blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

Două explicații despre regulile din avioane: telefoanele mobile și centurile

24 Apr 2013  ·

TEHNOLOGIE, TURISM  ·

70 comentarii

Avion in HudsonSă discutăm un pic două reguli/mituri de la zborul cu avionul: telefoanele mobile deschise și desfacerea centurilor de siguranță.

TELEFOANELE MOBILE
În avion mulți oameni au o boală: deși li se cere să închidă telefoanele mobile, știu ei mai bine și nu le închid. Ce interferențe ar putea produce un telefon mobil sistemelor unui avion?

Nici unele. Avioanele sunt bine ecranate, semnalele emise de telefoanele mobile nu prea au treabă cu electronica de bord, iar certificarea pentru zbor include oricum o testare exhaustivă a sistemelor pentru a fi siguri că nu vor fi influențate de unul sau mai multe telefoane.

Totuși, sunt mai multe motive logice, rezonabile, pentru care trebuie închise telefoanele mobile la bord (sau trecute pe Flight Mode). O celulă de telefonie mobilă acoperă o zonă de câțiva kilometri. Avioanele zboară la 10 km altitudine, în afara zonei de acoperire.

Chiar dacă ai avea semnal, la o viteză de croazieră de 800 km/h (13 km/minut) ar înseamna să schimbi celula la fiecare câteva secunde. Asta ar însemna haos pentru rețeaua de telefonie, care ar trebui să negocieze conexiunea cu 150 de telefoane mobile și aproape imediat să le predea următoarei celule. Iar la câte avioane sunt într-un moment în aer, ar fi o grămadă de semnale plimbate de pomană.

Mai este un motiv. Avionul este bine ecranat, fiind o cușcă Faraday aproape perfectă. Semnalele emise în interiorul său sunt reflectate aproape în totalitate de fuselaj și rămân în interiorul său. Chiar vrei să te iradieze 150 de telefoane mobile, toate emițând la putere maximă pentru că-și caută rețeaua de telefonie?

(Ca o paranteză, sunt curios cum arată încărcarea rețelei de telefonie în preajma unui aeroport mare, unde în fiecare minut se deconectează sute de telefoane care decolează și se conectează sute de telefoane care tocmai au aterizat, multe necesitând negocieri de roaming).

Un al treilea motiv: așa sunt regulile. Că ți se pare bună sau nu, o accepți atunci când te urci la bordul avionului. Altfel, dacă alegi să respecți doar regulile ce-ți convin ție, riști să dai de alți pasageri care vor dori să fumeze deși nu au voie, care vor dori să se descalțe și să stea cu picioarele în sus, să urle ca pe stadion etc.

Un avion reprezintă o comunitate temporară în care spațiul foarte restrâns face ca zborul să fie confortabil pentru toată lumea doar dacă toți aderă la aceleași reguli, logice sau ilogice, și fiecare are grijă să nu depășească barierele virtuale ale locului său și nici să nu-i deranjeze pe ceilalți.

Trebuie să oprești telefonul deși tu ai Flight Mode pe el? Asta e. E compania respectivă mai înapoiată și n-a auzit de așa ceva. Întreabă personalul de bord dacă ai voie cu Flight Mode sau data viitoare zboară cu alții.

DESFACEREA CENTURILOR LA ATERIZARE
Pe mine mă amuză când îi văd pe unii cum își desfac centura imediat ce roțile au atins pista de aterizare, deși regula spune să faci asta abia după ce avionul a oprit în siguranță la locul de debarcare.

Gândirea este “am aterizat, nu se mai poate întâmpla nimic rău, nu mai am nevoie de centură”. Pare logic.

Problema este că în acele secunde imediat de după aterizare, când mulți desfac deja centurile, avionul încă rulează cu 200 de kilometri la oră. Iar la acea viteză o pană de cauciuc sau o mașină pe pistă sau impactul cu alt avion prost direcționat de turnul de control te vor face terci.

Veți spune că la sol nu se întâmplă accidente, dar lista de pe Wikipedia are suficiente mențiuni de avioane care au ieșit de pe pistă, nereușind să oprească la timp din cauza condițiilor asfaltului sau pentru că au aterizat prea lung. Tu, ca pasager ce nu vede nimic în față, nu ai de unde să știi ce se întâmplă până când avionul nu a oprit în siguranță.

Nu uitați că cel mai mare număr de victime într-un accident aviatic, 583 de morți, s-a înregistrat într-o ciocnire dintre un Pan Am și un KLM pe pista din Tenerife. Un pilot poate fi oricând neatent atunci când se acordă prioritate în diversele intersecții dintre pistă și terminal, iar un impact este periculos. Stați liniștiți în scaun, țineți centură legată și în acele 5 minute suplimentare de după “touchdown” și gata.

Poate vă interesează și să citiți review-ul noului Samsung Galaxy S4.

    70 comentarii

  1. Nu e nici o lege (care se pedepseste cu inchisoare) legata de utilizarea mobilelor in avioane inafara Statelor Unite. In Europa si alte cateva zone (statele arabe, Rusia, China, Vietnam) sunt doar reguli interne adoptate la un moment dat (tot ce ti se poate intampla e sa fii debarcat si posibil amendat).
    In Europa sunt cateva companii aeriene care au relaxat regulile respective (cea cu care am avut eu de-aface in cateva randuri e Ryanair).
    Insa e de bun simt sa respecti regulile companiei cu care zbori, chiar daca sunt stupide. E un simplu accept care tehnic e inclus in contractul implicit al acordului de prestari servicii pe care il contractezi cand cumperi rezervarea.
    Si pentru a evita conflictele cu insotitorii de bord care nu le au cu gadgeturile, le poti lasa in bagaj pana la decolare. Deschis, inchis, flight mode sau nu, daca nu e la vedere, nu are nimeni nici o problema. Nu mi se pare o tragedie daca nu te uiti la telefon/ebook reader/tableta o jumatate de ora pana avionul e la altitudinea si viteza de croaziera.

      (Citează)

  2. @nwradu
    Punctul meu de vedere era ca daca o regula de securitate se bazeaza pe disciplina utilizatorilor, atunci e o regula, dar nu de securitate. Ar trebui sa se asigure ca toate sunt inchise, altfel exista o probabilitate ca tocmai cel care a ramas deschis sa genereze interferente, iar aviatia nu se joaca cu probabilitati.
    In legatura cu undele, zic ca energia absorbita sau care trece de cusca Faraday e semnificativ mai mare de cea reflectata. Mai sunt o gramada de custi Faraday in care se afla civili pentru perioade mari de timp, dar n-am auzit sa fii rugat sa iti tii telefonul inchis in astfel de locuri publice (mai putin guvernamentale). Deci, bull-shit, again. Oh, eu sunt doar un biet proiectant de retele wireless mesh, deci s-ar putea sa ma insel.

      (Citează)

  3. @nwradu: cu centurile parcă nu prea e cum zici tu. Nu prea am văzut pasageri desfăcîndu-şi centurile cînd avionul aterizează pe pistă cu 200km/h. Şi nici la decolare. Din contră, în ambele momente, toţi pasagerii se ţin bine de scaune, se simte încordarea, oamenii simt instinctiv atît viteza cît şi riscul. Aplauzele apar tocmai cînd se termină faza cea mai intensă a aterizării.

    Oamenii îşi desfac centurile cînd avionul rulează pe pistă (engl. “taxi”) cu o viteză de 30km/h sau mai puţin, cînd avînd în vedere masa avionului e extrem de puţin probabil să se oprească atît de brusc încît să te accidenteze.

    Iar cu cuşca Faraday: la aterizare se aude concert de tonuri de SMS, deci avionul nu ecranează aşa bine precum zici tu.

      (Citează)

    • @alias: sa te uiți data viitoare prin avion. Mereu e cineva care desface centura la câteva secunde după touchdown.

        (Citează)

    • Ca sa clarificam partea cu cușcă Faraday:

      Avionul este o cușcă Faraday integrală, ca nu-i lipsește vreo latura. Este motivul pentru care rezistă la trăsnete și cei din interior nu mor curentati.

      În ce privește semnalele, o cușcă Faraday are un anumit nivel de atenuare a lor. 5 dB, 60 dB, cât o fi.

      În cazul unui avion atenuarea nu este mare, dar tot există și exista și o reflexie a semnalelor în interior. Punem în calcul și faptul ca telefoanele emit deja la maxim pentru ca nu au semnal bun și faptul ca sunt 150 de oameni într-o suprafață mica și rezulta ca ne încălzim un pic de la atâtea antene.

      Cat despre ecranarea în sine, avionul e făcut din aluminiu, care nu are cele mai bune proprietăți pentru asta, e un strat subțire, ai și ferestre… e normal sa ai semnal în avion.

        (Citează)

  4. Ce inseamna un link de la Vali.

      (Citează)

  5. Mi se pare mult mai inteligent sa respecti o regula asa usor de urmat decat sa ti se demonstreze (rar ce-i drept) ca nu este Inutila.

    Daca se intampla ca dintr-un milion de aterizari in una din ele sa fie coliziune pe pista (cu o masina, cu alt avion, cu o vaca, cu….te miri ce) atunci sa ai centura este excelent. Ieftin:)

    Si apoi regulile pot fi dezbatute si combatute la discretie dar mai intai le respecti pana le schimbi. Mi se pare ceva mai normal.

      (Citează)

  6. loled again:
    În cazul unui avion atenuarea nu este mare, dar tot există și exista și o reflexie a semnalelor în interior. Punem în calcul și faptul ca telefoanele emit deja la maxim pentru ca nu au semnal bun și faptul ca sunt 150 de oameni într-o suprafață mica și rezulta ca ne încălzim un pic de la atâtea antene.

    cite antene? ca majoritatea sint inchise. din experienta mea numai la aterizare se vede o marire a numarului de mobile “broadcasting” – ca in rest lumea cam asculta si le inchide. mai sint intirziati (chiar si eu la un mom. dat mi-am luat o tragere de atentie gentila) dar approximativ (din nou, din exp. mea) cam 1, max 2% stau cu ele pornite la decolare si trebuie sa insiste flight-attendant-ii.

      (Citează)

  7. Da,ce pot spune despre sistemelede de electronica aeronautica.Am lucrat in domeniul electronicii in diferite tari:Romania,Austria,Belgia si Turcia Ancara,am lucratin domeniul de automatizare si sisteme digitale si nu ai voie sa gresesti cand este vorba de vietii a mii deoameni.Ce vreau sa subliniez,este ca lucrand in acest domeniul este atentia intru-totu.CDF.Japan

      (Citează)

  8. Regulile sunt facute sa fie respectate si acestea sunt facute cu un scop si este foarte rau atunci cand sunt incalcate constient sau inconstient. Din cauza nerespectarii, de foarte multe ori se intampla tot felul de neplaceri sau accidente uneori fiind chiar fatale. Toate sunt importante si pentru binele personal si al celor din jurul nostru, ar trebui sa ne gandim de doua ori inainte de a decide singur…asupra unei reguli.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus