blog demisec cu note fine de tehnologie

Abonați-vă la newsletter-ul Orange și puteți câștiga telefoane P20 și o tabletă.

Cum să recunoști avioanele și să deosebești un Airbus de un Boeing

8 Apr 2014  ·

TEHNOLOGIE, TURISM  ·

59 comentarii

Îmi plac avioanele. Îmi plăceau dinainte de primul meu zbor ca pasager, dar așa cum am mai spus cu câteva ocazii, acel prim zbor a fost un moment magic de conștientizare a puterii ingineriei de a face un cilindru de metal, greu de sute de tone și plin cu pasageri legați în scaune, să se înalțe în aer.

Dacă sunteți ca mine și vă place să vă uitați la avioane atunci când ajungeți prin diverse aeroporturi, am compus mai jos un ghid simplu de recunoaștere a avioanelor. Sigur v-ați întrebat “Acesta o fi Boeing sau Airbus? Ce model?”. Veți vedea că este destul de simplu și nu trebuie să rețineți decât câteva detalii.

Câteva vorbe de deschidere

Ne concentrăm pe Boeing și Airbus și recunoașterea modelelor, dar nu a variantei exacte. Acelea sunt chestii pentru experți și trebuie reținute foarte multe detalii.

O metodă de clasificare a avioanelor este după lățimea lor, care are impact direct asupra capacității lor. Cele “widebody” au de obicei 8 sau 10 scaune pe un singur rând (configurație 2-4-2 sau 3-4-3 scaune) și deci două culoare (“twin aisle”); cele înguste (“narrow-body”) au un singur culoar și locurile în format 3-3 sau chiar mai puține pe un singur rând.
narrowbody_interiorwidebody_interior

După cum probabil ați observat zburând, în România nu prea calcă avioane late decât la ocazii speciale, precum a fost finala cupei UEFA. Așa că avioanele uzuale de la noi sunt unele mici, dar pe aeroporturile mari din străinătate puteți vedea de toate felurile.

De cele mai multe ori pe avioane scrie și tipul lor, dar se poate întâmpla să fiți prea departe sau să nu aveți unghiul potrivit pentru a vedea respectivul marcaj. Atunci devine util acest ghid. Ne bazăm pentru recunoșterea avioanelor pe numărul de motoare, parbriz și roți.

Apropo, cele mai mari 5 aeroporturi europene sunt: Londra-Heathrow, Paris-Charles de Gaulle, Amsterdam-Schipol, Frankfurt, Madrid-Barajas. Dacă ajungeți pe acolo (dar și în altele, precum Viena, Barcelona, Munchen șamd) aveți ce vedea și vă veți bucura precum un copil la un film porno.

CUM DEOSEBEȘTI RAPID UN BOEING DE UN AIRBUS

Uitați-vă la parbrizul cockpit-ului. Airbus are ferestrele laterale drepte în partea de jos (și ultima are un colț tăiat sus), în timp ce avioanele Boeing au ferestrele laterale în V.
Airbus_nas_1SONY DSC

De asemenea, botul avioanelor Airbus este mai rotunjit, mai amplu, în timp ce Boeing-urile au botul mai ascuțit, mai lung.

Trucul cu ferestrele în V nu este mereu valabil, dar este foarte ușor de reținut. Dacă are ferestre în V, este sigur Boeing. Iată încă un exemplu, Airbus în stânga, Boeing în dreapta.
Airbus_nasBoeing_nas

AVIOANE DE CAPACITATE MICĂ, PRECUM CELE CE ZBOARĂ ÎN ROMÂNIA

Cele de la Airbus sunt din seria A320, iar de la Boeing din familia 737. Toate au în interior un singur culoar central. Mai exact, în ordinea lungimii, avem:

  • Airbus – A318, A319, A320, A321.
  • Boeing – 737-300, 737-600, 737-700, 737-800, 737-900

Cum recunoști avioanele de dimensiuni mici? Toate cele de mai sus au:

  • două motoare, unul sub fiecare aripă.
  • o singură pereche de roți în fiecare pilon al trenului de aterizare (adică 2+2 roți).
Două motoare și 2+2 roți înseamnă că este unul dintre modelele de mai sus.  Ferestrele sunt de Airbus.

Două motoare și 2+2 roți înseamnă că este unul dintre modelele de mai sus. Ferestrele sunt de Airbus.

Practic, dacă-l vezi în aeroport, te uiți direct la roți. Dacă pe spate are doar câte o pereche, este unul dintre avioanele de mai sus. Apoi te uiți la ferestrele cockpit-ului, dacă sunt în V este un Boeing.

Nu vezi ferestrele? Nu-i nimic, te uiți la coada avionului (mai exact la stabilizatorul vertical). Boeing are stabilizatorul format din două bucăți, una mai mică ce se înalță cu o pantă mică, apoi urmează stabilizatorul adevărat. Airbus-urile (imaginea din dreapta) nu au acea mică bucată în fața stabilizatorului vertical.
B737-600_LN-RPA_Schiphol_6122006A318_British_Airways_Airbus_A318_at_London_City_Airport

Simplu, nu? Să vedem și modelele. Acum știi că-i Airbus sau Boeing, dar de care?

Schema de mai jos arată diferențele în gama Airbus între A318, A319, A320 și A321.
800px-A32XFAMILYv1.0

A318 și A319 nu pot fi deosebite așa ușor, ci doar după lungimea lor. În schimb, A320 are două uși de urgență pe aripi, nu doar una ca la frații mai mici. A321 are tot două uși de urgență, dar nu pe aripi, ci chiar în fața și în spatele aripii.

Cam același lucru particularizează și Boeing-urile. 737-600 are ca echivalent A318, 737-700 pe A319. 737-800 are două uși de urgență pe aripi, ca A320, iar 737-900 are ușile în același loc și este ceva mai mare. Practic vorbind, nu mă aștept să deosebesc între ele un 737-600 de un 737-700 și un 737-800 de un 737-900 fără să le măsor cu ruleta sau să rețin alte detalii (forma aripilor, prezența aripioarelor verticale în capătul aripilor șamd), ceea ce nu intenționez să scriu aici.
B737Familyv1.0

EMBRAER
Stați că mai sunt. Adaug aici și Embraer seria E, avioanele producătorului brazilian ce sunt utilizate și în Europa în special pe curse regionale, unde este nevoie de avioane de capacitate mai mică. Arată precum cele de mai sus, adică au 2+2 roți și doar două motoare în total, dar pot fi deosebite ușor deoarece:

  • au doar patru ferestre la cockpit.
  • stabilizatorul vertical are o mică bucată secundară în față (mai mică decât la Boeing 737).

Iată imagini. Modelele sunt E-170, E-175, E-190 și E-195, diferența dintre ele fiind lungimea și numărul pasagerilor. Nu intru mai în detaliu, e suficient să le identificați drept Embraer.

AVIOANELE MARI CU 4 MOTOARE

Aici e cel mai simplu. Doar 3 modele de avioane au 4 motoare, anume Boeing 747, Airbus A340 și Airbus A380. Acestea sunt foarte simplu de recunoscut. Dacă ai văzut 4 motoare, te uiți la ferestrele pasagerilor.

Boeing 747 are un nivel superior parțial, etajul 2 ocupând cam o treime din aeronavă. Cocoașa aceea de pe spate este vizibilă din orice unghi. Dacă are câteva ferestre și deasupra, este un Boeing 747.
B747-400_British_Airways_Boeing_747-400_Spijkers

Airbus A380, cel mai mare avion din lume, are un nivel superior complet. Dacă vezi două punți, două șiruri de ferestre pe toată lungimea aeronavei, este Airbus A380. De asemenea, este mega-enorm și nu poate fi confundat cu altceva.
A380-800_of_Lufthansa_in_Frankfurt_Germany_-_Aircraft_ground_handling_at_FRA_EDDF

Dacă are 4 motoare și doar un singur șir de ferestre, nu poate fi decât cel rămas, Airbus A340. Și acesta este un avion foarte lung și ușor de recunoscut.
A340_Cathay.pacific.a340-600.b-hqb.arp

La Boeing 747 se pot identifica și variantele. Boeing 747-200 are câteva ferestre pe puntea superioară…
B747-200_Alitalia_Boeing_747-243B_I-DEMV_Bidini

… în timp ce 747-300 și 747-400 au puntea superioară mai lungă, număr dublu de ferestre și cu o ușă de acces în mijlocul lor. Diferența între 747-300 și 747-400 nu este ușor de reținut.
B747-400_Air_New_Zealand_B747-400_ZK-SUI_at_LHR

AVIOANE DE DIMENSIUNI MEDII ȘI MARI

Aici e mai grea treaba. Aceste avioane sunt toate widebody și au două motoare. Avem următoarele modele:

  • Airbus: A300, A310, A330, A350
  • Boeing: 757, 767, 777, 787

Primul pas: toate au mai mult de o pereche de roți pe trenul spate. Au două perechi sau chiar trei perechi de roți pe fiecare pilon principal (adică în total 4+4 sau 6+6 roți). Dacă vedeți două perechi, este un avion widebody dintre cele de mai sus. Apoi vă uitați la ferestrele cockpit-ului pentru a vedea dacă-i Boeing sau Airbus, după cum v-am spus mai sus. Să le luam pe rând.

Airbus A300 versus A330
Aici e singura dificultate, avioanele fiind foarte asemănătoare. A330 este mai mare decât A300, dar “mai mare” te ajută doar când le cunoști bine sau le vezi unul lângă altul.

Nu sunt alte semne pentru a le recunoaște dintr-o privire. Botul lui A300 (dreapta) este mult mai rotunjit decât cel de pe A330 (stânga), dar nu-i ceva ușor de evaluat. Aș spune că probabilitatea cea mai mare este să ai în față un A330, deoarece primul model este mai vechi și a cam ieșit din uz, deși unele companii aeriene încă îl folosesc după upgrade-uri tehnice.

A330_Tam_Airbus_A330-223_PT-MVPA300_Singapore_Airlines_Airbus_A300_Fitzgerald

Airbus A310
Acesta este o versiune mai scurtă de A300. Pe A310 l-ați putea încurca și cu A319, A320, dar este ușor de recunoscut pentru că are:

  • 4+4 roți pe spate.
  • ferestrele tipice de Airbus la cockpit (la același nivel jos, un colț decupat la ultima).
  • doar două uși pe fiecare parte, plus una mică de urgență.
Airbus A310 seamănă cu A319, dar are 4+4 roți.

Airbus A310 seamănă cu A319, dar are 4+4 roți.

A300 și A330 au câte 3 uși mari pe fiecare parte, deci așa se poate diferenția ușor un A310. Iar față de A318, 319, 320 și 321 are câte o pereche de roți în plus în trenul principal de aterizare.

Airbus A350
Acesta este un model nou care anul trecut a zburat pentru prima oară, de test, pe lângă fabrica Airbus. Vor mai trece câțiva ani până când îl vom vedea pe aeroporturi. A350 va fi ușor de recunoscut pentru că botul avionului nu este bine individualizat, ci pare o continuare a fuselajului superior (ca la Boeing Dreamliner).

A350_First_Flight_-_Low_pass_02

Boeing 757 versus Boeing 767
Acestea sunt asemănătoare și ușor de încurcat între ele. Există totuși o șmecherie prin care le poți identifica ușor.

Ambele au:

  • două motoare.
  • 4+4 roți în trenul principal.
  • ferestrele în V specifice Boeing pentru cockpit.

Diferența este că 757 are ușa spate sub stabilizatorul vertical (coada verticală, cum se spune), pe când 767 are ușa un pic mai în față decât coada. Imaginile de mai jos arată clar diferența.

757 are ușa în dreptul stabilizatorului vertical

757 are ușa în dreptul stabilizatorului vertical

767 are ușa un pic mai în față de stabilizatorul vertical

767 are ușa un pic mai în față de stabilizatorul vertical

Boeing 777
Simpla lungime a acestui avion îl face ușor de recunoscut. Dacă un 767 poate primi maxim 350 de pasageri, într-un 777 intră chiar și 500, deci avionul este mai lung.

Poate fi recunoscut ușor după trenul de aterizare, unde are 3 perechi de roți pe fiecare pilon din spate, o configurație 6+6. Motoarele, de asemenea, sunt uriașe în diametru.
B777_Boeing-777-300_chassisB777-200_Boeing_777-212_Singapore_Airlines_JP7720458

Ferestrele sunt cele tipice de Boeing, iar evacuarea din coada avionului este tăiată drept.

Boeing 787 Dreamliner
Un alt avion nou lansat, dar care începe să fie văzut tot mai des pe aeroporturile europene. Acest Boeing nu mai are ferestrele cockpit-ului în V, dar rămâne ușor de recunoscut prin felul în care fuselajul se continuă în botul avionului. Uitați-vă la o fotografie și nu veți avea probleme.

Concurența sa directă este Airbus A350, încă în dezvoltare, un avion foarte similar ca formă. După ce intră și acesta în dotarea liniilor aeriene va fi dificil să le deosebim.

B787_All_Nippon_Airways_Boeing_787_Dreamliner_twoB787-Boeing_787_first_flight_taxi_turn

AVIOANE CU ELICE

Dacă zburați pe curse locale veți vedea și avioane mai mici, cu elice. Acestea sunt de obicei Bombardier Dash-8 Q400, ATR-42 sau ATR-72, ușor de identificat.

  • ATR-42 are trenul de aterizare integrat în fuselaj. Roțile ies din carena avionului.
  • ATR-72 are același tren de aterizare, dar este mai lung.
  • Bombardier Dash-8 are motoare cu nacele mari, iar trenul de aterizare iese din nacelele motorului, astfel încât roțile spate sprijină de fapt aripile.

Foarte ușor de recunoscut.

TREI MOTOARE

Pe acesta nu l-aș fi pus dacă n-aș fi scris chiar eu despre acest avion în trecut. Dacă are câte un motor pe fiecare aripă și un al treilea motor deasupra fuselajului, integrat în stabilizatorul vertical, cel mai probabil este un McDonnell Douglas MD-11, o companie care acum aparține de Boeing dacă nu mă înșel. Aceste avioane apar rar pe aeroport, doar companiile de curierat mai au câteva în utilizare. Ar putea fi și un McDonnell Douglas DC-10, care-i un pic mai scurt.

mcdonnell_douglas_md11f_1mcdonnell_douglas_md11f_2

JET-uri MICI

Aici intră Fokker F100, Embraer-uri și eventuale Bombardier CRJ-uri folosite pe curse regionale sau low-cost. Am zburat de câteva ori cu Fokker F100, este un zbor foarte plăcut, sunetul motoarelor are o frecvență mult mai puțin deranjantă și amplasarea lor în spatele avionului contribuie la confort.

Au un aspect total diferit față de avioanele prezentate mai sus:

  • sunt mici
  • coada avionului este în formă de T, adică cele două stabilizatoare orizontale sunt amplasate pe cel vertical, în partea de sus, nu sub el.
  • motoarele sunt amplasate în spatele avionului, nu pe aripi.

BOMBARDIER seria CRJ
Începem cu aceasta, deoarece este ușor de identificat. Uitați-vă la motoare: vedeți cum partea lor posterioară este mult mai subțire și argintie, de parcă n-ar fi avut suficientă tablă să o acopere? Așa arată toate CRJ-urile.

Avem CRJ-100 și CRJ-200, avioane mici, apoi CRJ-700, 900 și 1000, ceva mai mari (70-100 de pasageri), dar nu cât un Airbus A318 sau Boeing 737.

FOKKER F100
Acestea sunt ușor de recunoscut: cockpit-ul are 6 ferestre, dintre care ultimele sunt aproape semicercuri. Motoarele sunt “dintr-o bucată”, nu ca la Bombardier, da?

În funcție de dimensiune, poate fi Fokker 70 sau Fokker 100. Am zburat de câteva ori cu Fokker 100 cu Austrian Airlines de la Viena spre București, este un avion foarte plăcut, silențios, lin la aterizare.

EMBRAER seria ERJ
Alt jet regional de la Embraer, și acesta are coada în T. Poate fi recunoscut ușor față de cele dinainte:

  • față de Bombardier, are motoare “dintr-o bucată”.
  • față de Fokker, are cockpit cu 4 ferestre și un bot ascuțit de zici că-i ac.


În ordinea mărimii, avem Embraer ERJ-135, ERJ-140 și ERJ-145, fiecare cu diverse variante.

Prin urmare, pentru recunoașterea avioanelor cu coada în T urmați pașii: 1. stabiliți dacă-i Bombardier sau nu, după motoare; 2. uitați-vă la cockpit și stabiliți dacă-i Fokker (multe ferestre) sau Embraer (4 ferestre și bot ascuțit).

TESTE

Mai jos găsiți o serie de fotografii cu imaginile și sub ele ce avion reprezintă. Încercați să le ghiciți voi întâi.

Avem vreo trei site-uri românești dedicate aviației civile. Tare mi-ar fi plăcut să citesc un așa ghid pe unul dintre ele. Dacă ți-a plăcut articolul, dă-i un share/RT cu butoanele de mai jos, măcar pentru multele ore de muncă investite de mine în scrierea lui.

sursă foto: Wikipedia. Completez în timp cu mai multe detalii.

    59 comentarii

  1. mihail amzulescu

    11/04/2016 la 7:55 PM

    Cel mai repede eu recunosc B 737 dupa motoarele tesite la partea de jos , spre pista .

      (Citează)

  2. Boeing-ul 757 şi 767 se pot deosebi foarte uşor după forma botului, 757 având botul mai jos decât majoritatea celorlalte modele.

    În gama “jet-uri mici”, asemanatoare cu Fokker 100 am mai zburat cu MD80 care într-o vreme era “majoritar” pe Alitalia. Specific acestui model era lungimea mare a fuselajului şi aripile plasate mai în spate.

    Am mai prins şi câteva zboruri cu ROMBAC 1-11, care mai pot fi văzute la capătul zonei de parcare de pe aeroportul Otopeni.

    Presupun însă că articolul se limitează la modelele curente. Ar mai fi de amintit aici, ca exotisme, avioanele de transport Antonov, care mai pot fi văzute pe diverse aeroporturi, şi care se disting prin 6 motoare şi muuuuulte roți

      (Citează)

  3. Chiar daca cele 2 tipuri de avioane nu sunt atat de greu de distins daca esti macar pasionat de avioane eu sincer prefer sa zbor cu un Boeing decat cu Airbus .
    Astfel pot spune ca, dupa ce am avut ocazia sa zbor cu cele 2 tipuri de avioane, nu am sesizat vreo diferenta majora si m-am simtit in siguranta cu ambele.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus