un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Review Navon N480, navigator cu iGO Primo

29 Sep 2010  ·

TEHNOLOGIE  ·

10 comentarii

Navon N480

Navon N480

Am fost interesat să testez acest Navon pentru că este primul navigator cu iGO Primo despre care am auzit că este oficial pe piaţă. iGO Primo este versiunea de top a softului de navigaţie iGO, pe care eu îl consider a fi cel mai bun şi mai uşor de utilizat, şi eram tare curios să-l văd.

Pe lângă iGO Primo, Navon (companie ungurească) N480 are ecran LCD tactil de 4,3 inci cu rezoluţia deja standard pentru navigatoare de 480 x 272 pixeli, o carcasă slim (grosime 10mm), baterie ce ţine în jur de două ore, modul GPS integrat într-un cip SIRFatlas IV şi toate accesoriile necesare pentru utilizarea în maşină. Avantajul principal este că se livrează nu doar cu harta României (făcută de Top Map, o hartă foarte bună), ci cu un total de 42 de hărţi ale ţărilor europene, cu tot cu puncte de interes şi clădiri 3D. Aşadar, un pachet complet şi foarte bun pentru preţul oficial de 798 lei, mai ales că beneficiezi şi de 1 an de update-uri pentru hărţile Europei de Est. Îl găsiți la Falcon Electronics.

Cât de bun este, în practică, dispozitivul? Să o luăm pe rând.

PACHETUL

Cutia, evident

Cutia, evident

Primeşti navigatorul, un suport de parbriz, încărcătorul de la bricheta cu cablu de aproape 1 metru, un card microSD de 2GB pe care este softul, un stylus şi un cablu USB.

Navigatorul este subţirel şi finuţ şi pare bine închegat. Nu vă aşteptaţi la mai mult decât calitatea standard a plasticului de pe navigatoarele GPS. Nu e un aparat pe care să-l ţii în mâna ziua şi să-i apreciezi astfel calitatea construcţiei, cum probabil ai face-o cu un telefon mobil. E suficient de spus că are o carcasă bine strânsă, că nu pocneşte şi nici nu pare a se rupe atunci când se încălzeşte şi că ecranul LCD răspunde bine la apăsările cu degetul, încât n-am avut niciodată nevoie de stylus.

Navigatorul

Navigatorul

Spatele cu stylus

Spatele cu stylus

Pe partea stângă se găsesc mufa USB, slotul de card şi mufa pentru căşti. Butonul de Power este în partea de sus şi nu este îngropat complet în carcasă (nu e perfect “flush”, pe înţelesul tuturor), aşa că uneori îl apeşi din greşeală când ţii aparatul în mână. Lângă ecran, în stânga, e şi un LED roșu-verde pentru a indica diverse stări.

Mufe!

Mufe!

Difuzorul de pe aparat a fost prea puternic în anumite momente. Se aude bine.

Suportul de parbriz este format din două bucăţi unite printr-o articulaţie sferică. Asta este un avantaj deoarece cele două bucăţi se pot desface rapid şi uşor una faţă de cealaltă şi se pot depozita mult mai eficient în torpedou sau în portieră. Ventuza este solidă şi uşor de cuplat, aparatul poate fi rotit şi potrivit cu precizie şi nu am nimic să-i reproşez acestui suport.

Suport asamblat

Suport asamblat

Suport dezasamblat

Suport dezasamblat

Adaptorul de brichetă are un cablu destul de lung şi nici nu este spiralat sau retractabil. Prin urmare cam atârna pe bord şi pe consola centrală şi îl mai simţeam la mână când schimbam vitezele. Se putea alege o soluţie mai bună aici.

SOFTWARE

iGO Primo nu îmbunătăţeşte atât de mult pe cât mă aşteptam navigarea uzuală în sine, ci mai ales adăugă diverse elemente noi, dar utile în multe situaţii. Mi-a plăcut să descopăr un meniu cu informaţii despre fiecare ţară în parte, unde erau precizate vitezele regulamentare, numărul de urgenţă, regimul luminilor de întâlnire, legile privind alcoolemia şi necesitatea de a avea vesta, trusă medicală şi altele la tine. Astfel am aflat că în majoritatea ţărilor vestice trebuie să ai şi becuri de rezervă la tine, că aşa cer legile locale.

Tot noi sunt şi alte moduri de navigare, de exemplu unul pentru camioane. Mi s-a părut ceva mai simplu de configurat o rută cu diverse puncte intermediare şi ceva mai simplu de precizat că vrei să eviţi o anumită stradă.

Cu oarece surprindere am descoperit şi alte informaţii utile despre țări. De exemplu navigatorul îţi pune la dispoziţie echivalența dintre măsurile europene şi americane la cămăşi şi pantaloni, dar şi la cupe şi mărimi de sutiene. Nu doar te duce la un centru comercial, ci te şi ajută să cumperi ceva!

Aparatul include mai multe limbi pentru voci. În română îţi vorbesc tot Marcel şi Ioana cu voci naturale şi străzi neanunţate. Limbile populare (engleză, franceză, spaniolă) beneficiază şi de astfel de voci naturale, dar şi de voci sintetizate text-to-speech care sună mai robotic dar îţi pronunţă numele străzii pe care te duce. Cum te ajută asta? Păi navigatorul îţi spune “intraţi în sensul giratoriu şi părăsiţi-l la a 5-a ieşire”, dar uneori e misterios modul în care numără aceste ieşiri şi poate o iei greşit, mai ales dacă nu ai timp să te holbezi la ecran, ci doar asculţi indicaţiile sonore. Ei bine, cu o voce TTS îţi poate spune “şi părăsiţi-l la a 5-a ieşire, pe bulevardul Burebista”. Asta e de mare ajutor dacă ştii deja bulevardul sau vezi plăcuța cu numele străzii. Din păcate nu e disponibil şi în română, iar vocea în engleză pronunţă numele româneşti de străzi în aşa fel încât nu se înţelege nimic. Poate în viitor…

Cei ce au folosit iGO ştiu la ce să se aştepte în rest. Harta României e făcută de Top Map şi e foarte bună, ba există şi clădiri 3D. Traseele prin Europa se leagă corect, fără a apărea probleme la trecerea unui drum dintr-o ţară în alta, peste graniţă. E mult mai uşor să customizezi interfaţa de pe ecran, ba chiar există şi un buton ce poate lua mai multe funcţii posibile, după meniul în care te afli. Îmi place şi că pe drumurile ţării, în intersecţii, îţi arată panoul indicator exact cum e cel real în acel loc şi pe unde trebuie să o iei, de exemplu la ieşirea din Bucureşti pe autostrada A1 şi ramificaţia spre centură. Era şi în iGO mai vechi şi îmi place că au păstrat sistemul acesta.

Alte elemente noi adăugate sunt un convertor de unităţi (din orice în orice, simplu de folosit şi astfel am aflat şi eu cât înseamnă un consum de 10 litri la sută de kilometri exprimat în miles per gallon) şi un sistem de înregistrare a consumului, unde introduci câţiva parametri iniţiali (kilometraj, cât ai alimentat, cât te-a costat etc) şi la final de drum ţi se spun date şi costuri.

Apropo de asta, aparatul îţi poate arăta şi fotografii şi poate rula muzică sau poate fi folosit ca un ebook reader, dar nu cred că va utiliza cineva aceste funcţii.

Mai jos aveți un film compilat de mine din fotografii cu fiecare opțiune de prin meniuri.

PERFORMANŢA

Navon N480 mi-a lăsat impresia de rapiditate. Un traseu prin Bucureşti se calculează în 2-3 secunde, unul până la Arad în 3-4 secunde. Am simulat un traseu din Bucureşti şi până în Colmar, Franţa şi a fost calculată întreaga ruta de 2000 de km în mai puţin de 20 de secunde. E foarte uşor să vezi şi diferenţele între traseele Uşor, Rapid, Economic şi Scurt, până acum aceste denumiri fiind oarecum misterioase.

Chip-ul GPS e bun, ia poziţie rapid chiar şi de la cold start şi nu o pierde prea uşor.

Bateria m-a ţinut fix 2 ore, deşi nu ştiu în ce măsură mai contează când ai alimentatorul de bricheta inclus. Cât tine bateria pe GPS şi navigaţie e mai degrabă important la un telefon mobil, unde nu toată lumea cumpăra şi încărcătorul auto.

CONCLUZIE

Un aparat foarte bun, cu siguranţă cea mai bună alegere dacă vrei un navigator cu iGO. Primo chiar aduce lucruri în plus şi pare o versiune premium, iar în preţ ai incluse hărţi pentru toată Europa.

Ce mi-a plăcut:

  • rapiditatea în găsirea traseelor.
  • suportul de parbriz.
  • elementele suplimentare din iGO Primo, precum calculatorul de consum carburant, informaţiile despre fiecare ţară şi convertorul de unităţi.
  • modul Camion, dacă aş fi camionagiu sau șofer de autocar. Are chiar şi un mod Urgenţă, probabil pentru şoferii de ambulanţe.

Ce nu mi-a plăcut:

  • butonul de Power cam prea uşor de apăsat accidental.
  • cablul de la încărcătorul auto, parcă prea lung.
  • ecranul glossy e un pic dificil de văzut în lumina puternică atunci când rulează doar pe baterie în mod redus de iluminare.

Falcon Electronics îl are în exclusivitate în România şi poate fi luat prin magazinul lor sau de la alte magazine unde îl distribuie ei. Există și un Navon N660 cu ecran de 5 inci, pentru cei care susțin că mărimea contează.

    10 comentarii

  1. si la noi tre sa ai becuri de rezerva :)

      (Citează)

    • Incredibil cum la un review de 1000 de cuvinte comentariile sunt despre un exemplu cu becurile de rezerva…

      @A.Faith: nu pot sa zic ca m-ar interesa nici daca as fi in baza lor de date. Pentru asta s-a inventat Mark As Spam.
      @Melk: o intrebare excelenta. Asta se discuta direct cu Nav’n’go prin naviextras.com. Nu stiu preturile, dar stiu ca acum se pot si inchiria harti, nu doar cumpara, in caz ca ai nevoie de ele doar pentru o saptamana sau asa. Actualizarea Primo nu stiu cum se face (ar trebui tot de la producator, dar voi incerca sa aflu ceva oficial).

      @add: unde scrie? Eu stiu doar de extinctor, vesta, trusa.

        (Citează)

  2. Si eu stiam ca la noi ai nevoie de becuri de rezerva in masina, chiar daca nu verifica nimeni.Probabil ca datele despre tari sunt trecute superficial, cel putin la noi.

    Mai mult ma intereseaza partea de actualizare a hartilor. Cat costa dupa primul an? Sunt chiar la zi, sau versiuni ceva mai vechi? Cat costa sa cumpar, de exemplu, o harta care nu este inclusa in cele preinstalate? Se mai acualizeaza si Primo, sau asta ramane mereu la versiunea din momentul cumpararii?

    De-asta nu am cumparat pana acum un produs original de la Nav’n’go, prefer sa ii fac singur actualizarile de pe Mobilism (sau alt site “ilegal”). :)

      (Citează)

  3. Ştiai că Falcon şi-a vândut baza de date cu clienţii care s-au înscris la newsletter? Şi că fac spam?

    Mă rog, poate-i irelevant comentariul meu, dar ziceam numai :)

      (Citează)

  4. nu stiu daca e plus la rapiditate , eu am un c520 cu igo 8.3 si niciodata nu mi’a luat mai mult de 10-15sec un traseu cehia – romania (gl). 1400km .

      (Citează)

    • Pai cam asa scoate si acesta pana in Cehia. Imi aduc aminte cand cronometram, sta doar 3 secunde pentru traseul principal, restul timpului fiind impartit pentru calcularea rutei in orase (i-am dat de la blocul meu pana in centrul orasului Colmar, Franta)

        (Citează)

  5. am un navon n 480- igo primo, e excelent, singura problema e ca nu citeste camerele radar sau cele de supraveghere, ma poate ajuta cineva? din ce am auzit, ar fi vorba de o setare a SYS.TXT- ului, ceva de genul asta.

      (Citează)

  6. am un navon n480 si nu reusesc sa instalez igo primo ma poate ajuta cineva??? Am incercat sal copiez am pastra calea dar nam reusit sal pornesc cred ca are ceva setari aparte navonu fata de alte aparate ce sai fac sau daca e cineva care are navon n480 cu igo primo si il poate copia sau uploada pe un site si sami trimita linku pe mail: pirjol_adrian@yahoo.com ias fi foarte recunoscator va multumesc

      (Citează)

  7. am navon n48o sigilat 400 lei 0760277577

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus