un blog de Radu Dumitru

Robotesc și la canalul meu de YouTube, dați un Subscribe dacă vă place.

Două explicații despre regulile din avioane: telefoanele mobile și centurile

24 Apr 2013  ·

TEHNOLOGIE, TURISM  ·

71 comentarii

Avion in HudsonSă discutăm un pic două reguli/mituri de la zborul cu avionul: telefoanele mobile deschise și desfacerea centurilor de siguranță.

TELEFOANELE MOBILE
În avion mulți oameni au o boală: deși li se cere să închidă telefoanele mobile, știu ei mai bine și nu le închid. Ce interferențe ar putea produce un telefon mobil sistemelor unui avion?

Nici unele. Avioanele sunt bine ecranate, semnalele emise de telefoanele mobile nu prea au treabă cu electronica de bord, iar certificarea pentru zbor include oricum o testare exhaustivă a sistemelor pentru a fi siguri că nu vor fi influențate de unul sau mai multe telefoane.

Totuși, sunt mai multe motive logice, rezonabile, pentru care trebuie închise telefoanele mobile la bord (sau trecute pe Flight Mode). O celulă de telefonie mobilă acoperă o zonă de câțiva kilometri. Avioanele zboară la 10 km altitudine, în afara zonei de acoperire.

Chiar dacă ai avea semnal, la o viteză de croazieră de 800 km/h (13 km/minut) ar înseamna să schimbi celula la fiecare câteva secunde. Asta ar însemna haos pentru rețeaua de telefonie, care ar trebui să negocieze conexiunea cu 150 de telefoane mobile și aproape imediat să le predea următoarei celule. Iar la câte avioane sunt într-un moment în aer, ar fi o grămadă de semnale plimbate de pomană.

Mai este un motiv. Avionul este bine ecranat, fiind o cușcă Faraday aproape perfectă. Semnalele emise în interiorul său sunt reflectate aproape în totalitate de fuselaj și rămân în interiorul său. Chiar vrei să te iradieze 150 de telefoane mobile, toate emițând la putere maximă pentru că-și caută rețeaua de telefonie?

(Ca o paranteză, sunt curios cum arată încărcarea rețelei de telefonie în preajma unui aeroport mare, unde în fiecare minut se deconectează sute de telefoane care decolează și se conectează sute de telefoane care tocmai au aterizat, multe necesitând negocieri de roaming).

Un al treilea motiv: așa sunt regulile. Că ți se pare bună sau nu, o accepți atunci când te urci la bordul avionului. Altfel, dacă alegi să respecți doar regulile ce-ți convin ție, riști să dai de alți pasageri care vor dori să fumeze deși nu au voie, care vor dori să se descalțe și să stea cu picioarele în sus, să urle ca pe stadion etc.

Un avion reprezintă o comunitate temporară în care spațiul foarte restrâns face ca zborul să fie confortabil pentru toată lumea doar dacă toți aderă la aceleași reguli, logice sau ilogice, și fiecare are grijă să nu depășească barierele virtuale ale locului său și nici să nu-i deranjeze pe ceilalți.

Trebuie să oprești telefonul deși tu ai Flight Mode pe el? Asta e. E compania respectivă mai înapoiată și n-a auzit de așa ceva. Întreabă personalul de bord dacă ai voie cu Flight Mode sau data viitoare zboară cu alții.

DESFACEREA CENTURILOR LA ATERIZARE
Pe mine mă amuză când îi văd pe unii cum își desfac centura imediat ce roțile au atins pista de aterizare, deși regula spune să faci asta abia după ce avionul a oprit în siguranță la locul de debarcare.

Gândirea este “am aterizat, nu se mai poate întâmpla nimic rău, nu mai am nevoie de centură”. Pare logic.

Problema este că în acele secunde imediat de după aterizare, când mulți desfac deja centurile, avionul încă rulează cu 200 de kilometri la oră. Iar la acea viteză o pană de cauciuc sau o mașină pe pistă sau impactul cu alt avion prost direcționat de turnul de control te vor face terci.

Veți spune că la sol nu se întâmplă accidente, dar lista de pe Wikipedia are suficiente mențiuni de avioane care au ieșit de pe pistă, nereușind să oprească la timp din cauza condițiilor asfaltului sau pentru că au aterizat prea lung. Tu, ca pasager ce nu vede nimic în față, nu ai de unde să știi ce se întâmplă până când avionul nu a oprit în siguranță.

Nu uitați că cel mai mare număr de victime într-un accident aviatic, 583 de morți, s-a înregistrat într-o ciocnire dintre un Pan Am și un KLM pe pista din Tenerife. Un pilot poate fi oricând neatent atunci când se acordă prioritate în diversele intersecții dintre pistă și terminal, iar un impact este periculos. Stați liniștiți în scaun, țineți centură legată și în acele 5 minute suplimentare de după “touchdown” și gata.

Poate vă interesează și să citiți review-ul noului Samsung Galaxy S4.

    71 comentarii

  1. Da, acei 583 oameni au murit pentru că nu aveau centura pusă. Corect.

      (Citează)

    • @Ruben: ai dreptate, dar ideea este că accidente se întâmplă și la sol. Dacă ai merge cu mașina la 200 la oră, nu ți-ai pune centura?

        (Citează)

  2. @Ruben: exact aia e logica exemplului dat cu cei 583 de morti. Corect. :))
    Daca si-ar permite, companiile aeriene ar trebui sa introduca un sistem de bonus/ malus la tarifele biletelor: ai deschis telefonul in avion/ nu ai respectat regulile, urmatoarea data cand iti iei bilet te costa uin pic mai mult. Probabil ca s-ar disciplina pasagerii nitel. Din pacate, nici o companie nu va face asa, ca nu vrea sa piarda clienti. Ar trebui sa fie un sistem implementat global, de toata lumea.

      (Citează)

  3. seems legit:)))

      (Citează)

  4. Florin Samareanu

    24/04/2013 la 8:30 AM

    Regula cu telefoanele mobile oprite nu se prea aplica la avioanele de ultima generatie. De exemplu Qatar Airways are celula GSM in avion si daca ai roaming poti sa vorbesti linistit de la 10 km altitudine.
    Singurele momente cand telefonul trebuie oprit (conform cu instructiunile de la bord) sunt takeoff,landing si taxi.

      (Citează)

    • @Florin Samareanu: avioane din care se poate vorbi la telefon și cele cu wifi la bord sunt SF-uri pentru noi. Eu mă refeream la zborurile uzuale cu Europa, cele cu care călătorim mai des.

        (Citează)

  5. mai ramane sa ne spui ca nu e frumos sa aplaudam :(

      (Citează)

  6. @ Florin Samareanu: La takeoff, landing si taxi trebuie oprite toate aparatele electronice, dar telefoanele mobile trebuie oprite pe toata durata zborului (daca nu zbori cu Qatar).

    Altfel motivele sunt justificate, dar nu imperative pentru pasager, partea cu iradierea si cu problemele retelei sunt interesante, dar nu ma afecteaza ca pasager (cred ca iradierea este mai putin nociva decat fumatul, alcoolul si alte vicii pe care le are mai toata lumea).

    Un motiv foarte bun pentru care ar trebui sa-ti inchizi telefonul (sau sa-l treci pe flight mode), care nu este mentionat decat indirect in articol, este ca se termina consuma bateria de 3-4 ori mai repede de cat in mod normal, in timp ce cauta semnal pe toata durata calatoriei.

      (Citează)

  7. Da, piloții își opresc telefoanele înainte de zbor și le pornesc doar după ce avionul a ajuns la locul stabilit de cei de la aeroport, în schimb însoțitorii le mai lasă pornite.

    @un muc: Aplauzele sunt pentru cei fricoși, care prin asta își eliberează tensiunea acumulată pe durata zborului. Oricum, cred că știi, în cabina piloților nu se aude nimic.

      (Citează)

    • @daniel rus: da, se mai sună între ei dintr-un capăt în altul al avionul, “auzi fată, mai avem nevoie de cafea aia și adu și un snickers!”.

        (Citează)

  8. @Ruben: Știi pista din Cluj. La ultimul zbor, pilotul a decis că nu mai e nevoie să ajungă în capătul dinspre Someș și a frânat puternic folosind doar jumătate de pistă. Probabil, periodic, trebuie să testeze comportamentul avionului în diferite scenarii. Nu era prea bine pentru cineva care și-ar fi desfăcut centura.

      (Citează)

  9. Doar un comentariu privind iradierea: daca acum 30 ani spitalul ORL Panduri inregistra cca 5% cazuri de oncologie ORL anul trecut procentul a fost pe undeva la 66%.

      (Citează)

  10. Florin Samareanu

    24/04/2013 la 9:05 AM

    @Florin, @nwradu Ryanair (care e low cost, european) are posibilitatea sa te conversezi de la bord.

    Ca idee de preturi, o convorbire in-flight din roaming catre UAE a costat 6 dolari pentru 1:30 minute de convorbire. Bine ca abonamentul de date blackberry functioneaza si la ON-Air (cei care furnizeaza serviciul GSM) si e gratis :)

      (Citează)

  11. fara a jigni, dar articolul asta mi se pare retard.
    nu ii vad rostul.

      (Citează)

  12. @vlad, fara a jigni mi se pare ca esti idiot si nu ai inteles nimic din viata asta. nu iti vad rostul. fara a jigni, evident

      (Citează)

  13. @augustin – asa e, toti avem ochi, putini vedem.
    zi-mi tu mie ce ai inteles din articol.
    daca ai bun simt, chestiile scrise in articol sunt de prisos.
    din punctul asta de vedere ma refeream ca nu isi are rost.

    si daca tot esti atat de luminat, zi-mi tu mie ce ai inteles din viata asta… nu de alta, dar sa arunci cu kkt in ventilator e usor.

      (Citează)

  14. Foarte bine expuse motivele. Dar cu un iPad (versiunea wifi fără sim) pot sa mă uit la un film in timpul zborului?

      (Citează)

  15. Eu sincer nu inteleg de unde puzderia asta de reguli intr-un mijloc de transport ca oricare altul cu singura diferenta notabila ca zboara. De ce sa nu aplicam aceste reguli in autobuz, tramvai sau tren? Statistic vorbind, probabilitatea sa mori in ultimele mijloace de transport enumerate e mai mare decat in avion. Inteleg inutilitatea folosirii telefonului mobil, insa nu inteleg fobia vis-a-vis de *orice* echipament electronic. M-am certat cu o tuta de la Air France care tinea neaparat sa-mi “opresc” e-book-ul desi i-am spus ca nu se poate opri. I l-am dat sa-l opreasca ea, l-a studiat, l-a dus la capitan, m-a facut sa ma simt cu adevarat terorist pentru un sfert de ora, mai avea putin si ma dadea jos din avion. Astept cu nerabdare ziua in care nu va mai trebui sa ma prezint cu x ore inainte de plecare la aeroport, cand voi avea loc la genunchi pe scaun, cand cafeaua nu va mai avea gust de metal, cand un zbor nu va mai parea ca o favoare pe care mi-o face clubul exclusivist si arogant al ospataritelor si soferilor de avion pe banii mei.

    Cat despre centura, sa vezi ce misto e dupa o cursa de 5 ore in care ai anchilozat pe scaun si cand avionul *sta* 40 de minute la sol dupa aterizare, iar vitele arogante urla la tine sa-ti pui centura ca *tehnic* avionul nu a incheiat aterizarea.

    Eu inteleg regulile, sunt dispus sa le respect, insa atitudinea aroganta si lipsa de adaptabilitate a personalului de zbor e extrem de deranjanta. Parca sunt roboti, nu oameni. Nu mai vorbesc de maimutareala penibila pe care o executa invariabil orice ospatarita la fiecare decolare si la care nu se uita nimeni, decat probabil copiii din motive de entertainment.

      (Citează)

  16. Anumite telefoane au Flight Mode, iar asa ti se permite folosirea lui. Cel putin, cand am venit eu cu avionul, m-am uitat la un film pe tel si nimeni nu m-a apostrofat in vreun fel.

      (Citează)

  17. la ultimul zbor, vecina de scaun continua să vorbească la telefon deși avionul deja rula pe pistă. După ce am rugat-o de vreo două-trei ori să îl închidă și mi-a aruncat o privire dubioasă, i-am zis răspicat că dacă stewardesele își dau seama că nu are telefonul închis, la aterizare o să fie reținută, pusă sub acuzare și că e posibil să facă și închisoare.
    Nu numai că și l-a închis imediat dar când am coborât din avion m-a rugat ea pe mine să-i dau voie să-și deschidă acel telefon.

    @rumbu: ospătărițele alea e posibil să aibă mai multă școală decât mulți dintre cei pe care îi cunoști tu. Și nu vorbesc aici despre o școală de bucătari-ospătari, evident.

      (Citează)

  18. i loled. much.
    cusca faraday “etansa”? de aia cind esti in avion poti inca sa vorbesti la telefon? sau nici nu poti sa primesti sms-uri? haidi hai :)))

      (Citează)

  19. incapatanarea asta sinistra de a nu respecta regulile pentru ca “eu stiu mai bine” e o boala grava in Romania si comentarile de mai sus o dovedesc. nene, nu va place, nu va urcati in avion.
    de acord apoi ca unele exemple sunt absurde (cel cu ebook-ul) dar trebuie sa va ganditi ca oamenii aia trebuie sa aplice un regulament, sunt 4-5 pentru 200 de pasageri si poate nu sunt la curent cu toate tehnologiile existente pe piata.

    ar fi trebuit sa o adaugi si o regula pe care am intalnit-o la destul de multe companii: sa inchizi orice dispozitiv electronic la decolare/aterizare. aparat foto, mp3, telefon in flight mode, orice trebui pus in buzunar.
    am inteles ca explicatia (de altfel logica) este ca nu vor obiecte care ar putea sa zboare prin cabina in caz de socuri bruste,etc. problema este ca te lasa sa citesti … cred ca o carte de 500 de pagini cu coperta dura e mai dureroasa decat un smartphone.

      (Citează)

  20. pentru aia care scriu p-aici ca nu inteleg de ce se face atata tam tam, ca in fond avionu e tot un mijloc de transport care sanchi, mai si zboara, comparabil cu autobuzu 139 si troleu 69:

    daca se defecteaza ceva la avion, chiar si pe pista, sansele sa mori sunt foarte mari. in fond, daca nu ar fi asa, pe modelul rotii de rezerva la automobil, ar cara si avionu vreo 3 aripi de rezerva in portbagaj, sa le schimbe dorel in caz de nevoie.

    te doare capu ba…

      (Citează)

  21. In prezent, FAA analizeaza partea cu telefoanele deschise in timpul decolarilor si aterizarilor. Legea spune ca in aceste situatii trebuie sa fie inchise, in special pentru a nu perturba comunicatiile dintre avion si turnul de control si pentru a nu bruia aparatura de bord etc…In istoria aviatiei civile nu exista incidente/accidente produse din cauza telefoanelor.

    Sunt mari sanse ca din 2014 sa se dea unda verde la folosit telefoanele in avion, indiferent de situatii. Si tot din 2014 probabil ca vom vedea mult mai multe companii aeriene care vor instala sistemele de telecomunicatii la bordul aeronavelor. Vom avea wi-fi si semnal gsm cam peste tot.

    Sa vezi atunci fotografii pe facebook…:)

      (Citează)

  22. @loredana: sa inteleg ca daca ai multa scoala, asta iti da dreptul la aroganta. Cei pe care ii cunosc eu, au mai mult decat bacalaureatul si 8 saptamani de curs de insotitor de bord si sunt in general persoane umile. Sau poate doamnele stewardeze, sunt masterande in teoria corzilor si fac, asa, munca de ospatarita la altitudine din pasiune pentru zbor.

      (Citează)

  23. @sorin:
    A 2000 study by the British Civil Aviation Authority[12] found that a mobile phone, when used near the cockpit or other avionics equipment location, will exceed safety levels for older equipment (compliant with 1984 standards). Such equipment is still in use, even in new aircraft. Therefore, the report concludes, the current policy, which restricts the use of mobile phones on all aircraft while the engines are running, should remain in force.
    mai asteapta umpic.

      (Citează)

  24. eu cred ca personajul asta este idiot cu diploma, la telefoane mobile argumentul 1 este negat complet de argumentul 2. total aiurea.
    sunt de acord cu centura de siguranta pentru ca ma oripileaza ca toti cretinii se scoala imediat si se pun pe culoar degeaba, pana la debarcare mai fiind vreo 20 de minute bune. prima data am facut la fel, ca i-am vazut pe dobitoci, dupa care am ramas infipt in scaunul meu pana se deschide usa.

      (Citează)

  25. ‘ospataritele’ respective ca sa ajunga acolo fac o scoala speciala de insotitori de bord. Nu stiu toate detaliile dar nu cred ca pentru admiterea acolo e obligatoriu sa ai facultate si nici cunostinte tehnice nu sunt necesare. Din cauza asta se uita ca zebra la dentist cand vad un aparat nou, pur si simplu fiindca nu se pricep.
    Si eu imi doresc sa ajung la momentul in care o sa ajung la aeroport si in maxim jumatate de ora sa fiu in avion dar din pacate sunt tot felul de shmecheri care se simt ei bine daca pacalesc sistemul. Statistic vorbind accidentele se intampla doar la aterizare si decolare. E chiar asa greu sa stai cuminte, cu telefonul inchis si sa astepti sa decolezi in siguranta ? Poate e mai bine asa decat sa arzi ca sobolanul intr-un avion cuprins de flacari, sa simti cum pielea ti se lichefiaza, se topeste incet si organele interne fierb in tine in timp ce suferi niste chinuri groaznice ? cred ca da :)
    Pana la urma e vorba de cei sapte ani de acasa si cat de simtit esti, dar noi romanii suntem mai deosebiti, stim noi mai bine in orice caz. De ce nu poti respecta regulile casei ? Pana la urma asta cer ei de la tine si tu prin simplul fapt ca ai cumparat biletul ai consimtit. E simplu dar pentru unii atat de complicat.

      (Citează)

  26. Ca tot ai adus vorba de cel mai mare deaztru aviatic care s-a produs asa cum spui la sol, cauza principala a fost chair interferenta:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster#Probable_cause
    Simultaneous radio transmissions, with the result that neither message could be heard.
    Un device defect poate genera interferente pe o sitanta de cativa zeci de metri (si poate sa nu fie nimic sa te avertizeze despre defectul asta, el facandu-si treaba mai departe), acolo unde este si casca/micorfonul pilotului.
    Sunt cateva momente unde viteza comunicarii intre cei de la sol si pilot este esentiala: Pilotul trebuie sa receptioneze clar “Clear to take off/ Clear to landing” si sa confirme receptia. In acele momente este esential sa limitezi la maximum interferentele cu alte device-ri electronice asa cum s-a intamplat in Tenerife.
    Din aceasta cauza pe dimpul rualrii pe pista, decolarii si aterizarii orice device electronic (chiar si cele care nu au o antena) trebuie inchise.

      (Citează)

  27. eu nu cred ca imi doresc sa se poata vorbi in avion. e deja deranjant in autobuz cand vorbeste cineva langa tine non-stop timp de jumate de ora. ar fi si mai neplacut sa ai un idiot langa tine care sa urle in telefon timp de cateva ore.

      (Citează)

  28. Legat de aplauze, este cea mai mare imbecilitate posibila. Doar o parte dintre romani aplauda. Si pilotii stiu pentru ca se comunica acest lucru.

      (Citează)

  29. Bai, Rumbu am senzatia ca e Picco della Mirandola, master of all arts si inca cateva pe deasupra. Sunt convins ca de fapt el are un private jet, in care vorbeste la telefon, sta pe net si da si u gimba la stweardesa in timpul aterizarii, doar pentru senzatie.
    Pe scurt: regulile sunt reguli. Unii prosti au senzatia ca daca au platit cateva sute de europterix au dreptul sa faca orice. Eventual sa mearga in Australia cu seminte de bostan, miez de aluna baieti, calde baieti, in buzunar. Io nu pot decat sa le recomand sa faca asta.

      (Citează)

  30. @tudor: si eu am vazut intr-un documentar ceva asemanator, static [interferenta] intre turn si unul din avioane. Dar lasa ca da Rumbu un bip, ca e voinic [biip-biip].

      (Citează)

  31. Ca tot veni vorba de fumatul in avion: http://www.liveleak.com/view?i=2e3_1366363716

      (Citează)

  32. Aia care au de obiectat impotriva regulilor n-au decit sa isi ia avion personal, nu cred ca o sa le simta cineva lipsa. Chiar as fi bucuros sa platesc 5 euro in plus la bilet dar sa nu mai zobor cu toti “curajosii” linga mine.
    Acu’un an, un curajos din asta la vreo 20 de ani s-a dus sa fumeze electronica in buda. Si a vazut el o gaurica mica acolo si a crezut ca aia e aerisirea, numai ca acolo erau nu stiu ce cacat de senzori si imediat s-a facut discoteca in avion, agitatie, stroboscoape, sirene. Pasagerii au intrat in panica pentru ca nu stiau ce se intimpla…pina la urma l-au gasit pe tip si mi l-au dat pe mina politiei. In prostia-i nemarginita scotea scuze de genul ca ala nu e fum e abur si ca pe sistemul asta ar trebui interzise cafeaua si ceaiul ca si ele scot abur…

      (Citează)

  33. @ipo, si unde ai vazut tu ca sunt eu de acord cu vorbitul la telefon in avion? Eu vorbeam de un e-book. Ce naiba, ar fi trebuit sa stii ca filozofii citesc in avion nu dau telefoane.

      (Citează)

  34. @rumbu: poate nu ne-am inteles bine; regulile sunt reguli, nu le invarte fiecare cum vrea. Nu-ti convine, ia tramvaiul. Eu inteleg ca in cazul tau s-a exagerat, dar aia e, taci si inghiti, poate stweardesa nu citeste bloguri de tehnologie si gadgeturi.
    Da, stiu, folozofii citesc Click #pebuda.

      (Citează)

  35. https://www.nwradu.ro/2008/03/cu-gps-ul-in-avion/

    A dreacu cușcă Faraday, cum lasă ea semnale la -150dBm să intre dar nu le lasă pe alea la 30dBm să iasă ;)

      (Citează)

  36. daca avionul este o cusca faraday aproape perfecta cum de ai semnal maxim in el cat timp esti la sol?

      (Citează)

    • @snake26ro: nu-l ai chiar maxim, există o atenuare în avion.

      @nea_caisă: îl pusesem lipit de fereastră atunci. Și oricum n-am mai prins niciodată GPS-ul în avion după aceea, cu nici un dispozitiv. Bine, asta nu-i vina avionului.

        (Citează)

  37. Amice, daca se ciocnesc 2 avioane pe pista la 200km/h poti avea 573 de centuri de siguranta puse ca tot o sa te faci terci.
    Aia cu avionul e cusca faraday si deci te iradiezi de la toate telefoanele mobile ca se plimba radiatiile ca lumina in fibra optica e cel putin hilara.

      (Citează)

  38. @ipo, regulile sunt reguli, de acord, insa interpretarea lor nu trebuie lasata la aprecierea unei stewardeze, fie ea si cu 30 de facultati. Cum spuneam, suntem oameni, nu roboti. Intr-o zi stewardeza poate considera ca freza mea este un real pericol pentru decolare si sa ma dea jos.

    Sunt tare curios, daca n-ar face parte din clubul semimonopolist select al transportatorilor aerieni, cati clienti ar avea o companie care in contract ar pune un astfel de paragraf (si aici ma refer la frza dintre asteriscuri):

    “Atunci când, *în opinia transportatorului*, pasagerul se comportă la bordul aeronavei în aşa fel încât primejduieşte aeronava, persoanele sau bunurile din aeronavă, împiedică echipajul să-şi îndeplinească sarcinile, nu se conformează instrucţiunilor echipajului, inclusiv, dar fără a se limita la fumat, consumul de băuturi alcoolice şi droguri, sau se comportă într-un mod care cauzează disconfort, neplăceri, prejudicii sau vătămare corporală celorlalţi pasageri sau echipajului, transportatorul poate lua măsurile necesare pentru a preveni continuarea unei astfel de comportări, inclusiv constrângerea. Pasagerii pot fi debarcaţi şi li se poate refuza călătoria de continuare în oricare punct şi pot fi daţi în judecată pentru ofensa adusă la bordul aeronavei.”

      (Citează)

  39. Eu nu imi opream mobilul in avion, pe ideea ca stiu “io” mai bine. Si iata o frumoasa zi de primavara, veneam de la Roma, cu tel pornit, evident. Ne apropiam de sol, semnal canci. Aterizam, la fel. Ne urcam in masina sa mergem spre casa, no network. Si cam asa a stat pana seara. Nu stiu daca a fost pedeapsa divina sau doar o intamplare, cert e ca de atunci nu-mi mai pornesc tel pana nu ies din aeroport. Inca ceva.. Detest aplauzele dupa aterizare. Doamne, imi vine sa plang de rusine. E drept, am mers in general cu low cost si de cateva ori cu tarom. E un obicei?

      (Citează)

  40. Bună explicație, dar are o singură problemă: stewardesele spun să închizi TOATĂ aparatura electronică, nu doar telefoanele

      (Citează)

    • @Emi și @Rumbu: n-am întâlnit nici un echipaj absurd. Am închis telefonul la decolare, l-am deschis când s-a permis, pe Flight Mode, am ascultat muzică, am făcut fotografii (astea cum credeți că sunt făcute? https://www.nwradu.ro/2013/03/mancare-pe-british-airways/ ), am scris niște notițe. Nu mi-a atras nimeni atenția ca n-aș avea voie. Dacă o făceam, le arătam Flight Mode-ul. Dacă nu le convenea nici asta, îl închideam pentru că ASA E REGULA și în avion sunt la ei acasă, nu la mine.

      De exemplu la laptopuri normal ar fi să activezi “Flight Mode”, adica să oprești wireless-ul. Câți crezi că fac asta? Nici echipajul nu zice nimic. Eu ziceam totuși de ce nu este bine să insisți să le ții pornite de parcă ar fi dreptul tău garantat prin Constituție, mai ales că ai plătit banii de bilet: pentru că nu are rost.

      Kindle-ul are Airplane Mode, apropo :P Iar la decolare și aterizare îți cer să pui deoparte orice obiect (aparat foto, ebook, căști) ca să fii pe fază în caz că se întâmplă ceva rău.

        (Citează)

  41. @maria: nu am auzit aplauze decat in low-cost si in orice avion cu destinatia/plecarea Italia. inclin deci sa cred ca e un obicei imprumutat de la fratii nostri latini.
    dar se pare ca e si la altii, am vazut oameni aplaudand la Singapore sau Kuala Lumpur. Cred ca depinde cat de des iei avionul :)

    o discutie interesanta aici
    http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/1987576/

      (Citează)

  42. Foarte bun articol. Felicitari

      (Citează)

  43. @rumbu – legea si regula spune ca orice gadget trebuie inchis in procesele de decolare si aterizare, nu doar telefonul. Ca apoi poti sa folosesti laptop-ul la 10 000 de metri e alta poveste…

      (Citează)

  44. Nu cred că “eu știu mai bine” e ceva specific românesc. :)

    “Do Electronic Devices Really Need to Be Turned Off During Takeoff and Landing?

    […]

    The quick answer is no, electronic devices do not pose a problem so long as everything is going smoothly on the flight. It’s when there are issues that your electronic devices can potentially make things worse. Regulation 121.306 states that various electronic devices can cause interference with the plane and therefore need to be turned off for the safety of everybody onboard. But as you’ve probably noticed, your iPod and Kindle alone are not going to interfere with the plane’s navigation and communication systems. The potential problem is the combined interference of many devices. In some cases this is pretty much B.S. and in some cases it isn’t. Here’s why.”

    http://lifehacker.com/5830242/do-electronic-devices-really-need-to-be-turned-off-during-takeoff-and-landing

      (Citează)

  45. @sorin, se pare ca nici tu nu intelegi cum functioneaza un e-book cu “cerneala electronica”. Nu are buton de on/off in adevaratul sens al cuvantului, fiindca tehnic vorbind el “functioneaza” numai cand dai pagina. E-book-ul respectiv afisa o pictura in pozitia “off”. Pictura aia implicita a deranjat-o la culme pe madam insotitoare.

      (Citează)

  46. Inca o explicatie plauzibila pentru a opri toate aparatele electronice(tel mobile) in timpul decolarii/aterizarii este pentru a nu distrage atentia pasagerilor de la eventualele instructiuni ale insotitorilor de bord. Se stie ce cele mai multe accidente s-au petrecut in timpul aterizarii/decolarii, deci un pasager care are castile pe urechi si se joaca pe telefon nu prea acorda atentie la ceea ce se intampla in jur, gen o evacuare rapida a aeronavei

      (Citează)

  47. Pui telefonul pe Flight mode si aia e, isi opreste singur radio-urile si nu interfereaza cu nimic. Nu tre sa te dai in spectacol intreband stweradesa daca ai voie sau nu cu flight mode, ca nu are doctorat in electronica sa-ti spuna daca e bine sau nu; o sa-ti zica sa-l inchizi fara nici o explicatie logica.

    La un zbor a vrut o data un gigel din avion sa-mi opresc castile de atenuare a zgomotului la decolare, ca…. n-a stiut de ce, a vazut doar un beculet acolo pornit si i s-a parut lui dubios.

      (Citează)

  48. mergeti ba cu 105-ul in spania, franta sau pe unde va mai duceti voi. sau daca nu va convine, luati avionu privat. nu va mai cacati pe voi ca isi bat joc pe banii vostri, in momentu in care ati platit biletul respectiv ati luat la cunostinta si ati fost de acord cu toti tos-ul companiei respective.

      (Citează)

  49. Sunt de acord ca regulile trebuie respectate. Dar e la fel de adevarat ca regula cu mobilele e stupida. Statistic vor exista telefoane uitate deschise in hainele din “overhead bin” sau bunici care nu vor sti sa le inchida. Securitatea zborului nu se poate baza pe probabilitatea ca un telefon sa ramana deschis. Unde care se reflecta de peretii metalici ai avionului? Amice, n-ai facut electronica. Celule GSM stresate la sol? Ma faci sa rad, capacitatea lor e dimensionata in functie si de apropierea de aeroport.

      (Citează)

    • @Mihai D>: corect, am lucrat doar câțiva ani în ecranare electromagnetică la standarde NATO.
      Din ce-am scris eu, ți se părea că viteza de croazieră este de 800 km/h în apropierea aeroportului? Și nu-mi pasă de rețeaua GSM, dar din ce-am zis acolo se înțelegea imposibilitatea pentru un pasager de a vorbi normal la telefon în zbor.

        (Citează)

  50. Nu e nici o lege (care se pedepseste cu inchisoare) legata de utilizarea mobilelor in avioane inafara Statelor Unite. In Europa si alte cateva zone (statele arabe, Rusia, China, Vietnam) sunt doar reguli interne adoptate la un moment dat (tot ce ti se poate intampla e sa fii debarcat si posibil amendat).
    In Europa sunt cateva companii aeriene care au relaxat regulile respective (cea cu care am avut eu de-aface in cateva randuri e Ryanair).
    Insa e de bun simt sa respecti regulile companiei cu care zbori, chiar daca sunt stupide. E un simplu accept care tehnic e inclus in contractul implicit al acordului de prestari servicii pe care il contractezi cand cumperi rezervarea.
    Si pentru a evita conflictele cu insotitorii de bord care nu le au cu gadgeturile, le poti lasa in bagaj pana la decolare. Deschis, inchis, flight mode sau nu, daca nu e la vedere, nu are nimeni nici o problema. Nu mi se pare o tragedie daca nu te uiti la telefon/ebook reader/tableta o jumatate de ora pana avionul e la altitudinea si viteza de croaziera.

      (Citează)

  51. @nwradu
    Punctul meu de vedere era ca daca o regula de securitate se bazeaza pe disciplina utilizatorilor, atunci e o regula, dar nu de securitate. Ar trebui sa se asigure ca toate sunt inchise, altfel exista o probabilitate ca tocmai cel care a ramas deschis sa genereze interferente, iar aviatia nu se joaca cu probabilitati.
    In legatura cu undele, zic ca energia absorbita sau care trece de cusca Faraday e semnificativ mai mare de cea reflectata. Mai sunt o gramada de custi Faraday in care se afla civili pentru perioade mari de timp, dar n-am auzit sa fii rugat sa iti tii telefonul inchis in astfel de locuri publice (mai putin guvernamentale). Deci, bull-shit, again. Oh, eu sunt doar un biet proiectant de retele wireless mesh, deci s-ar putea sa ma insel.

      (Citează)

  52. @nwradu: cu centurile parcă nu prea e cum zici tu. Nu prea am văzut pasageri desfăcîndu-şi centurile cînd avionul aterizează pe pistă cu 200km/h. Şi nici la decolare. Din contră, în ambele momente, toţi pasagerii se ţin bine de scaune, se simte încordarea, oamenii simt instinctiv atît viteza cît şi riscul. Aplauzele apar tocmai cînd se termină faza cea mai intensă a aterizării.

    Oamenii îşi desfac centurile cînd avionul rulează pe pistă (engl. “taxi”) cu o viteză de 30km/h sau mai puţin, cînd avînd în vedere masa avionului e extrem de puţin probabil să se oprească atît de brusc încît să te accidenteze.

    Iar cu cuşca Faraday: la aterizare se aude concert de tonuri de SMS, deci avionul nu ecranează aşa bine precum zici tu.

      (Citează)

    • @alias: sa te uiți data viitoare prin avion. Mereu e cineva care desface centura la câteva secunde după touchdown.

        (Citează)

    • Ca sa clarificam partea cu cușcă Faraday:

      Avionul este o cușcă Faraday integrală, ca nu-i lipsește vreo latura. Este motivul pentru care rezistă la trăsnete și cei din interior nu mor curentati.

      În ce privește semnalele, o cușcă Faraday are un anumit nivel de atenuare a lor. 5 dB, 60 dB, cât o fi.

      În cazul unui avion atenuarea nu este mare, dar tot există și exista și o reflexie a semnalelor în interior. Punem în calcul și faptul ca telefoanele emit deja la maxim pentru ca nu au semnal bun și faptul ca sunt 150 de oameni într-o suprafață mica și rezulta ca ne încălzim un pic de la atâtea antene.

      Cat despre ecranarea în sine, avionul e făcut din aluminiu, care nu are cele mai bune proprietăți pentru asta, e un strat subțire, ai și ferestre… e normal sa ai semnal în avion.

        (Citează)

  53. Ce inseamna un link de la Vali.

      (Citează)

  54. Mi se pare mult mai inteligent sa respecti o regula asa usor de urmat decat sa ti se demonstreze (rar ce-i drept) ca nu este Inutila.

    Daca se intampla ca dintr-un milion de aterizari in una din ele sa fie coliziune pe pista (cu o masina, cu alt avion, cu o vaca, cu….te miri ce) atunci sa ai centura este excelent. Ieftin:)

    Si apoi regulile pot fi dezbatute si combatute la discretie dar mai intai le respecti pana le schimbi. Mi se pare ceva mai normal.

      (Citează)

  55. loled again:
    În cazul unui avion atenuarea nu este mare, dar tot există și exista și o reflexie a semnalelor în interior. Punem în calcul și faptul ca telefoanele emit deja la maxim pentru ca nu au semnal bun și faptul ca sunt 150 de oameni într-o suprafață mica și rezulta ca ne încălzim un pic de la atâtea antene.

    cite antene? ca majoritatea sint inchise. din experienta mea numai la aterizare se vede o marire a numarului de mobile “broadcasting” – ca in rest lumea cam asculta si le inchide. mai sint intirziati (chiar si eu la un mom. dat mi-am luat o tragere de atentie gentila) dar approximativ (din nou, din exp. mea) cam 1, max 2% stau cu ele pornite la decolare si trebuie sa insiste flight-attendant-ii.

      (Citează)

  56. Da,ce pot spune despre sistemelede de electronica aeronautica.Am lucrat in domeniul electronicii in diferite tari:Romania,Austria,Belgia si Turcia Ancara,am lucratin domeniul de automatizare si sisteme digitale si nu ai voie sa gresesti cand este vorba de vietii a mii deoameni.Ce vreau sa subliniez,este ca lucrand in acest domeniul este atentia intru-totu.CDF.Japan

      (Citează)

  57. Regulile sunt facute sa fie respectate si acestea sunt facute cu un scop si este foarte rau atunci cand sunt incalcate constient sau inconstient. Din cauza nerespectarii, de foarte multe ori se intampla tot felul de neplaceri sau accidente uneori fiind chiar fatale. Toate sunt importante si pentru binele personal si al celor din jurul nostru, ar trebui sa ne gandim de doua ori inainte de a decide singur…asupra unei reguli.

      (Citează)

  58. Adrian Catalin Lazar

    06/01/2019 la 12:08 AM

    Pai unde naiba sunt antenele satelit de telefonie mobila din spatiu,ca eu sa le pot folosi cand nu mai am semnal de la cele terestre?!?!?nu asa ni se spune,ca se cheltuiesc o gramada de bani pt acesti sateliti?ca avem nu stiu cati sateliti pt semnal de telefonie mobila,pt semnal tv,si etc?!?!?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea.

sus