un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Ziua masinii

8 Nov 2010  ·

AUTO  ·

11 comentarii

Ca să vorbesc influenţat de cursa de Formula 1 de ieri, maşina mea tocmai a încălţat gumele de iarnă. N-am mai aşteptat să vină vremea rea, ci am avut timp weekendul acesta şi le-am pus deja. Abia am găsit un service de roţi unde să nu aştept la o coadă gigantică, în vreo 2-3 locaţii unde mersesem înainte fiind deja mulţi clienţi înaintea mea.

După care, întrucât era sărbătoarea Sfântul Mondeo, i-am făcut cadou maşinii şi 20 de litri de benzină de 99, plus o spălare temeinică. Nu parcaţi sub copaci cât încă mai au frunze. Am făcut eu greşeala aceasta şi problema n-a fost de la frunzele care au lăsat urme de praf pe maşină, acestea luându-se la o spălare, ci cu frunzele care au intrat în diverse locuri mai ascunse pe la capotă sau portbagaj şi prin chedere, apoi au putrezit acolo de la ploaie şi s-au transformat într-o pastă foarte asemănătoare cu noroiul, care blochează scurgerea apei şi diverse filtre, plus că se curăţă greu din cotloanele maşinii.

Nu ştiu dacă a fost adoptată legea cauciucurilor de iarnă. Am înţeles că e ca şi făcută. După cum am mai zis pe net, eu sunt împotriva obligativităţii montării acestor cauciucuri, în principal pentru că nu primeşti nici un avantaj în schimb. Am cauciucuri de iarnă, ok. Nu va veni primăria mai repede să deszăpezească străduţa mea după o ninsoare temeinică, ci tot eu dau la lopată. Dacă merg la munte şi rămân blocat pe undeva, nu vine Boc să împingă şi el ca să ies din zăpadă, în semn de mulţumire că am pus cauciucuri şi am respectat legea. În continuare sunt pe cont propriu în orice situaţie.

Nu ziceţi nici că nu se vor mai bloca maşinile în trafic şi că nu vor mai fi tamponări. Nu, acestea se întâmplă pentru că şoferii sunt proşti. Am văzut de nenumărate ori oameni care nu ştiau să facă un simplu balans față-spate ca să iasă din zăpadă sau să plece de pe loc în a doua ca să nu derapeze. Conceptul de frână de motor este ceva necunoscut pentru mulţi şoferi. Experienţa, logica şi atenţia sunt mult mai importante decât cauciucurile.

Problema cea mai mare pe care o am cu această lege este aplicarea ei. OK, s-a făcut legea, îi dau o ÅŸansă înainte să o desconsider. Hai să o vedem în acÅ£iune! Păi hai… Legea spune ÅŸi că n-ar trebui aruncat gunoiul pe jos, dar e plin de mizierie. Legea spune că ar trebui să strângi rahatul după câinele tău, dar câţi sunt amendaÅ£i pentru că nu o fac? Legea spune că n-ar trebui să parchezi pe trecerea de pietoni, dar totuÅŸi PoliÅ£ia trece nepăsătoare pe lângă cei ce fac asta sau parchează chiar ei exact acolo. Sunt multe legi, dar le ÅŸi aplică cineva?

Pentru că doar aşa are logică această lege. Am spus deja că nu te va ajuta nici Guvernul, nici Parlamentul şi cu siguranţă nici Poliţia să ieşi din zăpadă, doar pentru că ai fost cetăţean ascultător şi ţi-ai pus cauciucuri de iarnă. Prin urmare legea are două posibile justificări: marii importatori de anvelope au ceva relaţii în guvern (verosimil într-o oarecare măsură) sau se încearcă aducerea unor sume mari la buget prin amenzi date celor ce vor fi prinşi fără anvelope corespunzătoare. Există atâţia poliţişti care să verifice fiecare conducător auto la roţi? Mă îndoiesc, altfel s-ar sancţiona şi multe alte abateri. Şi atunci? Pare doar o altă lege dată la întâmplare, o cheltuială suplimentară impusă unor oameni şi aşa în criză de bani cu pretextul că îi va ajuta la iarnă, deşi e imposibil să o aplici.

    11 comentarii

  1. Nu pui cauciucuri cand afara sunt peste 7 grade sau 25 cum au fost ieri , o sa te duci sanie la franare , deci cat e cald ai grija la frenele pe care o sa le pui .

      (Citează)

    • @Linux: am mers cu cauciucuri de iarna pana in mai, n-am patit nimic. E nasol ca au zgomot de rulaj mai mare.

      @Sabotor: face diferenta dintre sant sau nu, dar intrucat e in intregime problema mea, hai sa nu fie o lege privind obligativitatea lor.

      @Bogdan: de acord si cu despagubirile si altele. Fiecare pe barba lui. Dar nu prin obligativitate legala.

      Acum eu am alte intrebari. De ce n-am voie cu cauciucuri de vara si lanturi? De ce se mai cheama all-seasons cauciucurile all-seasons, din moment ce clar nu sunt si de iarna? De ce pana la sfarsitul lui martie, in conditiile in care in februarie sunt deja 15 grade afara, soare si frumos?

        (Citează)

  2. Mai, evident ca n-o sa vina nimeni sa-ti dezapezeasca masina sau mai stiu eu ce. Dar, cu anvelope de iarna ai aderenta mai buna iarna decat cu cele de vara si asta poate face diferenta intre a ajunge in sant sau nu…. Evident, anvelopele de iarna nu sunt niste anvelope minuni, le-ai pus pe masina si gata, ai aderenta perfecta pe timp de iarna. Doar ca iarna sunt mai bune decat cele de vara :)

      (Citează)

  3. radule, in romania n-ai cum sa faci treaba altfel. daca romanul ar fi civilizat si constient, n-ar iesi cu gume de vara pe zapada pentru ca ar deranja pe altii.

    sunt pentru civilizatie cu de-a sila pana la capat. altfel nu ai cum. ca in spatele legii sunt diverse interese, posibil, am ajuns sa nu ma mai intereseze ce si cum daca se face un lucru bun (de cacat dar asta e adevarul)

      (Citează)

  4. si eu le-am pus weekendu asta :D

      (Citează)

  5. @Linux. Gresesti. Cauciucurile de iarna sunt ok la orice temperatura, dar fiind mult mai moi daca mergi o vara cu ele le-ai uzat.
    @add Perfect de acord, insa nu as particulariza cu Romania. Si in Austria sunt obligatorii si cred ca si in Italia. Toti devin civilizati doar dupa ce platesc amenzi…
    @nwradu Singura mea problema e legata de abuzurile care pot fi facute prin aceasta lege. Acum nu am pus cauciucurile pt ca e destul de cald si nu sunt necesare. Dar as putea sa primesc 2000 amenda daca ar fi in vigoare doar pt ca e trecut de 1 noiembrie? Mi se pare absurd. De asemeni, stiu oameni care conduc doar in Bucuresti (de ex sotiile cu a doua masina a familiei). In Bucuresti ninge de 3 ori pe an si tine 3 zile zapada pe artere. Nu vad de ce nu as folosi taxiul si as iesi mai ieftin. Nu imi spuneti ca sunt mai bune cele de iarna la franare pe uscat dar la 0 grade. Sunt, dar diferenta e mica si nu conduc toti ca la formula 1. Solutia aplicata de firmele de asigurari mi se pare corecta: ai derapat si nu aveai cauciuri? Nu despagubim.

      (Citează)

  6. Linux, nu, cauciucurile de iarna nu pierd aderenta la temperaturi peste 7 grade, dimpotriva, au aderenta chiar mai buna decat cele de vara (chiar si vara) pentru ca sunt facute dintr-un cauciuc mai moale. In schimb, se uzeaza mai repede decat cele de vara (tocmai din cauza cauciucului moale) daca circuli cu ele la temperaturi mai mari de 7 grade.

      (Citează)

  7. Poate fi cald si frumos in februarie insa la fel de bine poate sa fie o ninsoare care sa tina cateva zile. Eu cred ca daca te uiti pe media temperaturilor din ultimii 50 de ani pe luna februarie ai sa vezi ca e undeva la 4-5 grade, deci sub cele 7 grade magnifice. Cam pe astea cred ca s-a mers cand s-a stabilit perioada.

      (Citează)

  8. Iti aduci aminte filmuletul de anul trecut, in care politistii impingeau gigei pe gheata, doar pentru ca aia n-au considerat necesar sa-si puna anvelope de iarna?

    In fine, da, e responsabilitatea ta, intr-o societate ideala toti si-ar pune anvelope de iarna fara sa fie o lege care sa-i oblige, la fel cum toti ar respecta culoarea rosie la semafor fara sa fie o lege ce sa-i penalizeze in caz contrar.

    Ok, tu poate esti in stare sa controlezi masina, chiar daca ai cauciucuri de vara. Dar iti zic eu, majoritatea nu sunt in stare de asa ceva. In fiecare iarna, cum dadea un pic de zapada, gaseai numai masini prin santuri. Iar mie (care ori sunt in stare sa controlez masina cu anvelope de vara, ori mi-am pus anvelope de iarna) nu-mi prea convine sa ma intalnesc pe sosea cu unu’ care nu poate sa-si controleze masina, dar nici anvelope de iarna nu-si pune.

    Cauciucurile all-season ar trebui sa fie acceptate (si cred ca vor fi)… sunt un compromis intre cele de iarna si cele de vara. Si nu ai voie cu lanturi + anvelope de vara pentru ca lanturile sunt eficiente numai pe zapada si nu ai voie cu ele pe asfalt, de exemplu. Iar daca nu e zapada pe sosea, dar e destul de frig (cateva grade sau mai frig) anvelopele de iarna ofera aderenta mai buna, drept urmare distante de franare mai mici, etc.

    Da, anvelopele de iarna au santurile alea mai mari, sa “prinda” in zapada, dar chiar si pe asfalt curat si uscat sunt mai potrivite la temperaturi mici decat cele de vara.

      (Citează)

  9. Anvelopele all-season sunt si de iarna si sunt marcate coresunzator cu fulgul, muntele si/sau inscriptia M+S, altfel, fara inscriptia aia sunt anvelope de vara. Si da, anvelopele adevarate all-season sunt facute din acelasi material ca si cele de iarna.

    Si pentru ca sunt facute din acelasi material ca cele de iarna, acum doua veri am franat cu o masina fara ABS si cu all-season violent pe A2 de la 160 la 20 de le-am dat luciu’ pe partea care a fost in contact cu solul. A a fost nevoie sa le schimb dupa aia. In schimb, mi-a ramas semn de la centura pe umar iar distanta de franare a fost uimitor de scurta.

    @radu: nu este in intregime problema posesorului ce cauciucuri are. Daca ala din fata mea are cauciucuri de vara si nu poate sa urce o panta sau de abia porneste iarna de la semafor, eu ce fac? Asa, macar e posibil sa ia o amenda grasa care, de anul viitor, aparent va merge intr-un fond al ministerului transportului pentru reparatii/constructii de drumuri noi, nu pensii.

      (Citează)

  10. Eu sunt la a treia masina si pe toate am folosit doar cauciucuri de iarna si vara, nu s au uzat mai repede iar aderenta poate mai buna. Am acum o leganza cu cauciucuri de iarna puse acum 2 ani jumate si sunt ca noi. Din lipsa de fonduri pentru 2 raduri de anvelope si de iarna si de vara, mi am zis ca mai bine merg vara cu anvelope de iarna decat iarna cu anvelope de vara…..

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus