►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
25 Aug 2023 ·
AUTO ·
Un robotaxi din San Francisco, adică o mașină care se conduce singură și face pe taxiul, a făcut accident. S-a lovit de o mașină de pompieri.
N-a fost vina robotaxiului. Adică a fost, conform legii, dar nu cred că era prevăzut cu senzori care să-l ferească. Robotaxiul aparținând companiei Cruise a intrat pe verde în intersecție și a fost lovit de mașina de pompieri, care mergea la o intervenție de urgență. Îmi închipui că autospeciala intrase pe roșu în intersecție, dar avea semnalele luminoase în ordine.
Anyway, altceva m-a uimit aici. Robotaxi-ul nu avea șofer, ci doar pasager pe bancheta din spate, care a fost rănit ușor.
Aveam impresia că toate mașinile autonome de prin orașele americane au totuși șofer. Supraveghetor, de fapt, care stă să vegheze că sistemul funcționează bine, om gata să apese frâna dacă mașina nu are senzorii necesari pentru a înțelege semnificația girofarului de pe o mașină de pompieri.
Din moment ce robotaxiurile pot opera singura, ba chiar pot lua pasageri plătitori, sistemul este mai avansat decât credeam. Legislația este mai avansată decât credeam eu în unele orașe americane. În apărarea mea, pe 10 august s-a permis rularea fără șoferi, acum câteva zile. Este autonomie de nivelul 5 în funcțiune.
Tehnologia nu este totuși atât de avansată.
Since Cruise began testing in San Francisco, its vehicles have obstructed traffic on multiple occasions, including a situation where 10 autonomous vehicles halted traffic in a busy intersection during a music festival. And a cement mason’s worst nightmare occurred on Tuesday when a Cruise vehicle reportedly got stuck in wet concrete.
Și sunt periodic astfel de știri și despre alte companii care testează mașini autonome. Situația de fapt este următoarea: software-ul de control se descurcă suficient de bine în special în anumite orașe americane, unde străzile sunt late și bine trasate și cu o mulțime de intersecții în 90 de grade pe “grid”; situațiile atipice sunt cele ridică mereu probleme.
Diverse lucrări pe stradă, niște conuri rutiere, o autospecială de urgență care intră pe contra-sens, astfel de lucruri confuzează software-ul. Pe 6 iunie, o mașină Waymo a lovit un câine. Să nu uităm de celebrul caz din 2018, când o mașină autonomă a Uber a lovit un pieton care traversa ilegal strada. Mașina avea șofer la bord, dar înregistrările video au arătat că se uita în telefonul mobil. Șoferul respectiv, o femeie de 49 de ani care se uita la The Voice pe telefon, a primit recent o pedeapsă de 3 ani cu suspendare.
Dar, pe scurt, în câteva orașe americane rulează în prezent mașini fără șofer. Se conduc singure, sunt în trafic alături de autovehiculele normale. Autonomie de nivelul 5 aprobată legal, ca în Minority Report sau I, Robot.
Ciudată treabă. Nu știu dacă m-aș urca într-un astfel de robotaxi dacă aș avea ocazia. Mi-ar plăcea experiența de a circula într-o mașină fără șofer, dar mi-ar fi și teamă. Voi v-ați urca într-una?
Stați să vedeți până află taximetriștii despre astfel de lucruri. Deja Uber și Bolt le fură meseria. În curând astfel de vehicule s-ar putea conduce singure 24 de ore din 24, fără pauză, fără salarii necesare.
Nu cred că în România, aici traficul este atât de haotic că orice software ar da blue screen și oricum orașele europene sunt înguste și întortocheate, dar într-un viitor s-ar putea întâmpla și aici. Este la fel de posibil ca această tehnologie, deși funcțională, să nu prindă din diverse alte motive: asigurări, lipsă de profit, reacția taximetriștilor umani, prea multe accidente. Lumea este plină de tehnologii care au fost dezvoltate, dar neimplementate în cele din urmă.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
25/08/2023 la 8:21 AM
Clar as merge. In primul rand pentru experienta si in al doilea rand pentru a stimula acest bussines. Din pacate la noi soferii de ride sharing si taximetriștii sunt in mare parte niste oameni de care trebuie sa te feresti. Asta este singurul motiv care ma determina sa caut alte surse de deplasare.
dif(Citează)
25/08/2023 la 12:52 PM
Cine face cineva ride sharing?
valentinul(Citează)
25/08/2023 la 8:23 AM
Prefer oricand un pelican care se retrage in berceni, unui soft facut de vreun ochelarist tocilar care sa ma omoare ca a uitat ratatul sa puna “if salvare nu intra in intersectie”
boris(Citează)
25/08/2023 la 11:48 AM
if(goingToCrashIntoEachOther) {
dont();
}
Gata. S-a rezolvat
C(Citează)
25/08/2023 la 8:45 AM
Într-un țară cu trafic relativ civilizat? Nu, n-am chef să testez fiabilitatea tehnologiei pe pielea mea, deocamdată. Mai vedem în câteva decenii. Poate.
În România nu va fi cazul în timpul vieții mele.
Peredhil(Citează)
25/08/2023 la 8:56 AM
In România mașinile astea ar fi blocate de către taximetriști. Sau chemată masina, deschis usile si lasata asa. Chemată masina, ridicat capota, taiat cabluri si furtunase. Sunt metode…
Coco(Citează)
25/08/2023 la 10:02 AM
Neah, in Romania, inainte sa fie sabotate masinile, nu s-ar mai urca oricum nimeni in ele dupa primii clienti, ca ar fi prea jeg in masina. Deci nu trebuie sa ne facem griji.
Marean(Citează)
25/08/2023 la 12:55 PM
Si in alte părți mașinile sunt blocate.
https://www.roadandtrack.com/news/a44464341/tiktok-disabling-self-driving-cars-sf-traffic-cones-hoods/
Or să doarmă homlesii in ele.
valentinul(Citează)
25/08/2023 la 10:10 AM
Eu as folosi taxiuri autonome. Cred ca m-as simti mai in siguranta. As sti la ce sa ma astept, software actioneaza la fel. In schimb , cand intervine partea umana, nu stii cand te urci intr-un taxi, ce fel de sofer nimeresti. Unul care circula normal sau unul care are o zi proasta si face anumite manevre periculoase.
In general , la software, daca s-a identificat o anumita problema , este analizata, rezolvata si nu mai apare. Pot aparea altele care nu au fost luate in considerare.
Principala problema la taxiurile autonome cred ca ar fi viteza de deplasare scazuta.
CM(Citează)
25/08/2023 la 10:37 AM
Normal, doar nu o fur cu tot cu sofer.
Stai sa invete robotaxiurile sa anuleze curse pentru surge si sa spuna “nu merg acolo, ma retrag.”
Catalinx(Citează)
25/08/2023 la 12:00 PM
Asa am zis si eu prima data cand m-am suit la volanul unei masini cu cruise control adaptiv (cu radar). Cand am simtit cum franeaza singura am zis “no f way!!!, nu o sa las niciodata o masina sa guverneze frana !”
Acum insa, daca ma sui intr-o masina fara radar, NU folosesc cruise control deloc. Mi se pare foarte riscant.
Deasemenea, asistenta la franare cu radar mi se pare o masura de siguranta atat de importanta incat, cand ma sui intr-o masina fara, ma simt ca si fara centura.
The cat is out of the bag, mai devreme sau mai tarziu, condusul va fi operat integral de roboti. Este un domeniu cu un numar relativ finit de optiuni si, atunci cand destule situatii vor fi fost invatate de AI, vom putea ajunge la o performanta incomparabila cu cea umana.
E adevarat ca in SUA e mult mai ordonata treaba in trafic decat in … Bucuresti. Dar e doar o chestiune de timp.
Ne uitam la situatii speciale, corner cases, care, una cate una, vor fi in bagajul de experiente “how to” ale robotului. Dar daca ar fi sa calculam nr de accidente/incidente produse de roboti vs oameni (normat la nr de km parcursi) sunt sigur ca robotii vor sta mult mai bine cat de curand.
vladutz(Citează)
25/08/2023 la 12:29 PM
Stai sa vezi cand pilotul asta smecher care accelereaza/franeaza etc da un singur rateu dupa cateva luni si il lovesti pe ala din fata…da in 99% din timp merge ok. Asta cu taycanul. Pe formentorul actual mergeam pe autostrada si deodata frana de urgenta la 0km..fara nimic in fata. Inca par la inceput tehnologiile astea. P.s. tesla nu am condus mai mult sa vad cum merge singura, dar am inteles ca si acolo sint multe probleme.
Alin(Citează)
25/08/2023 la 1:05 PM
Ca orice lucru nou, trebuie sa inveti sa il folosesti. Eu am toate tehnologiile moderne pe masina si m-am obisnuit cu ele. Cand senzorii sunt depasiti, intervin eu, ca de-aia sunt acolo.
Bit(Citează)
26/08/2023 la 9:00 AM
La accident da, puteam/trebuia sa intervin. Dar la franare nu ai cum…
Alin(Citează)
25/08/2023 la 4:49 PM
Admiram detecția pe tableta unei Tesla 3.
Șoferul mi a povestit că are o problemă cu căruțele. Nu știe să le identifice și le ignoră. Așa că, dacă nu ești atent, riști să te înfigi în ele
Cipper(Citează)
25/08/2023 la 9:50 PM
Tehnologia nu este (si probabil nu va fi niciodata) pregatita sa interactioneze in siguranta in acelasi spatiu fizic cu humanoizii care actioneaza spontan si imprevizibil (unscripted & non standardized).
In cazul in care nu ti s-a “extirpat” organul responsabil cu instinctul de conservare si nu esti platit regeste ca sa te lasi pe mana “intelighentiei artificiale” nu cred ca cineva are ce cauta intr-o taraboantza din asta.
Altfel, mereu pretul progresului s-a platit in suferinta si vieti pierdute.
Tom(Citează)
26/08/2023 la 8:08 AM
Cred ca toti cei care s-au uitat la Total Recall cu Schwarzenegger s-ar urca intr-un taxi fara sofer.
Acordul de gen e plecat la plimbare in “robotaxiurile pot opera singura”
Gaelex(Citează)