un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cultura autostrăzilor

27 Jan 2014  ·

GÂNDURI  ·

19 comentarii

Noi nu avem o cultură a autostrăzilor și acest lucru este vizibil în toate accidentele ce au loc din cauza nepăstrării unei distanțe corespunzătoare față de cel din față. Lipsa acestei experiențe în a conduce pe autostrăzi nu-i vina noastră; nu am avut astfel de drumuri până în prezent, ba chiar și acum este discutabil dacă avem cu adevărat autostrăzi. Vina este, totuși, în faptul că prea mulți șoferi nu-și dau seama de aceste lipsuri și nu fac ceea ce-i normal atunci atunci când nu te pricepi la ceva: să acționezi precaut.

Vara prea mulți șoferi obișnuiți cu traficul lent din oraș se duc la mare și cred că la 130 km/h pe autostradă se pot comporta ca la 60 km/h în localități, mergând prea aproape de mașina din față și schimbând benzile de parcă ar fi doar ei acolo.

Mulți nu-și dau seama că o clipă de neatenție se traduce în mult mai mulți metri parcurși la 130 km/h față de 60 km/h. Și mai mulți nu realizează că autovehiculele nu au frâne identice și că degeaba stai la 10 metri de cel din fața ta, dacă distanța ta de frânare este cu 20 de metri mai lungă decât a lui.

Iarna totul se repetă. Este de ajuns un singur șofer-zmeu pe autostradă, unul neatent sau inconștient de riscurile la care se supune sau de legile elementare ale fizicii, și o mică tamponare se poate transforma în accident în lanț. La doar două zile de la inaugurare, pe tronsonul Sebeș-Orăștie a fost un accident cu 40 de mașini. Sâmbătă au fost implicate zece mașini și șase TIR-uri în așa ceva pe A1, iar pe A2 a fost un accident cu 20 de mașini. Bănuiesc că știți imaginile.

Acum gândiți-vă la următorul aspect: câte ambulanțe credeți că au fost nevoite să intervină la aceste accidente și cât o fi durat să ajungă acolo? Câte macarele sau tractoare pentru repunerea mașinilor lovite pe carosabil, câte platforme pentru ridicarea lor? Câți polițiști s-au dus acolo să gestioneze criza, în loc să fie prezenți în alte puncte cheie?

Este un efort uriaș făcut pentru câțiva șoferi care au crezut că “adaptați viteza la condițiile de drum” sunt cuvinte spuse de formă. Inconștiența a câțiva oameni poate cauza pagube materiale imense și poate bloca chiar și serviciile de urgență ale unui oraș, lăsând sute de alți oameni fără posibilitatea de a apela la ele în caz de nevoie.

sursă imagini: Digi24.

    19 comentarii

  1. Si multi cred ca tirurile opresc mai greu decat ei cu masina mica.

      (Citează)

  2. Păi uite așa se vede de fapt că faptul că avem mii de morti în accidente pe șosele se datorează mai puțin infrastucturii și mai mult șoferilor. Exact de aia sunt bune amenzile alea foarte mari, până când se crează niște reflexe sănătoase de circulat cu grijă, dacă nu pentru frica că poate mori, măcar pentru frica că te costă.

      (Citează)

  3. America e campioana la accidente in lant pe autostrada. La ei accidentele astea implica 20-30 de masini. Nici ei n-au cultura autostrazii?

      (Citează)

    • @Mihai Baboi: prin campioană, câte astfel de accidente au raportat la numărul kilometrilor de autostradă sau la numărul total al mașinilor ce circulă pe ele?

        (Citează)

  4. intai sa avem autostrazi si dupa aceia copiii nostri vor avea si cultura lor! banii mei sunt buni pentru plata rovinietei?Drepturi nu am doar obligatii?

      (Citează)

  5. @io: Nu știu ce sa zic, eu parcă prefer sa trăiesc să-mi văd copii mari decât să mor împăcat că am plătit rovinietă.

      (Citează)

  6. @Radu Raportat la nr. de kilometri, probabil ca stau mult mai bine decat noi. Dar tot nu e vreo fericire din punctul asta de vedere. It only takes one idiot. Dupa aceea, fiecare celalalt sofer are timp de reactie din ce in ce mai mic.

      (Citează)

    • Da, dar înseamnă că ei au mult mai puțini idioți, având în vedere că circulă mult mai multe mașini și au mult mai multe autostrăzi, însă accidentele nu cresc liniar la număr. Deci înțeleg că au o experiență mai mare în condus în astfel de condiții.

        (Citează)

  7. Noi n-avem cultura, n-avem scoala, 12 clase, facultate, pana mea, toata lumea are carnet dar suntem nescoliti.Soferi prosti de behaie circula pe strazile patriei, fara lumini de intalnire si noaptea chiar, am observat foarte multi dobitoci de genul.Romanul de rand care mananca paine cu salam e asa de prost ca iti deszapezeste doar parbrizul si uita de oglinzi, luneta, faruri, ce sa mai zic de aprins luminile.Pentru el conteaza sa aiba audi din germania sh mana a 2a, a 3a, a-4a nu conteaza, important e sa fie audi, nu conteaza ca scartaie placutele terminate practic pe discurile deformate, important e ca e el in scaunul ala.Mi-e scarba de tara asta.NU autoritatile sunt de vina, toti suntem pentru ca impreuna formam toata prostia asta.Mai dureros e ca unii dintre noi stim ce ne inconjoara si realizam unde e problema…si totodata suntem neputinciosi in fata multimii de prosti.

      (Citează)

  8. nu pot sa nu observ ce multe forduri is prin imaginile de la TV cu caramboluri. :)

    altfel… in mare majoritate sunt provocate de cate un autotren. Apoi vine costel cu viteza ca ce daca e iarna, vine Ionel lipit de fundul lui ca doar merge si masina lui repede, si tot asa.

      (Citează)

  9. a fost “black ice” din greu zilele astea, pe drumuri extra urbane mai ales. eu am fost pe DN4 tot asa in coloana si trebuia sa oprim ca un destept cu microbuz a oprit sa ia o persoana si nu s-a tras pe dreapta. Toata coloana vreo 15 masini ne-am dus cu frana calcata ( eu simulam un abs ) si am trecut pe langa dar nu am reusit sa ne oprim. nu s-a intamplat nimic, am mers mai departe. ( 40mk/h sau mai putin).

      (Citează)

  10. Frate ce e ala black ais? un fel de black friday dar pentru masini? Sau poate ca e polei?

    In alta ordine de idei, in Franta, pe marginea autostrazii iti zice ca la prosti: O dunga inseamna pericol, doua dungi, distanta minima de securitate. Se refera la dungile de pe margine. In Germania au scos reclamele de pe autostrazi si le-au inlocuit cu panouri cu mesaje de genul: viteza ucide, pastreaza distanta, etc.

    O alta metoda de educa oamenii (pe langa amenzile usturatoare puse in practica) ar fi prin scoala de soferi. E prea multa mafie la scolile de soferi, prea multa spaga iar permisul se mult prea usor. Ar trebui sa coste foarte mult (la francezi exista credite speciale pentru permis) si examene mai dure. Pe vremea cand a dat tata examenul a avut proba speciala de condus noaptea (si pe zapada). Pe mine m-a pus sa conduc un pic prin trafic si sa fac o parcare laterala, ca se grabea politistul. Cat am facut scoala nu am iesit o data pe autostrada si nu tin minte sa fi condus noaptea.

      (Citează)

    • @ioana: eu am făcut școala de șoferi pe bune, la autogeneral, cu un instructor bun alocat atunci în mod aleator. M-a învățat bine omul.

      Totuși, o singură data am făcut o depășire. Mai spre finalul orelor m-a dus pe o stradă de undeva pe la marginea orașului și m-a pus să-l depășesc pe unul care mergea pe acolo, când să mă uit în oglindă și când să reintru pe banda 1. Aia a fost singura mea experiență cu depășirea. A fost și singurul moment când am folosit viteza a 4-a.

      Despre mersul pe drumuri naționale și autostrăzi, deci, nu mai are rost să zic ce-am învățat la școala de șoferi. Dacă nu mă înșel, nici legea nu permite să mergi pe acolo în timpul școlii. Iar într-o vreme în care tot mai mulți șoferi abia reușesc să parcheze, merg cu farurile stinse pentru că ei văd, dar nu se gândesc că trebuie să-i vadă alții, n-au auzit de balans, de acvaplanare, nu știu să iasă din zăpadă, nu apreciază corect depășirile și de obicei circulă doar în oraș, nici nu se va schimba ceva.

        (Citează)

  11. Mă simt frustrat de fiecare dată când un cretin îmi ia fața atunci când intră de pe banda a 2-a înapoi pe banda întâi. Au fost cazuri când între colțul din spate dreapta al mașinii lui și farul meu de pe stânga era aproape un metru. Profit de ocazie să povestesc o idee extrem de simplă pe care m-a învățat-o un amic acum ceva vreme în Franța. Când vrei să termini depășirea pe banda a 2-a și vrei să intri înapoi pe banda 1, uite-te în oglinda retrovizoare din centru. Când cel de pe banda 1 apare în ea, abia atunci te poți băga în siguranță pe banda 1.

      (Citează)

  12. @io: legatura dintre rovignete si regulile de circulatie (sau ale bunului simt) fiind? Cu ce te ajuta daca ai 1.000 km autostrada? Nu tot limitele alea de viteza sunt?
    Ca doar nu zici: e autostrada, am platit 1mm din ea, merg cu cat vreau eu.

      (Citează)

  13. Mai ce sa va zic!
    Da nu avem cultura de autostrazi!
    dar problema ii ca in conditie de iara de exemplu o coloana merge e drum lung cu 70 km/h constant si vine un fricosel care pe drum cu care mergi in siguranta cu 70 el merge cu 40 km/h si din cauza lui incepe lumea sa depaseasca si e un risc mare de accident mai ales iarna.

    Aceasta faza se intalnesc in Ungaria nu din cauza vitezi excesive se produc accidentele ci din cauza ca un dobitoc care conduce cu morcovul in cur.
    Si acest lucru e valabil si vara.

    Eu am patit vara pe drum intins eu linistitcu 100 si hopa in adormit vu 60 km/h in afara localitatii!

      (Citează)

  14. Off-topic – ma enerveaza ca nu ai functia de reply in comentarii. Puteam sa raspund si eu mai usor unor afirmatii facute in comentarii :)

    On-topic – E destul de clar ca sunt prea multi soferi de duminica sau de oras care n-au habar cu ce se mananca drumurile lungi, autostrazile si drumurile expres. Si de cele mai multe ori ei sunt vinovati de accidentele de pe strazile patriei. Ei si alti zmei de pe sosele care cred ca daca au o masina puternica pot sa faca orice. Partea proasta: multe din masinile puternice au tractiune pe spate. Care in conditile actuale, nu e foarte folositoare.

    @nashu_mare – tirurile au frane mult mai solide decat turismele, intr-adevar, insa si remorca se duce mai usor la franari bruste. Motiv pentru care ei nu franeaza brusc decat daca este absolut necesar.

    @Combo – soferii sunt in general vinovati pentru ceea ce fac la drum, nu isi adapteaza viteza si conduita la drumul pe care il au in fata. Si problema e aceeasi, multi nu stiu sa mearga pe anumite tipuri de drumuri si se baga aiurea, provocand accidente. Problema lor e ca nu isi cunosc suficient masina si se baga de multe ori cu viteza prea mare intr-o curba in care masina nu face fata. Am vazut zeci de persoane incercand chestia asta.

    Personal, eu merg cu ceva viteza, dar in limitele pe care stiu ca le are masina + in localitati rar depasesc 80 km/h (da, astept injuraturile voastre pentru asta), pentru ca in localitati sunt oameni si trebuie sa fiu atent sa nu iasa cineva aiurea in strada. Nu mai vorbesc de carute sau tractoare…. ca o lungesc prea mult.

    @nwradu – tin minte ca si eu cand am facut scoala de soferi, rar am depasit masini. Atunci aveam anumite probleme in a controla ambreiajul, nu aveam picioarele obisnuite cu asa ceva. Nici eu nu tin minte sa fi dat vreodata mai mult de a-4-a. Si aia, dupa ce am iesit din localitate si deja incurcam circulatia daca mergeam prea incet.

      (Citează)

  15. Regula de doua secunde, regula de doua secunde, regula de doua secunde.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus