau 300 de lei de dragul unui articol foarte nișat.

Votul de mai jos este orientativ. Aș aprecia mult mai mult dacă mi-ați spune în comentarii cam cât de rapid după o experiență culinară ar trebui scris un articol despre asta și ce v-a format respectiva opinie.

Mai are rost să scriu?

(vedeți direct rezultatele)

Loading ... Loading ...

    44 comentarii

  1. În 6 luni s au schimbat servitorii de 5 ori stai lejer.
    Poate și bucătarul

      (Citează)

  2. Se pot schimba lucrurile. In bine sau rau.
    Deci daca nu a fost cea mai placuta experienta, mai bine nu scrii.

      (Citează)

    • Păi și dacă ar fi fost cea mai plăcută experiență, putea să se înrăutățească în timp. De fapt, de multe ori așa se întâmplă.

        (Citează)

    • Uite, eu am scris acum mult timp de nasol despre un restaurant. S-au inflamat unii ca ba ca nu e asa, ca te gasim si iti aratam noi. Idioti. Si asta vreme de vreo 2-3 ani.
      Dupa ceva ani de ocolit locul ala am revenit. Desi nu prea voiam sa ma calc pe acolo. Pur si simplu altceva. In bine.
      Daca a fost o experienta placuta baga la inceput ca ai fost acolo acum sase luni. Daca a fost nasoala, arunci renunta. Posibil sa nu mai fie cazul acum. Ideea e sa nu rostogolesti niste pareri aiurea despre loc daca ele s-au rezolvat deja.

        (Citează)

  3. dacă aș *scrie și eu acum

    6 luni poate insemna mult in domeniul asta unde fluctuatia de personal poate aduce schimbari. Desi, daca zici ca e un restaurant scump, ar trebui sa faca ceva in sensul asta.
    Cel mai fain ar fi sa mergi din nou si sa compari experientele. Dar, daca nu vrei sa risti niste bani cheltuiti din nou acolo, eu cred ca merita sa scrii ceva chiar si dupa 6 luni.

      (Citează)

  4. As zice maxim o luna.

    In 5-6 luni se poate schimba inclusiv privelistea de pe terasa, ca face careva un bloculet alaturi :)

      (Citează)

  5. Mno, dacă nu ai scris la cald, nu mai scrie. Mai ales dacă nu e nici fff bun nici fff rău. Cui îi pasă de un restaurant de 6? Dacă era de 2 sau 10 scriai articolul pe șervețelul din restaurant…

      (Citează)

    • P.S. checkin pe Foursquare (dacă mai există) după care extragi pe blog un feed/map cu checkin-urile de tip restaurant pe ideea de “restaurante la care am fost dar nu mi-a păsat să scriu despre ele”.

        (Citează)

  6. Cred ca in domeniul asta informatia este perisabila :) . Parerea mea e sa scrii imediat. In felul asta nu ai cum sa gresesti. Altfel ai putea fi acuzat de lipsa de obiectivitate sau publicitate mascata ( mai ales daca se intampla sa scrii de bine si situatia sa fie astazi complet schimbata in rau).

      (Citează)

  7. experienta ta de atunci nu e mai putin reala, chiar daca lucrurile astazi sunt diferite.
    daca vrei sa publici experienta ta.. ea e valabila oricand.
    daca vrei sa publici un review.. te duci acolo pana esti sigur de toate aspectele evaluate.

      (Citează)

  8. Tu mai exact vrei sa mai merge acolo inca odata si nu stii cum sa convingi guvernatorul federal :)

      (Citează)

  9. Parerea mea: daca il ai deja scris intr-o mare proportie, il termini si il publici si pui la inceput un fel de disclaimer in care spui cand ai fost. Daca nu ai scris nimic lasi asa.

    Totusi e jumatate de an, nu 5 ani. Daca experienta variaza asa mult e bine ca lumea sa stie. Mai ales ca vorbim de un restaurant scump. Am cateva restaurante unde merg de mai mult timp, si chiar daca chelnerii se schimba destul de des, totul este la fel. Si vorbesc de restaurante unde cu 300 lei mananca 4 persoane bine.

      (Citează)

  10. Consider ca ar trebui sa postezi articolul, dar sa mentionezi data la care ai fost. Cunoscand toate detaliile, feicare va judeca dupa propriile valori daca se merita sa se duca sau nu

      (Citează)

  11. Daca scrii dupa 6 luni ceva negativ o sa te considere respectivii hater. Probabil si eu.

    Parerea mea : scrii cand se intampla sau deloc. Valabil cam la toate.

      (Citează)

  12. Eu cred ca are rost sa il scrii pentru ca a fost experienta ta cu acel restaurant, iar cand mai ai timp / chef / bani / etc. poti reincerca meniul lor si vei face o alta recenzie sau o vei confirma inca o data pe cea initiala.

    Trebuie tinut cont si de urmatoarele aspecte:
    – poate in ziua in care ati fost acolo fie sa nu fi fost bucatarul si sa fi preparat mancarea ajutorul de bucatar;
    – fie a fost o zi mai proasta si produsul / produsele nu au iesit cum ar trebui (se intampla).

    Caz concret: am fost la acelasi restaurant si am mancat acelasi preparat de vreo 3-4 ori. In ultima vizita preparatul chiar nu mi s-a parut bun si le-am spus asta chelnerilor. De la momentul respectiv si pana acum nu m-am mai nimerit la acel restaurant, dar cu siguranta ma voi reintoarce.

      (Citează)

  13. Daca ai fi reviewer profesionist de restaurante, ar fi important sa dai info cat mai recenta.
    Dar asa, nu are mare importanta. Sigur ca e posibil sa se fi schimbat lucrurile, dar asta nu schimba fundamental datele problemei, pt ca oricum experienta e subiectiva, adica chiar si daca ai fost ieri si scrii de f bine poate sa vina unul care a fost tot ieri si i s-a parut foarte prost sau vice versa.

    Oricum astea pe care le publici tu nu sunt review-uri, ci experiente. Un review de restaurant presupune sa te duci de cel putin cateva ori intr-o perioada mai lunga, pt ca 1 singura data nu e foarte relevanta oricum.

    In acelasi tinp, daca experienta ta a fost calduta, nici prea prea nici foarte foarte, si a mai si trecut mult timp, nu prea vad rostul sa mai publici.

      (Citează)

  14. Scrie despre el. Ce tu consideri un 6-7, pentru alții poate e 8-9, că nu toată lumea a avut experiența ta cu restaurantele.

    Dacă încep să apară comentarii la articolul respectiv că ce povestești tu s-a schimbat poți merge din nou la acel restaurant să vezi dacă așa e. Și vei avea și o idee de cât de mult/puțin se schimbă lucrurile în 6 luni pentru articole viitoare.

      (Citează)

  15. Daca specifici ca articolul se refera la experienta ta, cu acel restaurant, de acum sase luni e ok.

      (Citează)

  16. A fost experienta ta si ai tot dreptul sa pui si in scris, chiar daca a fost acum mai mult timp. Da, e posibil sa influentezi multa lume, e posibil sa-ti iei injuraturi, dar e posibil de asemenea ca ceea ce scrii sa ajunga cumva la patron si sa faca ceva investigatii, poate chiar sa te invite din nou la restaurant pentru a da un feedback mai recent. Parerea mea e ca oricum ar fi, publicitate negativa nu prea exista, iar numele restaurantului va rezona in capul cititorilor tai oricum. Acum, daca preturile practicate sunt “nesimtite”, s-ar putea sa fie publicitate negativa pentru ca nimeni in ziua de azi nu vrea sa dea o caruta de bani pe o mancare de 6-7 puncte din 10.

      (Citează)

    • varucu:
      .. e posibil sa-ti iei injuraturi, dar e posibil de asemenea ca ceea ce scrii sa ajunga cumva la patron si sa faca ceva investigatii, poate chiar sa te invite din nou la restaurant pentru a da un feedback mai recent.

      Scuze, dar daca ccepta favoruri de la patron isi pierde o parte din credibilitate. Se poate ajunge usor in situatia in care o sa ofere review-uri bune pentru a primi alte favoruri. Prefer ca Radu sa fie onesc cu cititorii.

        (Citează)

    • Nu cred ca se pune problema ca nu ai mai putea fi obiectiv daca primesti favoruri de la patron.
      Partea care te impiedica sa faci un review obiectiv este ca ospatarii/bucatarii se vor stradui mai mult, stiind ca sunt evaluati de clientul respectiv. Iar asta nu reflecta deloc experienta generala pe care o poti avea in restaurant in mod normal.

        (Citează)

    • Valentinul: Scuze, dar daca ccepta favoruri de la patron isi pierde o parte din credibilitate. Se poate ajunge usor in situatia in care o sa ofere review-uri bune pentru a primi alte favoruri. Prefer ca Radu sa fie onesc cu cititorii.

      Daca esti de ieri pe blogul asta e legitim ceea ce ai scris, insa eu nu am scris mai sus cu ideea ta in minte. Daca stai sa te gandesti un pic, niciun blogger care scrie la comanda nu-si va intreba vreodata cititorii daca sa scrie despre ceva ce a trait acum 6 luni :).

        (Citează)

    • varucu:
      Da, e posibil sa influentezi multa lume, e posibil sa-ti iei injuraturi, dar e posibil de asemenea ca ceea ce scrii sa ajunga cumva la patron si sa faca ceva investigatii, poate chiar sa te invite din nou la restaurant pentru a da un feedback mai recent.

      Man, daca il invita patronul, sa fii sigur ca totul va fi perfect atunci. Ideea e sa scrie despre restaurante la care se duce ca un client normal, fara sa stie patronul si angajatii ca urmeaza sa faca recenzie despre locul respectiv.

        (Citează)

  17. si daca s-a schimbat 20% din personal, cine spune ca experienta se schimba radical? eu zic ca merge scris lejer :)

      (Citează)

  18. Uneori experiența mea la un restaurant variază mult la 2 vizite distanțate cu doar 2 săptămîni: bucătarul arde un pic mîncarea, nimerești alt chelner mai nesimțit, chiar și felul pe care îl aleg e oricum altul, etc etc

    Deci eu zic să scrii. Oricum articolele astea sînt f. subiective, minus prețul care e cît e… dar în rest e chestie de gust – de exemplu, eu am mai zis, mi se pare o totală prostie să mănînci orice fel de burger pe farfurie, să transformi un fel de mîncare eminamente de tip “sandvici” adică care se mănîncă din mînă, în ceva ce se mănîncă pe farfurie, e prea mare să-l bagi în gură, dar deh, tot între 2 bucăți de pîine se aduce; totuși, ție ți se pare ok, deci, chestie de gust….

      (Citează)

  19. 7 zile.

      (Citează)

  20. Cred ca cel mai corect ar fi sa te mai duci o data si apoi sa faci un review in care poti sa arati si ce s-a imbunatatit/inrautatit in 6 luni.
    Asta daca vrei, desigur, daca experienta a fost cu adevarat slaba prima data mai bine iti cheltui banii in alta parte si poate ne scrii despre un restaurant care chiar merita.

      (Citează)

  21. Daca restaurantul nu e in ceva Ghid Michelin sau pe langa atunci infgormatia e valabila cam 3 luni. Atritia la “chefi” e mare si patronii in Romania fac rabaturi pentru a creste profitul – lucru oarecum de inteles in conditiile in care mediul de afaceri nu e prielnic si e greu sa fidelizezi clientela al nivel premium.

    Pentru mine cele mai corecte impresii despre un restaurant sunt la o zi dupa cea de-a doua vizita. Dupa prima vizita e mult hype si sau dezamagire. A doua vizita imi permite sa ma concentrez pe restaurant, nu pe companie sau pe decoruri. A doua zi pot spune daca mi-a placut mancarea, servirea, vinurile, asa mai la rece.

      (Citează)

    • Parerea mea ar fi ca trebuie sa scrii in 30 de zile daca este vorba despre un feedback negativ. Nu vad ce rost ar avea un feedback sa il primeasca dupa 6 luni. Sa zicem ca ai avut atunci o experienta neplacuta cu service-ul. Dupa 6 luni nu cred ca ar mai fi relevant. E ca si cum te-am certa noi pe tine, pastrand proportiile ca blogul tau avea acum 6 luni o tema prost aleasa, fara sa ne uitam inter timp daca ai schimbat-o sau daca ai mai schimbat ceva la cum arata blogul.

        (Citează)

  22. E destul de subiectivă treaba. De exemplu am fost cam în jumătate din localurile recomandate de Mariciu. Cam în trei sferturi din ele experiența a fost foarte diferită de ce povestea el.

      (Citează)

  23. Este greu de apreciat. În cele 5 luni cât au trecut de atunci se poate să se fi schimbat multe și aici mă refer exclusiv la chestiile legate de mâncare (pentru că nu ai spus nimic de serviciu, ambianță etc.): se poate să se fi schimbat meniul (dacă e un restaurant bun, sezonier dpdv al meniului), se poate să se fi schimbat bucătarul șef, se poate ca patronul să fi alocat mai mulți/mai puțini bani. Personal, eu mă iau după review-uri doar la un mod general (adică după nr. de stele date de consumatori) și asta pentru că fiecare om e diferit, are anumite gusturi, caută anumite lucruri șamd. Contează chiar și dispoziția pe care a avut-o în ziua respectivă. Deci, cum am spus, e greu de apreciat.

      (Citează)

  24. Maxim 3 luni

      (Citează)

  25. Scrie articolul dupa inca o experienta si includele pe ambele. Recenziile recente sunt facute de unii in care ai incredere sau pur si simplu rating-ul pe google spre exemplu s-a imbunatatit? Daca este a doua varianta ma gandesc ca este usor sa modifici un rating.

    Daca s-au schimbat unele lucruri care nu ti-au placut tie si articolul ajunge la urechile celor de la restaurant, se vor bucura ca au facut ceva relativ pro-activ iar tu vei fi surprins placut cand vei merge a doua oara

      (Citează)

  26. Intr-o tara mai civilizata decat Romania fara sa fie insa un etalon in mancare, restaurantul este acelasi in mintea tutur atat timp cat nu se schimba proprietarul. La schimbare de patron/locator, se afiseaza mare : NOUA ADMINISTRATIE!!! Poti sa scrii si dupa 20 de ani zic eu, daca nu s-a dus patronul, doar el angajeaza si e raspunzator de business. Romania e o tara fara reguli, cand exista reguli nu se respecta, indiferent de “stelele” restaurantului, se lucreaza tot dupa ureche.

      (Citează)

  27. Experiențele cu serviciile, indiferent de tipul acestora, sunt unicat și depind de foarte multe variabile. Poți publica articolul încercând să faci distincție între eventuale probleme punctuale și cele „sistemice”. Una este să ai un chelner plictisit sau cu o zi proastă și alta este să ai 2 chelneri la 100 de persoane. Una este să ți se aducă mâncarea rece și alta este să ai preparat congelat servit ca „proaspăt”…

      (Citează)

  28. NITU AURELIAN

    01/03/2019 la 4:15 PM

    Foarte probabil, în acest interval de timp , patronul nu se schimbă. Așa că, acesta va conduce restaurantul într-un mod care-i va reflecta principiile și personalitatea, acestea fiind relativ constante în timp.
    Deci, nu se pot produce schimbări semnificative într-un an….

      (Citează)

  29. Eu zic să scrii liniștit, fără regrete. În domeniul ăsta schimbări mari sunt doar când se schimbă managementul sau proprietarul. Este adevărat că există fluctuație mare de personal dar nu este atât de importantă în momentul în care există proceduri bine implementate și se respectă rețetarele și un standard de calitate.
    Altfel, degeaba este bucătarul bun dacă echipa mai mult încurcă și nu primește ingrediente de calitate (astea-s foarte importante).
    Multe restaurante au doar un bucătar bun iar restul sunt de “umplutură”. Chestia asta se observă foarte bine comparând zilele de week-end (când de obicei sunt clienți mai mulți și atunci se apelează la bucătarul bun) cu zilele de luni (când bucătarul bun are liber și gătesc ceilalți).
    Micile scăpări nu sunt totuși atât de importante. În general, dacă nu există o constanță în gustul și calitatea produselor atunci înseamnă că business-ul respectiv e făcut mai mult după ureche și nu va merge prea grozav decât cu oarece conjuncturi favorabile și poate nici atunci.

      (Citează)

  30. Scrie incepand cu precizarea ca ai fost acolo acum 6 luni! Daca nu ai altceva mai interesant.
    Adica să scrii si nișat și vechi?! Mmmmm… De ce? Doar dacă e o experiență deosebită. În orice fel, pozitivă ori negativă, dar dacă e căldicel (nota 6-7) nu știu ce să zic… Mai bine faci un review la un sortiment nou de biscuiți Oreo decât să scrii de ceva “plat”. Ar fi mai interesant, poate am încerca și noi…

      (Citează)

  31. De multe ori nici nu vreau să mă duc la restaurantele la care mergi tu, pur și simplu sunt curios cum a fost experiența. Spui o poveste, nu ești ghidul Michelin (sau Gault&Millau).

    Cred că te raportezi prea mult la o bulă mică de oameni. Câți cititori ai din București (procentual). Din ei, câți au bani să meargă la un restaurant de fițe? (presupun că nu e review de shaormerie din colț)

    Vor mai intra oameni noi pe articolul respectiv din Google, dar pentru ei oricum va fi o informație veche, chiar dacă scrii de pe o zi pe alta.

      (Citează)

  32. Cred ca poti scrie in continuare articole despre restaurante, cat timp incluzi in articol si perioada in care ai fost tu.
    Daca mergi la un restaurant deschis de putin timp este posibil ca lucrurile sa se schimbe in jumatate de an, daca vorbesti despre un restaurant mai vechi sunt sanse mari ca review-ul tau sa fie destul de apropiat de realitate.
    Pana la urma articolul tau nu este altceva decat parerea ta despre restaurant, un lucru pur subiectiv. Poate in ziua respectiva carnea de rata a fost mai proasta sau bucatarul a fost intr-o zi de exceptie sau tu ai avut o zi grea si nu ai putut aprecia mancarea la fel de bine. Asa ca nu cred ca trebuie sa iti faci griji legate de relevanta articolului dupa cateva luni.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus