un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube.

Metroul spre Otopeni nu este fezabil, confirmă ministrul

25 Jan 2021  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

38 comentarii

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a spus-o pe aia dreaptă: un metrou până la aeroportul Otopeni nu este fezabil. Înseamnă o cheltuială mult prea mare pentru ceea ce ar oferi, iar acei bani ar fi mai bine investiți în alte direcții, la propriu.

Este ușor de văzut că are dreptate: o magistrală nouă de metrou de la 1 Mai la Otopeni nu are nici un rost acum că există un tren rapid între Gara de Nord și aeroport, practic plecând din același loc. 1 Mai este aproape de Gara de Nord. Nu are rost dublarea.

Are rost o magistrală de metrou până în centrul comercial Băneasa (stația Tokyo de mai sus), că mallul și IKEA atrag foarte mulți oameni acolo, dar nu mai departe. Și dacă tot ar fi de făcut un metrou până acolo, atunci mai bine l-ar face cum propuneam eu: extinzând M2 de la Pipera până în Băneasa, nu de la 1 Mai. Avem o magistrală de la sud la nord și o extindem încă un pic, nu venim pe flancuri cu una nouă.

Ulterior, în viitor, o astfel de magistrală ar putea fi extinsă și până la Otopeni, parcurgând distanța din una sau două stații, nu mai mult. Mi se pare mai normal să aduci oamenii de la aeroport prin centrul orașului, iar apoi aceștia coboară unde au nevoie, poate la Victoriei sau Romană sau Universitate sau Unirii și iau de acolo alte mijloace de transport spre est sau vest.

Unde zice Drulă că ar trebui investiți banii? În continuarea M5 de la Eroilor spre Universitate și Pantelimon, ca să avem metrou din Drumul Taberei până în Pantelimon și deci o axă est-vest completă. Sute de mii de bucureșteni fac zilnic un astfel de drum. Ar fi mișto.

Din păcate, o astfel de magistrală ar trece pe sub bulevarde foarte circulate ale capitalei, iar oprirea circulației pe ele ar însemna un haos imens. Mai trece și pe sub clădiri vechi, cu bulină roșie și deci riscuri în plus. Dacă Drumul Taberei-Eroilor a durat 11 ani, un astfel de proiect probabil ar dura și mai mult.

Imaginile de deasupra sunt din 2012, apropo. Se fac în curând 10 ani de când astfel de planuri sunt făcute și guvernul nu are fonduri pentru pornirea lucrărilor sau nu a decis clar în ce direcție sapă. Poate-și asumă cineva o decizie în acest sens.

    38 comentarii

  1. Tu vrei să facă metrou unii care aveau 2 “cârtițe”, una au pierdut-o și cealaltă au stricat-o?

      (Citează)

  2. Magistrala spre pipera e la 100% din capacitate. Daca o duci mai departe, nu faci decat sa adaugi mai multe lume. E nevoie de inca o magistrala in zona aia. Dar fara statie comuna la actuala statie Pipera

      (Citează)

  3. Cred ca zona aia ar avea nevoie de mai multe statii pe magistrala curenta. Intre Aurel Vlaicu si Pipera e distanta prea mare pentru sutele de blocuri de birouri care s-au construit. Macar o statie intre ele, si prelungirea cu cel putin o statie spre Petricani ar ajuta la fluidizare. Normal ar fi ca M2 sa ajunga pana in Voluntari/ la centura, dar asta nu se va intampla atata timp cat nu e creata o zona metropolitana reala

    Intr-adevar, sa mai duci si traficul de aeroport pe acolo ar fi macel.

      (Citează)

  4. Alin:
    Magistrala spre pipera e la 100% din capacitate. Daca o duci mai departe, nu faci decat sa adaugi mai multe lume. E nevoie de inca o magistrala in zona aia. Dar fara statie comuna la actuala statie Pipera

    Corect.
    Nu pot sa cred ca Radu a facut un asemenea articol, a preluat ideea de la un incompetent care face o afirmatie fara nici un studiu de transport in zona. Metroul trebuie sa se faca pana la aeroport. Ce a declarat Dula este echivalent cu ce a declarat Basescu in anii 20 “autostrazile nu sunt fezabile pentru Romania” si uite unde am ajuns.
    As vrea sa stiu si eu ce mare capitala a Europei nu are metrou catre aeroportul principal.

    Radu sunt dezamagit de articolul asta

      (Citează)

    • Eu sunt dw acord ca metroul nu trebuie sa se faca pana la aeroport, acum. Avem alte prioritati . Nenea ala Drula, chiar stie ce vorbeste P.s. sunt multe capitale care nu au metrou, au trenuri de la aeroport, exact ca la noi. Vezi berlinul, roma etc au trenuri care merg aeroport -oras, cum avem si noi acum.

        (Citează)

    • Tin sa te contrazic, metrou pana la aeroport am vazut in foarte putine capitale (doar Sofia imi vine in minte, dar probabil mai sunt si altele). In rest, majoritatea oraselor au tren pana la aeroport, pentru ca, la fel cum e si la noi, aeroportul nu este in oras. De data asta sunt perfect de acord cu ministrul transporturilor, decat sa facem o investitie colosala intr-un metrou pana la aeroport, care sa functioneze pe langa trenul care te lasa fix intr-o statie de metrou (Gara de Nord) si care abia a fost inaugurat, mai bine sa folosesti banii aia ca sa creezi metrou in alte zone complet sufocate de trafic, precum Pantelimon. Sigur, dupa ce facem metrou prin tot Bucurestiul, sa construim o linie si pana la aeroport, dar pana una alta la aeroport ajungi usor, dar din Pantelimon iti ia 45 de minute sa iesi.

        (Citează)

    • Viena. Viena, nu are metrou până la aeroport.

        (Citează)

    • @Adrian, depinde de definitia metroului vs tren. Tehnic te-au contrazis baietii, sunt multe aeroporturi care nu sunt legate direct la liniile de metrou, ci la linii expres de tren. Inclusiv pe aeroporturile unde ai si tren si metrou (vezi heatrow), “trenul” te duce mai repede.
      Acum insa sa nu confundam cu situatia din bucuresti, unde avem un diesel, care merge pe un singur fir, si care oricum nu ar putea sa asigure nici cadenta, nici viteza necesare pentru urmatorii 10-20 de ani. E mai aprope de ideea de tramvai decat de tren sau metrou.

      Metrou in Otopeni trebuie nu numai pentru aeroport, dar si pentru Otopeni (si zonele prin care trece linia).

      Este aberanta declaratia lui Drula, daca o pui in contextul ca oricum pana s-ar face linia ar trece 10-15 ani, la cum se misca doreii nostri. Sigur, sa o faca si pe aia pana in pantelimon, desi as baga mana in foc ca pur si simplu nu sunt capabili tehnic sa o faca la momentul actual avand in vedere cum arata Elisabeta, Universitate, Carol, Protopopescu. Ei saracii erau sa darame si case de 2 etaje prin cotroceni. Iar la ero(r)ilor ploua in statia noua de doua ori pe luna.

      Urmaream o vreme pe metrouusor discutiile, si era ceva dorel inginer pe acolo (care lucra la metrou). Numa’ in mistouri si replici savante o ardea, cand el saracu probabil ca la londra nici un tarnacop nu i-ar fi dat pe mana.

      Oricum, reveniind la subiect, exista bani cu sacul pentru investitii, nu e ca si cum nu se face otopeniul pentru ca se face pantelimonul (sau invers).

        (Citează)

    • Singapore cu cele trei terminale mari si încă unul de buget are UN SINGUR metrou (ușor, de suprafață, numit MRT), pe o linie cu 3 statii conectata cu linia ce merge spre centru, adică transbordare. Și in plus autobuze, nu tren sau altceva. Și nu a mai murit nimeni de înghesuială.

        (Citează)

    • Bai nu stiu daca ati mai fost pe acolo recent sau vorbiti din amintiri.

      De cand cu pandemia si work from home pentru majoritatea oamenilor care lucrau pe platforma Pipera, locul e un ghost town acum fata de ce era inainte.

      Poate nu era nici ora cea mai potrivita ora cea la care am ajuns eu sa duc hartiile la birou , pranzul, dar multe magazine cu mancare erau inchise , pe strada care era alta data un furnicar , maxim 5-10 oameni.

      Multi or sa ramana sa lucreze remote si o sa mai dea occazional pe la birou si in Pipera si la Aurel Vlaicu , nu cred ca ar mai fi asa aglomerata magistrala daca lucrurile raman asa , iar de continuat magistrala pe sub bulevardul D. Pompeiu cred ca ar putea

        (Citează)

    • “As vrea sa stiu si eu ce mare capitala a Europei nu are metrou catre aeroportul principal.”
      Stockholm
      Paris
      Barcelona (nu e capitala dar e mare)
      Budapesta

      Adu tu una care are

        (Citează)

    • Psihopatul din Bâlbâl

      26/01/2021 la 4:04 PM

      O explicație plauzibilă a fost că metroul între otopeni și gara de nord ar fîn cu multe schimbări și ar dura cam o oră pe când trenul face 20 sau 25 de minute, în cazul ăsta fiind mai rentabil să se dueleze ciotul dintre aeroport și magistrala cfr pt mărirea fluxului de trenuri, pt zonele băneasa și otopeni să se pună trenuri iar zona neacoperite ar fi fost cea a mallului din Băneasa și pt fluidizarea Mă se poate folosi varianta Berceni, ap patriei Grigorescu doamna ghica petricani, tramvai, metrou uşor sau ce ar vrea ei să facă sau poate tren suspendat.

        (Citează)

  5. Metrou pana la Baneasa pentru ca multi se duc la Ikea si Mall ? Nu crezi ca sunt si mai multi cei care intra in Bucuresti pe dn1 din nord. De ce sa nu aiba varianta unui park and ride la Otopeni si sa nu mai aglomereze orasul cu masini ? De ce sa nu ai pe langa autobuz si mai nou tren si varianta metroului. Aeroportul an de an are cifre legate de fluxul oamenilor in crestere. Cat poate duce un tren care circula in parte pe un singur fir si cat mai poate suporta infrastructura rutiera ? Un aeroport civilizat si mare are nevoie si de metrou.

      (Citează)

  6. aDRIAN: Corect.
    Nu pot sa cred ca Radu a facut un asemenea articol, a preluat ideea de la un incompetent care face o afirmatie fara nici un studiu de transport in zona. Metroul trebuie sa se faca pana la aeroport. Ce a declarat Dula este echivalent cu ce a declarat Basescu in anii 20 “autostrazile nu sunt fezabile pentru Romania” si uite unde am ajuns.
    As vrea sa stiu si eu ce mare capitala a Europei nu are metrou catre aeroportul principal.

    Radu sunt dezamagit de articolul asta

    Foarte dezamagitor articolul.
    Cum ne putem baza pe CFR ? cand la o luna distanta a intrat in mentenanta. Mereu are intarzieri iar gara de nord este cea mai mizera locatie din oras.
    Vedeti exemplele tarilor civilizate unde in punctele de interes gasesti multiple optiuni pentru transport pe acceasi ruta, cu mici diferente la statii.

      (Citează)

  7. Povestea cu magistrala M6 este una lunga si care a inceput prin anii 2000. De fapt, toata strategia de dezvoltarea a metroului bucurestean a fost conceputa pe la inceputul anilor 2000, tinand cont de realitatile curente ale acelor ani.
    Ce spune Drula, este o chestie de bun-simt raportat la situatia actuala. Adica ai posibilitatea trenului(desi este o gluma, exista posibilitatea) si ai posibilitatea autobuzului. Sa mai vi cu metrou pana acolo este un non-sens daca te uiti pe harti si pe alte lucruri. Problema reala, este ca singura sansa a unui transport decent din Bucuresti la aeroport ar fi fost din pacate cu metroul. Motivele sunt lungi, dar in mare sta in faptul ca trenul nu functioneaza la intervale atractive(30-60 minute, nu e o optiune), respectiv autobuzele express pentru Otopeni sunt orice numai pentru transportul la aeroport nu, la care se adauga si traficul din oras. La tot ce am mai spus eu, adaugati ca aeroportul din Otopeni trebuie sa se mareasca pentru a face fata fluxului de calatori, iar prin studiile referitoare la M6 nu se tinea cont de asta.
    Sigur a mai existat o discutie la un moment sa se faca o linie din zona Pipera pana la Otopeni. Povestile erau acum multi ani, cand zona Pipera era o zona la porumb, nu furnicarul de birouri. Solutii ar fi fost, dar interesele imobiliare au primat. Acum sa vi sa faci ceva, este foarte greu si cu niste costuri maricele.
    De asemenea, mai trebuie mentionat ca orice stire privind M6 avea rolul de a mai creste anumite preturi privind imobiliarele din zona. Anunturi de genul metrou la 5 minute erau niste realitati, daca te uitai pe zona Baneasa sau Piata Presesi. Stirea asta nu face decat sa confisteasca niste realitati si sa inchida niste oportunitati.
    Prioritare pentru bucuresteni sunt finalizarea M5, respectiv prima parte din M7(Voluntari-Bragadiru) care sa se termine la Obor. Insa pentru asta avem nevoie de vreo 10-20 de ani.

      (Citează)

    • Nicu Shordan a început lucrările la trenul din jurul capitalei, pe care se tot lăuda în campanie că îl face rapid folosind infrastructura feroviară deja existentă?

        (Citează)

    • Roxana:
      Nicu Shordan a început lucrările la trenul din jurul capitalei, pe care se tot lăuda în campanie că îl face rapid folosind infrastructura feroviară deja existentă?

      Cică a ieșit mai ‘nainte Știrea cu sapa și era înghețat terenul din proprietatea CFR.

        (Citează)

    • @Roxana
      Povestea cu centura feroviara este veche si orice idee de a pune-o in practica se va bloca de faptul ca acele linii si garile aferente sunt la CFR. Fix aceeasi poveste si cu Metrorex, care tine Ministerul Transporturilor si nu de primarie sau cu centura Bucurestiului.
      Rasaritul primar din Sectorul 2 a venit cu o solutie de metrou usor de suprafata pe linia lui 21 extinzand-ul pana in Voluntari. Iar chestia asta este cam singura care mai debloca un pic lucrurile atat la nivel birocratic, cat si la nivel de trafic.
      Desigur, daca legislatia s-ar schimba si administratiile locale ar avea mai multa putere, ce a propus ND este fezabil. Problema este ca nimeni nu are vreun interes real pentru aceste lucruri, intrucat spagile ar lua alt traseu. Si mai ales, ar reprezenta un model periculos pentru alte domenii.
      Si ca si o mica paranteza, nu o sa inteleg niciodata incapatanarea noastra a romanilor de a construi subteran, in zone unde se poate face suprateran. Ca si idee, nu inteleg de ce tot M6 trebuie facut subteran, cand traseul acestuia poate fi facut bine mersi suprateran cu cateva mici exceptii. De asemenea, nu inteleg nici pana acum de ce nimeni din autoritatile locale din Otopeni, respectiv Bucuresti, nu au fost in stare sa faca un metrou usor(tramvai) din Otopeni, pana in Piata Presei sau daca voiau sa fie valorosi pana in piata Victoriei.

        (Citează)

  8. Cine a

    Alin:
    Eu sunt dw acord ca metroul nu trebuie sa se faca pana la aeroport, acum. Avem alte prioritati . Nenea ala Drula, chiar stie ce vorbeste P.s. sunt multe capitale care nu au metrou, au trenuri de la aeroport, exact ca la noi. Vezi berlinul, roma etc au trenuri care merg aeroport -oras, cum avem si noi acum.

    Pe ce se bazeaza Drula? unde e studiul, sa faca cineva studiul si sa isi asume cineva. Restul sunt declaratii goale fara sens.

      (Citează)

    • Nu ti-ai luat pastilele ?

        (Citează)

    • Alin: Alin

      Alin, defineste “acum” dim commentul tau. Daca acum inseamna 2021, da sunt de acord cu tine, dar gandeste-te ca de fapt “acum” inseamna 2032-2035 (cand s-ar termina lucrarea).

        (Citează)

    • Orice declaratie de genul asta ar trebui insotita de un studiu. Cati oameni aterizeaza in mod normal pe aeroportul Otopeni si care va fi traficul peste 10 ani?
      Cu ce se deplaseaza aceste persoane, cat trafic auto poate inghiti DN1 si cati pasageri poate transporta linia de tren?
      Si apoi sa faca studii similare pentru celelalte zone in care considera d-l Drula ca este necesara o investitie. Abia dupa ce avem 2-3 studii, putem sa stabilim care este cea mai buna investitie.

        (Citează)

  9. aDRIAN:
    As vrea sa stiu si eu ce mare capitala a Europei nu are metrou catre aeroportul principal.

    Iti dau eu exemplu de una: Oslo. In schimb sunt multe linii de autobuze si de tren care ajung pe Gardemoen.

      (Citează)

  10. Ma uitam acum pe harta metroului de mai sus si vad o realitate foarte trista: din cele 14 cartiere / zone din Bucuresti, 6 nu au deloc metrou: Giulesti, Floreasca, Tei, Pantelimon, Rahova si Ferentari. Asta inseamna ca aproape jumatate din locuitorii Bucurestiului se lupta zilnic cu traficul de suprafata sau trebuie sa schimbe mai multe mijloace de transport ca sa ajunga la o statie de metrou. Cu toate astea, noi, inclusiv aici prin comentarii, ne ingrijoram ca nu avem metrou (desi avem tren) pana la aeroport sau pana la doua centre comerciale…

      (Citează)

  11. gresit raducule, metroul nu trebuie sa fie fezabil, pt ca in jurul lui se dezvolta zonele.
    cand a facut ceasescu metroul acum 40 ani, NU ERA FEZABIL, dar fara el erai pe nicaieri acum.

    sau pune idea altfel, pana termina de facut o linie in 10 ani, la final sigur o sa fie fezabil.

      (Citează)

  12. Eu nu sunt de acord cu afirmatia ca se decide oportunitatea metroului doar in functie de capacitatea aeroportului. Aeroportul e si intr-o zona populata, nu ca in alte orase la 50 km de capitala in plin camp.
    E un haos de nedescris la intrarea in Bucuresti dinspre Otopeni, mii de masini vin dinspre Snagov, Balotesti, Tunari, Otopeni, Corbeanca &co. E un flux imens de oameni care locuiesc in zona si zona se dezvolta extrem de alert. Sa duci metroul doar pana la Baneasa nu rezolva problema asta.
    Mai e si exemplul din Sofia, unde au facut linia de metrou spre aeroport cu o deviatie – practic erau doua statii in camp – iar acum s-a dezvoltat rezidentialul acolo.
    Sunt foarte dezamagit de aceasta lipsa de consecventa si subiectivismul major plus lipsa de viziune care caracterizeaza deciziile de infrastructura.

      (Citează)

  13. Actzipild: Iti dau eu exemplu de una: Oslo. In schimb sunt multe linii de autobuze si de tren care ajung pe Gardemoen.

    Ai dat-o in gard cu exemplul asta, aeroportul Oslo-Gardermoen este la 50km!!! de centrul Oslo-ului iar densitatea populatiei in Norvegia este mai mica decat densitatea elanilor.

    Singura comparatie pentru OTP care imi vine in minte este cu BCN (El Prat de Llobregat). Distanta similara fata de centru, orasel satelit langa aeroport similar cu Otopeni. Metrou, tren, autobuz.

      (Citează)

    • Nu-i așa bună comparația nici cu BCN. Ăla e oraș turistic serios, au milioane de intrări prin aeroport.
      Au deschis linia de metrou acum un an sau doi, dar mie tot Aerobus-ul mi se pare mai confortabil. Trenul era lent, într-adevăr.

        (Citează)

  14. ce tari erau diversi ajenti imobiliari care vindeau proiecte la 5 min de mers pe jos de viiitorea statie de metrou washington

      (Citează)

  15. Gaelex:
    Tu vrei să facă metrou unii care aveau 2 “cârtițe”, una au pierdut-o și cealaltă au stricat-o?

    Ești sigur?

      (Citează)

  16. Ce ne facem cu Otopeni, orasul care devine pe zi ce trece un mare cartier al Bucurestiului! O linie de metrou se construieste si pentru viitor. A salvat ministrul banii Romaniei… De acord!! Dar nu asa!!

      (Citează)

  17. Andrei G:
    Orice declaratie de genul asta ar trebui insotita de un studiu. Cati oameni aterizeaza in mod normal pe aeroportul Otopeni si care va fi traficul peste 10 ani?
    Cu ce se deplaseaza aceste persoane, cat trafic auto poate inghiti DN1 si cati pasageri poate transporta linia de tren?
    Si apoi sa faca studii similare pentru celelalte zone in care considera d-l Drula ca este necesara o investitie. Abia dupa ce avem 2-3 studii, putem sa stabilim care este cea mai buna investitie.

    Doar ca la noi se fac studii mai mult pt a sifona banu decat sa faca ceva concret dupa, asa k mai incet cu pianul ca ne umplem de studii fara finalizare

      (Citează)

  18. 1. Citisem pe unde o analiza ca cea mai ieftina metoda de a face metrou esti prin sapat gaura, construit, acoperit. Cartiele sunt mult mai scumpe. De asemenea statiile trebuie facut cat mai simple, si fara etaje multiple.
    2. Metrou Aviatorilor-Otopeni cu statiela Piata Presei, la Baneasa in intersectie (poate sa fie problema cu pasajul), la Mall Baneasa, la Otopeni oras si la Otopeni aeroport.
    3. Statiile pe magistrala 5 sunt prea apropiate. Spre Drumul Taberei e clar asta, Spre Pantelimon: Nu e nevoie si de Hasdeu si de Cismigiu. Nu e nevoie de Traian, nu e nevoie de Victor Manu etc. La Iancului la MegaMall faci 15 min pe jos. Cobori ori la una ori la alta si faci 5-7 minute la orice ai nevoie intre astea.
    4. Orice discutie de genul asta trebuie insotita de analize de trafic (rutier, pietonal etc. ). Oricum cand ai facut metrou, creste traficul in zona si zona devine de interes.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus