un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Importurile în UE de mașini din China au crescut cu 40% în 2023

11 Mar 2024  ·

AUTO  ·

21 comentarii

O creștere de 40% a importurilor de mașini noi produse în China în 2023 față de anul anterior mi se pare o creștere foarte mare. Prefigurează foarte bine o problemă semnificativă pe care o va avea industria auto europeană.

676.000 de automobile din China au fost importate în 2023 în Uniunea Europeană, față de 484.000 în anul anterior. Acum, cifrele includ și automobile ale unor mărci europene sau americane precum Dacia sau Tesla, dar care se fabrică în China.

De exemplu, s-au vândut aproximativ 60.000 de Dacia Spring în Europa, iar acestea sunt produse în Shiyan, China, într-o uzină deținută de Renault și Dongfeng. Sau, ca alt exemplu la care mă mai pricep și eu, cele mai vândute electrice în Europa au fost Tesla Model Y și Model 3, în jur de 350.000 de bucăți în total. Model Y Standard Range este produs în China. La fel și Model 3. O parte din cele 350k au venit deci din China.

Totuși, articolul sursă spune că “cele mai multe aparțin unor mărci chinezești precum MG, BYD sau Great Wall, BAIC, Nio sau DFSK“.

Și lucrurile probabil chiar stau așa, iar acesta este doar începutul. MG4, de exemplu, este mașina anului în România. Un prieten vrea să-și cumpere, este încântat de câte dotări primește în 40.000 de euro.

BYD este un alt exemplu bun. Autoklass, care este un dealer asociat cu brandul premium Mercedes, înțeleg că ar vrea să importe oficial și BYD în România.

Am văzut un BYD Han prin oraș. Arată cam ciudat o mașină pe spatele căreia scrie mare Build Your Dreams, dar este mare și puternică și în interior pare limuzină. BAIC, Dongfeng și alții sunt deja prezenți și pe piața noastră cu modele despre care, în principal, poți spune că oferă multe dotări la un preț mult mai mic decât al mărcilor europene.

Aici este de fapt problema. Muncitorul chinez este plătit cu un salariu infim. Muncitorul francez sau german vine după decenii de prosperitate și greve prin care a cerut și primit mereu salarii mai mari. Treaba asta n-a contat câtă vreme statul chinez este închis sau mașinile care ieșeau de acolo pur și simplu nu erau bune, dar calitatea s-a îmbunătățit, iar comerțul este liber. Poate mai important, producția în sine este subvenționată probabil puternic de statul chinez, care vrea să câștige cotă de piață în lume pentru a slăbi companiile concurente ale altor țări.

S-a întâmplat deja în alte domenii, precum cel al telefoanelor motive. Se va întâmpla treptat și în cel auto. Acum câteva săptămâni, CEO-ul Stellantis spunea că ofensiva chineză a mașinilor electrice este cel mai mare pericol pentru compania sa. Știe el ce știe.

676k mașini nu pare mult. Din UE s-au exportat 4,7 milioane în aceeași perioadă. Dar +40% pe an… dacă se menține trendul în anii următori, industria auto europeană va avea mari probleme și acestea se vor transmite miilor de joburi afectate, taxelor plătite la buget șamd.

 

    21 comentarii

  1. E bine de stiut ca cei de la AutoKlass pun osul la distrugerea industriei auto europene. Sa mai cumparati de la ei.

      (Citează)

    • Vai! Saracii prducatori europeni! O sa plang de mila lor, ca au scumpit masinile cu 30% in 3 ani. Sunt tot numai lacrimi si muci.

        (Citează)

    • Andrei:
      Vai! Saracii prducatori europeni! O sa plang de mila lor, ca au scumpit masinile cu 30% in 3 ani. Sunt tot numai lacrimi si muci.

      La magazin nu ti-au crescut preturile cu 30% sau 50% sau chiar 100%?
      Crezi ca producatorii cresc preturile ca asa au ei pofta? Totul s-a scumpit si angajatii aia au nevoie de salarii marite ca sa mai poata trai si lucra.

      Poti sa cumperi local si sa dai de munca si de mancare la omul de langa tine, sau poti sa cumperi de la chinezi si sa hranesti angajatii din partea cealalta a globului, impreuna cu tot sistemul economic din automotive-ul chinezesc.
      Ia vezi pe termen lung ce te ajuta mai mult? Ca ai tu si vecinul un loc de munca si o paine pe masa, sau ca te-ai ales cu 5000 de euro in buzunar pe termen scurt si pe termen lung si tu si vecinul o sa asteptati pomana de la stat, care nu mai vine ca n-are de unde?

        (Citează)

    • Esti tare. Si daca ma speculeaza astia la magazin, inseamna ca e ok? Trebuie sa fiu de acord cu asta, ca sunt producatori locali (vorba vine) si trebuie sa ii sustin?
      Din contra, trebuie plesniti peste bot, ca acu doi-trei ani racneau toti ca e criza de semiconductori, ca pot sa produca o masina pe luna, ca s-a scumpit gazu, s-a scumpit curentu, ca vine apocalipsa zombi…intre timp s-a rezolvat si cu criza si cu gazele si cu electricitatea, dar preturile nu au mai scazut, ba din contra.

        (Citează)

    • @BGDN, da, eu cred ca multi producatori cresc preturile pentru ca asa au ei chef. Exista si un efect al inflatiei, dar cresterea preturilor in domeniul auro a cam depasit inflatia. La fel si profitul anual al marilor companii sau averile actionarilor.

      Tu spui ca ar trebui sa cumparam masini europene, ca sa ne asiguram ca pe termen lung are si vecinul o paine pe masa. Adica sa fac eu sacrificii ca sa ii pun si vecinului o paine pe masa. Asta ar fi acceptabil, doar ca peste jumatate din sacrificiul meu se duce in buzunarele unor patroni/actionari care sunt de peste 1000 de ori mai bogati decat mine si care nu sunt deloc dispusi sa faca acelasi sacrificiu.

      Sa presupunem ca noi cumparam in continuare masini produse in Europa desi raportul pret/calitate este mai prost decat al masinilor produse in Asia. Ce ii va determina pe producatorii europeni sa schimbe ceva, sa investeasca mai mult in cercetare pentru a ramane in top?

        (Citează)

    • @AndreiG: ce bani sa investeasca producatorii europeni in cercetare? Aia pe care i-ai dat la producatorii chinezi?

      Sacrificiul pe care il faci pentru vecin e un sacrificiu pe care il faci si pentru tine, nu doar pentru el. Vorbesc la general, nu strict la persoana ta. Poate pe tine te afecteaza foarte putin ca compania auto la care lucreaza vecinul tau da faliment, dar poate pe altul care produce un cablaj pentru compania respectiva il afecteaza mai tare. Si vecinul tau si un alt vecin care produce cablajul nu mai au bani sa cumpere doua iaurturi de la magazinul de peste strada al celui de-al treilea vecin, o sa cumpere doar un iaurt. Vecinul cu magazinul n-o sa-si mai permita sa mearga la cinema in weekend, ca i-au scazut vanzarile. Cinema-ul o sa-si restranga activitatea, trimite un casier acasa. Si uite-asa 4 oameni sunt afectati de moartea unei companii din automotive despre care nu-ti pasa tie, pentru ca vrei sa cumperi masina mai ieftina de la chinezi.
      Intelegi unde bat?

        (Citează)

    • Eu m-am desteptat, gata. O sa fac credit pe 10 ani in loc de 5, ca sa nu il dea afara de la Koyo bearings pe Mirel din Turnu Magurele si astfel sa isi poata plati netul in continuare, ca sa le poata face educatie femeilor.

        (Citează)

    • @BGDN, inteleg foarte bine care este ideea ta si in teorie este foarte buna.
      Doar ca problema este ca de spiritul tau de sacrificiu ajung sa profite patronii companiilor auto care maresc constant preturile si ale caror averi cresc in fiecare an.

      Pentru cine ne sacrificam pana la urma?
      1. Pentru o companie care se pare ca este detinuta partial tot de chinezi?
      Mercedes: cel mai mare actionar este producatorul chinez Baic Group;
      2. Pentru o companie a caror actionari aproape ca si-au dubla averile in ultimii 5 ani?
      BMW: cel mai mare actionar este Stefan Quandt a carui avere a crescut de la 13 miliarde in 2018 la 24 de miliarde in 2023;
      3. Pentru o companie care produce o parte din masini in China si care primeste subventii de la statele europene, subventii care nu ajuta cu nimic cresterea industriei locale?
      Renault: una dintre masinile de succes este Dacia Spring produsa 100% in China.

        (Citează)

  2. Ani de zile, producătorii europeni au pus brizbrizuri pe mașini și le-au vândut ca chestii premium (touch scrin, touchi butoane, leduri, camere. Absolut toate în esență ieftine și neesențiale). Tesla a plusat. Acum, cu publicul obișnuit cu mentalitatea, chinezii – maeștrii ai brizbrizurilor – au întrat ca în brânză.

      (Citează)

  3. Vezi că ai un typo, “telefoanelor *mobile*”.

      (Citează)

  4. ”Muncitorul chinez este plătit cu un salariu infim. Muncitorul francez sau german vine după decenii de prosperitate și greve prin care a cerut și primit mereu salarii mai mari.”

    Nu mai este așa. Muncitorul chinez nu mai este prost plătit; a recuperat ”deceniile” de proteste pentru creșterea veniturilor salariale. ;)

    Implicarea statului chinez, facilitățile, subvențiile (mereu aduse în discuție de industria auto din Europa și din SUA), disponibilitatea materiilor prime rare și scumpe legate de mașinile… electronice (că electrice e deja prea puțin spus), liniile de producție foarte noi (și mai simple decât cele pentru auto cu motoare cu ardere internă), progresul realizat de cercetarea și producția CH după ce au copiat/fabricat tot ce s-a gândit pe aiurea… astea-s motivele…

      (Citează)

  5. Așa se vorbea și despre mașinile coreene, care erau la începutul invaziei piețelor europene copii ale unor modele ieșite din producție sau la finalul acesteia, ulterior creații proprii cu ajutorul personalului cu faimă în industria auto; apoi au produs ieftin chiar în UE și SUA (piețele pretențioase) mașini mai dotate decât cele autohtone, replicând altfel experiența japoneză în domeniu (mașini economice și fiabile) prin vehicule mai ieftine și mai dotate (de adus aminte suspensia multilink la Kia Ceed când VW Golf și similare o mai păstrau numai pentru modelele superioare de preț/motorizare).

    Și atunci au fost bariere fiscale, de certificare, campanii neoficiale de denigrare, îngrijorări, sindicate, etichete puse proprietarilor (care este procentul mărcilor coreene în flotele de mașini ale companiilor europene sau americane?).

    Problema cu producătorii chinezi nu este prețul și dotarea, este încrederea în electronică și ce face ea în plus față de ce trebuie să facă pentru vehiculele conectate la internet.

      (Citează)

  6. Cresterea chinezilor pe piata europeana a fost posibila prin cresterea agresiva a preturilor de catre producatorii europeni. Cand Renault impinge toate preturile in sus ca sa faca Springul sa para decent la 20k (desi iata se dovedeste ca putea sa-l vanda si cu 15 fara sa sufere) pur si simplu lasa un gol pe piata, pe care cineva trebuie sa-l umple
    Chinezii nu au succes pentru ca fac masini mai bune sau macar bune, au succes pentru ca dau mai ieftin

      (Citează)

    • As mai aduce in calcul si strategia de “planned obsolescence” pe care se pare ca o practica toti producatori europeni intr-o oarecare masura.
      S-au bazat ani de zile pe faptul ca vesticii cu bani schimba masina dupa 3-4 ani, cand deja iese din garantie si incep sa apara probleme. Ma departe, masinile astea second hand ajungeau la cetatenii cu venituri mai mici sau la cei din Europa de Est.

      Doar ca in momentul in care dispare traditionala fiabilitate nemteasca (sau europeana) si oameni vad ca dupa 4-5 ani o masina incepe sa aiba nevoie de reparatii, incep sa se orienteze catre masini coreene sau chinezesti.
      Cu siguranta nu sunt la fel de bune ca cele europene, dar le cumperi noi la pret de second hand european si primesti garantie pana la 5 ani.

        (Citează)

    • Da, știi că fix asta a făcut Renault. “Bă e Springu prea scump, gata, creștem prețurile la toate mașinile. Trebuie să vindem Spring scump, restul să sufere.”

        (Citează)

    • @nea_caisă, confom declaratiilor celor de la Renault, in 2023 marja operationala a atins un nivel record de 7,9%. Acum nu stiu de ce au crescut preturile, dar efectiv asta au facut.

        (Citează)

  7. ” Câinele moare de drum lung și prostul de grija altuia.”
    Cam asta ne caracterizează pe noi. Toti producatorii europeni nu au fost interesati decat de maximizarea profitului. Nu e nimic rău in asta, dar cand o faci cu mutarea de producție (vezi Renault cu China, Maroc & others) pentru o reducere cu 10% a costului de producție, sau cand distrugi mediul cu minciuni (vezi Diesel Gate – VW) si depui close to zero efort pentru inovație nu cred ca merita “îngrijorarea” voastră.
    China produce eficient, ieftin si bun spre f bun. Mașinile chinezești sunt eficiente, affordable si contribuie la reducerea poluării in orașe. O Dacia Spring in China cost sub $7k. La noi $20k. 1/3 din preț se duce in taxele EU (protecție artificiala, atenție, taxele astea nu merg in Ro ci in Franta ca pe acolo se importa), 1/3 contributie profitul Renault doar ca pune sigla pe mașina.

      (Citează)

  8. “Un prieten vrea să-și cumpere, este încântat de câte dotări primește în 40.000 de euro.”

    Ba nene, am ajuns in 4 ani de la masini noi clasa medie , bune (Toyota Avensis, WV, Ford Mondeo , etc )ce se vindeau intre 20-25k la entry level electric pe la 35-40k , fara sa iei in calcul Dacia Spring care e o peterda. Eu nu inteleg de unde are lumea atatia bani sa dea minim 40k pe o masina noua. iar la pretul asta mai adaugi si costurile cu instalarea unui incarcator acasa unde ajunge pe la 1500-3000 de euro daca ai nevoie sa faci ceva update la instalatia electrica prin casa .

    Ce nu se mai ia in calcul e ca cel putin masinile electrice de acum 3-4 ani nu au valoare la revanzare, e plin internetul (cel putin in zona mea ) de masini electrice ca au terminat leasingul de 3-4 ani si se vand jos de tot pentru ca lumea nu are incredere in tehnologia aia din baterie, cum a fost intretinuta etc.

    Importul de chinezesti duce pretul in jos unde prin vest nu vezi pomana de la statul roman cu rabla si deja se vede lumea cu o mare teapa la revanzare , inclusiv la tesla ca o tesla noua e mai ieftina decat pretul uneia de 3-4 ani SH…

    Multa bafta cu asigurarile cand se va umple parcul auto de electrice si se vor da la casat din cele mai banale accidente.

    Vanzarile de electrice au stagnat pentru ca s-a terminat valul de early adopters si pentru ca a ajus o masina 50k …. cat un apartament prin multe zone in Romania .

      (Citează)

    • Sunt apartamentele prea ieftine … ai rabdare… lumea striga criza imobiliara dar preturile se vor duce la stele. :))

        (Citează)

  9. “Cu siguranta nu sunt la fel de bune ca cele europene, dar le cumperi noi la pret de second hand european si primesti garantie pana la 5 ani”.

    Cu siguranta cele coreene sunt (mult) mai bune decat echivalentele lor europene. Zic din experienta. Totul e mai bine facut, cu materiale ceva mai bune, cu finisaje de o finete si precizie pe care europenii nu mai pot demult spera sa le egaleze. Dintre europene, germanele au cazut in buda cel mai mult, nu de ieri/azi ci de vreo 20 ani. Daca vorbim de software, din nou, nu se compara, este HC85 vs MacBook. Daca vorbim de oferta comerciala si value for money pentru client, din nou bataia pe care si-o iau europenii e rusinoasa.
    Si perversa din fundu’ gradinii pe care le-o dau coreenii e garantia, 7-8-9 ani vs 3-5 ani (si aia 5 ani cam cu conditii).

    Asa ca le urez sa moara linistiti. In ultimii 20 ani si-au dorit mai mult sa faca bani in orice mod decat sa anticipeze si sa se pregateasca pentru concurenta din orient.
    China inca nu e un concurent major. Dar daca nu se va intampla un colaps economic sau un razboi in Pacific urmatorii 2-5 ani (foarte probabil, dealtfel) atunci China va lua piata europeana by storm printr-un asalt de pricing si tehnologie carora niciun producator european nu-i va face fata.
    Si baiatul de la firma de cablaje si fata de la popcorn de la cinematogrraf vor lucra in continuare ca angajati ai unor concernuri chinezesti.
    Pentru ca asta este rezultatul pe termen lung al lipsei de viziune combinata cu ingamfarea si lasatul pe tanjeala.

    PS: ma refer la masini normale, nu la baterii cu roti :-))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus