un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Valoarea tichetelor Rabla și Rabla Plus scade drastic dacă trece această ordonanță de urgență

13 Dec 2023  ·

AUTO  ·

44 comentarii

Nu vreau să zic că am avut dreptate, dar mă temeam de așa ceva pentru că Guvernul PSD-PNL nu știe să taie sau să ceară mai mulți bani decât de la oamenii muncitori, care trăiesc cinstit:

Potrivit unui proiect de ordonanță de urgență publicat astăzi, toate ecotichetele și voucherele scad în valoare începând cu 2024:

  • tichetul Rabla scade la 3.500 de lei (și 5.000 de lei dacă se utilizează două tichete) de la 7.000 lei și respectiv 10.000 lei.
  • tichetele Rabla Plus pentru electrice/hibride scad la 10.000 lei de la 54.000 lei pentru electrice și respectiv 26.000 lei pentru hibride.
  • finanțarea pentru Casa Verde Fotovoltaice scade la 10.000 lei de la 20.000 lei.

Este chiar mai rău: “Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani”

Altfel spus, nu doar că a scăzut drastic valoarea tichetelor Rabla și mai ales Rabla Plus, dar nu mai poți cumpăra o rablă de la altcineva. Trebuie să o ai în proprietate timp de 3 ani înainte de a o casa

Proiectul acesta este dincolo de stupid chiar și într-un stat care are nevoie de bani la buget. În primul rând, guvernul Ciolacu împușcă astfel în picior industria producătoare de mașini din România, că prindea avânt prea mare.

Producem aici Puma și Duster și Logan și, în loc ca statul român să încurajeze cumpărarea unor mașini moderne produse de economia românească, le pune bețe în roate prin această ordonanță.

De electrice nici nu mai zic. Acum un an scriam că este perioada cea mai bună pentru a cumpăra o electrică fix din acest motiv, mă temeam că guvernul va scădea valoarea tichetelor Rabla Plus. Bine că am cumpărat-o.

Să ne închipuim ce se va întâmpla după ce se introduce această ordonanță:

  • o mulțime de rable vor rămâne în circulație sau abandonate. Dacă este obligatoriu să fii de 3 ani proprietarul uneia înainte să o casezi, atunci este logic că se vor casa mai puține rable. Vânzările de mașini noi scad, poluarea crește, rablele rămân pe drumuri sau abandonate pe undeva.
  • va crește din nou importul de mașini second hand vechi și poluante. Eram deja groapa de gunoi a Europei la acest capitol, acum ne vom păstra titlul. Dacă statul scade puternic incentive-ul de a cumpăra o mașină nouă, atunci oamenii se vor reorienta spre SH-uri care le sunt mai accesibile.

GG Ciolacu!

Acum, vedeți că încă este un proiect de ordonanță de urgență. Nu este luată. Încă este timp ca toate asociațiile producătorilor și importatorilor de autovehicule să facă scandal mare pentru ca această ordonanță să nu fie pusă în practică. Încă este timp ca toți producătorii și importatorii și montatorii de panouri fotovoltaice să se alăture aceluiași scandal.

Încă este timp ca oamenii care erau aproape de achiziția unui autovehicul sau a unor panouri să facă și ei scandal, scriind de exemplu parlamentarilor lor, în legătură cu această ordonanță. Poate nu va fi pusă în practică.

Sunt și alte prevederi privind microîntreprinderile și chiriile și altele, vedeți aici un rezumat.

    44 comentarii

  1. Concedieri la bugetari (scaderi salariale / eliminare sporuri) nu am auzit, asa cum se intampla in mediul privat de la inceputul anului. Doar cresteri de taxe, mi s-a vaporizat o vacanta misto in Grecia cu cresterile astea de taxe. N-am primit nimic inapoi.
    Incep sa cred ca Boc a fost un mare prim ministru, dupa criza din 2008 a ajut curajul sa dea afara bugetari, ba le-a mai scazut si salariile. A iesit din politica pe usa din dos, nemaifiind popular dupa aceste masuri.

      (Citează)

    • Tu zici de Boc ala care e primar in Cluj de vreo 3 mandate? Nu pare chiar nepopular.

        (Citează)

    • Concedieri la bugetari (scaderi salariale / eliminare sporuri) nu am auzit, asa cum se intampla in mediul privat de la inceputul anului.

      De cand sunt nemancatii privati, carora nu le mai ajunge profitul oricat de mare ar fi, un reper in lumea asta, ca sa te iei dupa ei ? Daca astia dau afara asa cum dau, de ce trebuie sa dai si bugetarii? In general, de ce trebuie sa dai afara pe cineva? Sa nu mai spun de istetimea cu scaderile salariale si taiatul de sporuri si beneficii …

        (Citează)

    • @IonP, este simplu.
      Salariile bugetarilor sunt acoperite din taxele platite de angajatii din privat. Daca numarul acestor angajati scade, automat scad si incasarile la buget si asta inseamna ca trebuie facute niste reduceri si acolo, pentru ca nu vei avea de unde sustine cheltuielile. Pot fi reduceri salariale sau reduceri de personal. Sau macar o plafonare a salariilor pentru a nu fi nevoit sa reduci personalul.

      De exemplu daca se inchid 20% dintre resturante si magazine, ar trebui redus corespunzator si personalul ANPC care se ocupa de verificarea acestor domenii de activitate. Asta pentru ca teoretic au cu 20% mai putin de munca.

      PS: cand ne referim la privati nu discutam numai de corporatiile mari care au profituri record in fiecare an. Privat este si cel care are o firma cu 10-15 angajati si cel care detine magazinul din coltul strazii.

        (Citează)

    • Salariile bugetarilor sunt acoperite din taxele platite de angajatii din privat.

      Sigur, ca salariatii bugetari n-or plati la randul lor taxe. Soc si groaza: ba platesc si chiar la acelasi nivel cu privatii. Care privati nu au niciun merit in treaba asta – platitul de taxe e o obligatie generala, nu un privilegiu.

        (Citează)

    • IonP: Sigur, ca salariatii bugetari n-or plati la randul lor taxe. Soc si groaza: ba platesc si chiar la acelasi nivel cu privatii. Care privati nu au niciun merit in treaba asta – platitul de taxe e o obligatie generala, nu un privilegiu.

      Nu cred ca ai putut sa spui tampenia asta atat de mare. Chiar asa de scazut este nivelul general al bugetarilor sau tu esti o exceptie?

      Cum poti sa afirmi ca statul iti plateste salariul din taxele pe care le platesti tu? Efectiv m-ai lasat perplex.

      Sa ne gandim logic…
      – presupunem ca tu, ca bugetar, ai un salariu brut de 10.000 de lei;
      – din acesti bani, in jur de 4150 lei se intorc la stat sub forma de CAS, CASS, impozit;
      – asadar raman 5850 de lei pe care statul trebuie sa ii acopere din alte surse… in general aceste surse fiind taxele platite de cei din privat;
      – si dupa ce acopera cei 5850 lei, tot din taxele platite de cei din privat trebuie sa acopere cheltuielile pentru CAS si CASS.

      Asadar pentru a ti se plati tie salariul ala pe care nu il meriti, este nevoie de taxele platite de minim 2-3 angajati din mediul privat.

        (Citează)

    • @IonP
      Mai rămîne să spui ca Olguța, că salariile bugetarilor sînt din propriile taxe, că se autofinanțează…

        (Citează)

    • Bai prostea, e o mare diferenta. Privatii au MERITUL de a-si produce singuri banii din care platesc taxe, bugetarilor li se dau serviti, din sacul fara fund umplut de toata tara si gestionat de imbecilii conducatori. In schimbul acelor bani, multi bugetari nici nu trebuie sa se deranjeze venind la giob iar ca sa il dai afara ca nu are obiectul muncii, ca e loaza sau doar putin hotz nu poti, ca legea protejeaza putorile. Fmm veatza!

        (Citează)

    • Nu, dar nici sa nu platim cu peste 100 000 dolari pe an, angajati cu functii de executie (deci nu ambasadori) ai ambasadelor noastre din lumea a doua, doar pentru ca sunt membri pesede sau penele ? Ce zici de asta, suna bine ?
      Ia cautati pe site-ul MAE la declaratii de avere (alea care sunt, ca de la o vreme nici nu le mai pun) , sa vedeti sume care sunt in privat de high management. Asa intelegem de ce nu ara romanika bani….

        (Citează)

    • Eu zic să salvați preturile de acum ale mașinilor electrice, gen Hyundai, Dacia, Renault, Kia, astea de volum, și să vedeți cum vor scădea preturile dacă se păstrează această valoare a tichetelor. Facem și pariu. Da, nu proporțional, dar vor scădea preturile. Atenție, preturile de azi, fără rabla de azi. Banii ăștia, mulți, foarte mulți pe care ii băgau importatorii în buzunar datorită tichetului. Doar nu credeți că beneficiarii tichetelor eram noi, cumpărătorii. Ați fi naivi. Banii din tichete, sute de milioane de euro, bani de la stat, au ajuns in buzunarele importatorilor. O să vedeți la primăvară.

        (Citează)

    • +100
      Absolut corect. Cumparatorii erau veriga care doar muta banii de la stat la producatori.
      Dealtfel peste tot aceste prime scad, e normal. Gata cu aruncatul banilor pe geam.

        (Citează)

    • Sporul de conditii scade pentru ca se plafoneaza la maxim 1500 de lei. Dispar tichetele de vacanta pentru bugetarii cu salariul net peste 8000 de lei, desi legea nu le interzice, angajatorul nu se complica sa le mai acorde.

      Se schimba prin puncte ne-esentiale, in loc ca statul sa se execute pe sine insusi pentru ca marii datornic la buget sunt de fapt entitati ale statului. Nici de evaziunea fiscala sau eludarea rampanta a TVA-ului nu se ating.

        (Citează)

  2. Dar daca vor scadea preturile masinilor noi daca tot nu se vor vinde?! Sau asta nu e posibil?

    Initial va creste numarul de masini second hand, apoi vor scadea preturile masinilor noi si asa piata se va echilibra.

      (Citează)

    • cam cat de mare crezi ca e piata de masini noi din Romania, comparativ cu restul europei, astfel incat aceasta scadere de vanzari sa produca, cu adevarat o scadere de preturi?

        (Citează)

  3. cum sprijineau banii aia multi de la rabla electric economia locala?

    apoi.. de ce e un lucru rau ca scad primele?
    ele si-au atins destul de bine o parte din scop (ala de mediu) – au generat cerere de electrice.. care au generat cerere de infrastructura.. care va genera mai departe alta cerere de electrice (chiar si cu tickete mai mici).

    scopul economic oricum e imposibil.. pentru ca nu producem asa ceva.

    cat despre rabla clasic..
    diferentele sunt oricum mici ca sa spui ca vor genera import semnificativ de rable.
    eventual, importul poate fi generat de situatia economica generala.
    iar rablele abandonate pe domeniul public pot fi ridicate daca chiar se vrea rezolvata problema asta.

      (Citează)

  4. Panouri solare, mașini noi? Mofturi de burgheji, care oricum nu prea votează PSD. Mai bine se mai aruncă niște bani în clasa bugetofagilor, o investiție electorală solidă.

      (Citează)

  5. Vezi programul Rabla Local.

      (Citează)

  6. Stii cum o sa treaca toate mizeriile astea? Ca unse! Acu lumea e cu gandu la sarbatori.
    Tot in perioada asta se pregatesc si niste mariri considerabile de salarii, prin anumite ministere. Tot asa la “umbra” sarbatorilor.
    Conditia aia cu 3 ani sa fi fost proprietar e o tampenie. Ideea era sa dispara rablele, indiferent ale cui erau.
    Tâmpiți si ticalosi.

      (Citează)

    • Daca scopul este sa dispara rablele de pe strazi, nu avem deja programul Rabla Local?

        (Citează)

    • Calcul simplu. Nea gigel are un opel obosit, euro 2, care scoate fum ca dreacu, dar mai trage de el ca ii trebuie. la Itp are un preten cu care rezolva. Si circula asa cu fumigena aia, ca militia nu-l deranjeaza, cave ocupata cu boschetii si radaru. Si nea gigel vrea si el un logan nou. Face rapid calculu: dau p-a mea, mai aranjez d-o rabla cu aia la dealer si zbang 10000 lei. Minus 1000 lei acolo la dealer ptr efort.
      Raman 9000, aproape 2000 euro . Mai scoate o reducere la dealer. Boon. Si-si ia un logan coaja, euro 6, cu 10000 euro sa zicem. Care e 10 clase peste opelu lui obosit.
      Varianta 2. Da opelu lui si ia 3500 adica 700 euro. Si ramane cu opelu ala obosit. Ca ptr nea gigel, inca 1300 euro sint o gramada de bani.

        (Citează)

    • Din calculele tale, presupunand ca dealerul iti face rost de o rabla cu doar 1000 lei, Gigel “pierde” 1100 euro, nu 1300.

      Dar tinand cont ca deja avem programul Rabla Local prin care oricine are o masina veche poate sa o caseze si primeste 3000 de lei, inseamna ca dealerul nu poate sa-ti gaseasca un voucher suplimentar cu mai putin de atat.
      Ca eu daca am o masina pe care pot sa iau 3000 de lei + inca vreo 500 pe componente demontabile si fier vechi, nu ti-o dau tie cu 1000 lei.

      Si atunci Gigel, ar putea sa beneficieze de o subventie de:
      – 5000 (rabla lui) + 5000 (rabla nr 2) – 3500 (cost rabla nr. 2) = 6500 lei
      VS
      – 3500 rabla lui, conform noii propuneri legislative

      “Pierderea” este de doar 3000 lei (aproximativ 600 euro), adica undeva la maxim 5% din valoarea unui Logan nou.
      Sa fim seriosi… nu se cramponeaza nimeni in 5%.

        (Citează)

  7. Puma si Duster nu sunt electrice si nici macar hibride (cel putin Duster, nu sunt sigur de Puma). Ma indoiesc ca o crestere de pret de maxim 1000 de euro le va afecta asa de tare vanzarile, si daca le va afecta poate fi acoperita de reducerile la dealer.
    Au crescut preturile mult mai mult cu tot cu rabla in ultimii ani, asta e doar bomboana de pe coliva

    La electrice si hibride e cam trist intr-adevar, dar tendinta generala e de scadere a bonusurilor in toate tarile, asa ca era inevitabil (aia cu 26000 de lei nu era totusi doar pentru plug-in hybrid?)

      (Citează)

    • Atât Puma cat și Duster sunt Hybride! Mă refer la ultimele modele…

        (Citează)

    • Well, atunci sper pentru ei ca au pastrat si variante diesel

        (Citează)

    • @Dan

      Inca sunt mild hybrid. Care nu prea are treaba cu termenul de hibrid, e doar marketing ca sa primeasca reducere la cumparare, parcare gratis, impozit scazut etc.

      Nu ii poti zice hibrid unui vehicul care nu se poate propulsa electric deloc.

        (Citează)

  8. Tre să se termine și cu pomana la un moment dat. Ideea era oricum să își schimbe omul rabla cu ceva nou, nu să cumpere lumea mașini noi cu rable fictive. Și în atâția ani și-a îndeplinit oarecum scopul de a întineri parcul auto.

      (Citează)

    • Nu și-a atins deloc scopul și parcul auto a îmbătrânit în ultima perioadă din cauza importurilor de SH.

        (Citează)

  9. Este o decizie socialistă ca toate celelalte adoptate de guvernul acesta. Nu încurcă în nici un fel pe cei din clasă de jos, care oricum nu își permiteau o mașină nouă sau cu atât mai mult electrică/hibrid. Lovește în schimb pe cei din clasa de mijloc. Fix asta înseamnă socialismul: iei bani de la cei care au si ii dai la cei care nu au. Momentan cei care vor alege(majoritatea) sunt cei din clasa de jos și Ciolacu și PSD știu foarte bine asta. Urmeaza sa ne întoarcem și la comunism curând. Istoria e ciclică. Cei care au trecut prin comunism incep sa moara iar ăștia tinerii nu știu cum a fost, și nici educația nu ii ajuta sa înțeleagă. In schimb nemții nu au uitat. Search Google: “The Threat to the German Political Balance”. Estul a ales dreapta și vestul a ales stânga. Cei din GDR știu cum e comunismul, pe când vestul are șanse să afle cat de curând. Situația e similară în toată Europa. Din acest motiv spun ca istoria e ciclică…

      (Citează)

    • “lovește în clasa de mijloc” 😂😂😂 bă nene, e un incentive (sună ciudat să zic stimulent in română) care momentan e cel mai mare din Europa după Cipru. Într-o țară săracă ce se chinuie cu cheltuielile de pe o lună pe alta.
      “Urmează să ne întoarcem și la comunism” 😂😂😂 mooor

        (Citează)

    • Dan:
      Este o decizie socialistă ca toate celelalte adoptate de guvernul acesta. Nu încurcă în nici un fel pe cei din clasă de jos, care oricum nu își permiteau o mașină nouă sau cu atât mai mult electrică/hibrid. Lovește în schimb pe cei din clasa de mijloc. Fix asta înseamnă socialismul: iei bani de la cei care au si ii dai la cei care nu au.

      Cred ca incurci putin borcanele. De fapt aici, prin bonusurile pentru Rabla si Rabla Plus, se luau bani de la toata populatia (inclusiv de la cei saraci) si se dadeau celor din clasa de mijloc.

      Subventiile astea de la Rabla Plus au fost gandite pentru a incuraja crearea unei mase critice de masini electrice ce ar determina si crearea infrastructurii necesare pentru utilizarea lor.
      Este normal sa nu se poata oferi o subventie atat de mare la infinit. Avem peste 7 milioane de autoturisme in Romania… nu avem de unde sa scoatem 70 miliarde de euro ca sa sustinem inlocuirea tuturor cu masini electrice.

        (Citează)

  10. 10k€ voucher pentru o mașină electrică?
    Wow!
    In Irlanda a fost 3500 pentru mașini sub 60k. Și expiră în 18 zile. După care hasta la vista baby!
    Plus că a dispărut și scutirea de road tax și motorway tols.
    Nu mai spun că nu iese matematica de nici o culoare dat fiind prețul curentului electric pe aici.
    Romania e țară bogată dacă doar reduce🤪

      (Citează)

  11. Programul Rabla/Rabla Plus este de fapt o subventie pentru importatorii/producatorii de masini noi. Nu are nicio legatura cu piata libera/economia de piata, este de fapt o imixtiune a statului, pe banii contribuabililor. Si de care beneficiara un numar limitat de persoane.

      (Citează)

  12. De ce ti se pare anormal sa primesti prima de casare doar daca auto vechi e al tau? Ce ai facut tu si multi altii e o invarteala romaneasca pentru a plati mai putin, tichetul acela era de la o masina scoasa din trafic, probabil de la tara. In loc sa scapi de o masina poluanta in bucuresti, se mai adauga una.
    Iar la electrice, subventionezi joburi din alte tari inutil, cel ce are bani de electrica nu sta in cei 10k.

      (Citează)

  13. IonP: Sigur, ca salariatii bugetari n-or plati la randul lor taxe. Soc si groaza: ba platesc si chiar la acelasi nivel cu privatii. Care privati nu au niciun merit in treaba asta – platitul de taxe e o obligatie generala, nu un privilegiu.

    Si taxele alea mari platite cica de bugetari – pe care statul le muta dintr-un buzunar in celalalt – de unde vin?
    Hai, uimeste-ma cu demonstratia!

      (Citează)

  14. Realizezi cat de aerian esti(sau ar trebui sa realizezi) atunci cand din toate ineptiile acestui guvern catastrofal alegi sa critici fix una din masurile logice.

    Ia vezi pentru masini pe combustie clasica, cate state din UE dau prime si cate taxeaza poluarea?

    Ia vezi cat sunt in momentul actual primele pentru electrice in UE?

    Statul nu e dator sa dea pomana veneratorilor lui Elon, ca aici e de fapt problema ta, la electrice nu la Rabla Clasic.

    Puteai sa ii critici pentru ca le-au dat muiut la profesori, ca au crescut taxele sau chiar ca au eliminat din facilitatile fiscale…dar nu, cand s-a luat covrigarul de electrice a fost apogeul.

      (Citează)

    • Si mie mi se pare penibil, sa te superi ca s-a taiat pomana. Unii amarati trag de o vechitură, dar ar trebui să fie fericiți că din taxele lor cineva care are deja zeci de mii de E beneficiază de o reducere de 10k E.
      Prin subvenții primesti mai mult din ceea ce subventionezi, dar la un preț mai mare suportat de conaționali.
      Și nu este comunism, este opusul, plătești doar ce folosești.

        (Citează)

  15. IonP: Sigur, ca salariatii bugetari n-or plati la randul lor taxe. Soc si groaza: ba platesc si chiar la acelasi nivel cu privatii. Care privati nu au niciun merit in treaba asta – platitul de taxe e o obligatie generala, nu un privilegiu.

    Ce treaba au taxele bah? Taxe din banii altor platitori de taxe?

    Te ai activat repede, bugetarule.

    In Romania sunt prea multi bugetari, tinuti de pesede ca sa aiba putere de vot. Jumate nu au ce cauta acolo. Si acolo sunt si banii de spitale si poduri.

      (Citează)

  16. Hai sa vedem daca vor scadea brusc preturile umflate ale masinilor electrice si hibride, pe care se bazau producatorii pentru a-si umfla profiturile, prin primele de casare.

      (Citează)

  17. As vrea sa stiu daca aceste subventii acordate de stat nu cumva tin si preturile sus.
    Sunt curios ce vor face producatorii odata cu diminuarea/eliminarea subventiilor prin tichete. Vor ingheta vanzarile sau vor scadea preturile?

      (Citează)

  18. Am eu o idee pentru nea Marcel: taxe pentru masinile din circulatie care polueaza.
    ZBANG! doi iepuri dintr-o lovitura.
    Sa treaca cu un 10% pe la mine cand implementeaza.

      (Citează)

    • Mai bine identificarea masinilor care polueaza direct in trafic. Verificare pe loc, ridicat talonul si amenda. Direct la RAR e mai greu sa treci cu suta de lei.

      Daca imi scot filmele de pe dashcam din ultimele zile raman pietoni cel putin 5 soferi cu fumul dupa ei. Si cel putin 15 pentru reguli de circulatie.

        (Citează)

    • nah, e ineficient, mai angajeaza astia cine stie cati bugetari. e deajuns sa pui 10x impozitul la aia cu euro 3.

        (Citează)

  19. Asta la 2 zile dupa ce Ford zice ca trebuie redusa valoarea.. interesant https://www.zf.ro/companii/roxana-capata-ford-romania-services-prima-prin-rabla-plus-pentru-22211210 . Interesant si ca prima pentru hibride plug-in (ceea ce Ford poate sa produca) este mai mare decat la full electrice (unde Ford sta prost la noi), si pentru producatori hibridele sunt mai profitabile, pentru ca inca ai aceleasi consumabile ca la o masina normala, deci bani din piese si mentenanta.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus