un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Angajații Dacia se joacă din nou cu focul

7 Dec 2015  ·

AUTO  ·

38 comentarii

Cei de la Dacia întind foarte subțire un fir deja slăbit. Ei sunt acum în negocieri pentru salarii mai mari, dar sunt nemulțumiți și că gradul de automatizare al fabricii va urca de la 5% la 20% (nu știu cum se măsoară asta, dacă în număr de operațiuni sau timp de producție, dar importantă e creșterea), adică vor fi niște disponibilizări în rândul celor înlocuiți de roboți.

Conducerea le transmite un mesaj clar în aceste negocieri: fabrica din Maroc poate prelua o parte din producția de la Mioveni. Se subînțelege că, pe măsură ce va trece timpul și acea fabrică va fi mărită, ar putea-o prelua pe toată.

Mie mi se pare că angajații Dacia își taie singuri craca de sub picioare. Auzind la știri despre succesul mașinilor Dacia pe toate piețele, au tot făcut greve cerând bani mai mulți până când șefii au tras concluzia că e mai simplu să investească în roboți care nu au astfel de cereri.

Mi se pare o lăcomie tipic românească, e dorința de a da un tun acum în loc să gândească pe termen lung, job-ul de la Dacia fiind unul stabil. Iar salariile sunt deja imense, 4.400 de lei este salariul mediu al unui muncitor (plus prime și tichete de sărbători), în timp ce salariul mediu pe economie este de 2.415 lei. Aproape dublu!

Echilibrul fin dintre salarii mari și “salarii prea mari, deci să căutăm alternative” a fost deja rupt. După cum declară cei din conducere, fabrica din Maroc are costuri mai mici cu forța de muncă, dar mai mari cu aprovizionarea pieselor necesare, așa că pe total o mașină Dacia iese cu același preț pe poarta fabricii (iar fabrica din Tanger scoate deja aproape 250.000 “pe poartă”, în Maroc producându-se Dacia Sandero, Lodgy și Dokker).

Cât va mai dura asta? Nu spune nimeni pentru că nu-i ceva ce se dorește a fi spus public. Fabricile de piese s-ar putea muta și ele în Maroc, că nu-s legate de glia românească, ci mai degrabă de profit și costuri. Mașinile pot veni în Europa cu vaporul direct în porturi din piețe de desfacere; costă, dar și transportul din România până acolo costă, că nu avem autostrăzi sau trenuri rapide pe care mașinile să iasă imediat din țară.

Momentan angajații Dacia probabil au impresia că ei pot șantaja la nesfârșit conducerea. Nu-și dau seama că o eventuală închidere parțială sau totală a fabricii ar însemna dezastru nu doar pentru salariile lor, ci și pentru mulți, mulți alții:

  • Dacia contribuie semnificativ la exportul României. Mutarea fabricii ar avea implicații negativeîn cursul leu-euro, PIB, încasări la buget șamd.
  • s-ar contracta sau ar dispărea și multe fabrici de componente ce aprovizionează Dacia din Mioveni, adică alți oameni dați afară și alte pierderi pe toate planurile.
  • închipuiți-vă câte alte firme trăiesc de pe urma unui colos precum Dacia Mioveni fără o legătură directă cu producția de mașini: firme de catering ce aduc mâncare, grădinițe unde să lași copilul, pază, mentenanță și service pentru echipamente șamd. Toate au salariați, toate plătesc taxe.
  • sunt mii de oameni în zonă cu o putere mare de cumpărare (4.400 de lei salariu mediu, da?), ceea ce înseamnă vânzări în magazine și hipermarketuri, mai multă benzină consumată, mai multe concedii la mare, servicii medicale, bani pentru rudele în vârstă, construcții de case șamd. Luați-le această putere de cumpărare și o mulțime de business-uri mici și mari vor rămâne fără clienți.

14.000 de angajați are Dacia Mioveni. Câteva mii de oameni pot determina astfel schimbări masive pentru că lucrează într-un “nod” al economiei și cred că pot șantaja la nesfârșit conducerea companiei, uitând că Renault are alternative pregătite și că nu-i leagă de România decât profitul, nu vreun patriotism deosebit. Au mutat ei fabrici chiar din Franța, când n-au mai rentat acolo.

Probabil că mulți angajați se gândesc și la aceste lucruri și-și spun “băi, câștig destul, hai să stau cuminte ca să nu ne facă ăștia vreo surpriză“, dar mii alți gândesc invers, ba chiar probabil își spun “și dacă pleacă Renault ce? Oricum trebuie să ne dea salarii compensatorii pe 24 de luni, ne descurcăm noi cumva“. OK… cum?

sursă cifre: Digi24

 

    38 comentarii

  1. 1. Ala de 4400 este salariul brut, nu net.
    2. România este una din principalele piețe pentru Dacia. Dacă producția se mută integral în Maroc, ceea ce nu văd să se întâmple vreodată, cel puțin în era motoarelor cu combustie internă, este posibil ca și vânzările în România să scadă dramatic. Asta lăsând la o parte costurile legate de relocarea industriei conexe, adică a componentelor făcute de terți.

      (Citează)

  2. Eu nu cred ca angajatii isi santajeaza conducerea. Chiar cred ca sunt nemultumiti. Si sunt curioasa, la media respectiva, cat de mare este pragul de sus al salariilor si cat de mic ala de jos.

      (Citează)

    • Păi de ce sunt nemulțumiți? Muncesc într-o fabrică modernă, cu standarde avansate de protecția muncii, în condiții bune, pe salariu de două ori cât media, deși sunt într-o zonă în care altceva nu prea se mai produce.

      Dacă ești nemulțumit deși ai salariu dublu, problema nu e la conducere. Uneori trebuie să fii mulțumit că ai de muncă și că firma merge.

        (Citează)

    • angajatii sunt multumiti, au si alte beneficii in afara de salariu, dar s-au obisnuit ca la fiecare negociere sa primeasca ceva. in plus, majoritatea isi dau seama ca marocul bate la usa, dar liderii sindicali le zic : hai baieti, pe ei, facem greva, tre’ sa ne dea, asa nu se mai poate. si atunci urca si ei in barca asta a grevistilor, ca pana la urma o sa le dea ceva. uite ca anu’ asta o sa le dea niste roboti si un loc de munca garantat la auchan pe salariu minim.

        (Citează)

    • Daca aia-s nemultumiti la salariul ala, eu cum ar trebui sa fiu la 1000 de lei NET. Da, atata iau ca-s foarte mici salariile in Bihor (printre ultimii pe plan national) si nu cred sa creasca prea curand.
      In fine, noi sa fim sanatosi!

        (Citează)

  3. Nu am gasit in link-ul dat de tine la final “cifre” despre salariul celor de la Dacia. Insa intr-un articol mai vechi (dar tot din 2015) se spune asa:

    „Salariul mediu la Dacia este la muncitori 26 de milioane, 2.600 de lei, și în Franța 1500-2000 de euro”, a spus Ion Iordache, viceliderul sindical de la Dacia.
    http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Economie/Stiri/Dacia+conditii+mutare+producti+din+Romania+in+Maroc

    Ma indoiesc ca le-a crescut salariul net atat de mult, deci, cel mai probabil, asa cum amintea si un coleg mai sus, 4400 de lei este salariul brut, care schimba putin lucrurile, nu?

      (Citează)

  4. eu unul pe-o parte ma mir ca cineva mai e in stare de unitate in tara asta si exista greve, pe alta parte ma gandesc si la faptul ca unii sunt cam lacomi.

    cum spui si tu, ulciorul nu merge de multe ori la apa… angajatii uita faptul ca Dacia nu mai e firmulita aia 100% romaneasca, cu o singura fabrica. eu zic ca e foarte posibil sa se mute fabrica cu totul in strainatate daca se continua asa.

      (Citează)

  5. Radu, problema cu Dacia este un cutit cu doua taisuri. Santajul functioneaza din pacate in ambele directii, la randul ei si Dacia a amenintat de cateva ori cu plecarea. Problema e mai complicata decat o prezinti tu.
    Plus ca abordarea ta cu sa taca si sa accepte e una de genul: “capul plecat sabia nu-l taie” si sunt multe de discutat pe acesta tema.
    In privinta mutarii in Maroc: Maroc, Algeria, Libia distanta de 2500 de km intre Tripoli si Tangier, o vecinatate cu riscuri in actualul context de securitate.
    Pe de alta parte si cele n-spe lanturi comerciale din Romania: Carrefour, Cora, Auchan, Lidl, Metro, Selgros, Mega Image, Billa, Kaufland, Penny, Profi se plang de diverse (asta in conditiile in care salariile nu ajung la 4400 lei) dar altfel au incasari enorme si nu am vazut sa-si faca bagajele si sa plece.

      (Citează)

  6. ai dracu angajati, cum vor ei salarii mari.

      (Citează)

  7. mircea (primul)

    07/12/2015 la 1:34 PM

    E tare “meseria” asta de blogger, jurnalist avand in vedere ca breasla asta nu produce nimic util societatii in afara de niste eventuale impozite. Nu foarte mari. Idem sportivi, pictori, cantareti, actori. Dar astia nu le zic angajatilor care chiar produc ceva “mars la munca, ca fara voi e naspa prin economie”.

      (Citează)

  8. speedy.gonzales

    07/12/2015 la 1:47 PM

    nu se vor muta in Maroc, ptr ca la masinile produse acolo si livreate in europa trebuie sa plateasca si taxe vamale, pe cand la masinile produse in romania nu se platesc taxe vamale.

      (Citează)

  9. Niste neispraviti socialisti. In loc sa fie mandri si recunoscatori ca mult prea maretul concern Renault le ofera niste conditii de munca, de-ar trebui sa vina ei cu bani de acasa, ei vor niste salarii mai mari in contextul in care produsele fabricate de ei se vand extrem de bine. Cat tupeu! Auzi, sa ceri mai multi bani pentru munca ta.

    Ps. am sa las asta aici http://incomemagazine.ro/articles/ingineriile-statului-au-umplut-conturile-francezilor-de-la-dacia :)

      (Citează)

  10. Cu atitudinea asta Romania nu o sa ajunga niciodata nivelul salariilor din Vest. In continuare ma mir cum la noi sunt salarii de cateva ori mai mici si preturi din ce in ce mai apropiate de alte orase din restul Europei.

    Radu, imi pui si mie un banner pe blog cu 50 RON? Nu vad de ce ai cere mai mult, eu cred ca tu castigi peste media salariulul in RO, asa ca 50 de RON ar trebui sa fie de ajuns.

      (Citează)

    • Legea cererii si ofertei functioneaza si pentru relatia angajat/angajatori. Ca cineva sa poata cere unui angajator mai multi bani, trebuie sa ii arate aluia ca e printre putinii care pot sa faca acea sarcina la banii aia. Cel putin din zona respectiva. Practic, in cazul Romaniei, ar trebui sa existe mai multe companii care sa produca la fel de bine ca si Dacia. Cu o singura fabrica de nivelul asta, nu se va putea creste media salariilor foarte mult. Cel putin nu in zona Arges.

      E dreptul angajatului sa preseze, e dreptul angajatorului sa refuze, la fel cum e dreptul tau sa il intrebi pe Radu daca accepta un banner la 50 de lei.

      Dar, la finalul zilei, si conflictele de munca sunt un cost.

        (Citează)

  11. Nu sunt fan Renault/Dacia dar nici oamenii astia nu vad imaginea de ansamblu. Fara autostrada ci cu coruptia puternica de la noi, e greu pentru o societate sa fie competitiva.
    Nu zic, sa se mareasca salariile. Dar nu ar fi rau ca liderii sindicali sa faca zanzanie legat de proiectul autostrazii. Sunt sigur ca si transportatorii ar fi interesat de asta.

    Altfel zis, n-ar fi rau sa-si apere interesul nu doar fata de Renault dar mai ales fata de politicienii care ii mint si fura pe fata de atatia ani.

      (Citează)

  12. sa nu mai zicem ca succes la mutarea fabricii intr-un spatiu musulman. Mai ales acum :)

      (Citează)

  13. sa nu mai zicem ca succes la mutarea fabricii intr-un spatiu musulman. Mai ales acum :)

      (Citează)

  14. @bogdan, din păcate singurul motiv pt care o firmă multinațională “din vest” vine în Ro cu investiții majore e forța de muncă mai ieftină aici. Renault mai bine produce în Franța decît în Ro dacă forța de muncă costă la fel. Dacă am avea și noi firme autohtone de mărimea asta… dar nu avem, din diverse motive. Nu, nici pe vremea lui Ceașcă nu stăteam bine de loc, avînd în vedere că Dacia era sub licență Renault, Electroputere producea sub licență ABB și așa mai departe.

      (Citează)

  15. Radule urmaresc cu placere postarile tale,dar acum ai atins o coarda sensibila.Bine ca tu o freci in x tari si restaurante scumpe,dar nu altora nu vrei sa la creasca salariile.Asta e se automatizeaza tot mai mult,dar daca creste cererea atunci sa le mareasca salariile si celor ramasi acolo.Cei care doresc salariile alea mari ar trebui sa fie in fata parlamentului prima data ca nu se investeste nimic in infrastructura.Nu ii convine patronului costurile legate de salarii in Romania?Atunci sa plece in Maroc.

      (Citează)

    • Păi ce crezi că e mai bine? Să le țină salariile actuale încă 5 ani sau să le crească acum și după 2 ani să se închidă fabrica?

      Pentru că eu de fapt militez pentru locuri de muncă, salarii și o fabrică funcțională. Eu aș fi început să mă întreb dacă toate acele proteste își au rostul încă de când aș fi văzut că motorul de 1.2 TCE nu intră în producție tot la Mioveni.

        (Citează)

  16. Guys, va faceti prea multe probleme. Pana la urma e vorba de o negociere in care partile implicate stiu cel mai bine cum sta treaba. Sindicalistii trag pt salarii mari, patronatul pt mentinerea lor la fel. Ce nu e normal in asta? Sefii de sindicat isi asuma actiunile. Daca din cauza lor o sa plece renault…ei vor fi linsati de angajati, nu noi.

      (Citează)

  17. e destul de amuzant sa vezi pe Sibiu-Deva trailerele cu Dacii care se duc spre granita, in timp ce din sens opus vin trailere cu BMW, Mercedes, Audi etc….

      (Citează)

  18. Radu, ușor că nu ai dreptate și nu mai crede tot ce se vomită, iar acum hai să-ți explic ce și cum, lucrând în Dacia mulți ani de zile, la furnizori și firme din panel.
    1- pentru un muncitor care are până-n 5 ani de zile, dacă nu lucrează ore suplimentare, nu sare de 1400 net.
    2- faza cu plecatul in Maroc, etc, e gargară de presă și să sperie plebeul.
    Vezi Rusia, vezi Algeria, vezi Tunisia, statul islamic, țări musulmane, simpatizanți DAESH, regimuri și țări instabile,etc, etc. Ia în calcul politicul, sectarianismul, cultura muncii, etc.
    Muncitorii de la Dacia pleacă constant în Rusia, Maroc, Tunisia, Iran, Turcia, Brazilia, Columbia, ca să-i învețe pe ăia să lucreze, că-s praf? Vrei să știi că Daciile asamblate în Maroc sunt niște ciurucuri și că englezii nu vor să audă de mașini asamblate-n India, iar Dacia a fost nevoită să adapteze producția pentru mașini cu volan pe dreapta?
    3- Salariul mediu brut e 4400, dar sunt puțini ăia care-i iau banii ăștia. Nu toți iau banii ăștia.
    4-automatizări oricum se fac din considerente de spațiu, de limită umană, de cadență.
    Mecanismul de a elibera din muncitori e următorul: oameni în vârstă multi, care ies la pensii, salarii compensatorii, nu se mai fac contracte pe perioadă nedeterminată, nu se mai fac angajări, decât în meserii tehnice, comercial, chestii ce nu implică producția, că trebuie să automatizeze.
    Pentru cei care lucrează fără contract, îi cheamă 4 luni la muncă, 1 lună acasă, fără nici o perspectivă de viitor. Și ușor, ușor îi răresc.
    Să-ți spun faptul că sunt mai mulți candidați să plece cu salarii compensatorii, decât numărul de locuri alocate pentru asta?
    Nu mai puneți botul la gargară din asta, că ei nu fac față la comenzi.
    Unde pleacă cu fabrica în Europa?
    Marocanii sunt arabi, drept urmare sunt cei mai proști, indisciplinați și delăsători angajați. Îți spun eu din experiențe avute și din surse sigure, care nu-s băgate în seamă de presă, că nu au senzațional.
    Dacia nu pleacă nicăieri. Personalul se reduce natural, din cauze demografice, nu că-i sperie careva. :)

      (Citează)

    • mama a plecat cu niste compensatorii destul de frumoase.
      Dar imi pace gluma cu marocul.

        (Citează)

    • Care glumă Animaloo? În privința calității automobilelor? :))
      Eu nu vorbesc din burtă, ci spuse de oameni care pleacă constant prin țări bananiero-musulmane și care știu foarte bine procesele din lanțul de producție.
      Marocanii sunt praf și pulbere la multe capitole. Dacă era așa de minunat pe acolo, măritau ei de mult timp Dacia.
      Vezi tu că prin Libia, Algeria, Tunisia, prin zona aia este unii ziși Daesh, plus o grămadă de simpatizanți ai lor, care acceptă și aprobă instabilitatea și ideologia adusă de către statul islamic. Contextul ăsta nu e tocmai mișto, mai ales acum, că lumea arabă a sărit în aer.

        (Citează)

    • frantz:

      1- pentru un muncitor care are până-n 5 ani de zile, dacă nu lucrează ore suplimentare, nu sare de 1400 net.

      Cat primeste vecinul lui din Mioveni care nu lucreaza la Dacia?

      frantz:

      2- faza cu plecatul in Maroc, etc, e gargară de presă și să sperie plebeul.
      Vezi Rusia, vezi Algeria, vezi Tunisia, statul islamic, țări musulmane, simpatizanți DAESH, regimuri și țări instabile,etc, etc. Ia în calcul politicul, sectarianismul, cultura muncii, etc.
      Muncitorii de la Dacia pleacă constant în Rusia, Maroc, Tunisia, Iran, Turcia, Brazilia, Columbia, ca să-i învețe pe ăia să lucreze, că-s praf? Vrei să știi că Daciile asamblate în Maroc sunt niște ciurucuri și că englezii nu vor să audă de mașini asamblate-n India, iar Dacia a fost nevoită să adapteze producția pentru mașini cu volan pe dreapta?

      Daesh si altele sunt costuri, dar salariile mai mici sunt avantaje. Pui in balanta si vezi ce iese.

      frantz:
      Radu, ușor că nu ai dreptate și nu mai crede tot ce se vomită, iar acum hai să-ți explic ce și cum, lucrând în Dacia mulți ani de zile, la furnizori și firme din panel.
      1- pentru un muncitor care are până-n 5 ani de zile, dacă nu lucrează ore suplimentare, nu sare de 1400 net.
      2- faza cu plecatul in Maroc, etc, e gargară de presă și să sperie plebeul.
      Vezi Rusia, vezi Algeria, vezi Tunisia, statul islamic, țări musulmane, simpatizanți DAESH, regimuri și țări instabile,etc, etc. Ia în calcul politicul, sectarianismul, cultura muncii, etc.
      Muncitorii de la Dacia pleacă constant în Rusia, Maroc, Tunisia, Iran, Turcia, Brazilia, Columbia, ca să-i învețe pe ăia să lucreze, că-s praf? Vrei să știi că Daciile asamblate în Maroc sunt niște ciurucuri și că englezii nu vor să audă de mașini asamblate-n India, iar Dacia a fost nevoită să adapteze producția pentru mașini cu volan pe dreapta?
      3- Salariul mediu brut e 4400, dar sunt puțini ăia care-i iau banii ăștia. Nu toți iau banii ăștia.
      4-automatizări oricum se fac din considerente de spațiu, de limită umană, de cadență.Mecanismul de a elibera din muncitori e următorul: oameni în vârstă multi, care ies la pensii, salarii compensatorii, nu se mai fac contracte pe perioadă nedeterminată, nu se mai fac angajări, decât în meserii tehnice, comercial, chestii ce nu implică producția, că trebuie să automatizeze.
      Pentru cei care lucrează fără contract, îi cheamă 4 luni la muncă, 1 lună acasă, fără nici o perspectivă de viitor. Și ușor, ușor îi răresc.
      Să-ți spun faptul că sunt mai mulți candidați să plece cu salarii compensatorii, decât numărul de locuri alocate pentru asta?
      Nu mai puneți botul la gargară din asta, că ei nu fac față la comenzi.
      Unde pleacă cu fabrica în Europa?
      Marocanii sunt arabi, drept urmare sunt cei mai proști, indisciplinați și delăsători angajați. Îți spun eu din experiențe avute și din surse sigure, care nu-s băgate în seamă de presă, că nu au senzațional.
      Dacia nu pleacă nicăieri. Personalul se reduce natural, din cauze demografice, nu că-i sperie careva. :)

      frantz:

      3- Salariul mediu brut e 4400, dar sunt puțini ăia care-i iau banii ăștia. Nu toți iau banii ăștia.

      Pentru ca sunt multi care nu iau banii astia inseamna ca sunt unii care iau chiar mai mult, ca de aia e medie. Depinde de ce faci, de experienta. Este evident ca unul care sudeaza in puncte sa ia mult sub un inginer, pentru ca munca sa nu are un grad mare de complexitate. (In alta ordine de idei, sa vezi cat ia un sudor la conducte petroliere, unde munca lui e critica – mii bune de euro).

      frantz:
      Radu, ușor că nu ai dreptate și nu mai crede tot ce se vomită, iar acum hai să-ți explic ce și cum, lucrând în Dacia mulți ani de zile, la furnizori și firme din panel.
      1- pentru un muncitor care are până-n 5 ani de zile, dacă nu lucrează ore suplimentare, nu sare de 1400 net.
      2- faza cu plecatul in Maroc, etc, e gargară de presă și să sperie plebeul.
      Vezi Rusia, vezi Algeria, vezi Tunisia, statul islamic, țări musulmane, simpatizanți DAESH, regimuri și țări instabile,etc, etc. Ia în calcul politicul, sectarianismul, cultura muncii, etc.
      Muncitorii de la Dacia pleacă constant în Rusia, Maroc, Tunisia, Iran, Turcia, Brazilia, Columbia, ca să-i învețe pe ăia să lucreze, că-s praf? Vrei să știi că Daciile asamblate în Maroc sunt niște ciurucuri și că englezii nu vor să audă de mașini asamblate-n India, iar Dacia a fost nevoită să adapteze producția pentru mașini cu volan pe dreapta?
      3- Salariul mediu brut e 4400, dar sunt puțini ăia care-i iau banii ăștia. Nu toți iau banii ăștia.
      4-automatizări oricum se fac din considerente de spațiu, de limită umană, de cadență.Mecanismul de a elibera din muncitori e următorul: oameni în vârstă multi, care ies la pensii, salarii compensatorii, nu se mai fac contracte pe perioadă nedeterminată, nu se mai fac angajări, decât în meserii tehnice, comercial, chestii ce nu implică producția, că trebuie să automatizeze.
      Pentru cei care lucrează fără contract, îi cheamă 4 luni la muncă, 1 lună acasă, fără nici o perspectivă de viitor. Și ușor, ușor îi răresc.
      Să-ți spun faptul că sunt mai mulți candidați să plece cu salarii compensatorii, decât numărul de locuri alocate pentru asta?
      Nu mai puneți botul la gargară din asta, că ei nu fac față la comenzi.
      Unde pleacă cu fabrica în Europa?
      Marocanii sunt arabi, drept urmare sunt cei mai proști, indisciplinați și delăsători angajați. Îți spun eu din experiențe avute și din surse sigure, care nu-s băgate în seamă de presă, că nu au senzațional.
      Dacia nu pleacă nicăieri. Personalul se reduce natural, din cauze demografice, nu că-i sperie careva. :)

      frantz:

      4-automatizări oricum se fac din considerente de spațiu, de limită umană, de cadență.Mecanismul de a elibera din muncitori e următorul: oameni în vârstă multi, care ies la pensii, salarii compensatorii, nu se mai fac contracte pe perioadă nedeterminată, nu se mai fac angajări, decât în meserii tehnice, comercial, chestii ce nu implică producția, că trebuie să automatizeze.

      Ai dreptate, La Dacia, automatizarile s-au facut si pentru ca cererea este prea mare si nu fac fata cu munca manuala sau cu sistemele vechi mecanizate. Da, si eu sunt furnizor.

      Din experienta cu robotii industriali (nu la Dacia) un sistem automat de paletizare, spre exemplu, poate costa 50k-200k EUR. Uite cum se calculeaza ROI-ul in Europa de Vest: echipamentul face munca a 4 muncitori x 2 schimburi. Fiecare muncitor are un cost acolo de 2500-3000 EUR (cost pentru patron care include salariul brut dar pot argumenta si cu costuri auxiliare: asigurari, accidente, HR etc. Deocamdata le ignoram). Asta inseamna 2500x 8 = 20k€ pe luna. Sa se calculeze in cat timp se amortizeaza respectivul utilaj! Si respectivul utilaj nu are nevoie de concediu medical, doar de o buna logistica a pieselor de schimb.

      Deocamdata, Romania nu este in cazul respectiv, dar e usor de vazut cum se face calculul.

      Odata cu cresterea cererii, numai cu pastrarea salariilor la nivelul prezent sau similar se poate merge pe gradul prezent de automatizare si deci cu actualul numar de angajati.

      Interesant, dar cresterea automatazirlor inseamna de altfel si cresterea salariului mediu, pentru ca cei care pleaca sunt cei cu salariile mici.

        (Citează)

    • @frantz: salariul MEDIU. Nu-mi pasă cât ia un muncitor începător, nici câți au ce salarii, ci vorbesc de medie și am comparat cu media pe economie.

      Cât despre calitatea din Maroc, permite-mi să mă îndoiesc. Oare asta își spun muncitorii de la Dacia, că în alte țări e calitate proastă și de asta nu se va muta niciodată producția? Sau își închipuie că ei i-au învătat pe cei de la Renault cum se fac mașini, nu invers? Câtă vreme Renault a venit aici cu tehnologie, sisteme de calitate și tot ce trebuie și doar i-a pus pe oameni la muncă, pot face acest lucru și în Maroc și oriunde.

      “Marocanii sunt arabi, drept urmare sunt cei mai proști, indisciplinați și delăsători angajați. Îți spun eu din experiențe avute și din surse sigure, care nu-s băgate în seamă de presă, că nu au senzațional.
      Dacia nu pleacă nicăieri. Personalul se reduce natural, din cauze demografice, nu că-i sperie careva. :)”

      Deja e acolo. Produce cât la Mioveni, se lucrează în trei ture. Încă o fabrică sau o linie de producție și gata treaba.

        (Citează)

    • frantz: nu ma. Gluma cu plecatu inspre maroc.

      Radu: daca un inginer roman are 3000lei si un inginer francez are 3000Euro impreuna au ~2000E salariu mediu. Ce plm se plange romanu?

        (Citează)

  19. In Rusia Lada a fost inlocuita de Logan, serios. Piata este imensa…..hmm vroiam sa spun mai multe dar am vazut ca frantz le-a spus si le-a spus bine si pe bune. Confirm. Maroc, Tunisia, chiar si Rusia …niste glume proaste stiute doar de cei care lucreaza la Mioveni. De aceea oamenii isi cer drepturile. frantz ar fi putut sa adauge cat de “nationalisti” sunt francezii. De la mancare pana la banca (,) cu care lucreaza. Poate ar fi bine sa fim si noi putin “mai nationalisti”. In ceea ce priveste angajatul roman codul muncii l-a facut sclav destul. Eu zic ca ar fi mai bine sa il sustinem. Mai ales cand are dreptate.

      (Citează)

    • @ Radu
      Ba da, trebuie să ne pese, pentru că ponderea salariilor mari în masa de angajați este restrânsă.
      2 – salariile pe care oamenii le câștigă, o fac prin muncă multă și ore suplimentare lucrate, că Dacia nu e azil.
      3- au venit cu aici cu tehnologie, sisteme de management, dar trebuie să facem și distincție între culturi. Cine-și închipuie că arăbeții sunt la fel ca europenii se înșeală amarnic. Cine crede că un străin poate să îndure, ce înghit românii, la fel, se înșeală.
      De aici derivă un fel de a munci și de a rentabiliza lucrurile, iar aici, România e un loc călduț pentru franțuzi.
      4- permite-mi să zic că aici, la Dacia, se fabrică în special produsele cu valoare adăugată mare: logan, Duster. Impactul salariului este mai mic aici, când e sumă fixă din 6000 de euro sau sumă fixă din 18.000.
      Așa că, să stăm liniștiți. Dacia nu fuge nicăieri.
      Asta nu înseamnă că trebuie să dormim pe o ureche.
      Mulțumesc pentru răspuns.

        (Citează)

  20. Dorintele oamenilor sunt normale.
    Automatizarea va fi o problema pentru un numar din ce in ce mai mare de oameni.
    Multi spun ca oamenii sunt creativi si ca de aceea vor exista joburi, vor aparea ocupatii noi. Eu sunt sceptic ca vor aparea destul de multe ocupatii noi.
    Mai curand o sa fie nevoie de coafeze si asistenti medicali decat de arhitecti, medici si piloti de avion. Acum insa nu stiu daca vor avea de la cine sa ia bani.
    Nevoia de arhitecti a scazut si rolul lor se orienteaza mai mult spre decorare, customizare, dar la un nivel din ce in ce mai superficial. Pilotii de azi de pe avioanele de linie sunt mai mult pt depanare si supraveghere. Cei care aplauda aterizarea aplauda degeaba, e un program care face avionul sa aterizeze. Pilotul e mai mult implicat la decolare decat la orice alta manevra, totul e pe pilot automat.
    Medicina poate fi automatizata intr-o masura destul de mare. Pana si diagnosticul poate fi automatizat intr-o oarecare masura. In sistemel din vest unde e folosit un anumit sistem al calitatii o analiza se da nu mai daca exista x, y si z. La noi se dau la intamplare, poate pica ceva. Ei bine faptul ca e stabilit ce trebuie facut in functie de simptome = automatizare. Operatiile sensibile sunt efectuate cu asistenta computerizata, pt ca asa e mai precisa operatie = automatizare.
    Exista si softuri care scriu articole. Nu e nevoie de vanzatori si casieri. Pe masura ce companiile implementeaza sisteme ce urmaresc marfa (traceability) nu va fi nevoie de prea mutle sa stii cine ce cumpara, ce a paltit si ce nu. Deci nu va fi nevoie de multe. probabil ca nici macar de un simplu gest pentru a cumpara ceva. Cand va fi pus in geanta/sacosa va fi platit automat.
    De agricultori nu e nevoie.
    Programarea, eh astia probabil vor iesi la pensie inca vreo 50 de ani, dar pe urma nu prea ii vad bine.
    De fapt nu va fi nevoie de oameni, asta va duce la schimbarea modelului social catre un fel de socialism ciudat sau catre disparitia unor miliarde de locuitori. Cel mai probabil ca fi o combinatie, adica or sa dispara niste miliarde si cei ramasi vor fi prea putini ca sa mai poata functiona intr-un sistem capitalist.
    Solutia ar fi explorarea spatiului sau reintoarcerea intr-o epoca anterioara.

    Revenind la cei de la Dacia: da e normal sa ceara salariile alea. Directorul ala francez care vine in Romania e platit mai putin? Nu, Apai atunci de ce sa nu fie platiti?

      (Citează)

  21. Nu le-ajunge 44 milioane pentru ca s-o umflat ranza in ei, si acuma se dau balena pe uscat ca or vaz’t ca daca merge bine Dacia noastra, ce-or zis ei, ia hai sa ne dam putin cu curu de pamant si sa cerem ceva spor la salarii. Faina traba, n-am ce sa zic, in loc sa se bucure ca au de lucru, si inca undeva nu este o munca grea (munca grea fiind la minerit, sau in siderurgie), e plingaciosi ca un copil mic care i-o luat careva jucaria ? Nu le ajunge 44 milioane pe luna ? Ce mai vor, masaj la oute, sauna, SPA, giacuzii, cabinet de recuperare mintala ? Asta ultima chiar ar trebui…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus