un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

4 din 10 companii vor dispărea în 5 ani pentru că nu se adaptează la lumea digitală

18 Apr 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

11 comentarii

Am asistat recent la o prezentare CISCO despre elemente disruptoare în lumea de astăzi și estimarea lor este destul de sumbră: 4 din 10 companii vor dispărea pentru că nu se adaptează suficient de repede la noile tehnologii digitale.

Întâi ce-i un element disruptor: este o nouă tehnologie ce apare într-o industrie și o schimbă puternic, ridicând noi companii și distrugându-le pe altele. Și cum între companii există puternice dependențe în piață, atunci când cade una, cad mai multe.

Exemple au fost peste tot în industrie. Cineva a inventat automobilul, așa că toată industria cailor și trăsurilor a dispărut. Cineva a inventat frigiderul, așa că toți cei ce aducea gheață din iceberguri au rămas fără muncă. Avioanele au scos din afaceri vapoarele de pasageri. Cei care nu se adaptează rapid dispar, că doar avem exemplul Nokia sau Kodak din alte domenii.

Și toate sunt conectate. Aparatele foto digitale au dus la falimentul camerelor foto cu film, a producătorilor de filme, a centrelor de developare, a celor care vând albume foto clasice șamd. Mașinile electrice se estimează că vor influența benzinăriile, rafinăriile, cisternele care transportă combustibilul și producătorii de diverse piese (cei care fac filtre de benzină sau injectoare, de exemplu, nu stau prea bine). Toate aceste companii trebuie să se adapteze din timp la alte tehnologii.

CISCO vorbea mai degrabă despre digitalizarea afacerilor ca element disruptor. Un exemplu bun este Uber, care în alte țări a luat mult din cota de piață a companiilor de taxi tradiționale (în multe țări nu poți comanda un taxi decât semnalându-i cu mâna în stradă, nu și telefonic). Cei mai rapizi se vor adapta și ei prin aplicații de telefon și un model modern de business, dar unii nu se vor adapta și vor scădea. Lending Club sau Kickstarter îți pot finanța afacerile în detrimentul băncilor care altfel ar fi fost singura resursă de bani. Sunt simple site-uri ce-ți oferă banii fără vreo dobândă sau fără negocieri, făcute posibile prin intermediul noilor tehnologii digitale.

Alte exemple de afaceri digitale ce distrug unele “analogice”? Asigurările RCA cumpărate online, supermarketurile de la care poți comanda și online, site-uri precum Booking în detrimentul unor agenții de turism tradiționale. Vedeți cum putem găsi exemple aproape în orice domeniu și, mai mult, vorbim de exemple pe care deja le utilizăm?

Și veștile rele (pentru companiile ce nu se adaptează rapid) continuă. Îi este mai ușor ca niciodată unui om cu o idee bună să genereze un element disruptor într-o industrie. Accesul la bani nu mai este o problemă, poți obține finanțare de la crowdfunding și angel investors, nu doar de la bănci. N-ai nevoie nici de așa mult hardware, că acum vorbim de cloud computing și software as a service, plătești cât consumi (alte elemente disruptoare și ele, la vremea lor), publicitatea e mai ieftină, că te poți baza și pe word of mouth. Pragul pentru a fi un disruptor este mult mai mic în prezent decât acum 10 ani.

Și asta e acum. 3 miliarde de oameni vor primi acces uzual la Internet în următorii 5 ani, așa că vor fi și mai multe idei și nevoi de satisfăcut.

CISCO a făcut niște studii în diverse țări și concluziile lor sunt că:

  • 40% dintre companii vor scădea în 5 ani (will be displaced, a spus vicepreședintele pe care l-am ascultat).
  • 90% dintre companii au conștientizat  riscul acesta și-l discută la cele mai înalte niveluri.
  • 25% dintre companii sunt proactive și fac tot posibilul pentru a se adapta. Un exemplu bun este Starbucks, care a introdus o aplicație de telefon prin care poți comanda în avans băutura și apoi doar o ridici din cafenea, ceea ce a dus la o creștere cu 4% a comenzilor.
  • 45% dintre companii ignoră acest risc.

Puteți citi întreg studiul aici.

CISCO spune că simpla intrare în online, în lumea digitală, poate aduce beneficii mari companiilor: o relație mai bună cu clienții lor, vânzări mai rapide, concurență pe mai multe planuri cu acele companii ce s-au “născut” direct online. Chiar și pentru cei ce produc bunuri se demonstrează că dispozitivele conectate, “inteligente”, sunt mai valoroase pe piață și foarte căutate (30 de milioane de dispozitive sunt conectate la Internet în fiecare săptămână, iar în prezent dispozitivele produc un volum de date de 277 de ori mai mare decât cel produs de oameni).

Digitalizarea afacerilor ar putea aduce 2,1 mii de miliarde de dolari până în 2019 în plus companiilor, se estimează. Sună a mulți bani? Majoritatea sunt grupați în 6 industrii ce vor aduna trei sferturi din valoarea globală din mediul privat (producție, finanțe, retail, servicii, sănătate și petrol și gaze). Până și digitalizarea afacerilor doar pentru a analiza mai bine propriul business și a lua decizii corecte bazate pe acești algoritmi mai avansați de data mining sau analytics ar putea crește afacerile cu 285 de miliarde de dolari.

De ce zice CISCO acestea? Pentru că au toată tehnologia ce ar permite oricărei companii să intre mai bine în lumea digitală, plus să-i asigure securitatea IT necesară. Companiile care ar aveam cel mai mult de câștigat de pe urma digitalizării sunt cele deja orientate către tehnologie în privința produselor sau serviciilor oferite și care mai trebuie doar să aleagă un punct de început și să înceapă de acolo dezvoltarea.

Dacă vă vin în minte exemple de alte companii sau businessuri care au dispărut pentru că nu s-au adaptat suficient de rapid la noile tehnologii digitale sau, dimpotrivă, de companii care au făcut la timp pasul acesta, spuneți în comentarii. Cred că vom descoperi că sunt peste tot și chiar în cele mai neașteptate nișe.

    11 comentarii

  1. Cred că problema este privită simplist și prin „ochelarii de cal” ai industriei din care face parte cel care a comandat studiul. „Digitalizarea” este doar un mediu al evoluției societății. A fost tiparul, apoi radioul, apoi televiziunea, acum internetul. Mâine poate fi telepatia sau o altă formă de transmitere a informației pe care nici măcar nu ne-o putem imagina. La nivelul evoluției umane, 5 ani este o perioadă mult prea mică pentru a fi cu adevărat semnificativă, iar paradigmele se schimbă la interval de generații, nu 5 ani. Firmele mor din cauza unor decizii manageriale greșite. Noile tehnologii simplifică procesele de business și reduc anumite costuri, însă nu sunt un panaceu universal.
    La fel, Nokia și Kodak nu au murit, ele există, doar s-au transformat. Nokia producea cauciucuri, apoi au trecut la televizoare, apoi la telefoane, acum produc echipamente GSM și au venituri consistente din patentele dezvoltate de-a lungul timpului.

      (Citează)

    • De asta termenul este “will be displaced”, în sensul că dispare din top, nu musai de tot. În practică, au dispărut din domeniul în care le analizăm noi.

        (Citează)

  2. Interesant e sa vedem un astfel de studiu fix de la CISCO, care au devenit un fel de Dinozaur in domeniul echipamentelor de retea. Sunt extrem de aroganti, inflexibili si se cred prea mari ca sa pice. Chiar in articol ai dat exemplu de 2 companii pe pozitii similare: Nokia si Kodak si nu m-ar mira ca in 4-5 ani Cisco sa fie in aceeasi oala.

      (Citează)

    • Vezi rezultatele financiare pentru asta. 50 de miliarde de dolari anul trecut, în creștere. În plină dezvoltare a Internetului, mă îndoiesc că cei ce asigură infrastructura pentru asta vor dispărea prea curând, chiar și cu diverse companii chinezești venind din spate.

        (Citează)

    • Hai sa-ti dau cateva exemple.

      1. O perioada lunga de timp noi am avut( inca avem in unele zone) Routere Cisco din seria 7600( 7603, 7604, 7606, etc). Cred ca sunt 25-30 de cazuri in care la inserarea unui Linecard nou fie pica Superviserul fie Sasiul cu totu, si discutam de echipamente care duc in spate bucati dintr-un oras.. sau chiar tot orasul. Raspunsul lor: ZERO, nu au raspuns la mailuri desi firma la care lucrez e ceva Gold Partner sau pe acolo.

      2. Se instaleaza routere Cisco ASR9000 ( seria), care au linecarduri cu module pana la 100Gbps. Observam ca se alimenteaza doar unele placi, Random .. nu toate. Cauza: o sursa defecta din cele 2 care vin cu routeru – si discutam de echipamente care costa peste $100K. Si pot continua asa multa vreme.

      Nu vor disparea dar probabil vor pierde teren pe termen lung daca nu-si imbunatatesc produsele si daca raman ca strutul cu capul in nisip

        (Citează)

  3. Uber a fost interzis in Germania.

    Firmele “disruptive” care castiga bani subminand sistemele de securitate sociala tb desfiintate.

    Inteleg ca poti sa fii “inovativ” si sa castigi din “reduceri de costuri” prin neplata CAS sau prin adapostirea de deseuri radioactive in comuna Flamanzi, unde ii dai 1000 $ primarului, dar anumite chestii nu sunt ok.

      (Citează)

    • Și prin Spania, dar nu contează. În Los Angeles, zice un articol recent, afacerile companiilor tradiționale de taxi au scăzut cu 30%. Pentru unele business-uri, o scădere și cu 10% e suficientă ca să te ducă sub break even.

      Uber nu poate avea succes în toate țările. Sunt însă țări unde nu poți chema un taxi decât fluierând în stradă, că nu există dispecerat la care să chemi unul sau vine cu o suprataxă mare. Acolo a rupt venind cu o altă idee.

        (Citează)

  4. Eu sunt unul mai vechi in domeniul IT, care merge des la evenimente Cisco.
    Iar Cisco spune genul asta de povesti de minim 10 ani.
    Ca la fiecare eveniment Intel in care se mai gaseste unul de la Intel sa zica de “legea lui Moore”.
    Au fost funny la un moment dat si prindeau la public, dar repetarea la nesfarsit ale acelorasi studii si Internet of Things si blabla-uri este deja bullshit.
    Nu mai suntem piata emergenta ca Brazilia, China si cine-o mai fi. Cresterile nu mai sunt double-digit, dar speech-ul a ramas acelasi.

      (Citează)

    • Păi nu se refereau la piețe emergente, ci la cele dezvoltate. De obicei acolo prind rapid noi tehnologii sau acolo are cine să le cumpere.

        (Citează)

  5. Mars:
    Interesant e sa vedem un astfel de studiu fix de la CISCO, care au devenit un fel de Dinozaur in domeniul echipamentelor de retea. Sunt extrem de aroganti, inflexibili si se cred prea mari ca sa pice. Chiar in articol ai dat exemplu de 2 companii pe pozitii similare: Nokia si Kodak si nu m-ar mira ca in 4-5 ani Cisco sa fie in aceeasi oala.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus