un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

MG4 este mașina anului 2024 în România și astfel începe oficial ofensiva chineză pe piața noastră

20 Dec 2023  ·

AUTO  ·

41 comentarii

MG MG4 este mașina anului 2024 în România, așa cum a fost votată de jurnaliștii auto, anunță Gadget. Clasamentul este cel de mai jos:

  1. MG4 – 165 puncte
  2. Peugeot 408 – 147 puncte
  3. Renault Austral – 144 puncte
  4. Hyundai Kona – 126 puncte
  5. Kia Niro – 114 puncte
  6. SsangYong Torres – 80 puncte
  7. Jeep Avenger – 79 puncte

Mă așteptam la MG4 încă de când am văzut lista nominalizaților. Eu aș fi votat Kona sau Austral, dar “mașina anului” s-a decernat mereu cu surprize la noi, iar MG4 părea poziționat pentru asta.

MG MG4, a car so nice they named it twice, este o mașină chinezească. Marca britanică a fost cumpărată acum vreo 8 ani de SAIC Motor Company, SAIC fiind acronimul de la Shanghai Automotive Industry Corporation. MG4 arată ca un Focus:

Un prieten a văzut recent mașina și a fost impresionat de ea. I-a plăcut și mai mult un MG eHS, un SUV electric cu interior care arată bine și dotări bune. Full option costă 32.600 de euro, cică. Mi-a trimis pozele de mai jos cu modelul eHS:

Mașina asta eHS, împreună cu MG4, ar fi expusă într-un showroom KIA. Sunt importate de ei (sau de un dealer KIA, nu știu exact), deci rețea mare de service în România, și are 7 ani de garanție de la producător.  Cinci stele EuroNCAP, apropo, pentru MG4, probabil la fel și pentru eHS.

 

La Salonul Auto din București, la început de octombrie, am văzut un SUV numit Seres 5. Tot chinezesc și el. 585 CP, AWD electric. În interior, piele roșiatică segmentată, ecrane mari, mi s-a părut chiar lux.

Mai erau acolo câteva SUV-uri chinezești electrice sau pe benzină, inclusiv unul pe care scria mare Beijing pentru că era produs de BAIC (Beijing Automotive…), un Dongfeng Forthing T5 Evo care arăta ca un Maserati etc. Toate aveau prețuri foarte mici pentru cum arătau și ce dotări includeau.

 

Așa începe ofensiva chinezească în România și restul Europei. Producătorii chinezi au studiat și copiat rețete de succes europene sau le-au cumpărat, unde s-a putut. Primesc probabil subvenții și alte forme de ajutor de la statul chinez, care sunt sigur că neoficial susține prin toate mijloacele posibile nu doar industria lor auto, ci și pe Temu, Shein și multe alte branduri chinezești care vor să prindă cotă de piață mare în lume.

În același timp, muncitorul german sau francez din industria auto vine după 33 de ani de greve constante prin care a cerut salarii mai mari, până când prețurile automobilelor produse aici au devenit foarte ridicate.

O zice inclusiv CEO-ul Volkswagen, care acum o lună spunea că marca nu mai este competitivă inclusiv din motive de costuri mari. “Cu multe dintre structurile și procesele noastre preexistente și costurile ridicate, nu mai suntem competitivi ca marcă Volkswagen”, citează Automarket.

Culmea, europenii produc mașini de lux și le vând pe piața chineză, altfel nu știu cum ar rezista pe piață. În același timp, producătorii chinezi încep să intre tare pe piața europeană cu modele ieftine, în detrimentul companiilor europene și coreene și japoneze care produc aceleași clase de mașini.

La un moment dat chinezii vor începe să producă și limuzine bune, iar atunci mărcile premium europene vor avea probleme serioase de existență pe piață. Doar cu piața americană și cu vânzările de aici nu poți rezista în aceeași formulă ca acum.

De fapt, unele limuzine chinezești nu sunt așa departe. Acum câteva luni am văzut prin București un BYD Han, o mașină electrică luxoasă. Am schimbat 2 vorbe cu proprietarul, că m-a surprins fotografiind-o. Mi-a spus că un dealer auto mare din România analizează dacă să le importe sau nu pe piața noastră. Mașina arăta excelent.

Cred că europenii trebuie să facă ceva, altfel marea industria auto va avea probleme ample în următorii ani. Nu zic că o să-i elimina complet chinezii de pe piață, că nu au forța și nici oferta pe măsură, însă chiar și o scădere de 10-20% a vânzărilor tot ar însemna închideri de fabrici, concedieri de zeci de mii de oameni și reorganizări de amploare ale marilor producători europeni.

Este un moment foarte trist, de fapt. Industria auto este ca o inimă a Europei, este una dintre cele mai importante industrii ale continentului. Inclusiv în România, de exemplu, industria auto asigură vreo 13% din PIB, cea mai mare pondere, și asta doar din 2 producători și restul fabricilor de componente și subansamble de pe lângă ei.

Nici nu știu ce măsuri s-ar putea lua. O parte dintre cumpărători nu vor dori o mașină chinezească, dar alții își vor spune “camere panoramice și alte super-dotări la 30.000 euro, nu la 60.000 de euro? Sigur!”. Poți introduce taxe vamale mai mari și alte măsuri pentru a avantaja economia europeană, dar nu cred că poți concura cu salariul pe oră al unui muncitor chinezesc și nici cu un stat atât de mare încât poate da subvenții practic infinite doar pentru a câștiga cotă.

O măsură recentă inedită am auzit că s-a luat în Franța. Francezii au decis că nu mai pot da tichete stil rabla pentru mașini produse în China deoarece statul chinez este cel mai mare poluator și este deci împotriva ideii de “ecotichet” să subvenționeze automobilele produse acolo. OK, not bad.

Treaba asta are impact și asupra unor modele Tesla (Model Y standard vine din China, doar Long Range se fabrică în Berlin acum) sau Dacia Spring produse de europeni, dar principiul mi se pare îndreptățit.

Mai mult de atât, însă, ce să faci? Mi-ar plăcea să fiu o muscă și să aud planurile marilor companii europene, dacă au unele. Sper să aibă unele. Altfel, se vor uita cum treptat le scad vânzările până în punctul în care Geely sau SAIC sau BYD îi cumpără treptat.

    41 comentarii

  1. Eu zic ca mai putem sta linistiti o perioada. MG 5 a luat 0 (zero) stele la testele NCAP. Am avut inchiriat o saptamana un BYD Atto 3 care costa cat o tesla, dar nu se apropie nici pe departe.

      (Citează)

  2. “În același timp, muncitorul german sau francez din industria auto vine după 33 de ani de greve constante prin care a cerut salarii mai mari, până când prețurile automobilelor produse aici au devenit foarte ridicate.”

    Cum de ai gasit asta ca fiind explicatia pentru preturile nesimtite practicate de companii doar tu stii.

      (Citează)

  3. Ofensiva chinezeasca my ass. Premii inchipuite date pe 3 piscoturi pentru o masina care va vinde 1000 de bucati

      (Citează)

    • Asta a fost primul meu gand, cum o masina care aproape nu există pe piața românească este nr 1? Cel mai probabil au cumpărat juriul.
      Arată bine masinile chinezești, dar te trezești că nu ii merge airbag-ul sau alte vicii de fabricatie.

        (Citează)

    • Ăia care au votat sunt doar niște fomiști handicapați care sug penis chinezesc, să fim serioși…

        (Citează)

    • Clasamentul ăla e degeaba cît timp jurnaliștii aceia nu au pregătire tehnică și au fost recompensați cu pișcoturi.
      Da, știu, ”e frumoasă și sprintenă ca o veveriță”, ”te simți bine în ea”…

        (Citează)

  4. “jurnalistii” au dat punctele. Ahaha, “jurnalistii auto” cu matele goale.
    Right!

      (Citează)

  5. Eu nu am vazut nici un review auto romanesc legat de aceasta masina, dar da…a castigat locul 1, sunt sigur ca pe merit :))

    Sunt curios daca o sa vad macar una pe strazile din Romania la anul.

      (Citează)

  6. Mda, sa te lamentezi de ofensiva chinezilor intre doua review-uri la Huawei si Xiaomi. Bold move, Radu, bold move.

      (Citează)

  7. Nu mersi, nu servesc produse de sorginte chineza.

      (Citează)

  8. Eu nu înțeleg de ce nu se pune vamă 100% dacă in China e diavolul poluant, drepturile omului incalcate, etc.
    Altă soluție nu văd.

      (Citează)

    • Pentru ca foarte multe companii vor sa isi vanda produsele in China, ceea ce nu se va mai putea pe urma…

        (Citează)

  9. Planurile marilor companii europene + UE: facem push pe electrificare. Ce am invatat din pandemie+razboi? Ca e bine sa nu fim la mana celor cu materia prima. Cine are 90% din materia prima pentru baterii? China. Bravo, ati reusit.

      (Citează)

  10. Gasesc ca sunt mai isteti domnii de la Ford care au ajuns la concluzia ca Focus nu prea mai este potrivit pentru piete US/EU si il retrag … decat niste domni chinezi care s-au gandit sa-l copieze si sa propuna un not-so-hot hatch de plastic in 2023.

    Iar pretul pentru MG este astronomic.

    Nu i-as plange de mila pe producatorii europeni, forta de munca ieftina este deja aici si multi deja o au adoptata pe scara mare.
    China, ca si Romania comunista, produce mult si prost, pentru consum intern. La fel ca si in cazul Romaniei comuniste, mai primesc cate un os de la lumea libera, cat sa stea sub papuc si sa invarta ca hamsterii.

    Cat despre publicatia din link, care a fost si in juriu, sorry dar nu gasesc reviewul lor anterior concursului. Cum au jurizat?

    Decat presa auto romana, mai bine un whatcar cinstit (care btw, tot pe-asta au dat-o best small electric).

      (Citează)

  11. vai sărăcuții europeni, plâng de mila lor, cum au crescut ei preturile mașinilor cu 20-30% din burtă, doar că era cerere, fara niciun motiv solid.

      (Citează)

    • Și VW o să suporte ei, din generozitate, eliminarea subvenției pentru electrice din Germania. Probabil o să vândă mașinile în pierdere. /s

        (Citează)

  12. De masina asta saptamana trecuta nu stia nimeni, iar in 5 zile a aparut in toata presa si a castigat si masina anului. Mi-e scarba de jurnalistii care au luat piscotu.
    MG myass, unde se face servisarea, la beijing?

      (Citează)

  13. Masina anului 2024 in Ro, votata de jurnalisti. hahhahahaa…..
    exista vre-una pe sosea in 2023, in Ro?

      (Citează)

  14. “mașina anului” s-a decernat mereu cu surprize la noi = “mașina anului” s-a decernat mereu cui a cotizat mai mult

      (Citează)

  15. Aceiasi “jurnalisti auto” au pozitionat Tesla Model Y ultima in clasamentul lor de acum 2 ani. Piata le-a dat o palma peste ochi de nu s-au vazut.

      (Citează)

    • la fel ca si Apple, astia nu au bani alocati de marketing pt pielete sarace.
      de asta plange Bugnici si ii uraste, desi le foloseste produsele.
      tot la samsung si ailalti fug pt cascaval

        (Citează)

  16. pe mine m-a dat gata garda la sol a acestui presupus suv.

      (Citează)

  17. Cum sa nu sufere industria auto cand o masina a ajuns la aceeasi paritate de pret cu o locuinta?
    Asta e doar inceputul. Cand or mai veni cateva zeci de modele de pe piata asiatica cu preturi competitive sa vezi atunci jale la marii producatori auto din Europa.

      (Citează)

  18. Depinde si cati ani o sa mai aiba statul chinez bani sa-i subventioneze pe producatori… Au pierdut o gramada de bani pe imobiliare nepopulate in tara si in lume, acum baga bani in masini.
    Vedem in 2-3 ani si fiabilitatea chinezariilor, nu e de ajuns doar pretul de achizitie ci si cel de revanzare. Chinezii mai au o particularitate la masini: intra tare cu preturi de dumping si peste 2-3 ani dispar din tara :))
    In plus, incepe si la ei sa se simta criza financiara, nu mai cresc ca inainte. cu toate ca statisticile furnizate de stat arata bine, in realitate s-ar putea sa nu fie totul asa roz. Iar sistemele totalitare nu prea sunt recunoscute ca foarte eficiente pe termen lung.

    Si nu cred ca EU o sa lase sa pice industria lor auto, in locul ticheteleor eco o sa-i ajute pe producatorii locali, o sa gaseasca ei o formula. Cum a fost si cu bancile.

      (Citează)

  19. Mi se de o maxima imbecilitate sa declari masina anului sau orice al anului care nu a inceput inca de fapt. Mai ales cand nu a vazut nimeni nici roata de masina din aia pe strazile din Romania.

      (Citează)

  20. Masina anului pe care nu o cumpara nimeni… minunat :)))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus