un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cele 5 niveluri de autonomie stabilite pentru autovehicule

10 Apr 2018  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

12 comentarii

Mașinile autonome au și ele 5+1 niveluri de clasificare, stabilite de SAE International (Society of Automotive Engineers), care se ocupă cu standardizarea diverselor aspecte legate de automobile.

Am folosit de câteva ori prin articole nivelurile definite de ei, așa că iată și o explicație a lor, mai ales că vom auzi tot mai des astfel de concepte.

NIVELUL 0

Sisteme de avertizare a șoferului la pericol și care pot interveni pentru o durată foarte scurtă de timp. Cel mai bun exemplu sunt acele mecanisme de tip “city stop” care detectează posibilitatea unui impact iminent și declanșează o alarmă sau uneori chiar pun frână.

Tehnologia e simplă, bazată de obicei pe o cameră video sau un radar de distanță. Nu m-ar mira ca și senzorii de parcare să fie considerați tot în acest nivel.

Nivelul 0 este pe piață de mulți ani, după cum probabil v-ați dat seama.

NIVELUL 1

Șoferul și sistemele automate au simultan controlul vehiculului, împărțindu-și sarcinile. Șoferul controlează în permanență mașina.

Cel mai bun exemplu este Cruise Control-ul, unde computerul controlează viteza, dar șoferul controlează direcția în fiecare moment. Chiar și Adaptive Cruise Control-ul este de nivel 1, unde computerul poate varia viteza în funcție de trafic, dar șoferul trebuie să controleze în fiecare moment direcția.

Alt exemplu este sistemul de parcare automată prezent pe multe mașini. Computerul detectează locul de parcare, învârte volanul, manevrează mașina, dar șoferul trebuie să fie atent în fiecare moment și să controleze viteza și să aplice frâna.

Și acest tip de autonomie este de mulți ani pe piață. Cred că în 2011 am testat o Toyota Prius care se parca singură în acest mod.

NIVELUL 2

Sistemele automate preiau controlul vitezei și direcției, dar șoferul trebuie să fie prezent în mașină și atent la tot ce se întâmplă, gata să intervină în orice moment.

BMW-urile conduse de mine în ultima vreme au autonomie nivel 2: adaptive cruise control variază viteza în funcție de distanța până la mașina din față, iar computerul detectează benzile de circulație și cotește singur, urmărind de exemplu curbele ușoare ale autostrăzii.

Pentru a se asigura că șoferul este însă atent și gata să intervină, astfel de sisteme se dezactivează automat dacă șoferul nu pune periodic mâna pe volan, măcar odată la 10 secunde. Întervalul cred că e stabilit prin reguli de certificare.

Citiți despre BMW 750, BMW 540 și Volvo XC60, mașini care au autonomie nivel 2.

NIVELUL 3

Sistemele automate controlează mașina, dar șoferul trebuie să fie activ și pregătit să preia controlul, dacă e cazul.

Veți spune că nu e mare diferență față de nivelul 2. Aparent nu este, dar la nivelul 2 se cere șoferului să fie atent la mersul mașinii, pe când la nivelul 3 acesta poate face altceva, de exemplu să se joace pe telefon sau se se uite la un film.

Mașina îi poate cere să preia controlul, dar nu urgent, la secundă, ci într-un mod mai rezonabil. De exemplu, poate că ajungi la o zonă cu lucrări sau una în care drumurile sunt modificate sau nemarcate și atunci mașina se dă bătută și-ți cere să conduci tu până treci de respectiva zonă.

Tehnologic vorbind, diferența este dată de performanța mai bună hardware și software a sistemelor mașinii, este metoda producătorilor de a spune “avem încredere că echipamentele noastre pot răspunde rapid și eficient la situații uzuale încât nu-i mai cerem șoferului să fie atent la drum în fiecare clipă”.

E un pas mare înainte, chiar dacă nu pare. Nivelul 3 este de fapt primul dintre cele interesante, cele science-fiction. Dacă la un drum mașina se îngrijește singură de condus, iar șoferul poate privi filme sau poate discuta cu ceilalți pasageri în mod real, scăpând de nevoia de a fi concentrat la ce se întâmplă pe șosea, orice călătorie va fi mult mai relaxantă, chiar dacă uneori trebuie să intervii tu pentru situații speciale.

Audi A8 din generația curentă este singura mașină pe care o știu eu ce se laudă cu autonomie nivel 3, dar în condiții foarte limitate. Maxim 60 km/h, doar pe autostradă cu sensul opus delimitat cu bariere de protecție. E gândită pentru cei ce fac naveta și ajung în aglomerații pe autostradă.

Avioanele moderne, dacă trecem un pic la alt segment, par să aibă o autonomie de nivel 3. Înțeleg că pilotul automat poate inclusiv decola și ateriza singur, dar piloții trebuie să fie prezenți și gata să intervină dacă e nevoie.

NIVELUL 4

Șoferul nu trebuie să mai fie atent la drum, ci doar să fie prezent în mașină. Poate dormi, poate lua loc pe bancheta din spate, important este să fie în mașină pentru ca, în situații speciale, aceasta să-l poată alerta că este nevoie de intervenție manuală.

Singurul model nivel 4 de care am auzit eu este Renault Symbioz, prototipul demonstrat de producătorul francez într-o zonă bine definită, în care probabil drumurile erau foarte bine mapate în sistemul mașinii.

Nu știu cum m-aș simți dormind într-o mașină ce rulează cu viteză mare. Nu există multe sisteme în lume în care să predăm computerelor un asemenea nivel de control în aplicații atât de periculoase pentru fragilul corp uman. Probabil că, în momentul când majoritatea mașinilor vor fi de nivel 4, ele vor comunica între ele și atunci accidente nu se vor mai întâmpla, așa că în teorie ar trebui să fim în siguranță.

NIVELUL 5

Autonomie totală. Nu este necesară intervenția unui șofer, acestuia nici măcar nu i se cere să fie prezent în mașină. Putem vorbi de autovehicule robotizate.

Exemple ar fi KITT, mașinile din Minority Report și parcă și cele din I, Robot, plus Batmobilul, deși acesta din urmă nu prea avea mare grijă la alți participanți la trafic.

Într-o conferință de presă de anul trecut, cei de la BMW au spus că în 2021 ar putea prezenta un automobil de nivel 5, probabil la stadiul de prototip. Probabil că și alți producători au planuri similare.

KITT Universal Studios.jpg
By Morn the GornOwn work, CC BY-SA 3.0, Link

În caz că vă întrebați, Tesla Model S este în prezent undeva la nivelul 2 spre 3, dar Musk a spus într-o conferință de presă că hardware-ul instalat permite și autonomie de nivel 5, lipsesc doar certificările pentru asta și aprobările de a conduce legal în acest mod.

    12 comentarii

  1. Pentru nivelul 4 mai e nevoie de ceva:
    Acoperire 5G cel puțin peste tot pe unde merge mașina. Are nevoie tot timpul sa comunice masiv cu serverul central.
    Adică începând cu 2020. Teoretic.

      (Citează)

  2. Nice, nu m-am așteptat să îl pomenești pe kitt.

      (Citează)

  3. Radu, nu vrei sa creezi o noua categorie unde sa tratezi tot ce inseamna smart home? Tot caut sa ma documentez pe diferite site-uri despre astfel de produse si tot ce citesc printre randuri e “aici Radu ar fi explicat ce e asta”. :)

      (Citează)

  4. Da, și eu aș fi de acord, ar fi ceva interesant. Evident, în măsură în care timpul îți permite.

      (Citează)

  5. Hyundai Nexo este de nivel 4 si este o masina deja utilizata in Coreea de Sud

      (Citează)

  6. Mașina Uber care a provocat recentul accident de ce nivel era ?

      (Citează)

  7. “…plus Batmobilul, deși acesta din urmă nu prea avea mare grijă la alți participanți la trafic.”

    =)))))

      (Citează)

  8. Oau, un articol de genul asta fără fanboy Tesla!

      (Citează)

    • Noroc ca ai adus plus valoare cu acest comentariu ca altfel degeaba articolul.

      On-topic: si eu sunt interesat de smart home. Actualmente am doar un kit honeywell evohome de care sunt extrem de multumit, dar as vrea sa evoluez – în mod integrat cu restul kiturilor…

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus