un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Am răspuns la principalele întrebări primite despre Tesla Model Y

3 Jul 2023  ·

AUTO  ·

31 comentarii

În primul rând, mulțumesc tuturor pentru comentarii și urările de bine când am spus că ne-am cumpărat Tesla Model Y. Peste 100 de comentarii, it was wild. La fel este și mașina, sunt tot mai încântat de ea, iar accelerația este de speriat. Mai multe despre asta, însă, cu altă ocazie.

Am ales mai jos câteva întrebări pe care le aud des, aici sau în lumea non-digitală, și am făcut un fel de Q&A. Iată cum aș răspunde la ele.

Update: luați o Tesla prin linkul meu și primiți discount de minim 250 euro (variază). Citiți și:

Unde încarci Tesla la bloc?

În primul rând, trebuie observat că este plin de mașini electrice “la bloc”. Am în cartier o mulțime de Springuri, iar acelea trebuie încărcate chiar mai des, având baterie mică. Am și Tesla prin cartier și alte mărci. Soluții de încărcare sunt destule.

Nu, nu voi scoate un prelungitor pe geam. Nici nu aș avea cum.

Există diverse stații de încărcare în cartier, la distanță mică de mine. La Palatul Copiilor, Primăria Sector 4 și Polyfazer au instalat câteva puncte de încărcare. O stație rapidă de 50 kW este nefuncțională de multe luni, dar rămân 6 posturi de încărcare de 22 kW AC, iar prețul acolo este foarte bun, în jur de 1,2 lei/kWh. Este ca și cum ai consuma 3 litri de benzină la suta de kilometri în oraș.

Apoi, pe Bd Tineretului sunt 4 posturi de încărcare Enel X. Nu mai știu prețul lor. Sunt de maxim 22 kW AC.

O altă stație de încărcare este la benzinăria MOL de la Timpuri Noi, inclusiv o stație rapidă de încărcare. Nu prea mă văd însă încărcând aici. Benzinăria respectivă este practic o mare parcare, sunt 30 de mașini parcate pe unde s-a putut prin ea și șoferii lor plecați la alte treburi. Inclusiv locul de încărcare pentru electrice este de obicei blocat. În plus, este și scump, cam 3 lei/kWh.

Toate aceste trei puncte sunt însă la vreo 5 minute de mers pe jos de casă, deci pot să duc acolo mașina și să o las la încărcat și să revin acasă pentru o vreme. Am făcut deja asta, de fapt.

În plus, pe Alice o ducem aproape zilnic la grădiniță, dar pe jos, că este aproape. Într-o zi, la nevoie, o voi duce cu mașina la grădi și apoi duc Tesla la încărcat și o iau de acolo după câteva ore, deci nici măcar nu trebuie să ies special din casă pentru asta.

Apoi sunt stațiile de încărcare de prin oraș. Din când în când am treabă prin nordul orașului, de exemplu, și ar fi foarte ușor să trec pe la Supercharger-ul Tesla din Promenada. Acolo este uneori aglomerat, dar mașina se încarcă acolo în vreo 30 de minute de la 30% la 90%, de exemplu, și în practică aștepți maxim 5-10 minute înainte să se elibereze un loc.

Sunt însă multe stații în principalele zone unde aș avea treabă cu mașina. Parklake are mai multe stații la nivelurile -1 și la -2. Sun Plaza are. Dedeman din Băneasa are. Kaufland-urile au. În oraș chiar nu sunt probleme.

Și nu vorbesc acum din bănuieli. Am mașina de aproape o lună, am încărcat-o deja de câteva ori așa cum descriu mai sus. Nici măcar nu trebuie vreo mare planificare. Dacă ajung cu bateria la 10%, să zicem, îmi trebuie cam 4% să ajung oriunde în București. M-aș duce la un mall și în 30 de minute bateria ar fi din nou la 80-90%. În practică, însă, nu ajung în astfel de situații pentru că încarc mai des, de obicei când apare ocazia.

Mai jos este harta actuală a stațiilor de încărcare din București. Cu portocaliu sunt cele rapide. Nu sunt probleme.

400 km în oraș este imens, apropo. Dacă fac 20 km pe zi, înseamnă 20 de zile de circulație fără a fi nevoie de încărcare. Sunt însă o mulțime de ocazii când iau metroul, dacă este mai rapid, sau Uber dacă este cu băut, așa că nu m-ar mira să încarc destul de rar în practică.

Unde încarci la drum lung?

Dacă intrați pe Plugshare puteți vedea harta stațiilor de încărcare din toată România și împrejurimi, de fapt. Până acum n-am mers decât la un singur drum lung cu mașina, dar să analizăm un pic destinațiile uzuale:

În Constanța există Supercharger Tesla.

Mai sunt Superchargere la Pitești, Sibiu, Cluj-Napoca și Timișoara, practic un culoar către vest, iar Craiova va fi deschis cândva anul acesta.

În Galați, unde mergem la socrii mei, pot încărca de la ei la priză. Sunt în oraș și diverse stații rapide de încărcare, dacă vreau să rezolv în 30 de minute totul.

O problemă ar putea fi spre Iași, unde mergem periodic la rude. Mașina poate ajunge până la Iași fără încărcare, sunt 400 de kilometri. Drumul trece prin Buzău, Rm Sărat, Focșani și Bacău și există câteva stații rapide în fiecare oraș, în general la Kaufland. Alice nu rezistă 5 ore în mașină fără oprire, însă, așa că tot am face o pauză undeva de vreo 20-30 de minute ca să o dăm un pic jos și să se miște și să se joace (ultima oară am oprit la un parc în Rm Sărat). Bănuiesc că am face acea pauză la o stație de încărcare.

Nu m-am gândit la alte destinații. Eu nu sunt genul care să spună că va conduce 800 km sau 8 ore fără oprire, că un copil mic schimbă astfel de obiceiuri. Nici înainte de Alice nu conduceam așa, că tot opream pentru mâncare sau toaletă. Așa că acum o astfel de pauză va fi de 30 de minute, nu de 10 minute. Plătesc cu plăcere acest inconvenient pentru plăcerea de a conduce o electrică în restul timpului, cu cei 500 CP și accelerația ei și silențiozitatea și pilotul automat și toate celelalte.

Am făcut până acum un singur drum lung până în Bulgaria, la Obzor. Am fost tot la Reina del Mar, ca și anul trecut. 311 km direct, 350 km dacă alegi să mergi pe autostradă până la Varna pentru a face călătoria mai ușoară.

Mașina ajungea acolo fără probleme cu o singură încărcare. Înainte de plecare am încărcat-o la 100%, dar acum mi-am dat seama că nici nu era cazul, cei 90% recomandați ar fi fost suficienți.

Alice a dormit vreo 2 ore pe drum. La vreo oră de la trezire a devenit mai agitată și am oprit la un Billa din Varna, unde am văzut că sunt 2 stații de 150 kW DC și altele mai slabe în AC. Erau toate goale. Am pus mașina la încărcat cât ne-am dus să cumpărăm un suc, să o hrănim pe Alice și să o schimbăm. S-a încărcat suficient încât să fac restul de 50 km până la hotel și tot drumul înapoi.

Am fi putut încărca și la Petrom-ul din Giurgiu, care are două stații rapide, dar dormea Alice și n-am vrut să risc să o trezesc.

La hotel am întrebat oricum dacă au încărcare electrică pentru clienți. Nu aveau ceva dedicat, dar mi-au spus că pot încărca mașina la garajele lor, unde își încarcă și ei mașinuțele electrice cu care se plimbă prin complex. Am făcut și asta într-o zi, că era gratuit.

Pe scurt, însă, nu mă tem de drumuri lungi. România este bine cablată. Am senzația că este ceva aglomerație la încărcătoare în București, chiar sunt multe electrice în oraș. În afara orașului s-ar putea uneori să fie chiar mai bună situația, câtă vreme stațiile sunt întreținute și funcționale. Voi vedea în timp.

Cât costă încărcarea?

Problema la stațiile de încărcare din București este că sunt montate de vreo 10 companii diferite și am deci vreo 10 aplicații diferite în telefon, instalate în caz că-mi trebuie.

Costul diferă în funcție de cine a instalat stația respectivă și de puterea de încărcare. Prețurile sunt între 1,2 lei/kWh și 3 lei/kWh. În termeni de benzină, raportat la ce consum electric are Tesla, este ca și cum ar consuma între 3 litri/100 km și 7 litri/100 km.

Față de cât consuma Jeep-ul, este la jumătate. Chiar și cel mai defavorabil caz de încărcare scumpă este mult mai bun decât plăteam pe benzină pentru aceeași distanță parcursă. Nu cred că-și ia cineva electrica pentru economie la “combustibil”, dar o economie există oricum. Cei care pot încărca acasă și mai au și panouri fotovoltaice circulă uneori pratic gratuit.

Dar ce autonomie reală are Tesla Model Y Long Range?

Pe hârtie are 533 km conform testului WLTP. Testul acesta nu prea este relevant pentru modul în care se conduce în România, cu puține autostrăzi și cu trafic bară la bară în București și foarte multe plecări de pe loc fața de orașele vestice unde nu blochează nimeni intersecția și semafoarele sunt mai bine sincronizate.

În realitate, până acum eu obțin două tipuri de consum. De eficiență energetică, mai bine spus:

  • în oraș am obținut 72% până acum. Adică, dacă Tesla spune pe bord că mai are 100 km autonomie, eu parcurg 72 de kilometri de fapt.
  • în afara orașului, pe o combinație mixtă de drum național și autostradă, am obținut 85% eficiență.

Altfel spus, cu cei 533 km autonomie oficială eu aș circula de fapt cam 400 km în București și 450 km în afara orașului. Această eficiență este descoperită de mine, desigur, cu aerul condiționat pe 22 grade Auto și muzică luată de pe net din Spotify, desigur.

De remarcat, apropo, că eu nu trebuie să fac astfel de calcule în mod normal. Mașina știe cum conduc și cu ce randament. În navigație estimează aproape perfect cu câtă baterie voi ajunge la destinația setată. De exemplu, la plecarea din Bulgaria spre casă mi-a spus ca voi ajunge cu 20% înapoi. Mi-a fost un pic de teamă pentru că mă gândeam că vine etape de autostradă în care consumul va fi mai mare, dar de fapt navigația anticipase și luase în calcul toate tipurile de șosea de pe parcurs. Am ajuns în fața blocului cu 21% în baterii.

Nu știu dacă ia în calcul și dealurile și coborârile, unde recuperează multă energie. Unele BMW-uri fac asta, dar nu știu dacă pentru România există hărți 3D detaliate.

Dar iarna? Nu știu, vă zic la iarnă. Model Y este însă echipat cu pompă de căldură pentru încălzire, considerată o soluție mult mai eficientă energetic. Voi vedea.

Cum este cu degradarea bateriilor pe Model Y?

Nu va fi o problemă.

Cred că multă lume crede că bateriile autovehiculelor electrice sunt similare cu bateriile telefoanelor mobile, unde după 1-2 ani de utilizare ai scăzut la 60% din autonomia inițială.

Nu este așa. Gândiți-vă că telefoanele se descarcă și încarcă aproape complet în fiecare zi, iar bateriile lor sunt super-compactate și nu există practic nici un management al lor. Producătorii nu au nici o problemă să-ți bage încărcare la 100W zilnic în telefon, deși ar trebui să fie ceva folosit doar la urgențe, iar în rest, dacă încarci peste noapte, ideală ar fi o încărcare la putere mică pentru a nu uza bateria. În fond, ai toată noaptea la dispoziție.

Autovehiculele sunt gândite altfel. Tesla are un banc de baterii de 81 kWh, dar doar vreo 75 kWh sunt luați efectiv în calcul, restul sunt de backup. Dacă pun ca destinație Supercharger-ul, mașina începe să încălzească bateriile pentru a le aduce la temperatura optimă pentru încărcare… optimă.

De exemplu, Tesla recomandă să ții mașina mereu la priză, dacă poți, chiar dacă încărcarea este finalizată. Așa menții cel mai bine bateriile pe termen lung. Modelul Long Range are de asemenea baterii Li Ion clasice și by default mașina se încarcă doar 90%. Setezi tu manual 100% înainte de călătorii lungi.

Modelul Standard are acum baterii LFP (litiu fosfat de fier sau ceva așa) și pe acelea se recomandă să le încarci mereu 100% pentru a rezista cel mai bine în timp. Pur și simplu este o alta tehnologie și de fapt este o discuție interesantă între ce să alegi: Model Y Standard încărcat uzual 100% sau Model Y Long Range încărcat standard 90%? Este o discuție pentru alte articole.

Degradarea în timp există, dar este foarte redusă. În primul rând, v-am arătat chiar eu degradarea de pe BMW i3-ul unui prieten, o mașină destul de veche. 7 ani de utilizare și doar 10% degradare.

Pentru Tesla, însă, ne putem uita la statistici. Tessie este numele unei aplicații 3rd party care se conectează la API-ul Tesla și ia de acolo date oficiale despre mașină și îți arată tot felul de statistici și grafice. O utilizez și eu, deși este pe bani.

Pe site-ul Tessie există însă statistici făcută pe toată flota monitorizată de ei. După 65 de milioane de călătorii monitorizate, situația este cea de mai jos:

Graficul de mai sus arată o scădere cu 10% a capacității totale după 160.000 de kilometri circulați. Eu nu cred că am condus atât în toată viața mea de până acum. Presupunând că voi conduce 160.000 km cu această Tesla Model Y Long Range, o degradare de 10% mi se pare foarte acceptabilă.

Altfel spus, eu nu-mi fac griji pentru degradarea în timp. Mai are și garanție de 8 ani sau 192.000 km pentru baterie.

Cât este garanția?

Garanția este de 4 ani sau 80.000 km pentru vehicul.

Bateriile și unitatea de acționare au o garanție de 8 ani sau 192.000 km, în funcție de care survine prima.

Mi se par condiții bune, în special legate de baterie. Practic, stai fără griji pentru eventuale defecte sau degradări neașteptate ale bateriei. Nu mă aștept la așa ceva, tehnologia este foarte stabilă deja, modelul Long Range nici măcar nu are noile baterii tip LFP, care poate ar fi mai noi.

După 3 săptămâni și 1.000 km parcurși, pot să vă spun și că este o plăcere de condus mașina. Accelerația mă sperie și pe mine uneori, deși știu la ce să mă aștept. La drum lung sistemele de asistență fac foarte confortabilă călătoria.

Software-ule este bine pus la punct și are tot felul de opțiuni avansate. Spațiul de depozitare în mașină este foarte mare. Am auzit zvonuri că la 175 km/h este la fel de silențioasă și de stabilă pe șosea ca la 130 km/h; eu n-am condus niciodată așa, desigur, dar am auzit de la alții asta 😎

Mă gândesc să fac o întâlnire a cititorilor blogului cu mașini electrice. Oricine ar fi de fapt binevenit, că poate vrea informații, dar în principiu ar fi oameni cu mașini electrice, întâlnindu-se undeva într-o parcare ca să schimbe impresii, să se uite la mașinile altora și să dea o tură cu ele. Și poate să fie și o cafea lângă. Văd eu cum creionez ideea aceasta.

    31 comentarii

  1. Pretul curentului electric pare ca face mai avantajoasa o masina full hybrid decat o masina electrica. Spre exemplu am o Corolla care are un consum mediu de 4.7 litri (mers in Bucuresti si autostrada). La acest consum ajunge la eficienta unei masini electrice dar la un pret mult mai bun de achizitie. In plus, beneficiezi de aceleasi beneficii dpdv taxare ca o masina electrica, parcare gratuita, garantie mai mare, senzori de parcare, pilot automat care nu face ghost bracking, retea de service mai mare, pretul asigurarii mai mici, range “nelimitat”. Din punctul meu de vedere atata timp cat curentul electric ramane la pretul actual iesi mai bine cu un full hybrid self charging la toate capitolele.

      (Citează)

    • Mihai:
      Pretul curentului electric pare ca face mai avantajoasa o masina full hybrid decat o masina electrica. Spre exemplu am o Corolla care are un consum mediu de 4.7 litri (mers in Bucuresti si autostrada). La acest consum ajunge la eficienta unei masini electrice dar la un pret mult mai bun de achizitie. In plus, beneficiezi de aceleasi beneficii dpdv taxare ca o masina electrica, parcare gratuita, garantie mai mare, senzori de parcare, pilot automat care nu face ghost bracking, retea de service mai mare, pretul asigurarii mai mici, range “nelimitat”. Din punctul meu de vedere atata timp cat curentul electric ramane la pretul actual iesi mai bine cu un full hybrid self charging la toate capitolele.

      Din ce am citit, din marti 2024 se scoate gratuitatea la parcari pentru masinile hibride (nu stiu daca si plug in hibrid sau numai hibride). Pentru electrice inca ramane gratuit.

      O Tesla cat consuma la 140 km/h pe autostrada? Citeam ca undeva pe la 23-24 Kwh. Deci 300 de km ceea ce nu e chiar un vis.

        (Citează)

  2. Bucuresti-Constanta (pe A2), cu 140 la ora, ce consum real are?

      (Citează)

  3. “Mă gândesc să fac o întâlnire a cititorilor blogului cu mașini electrice. Oricine ar fi de fapt binevenit, că poate vrea informații, dar în principiu ar fi oameni cu mașini electrice, întâlnindu-se undeva într-o parcare ca să schimbe impresii, să se uite la mașinile altora și să dea o tură cu ele. Și poate să fie și o cafea lângă. Văd eu cum creionez ideea aceasta.”

    Bună idee, vin și eu.

      (Citează)

  4. Pe mine ce ma sperie la Tesla este partea de service. Nu stiu exact cum si unde se face si daca Bucuresti are asa ceva, poate ne dai ceva detalii.

      (Citează)

  5. “Nu cred că-și ia cineva electrica pentru economie la “combustibil””

    Asta trebuie adaugata la maximele lui Radu :)

      (Citează)

  6. Asta cu sa o duci pe Alice cu masina desi iti ia 5 min pe jos arata cat e de absurd sa ai Tesla in Buc.

    La fel ca si colegul Mariciu, eu zic ca nu vei vinde masina veche. Tesla pentru show off, Jeep pentru cand ai nevoie de o masina.

    Ai luat Tesla ca sa ai ce mai scrie pe blog, acum am inteles. (Nu e nimic rau cu asta)

      (Citează)

  7. Bogdan:
    Îți pot răspunde eu: 6.7 – 7.

    Ce reprezinta cifra asta
    Lei/km, litrii benzina/100km, kwh ?

      (Citează)

  8. de multe ori revenind de la constanta vedeam niste cozi monstruoase la omv-ul de dupa cernavoda. Nu sunt multe benzinarii pe autostrada si foarte multi pare ca se trezeau acolo ca nu au benzina. Cand mergi spre vest e si mai rau ca nu a dat cnair licente pt benzinarii. Si ai cozi in benzinarii in conditiile in care dureaza 5 minute sa pui benzina si benzina aia te tine niste sute bune de km in regim de mers pe autostrada.

    Ce s-ar intampla daca ar creste brusc numarul de masini electrice de la 0.5% la 3-4%. Nu mai zic daca am ajunge la 10%. Ai un drum lung de facut si ai 4 masini inaintea ta la coada la alimentat. Mi se pare un scenariu de cosmar care poate fi facut si mai de cosmar in felul urmator: ai statii de alimentare cu pret standard cu cozi imense si fast lane-uri unde te costa de 3 ori mai mult curentul dar nu stai la coada:)

    Cade curentul in unele cartiere cand se da drumul la aer. Cum ar fi cand in cartierele de vilute din lanurile de porumb de langa bucuresti se pun 5 masini la incarcat in acelasi timp:)

      (Citează)

    • Probabil se vor face cateva statii exclusiv pt influenceri.

        (Citează)

    • Exact asta e problema, hai sa zicem ca te poti descurca cat de cat cu o electrica in Bucuresti, chit ca vei contribui la cresterea traficului pentru ca na, acum ai de facut drumuri in plus ca sa incarci masina etc …

      … dar asta numai atat timp cat nu are multa lume electrica.

      O sa fie amuzant cand lumea va incepe sa cumpere electrice pentru ca a vazut pe bloguri / social media ca se poate trai cu electrica in Bucuresti la bloc.

        (Citează)

    • Opresc acolo ca să plătească rovigneta. Ca nu au încredere în sistemul prin sms sau altele. Și in plus nici nu știu cum sa folosească telefonul mobil. Și apoi se gândesc sa facă și pipi. Nu opresc la alimentare.

        (Citează)

    • Nu o sa apara peste noapte sute de mii de masini electrice. Fata de acum 2-3 ani cred ca avem sute de puncte de incarcare in plus si continua sa apara.

        (Citează)

    • Vezi ce se intampla in America.

        (Citează)

  9. ” mi-au spus că pot încărca mașina la garajele lor, unde își încarcă și ei mașinuțele electrice cu care se plimbă prin complex. Am făcut și asta într-o zi, că era gratuit.” #baBaiatule

      (Citează)

  10. Despre consum:
    – daca mergi constant cu 70 cred ca duce 7-800km (cam 90Wh/km). Cu AC si tot tacamul. N-are nimeni rabdarea asta, dar unde e localitate dupa localitate reduci consumul masiv.
    – alergata pe E85 consuma cam 170-180Wh/km (ca ai si localitatile care balanseaza)
    – la 140 pe autostrada cam 200-220Wh/km
    – daca faci sprinturi, depasiri ca din arc si te joci cu ea, 270-280Wh/km

    Asta vara. Iarna probabil un 20% in plus…

      (Citează)

  11. “Nu știu dacă ia în calcul și dealurile și coborârile, unde recuperează multă energie.”

    De anul trecut ia in calcul nu doar altitudinea dar si temperatura, viteza si directia vantului si altele…

    https://www.teslarati.com/tesla-navigation-weather-data-update-details/

      (Citează)

  12. Ma bag si eu, dar vin cu benzinara. Electric doar daca vreunu sa facem schimb.

      (Citează)

  13. Intrebarile mele sunt diferite:

    – cum te descurci fara Android Auto/Carplay? Cum folosesti Waze? Spotify merge ok? Ai folosit ABRP? Cum merge la un drum mai lung?
    – cum merge Tesla Vision? E reliable ACC-ul? Cum e in parcare fara senzori, se intampla sa iti spuna ca e mai mult spatiu pana la obstacol decat e in realitate? Detecteaza ploaia corect? Daca nu, in ce conditii nu?
    – cum sunt scaunele? Eu am acum unele AGR cu suport extensibil pentru picioare si suport lombar destul de agresiv. Din ce am simtit in test drive alea de pe MY sunt mai slabe, dar cat de mai slabe sunt? Cum sunt la drum lung? Cum e cu pielea falsa, transpiri repede?
    – ce parere ai de chestia aia rigida care acopera bagajele? In cele 5 secunde in care am vazut-o mi s-a parut dubios de folosit, in sensul ca nu i-am gasit o pozitie stabila complet deschisa – ori trebuia sa o tin ridicata, ori era doar pe sfert deschisa. Are o pozitie complet deschisa?
    – ai mers mult cand era soare? Cum e cu acoperisul de sticla, se simte soarele? Adica stiu ca e tratat, dar e suficient?

      (Citează)

    • Încerc eu un răspuns:
      * greu rău fără Android auto. Iar telefonul în consola wireless de jos nu este o soluție practica. Ce funcționează e un suport de telefon sa vezi waze (singurul care îmi lipsește).
      * Spotify è foarte ok pe contul standard tesla (cel mai probabil merge mai bine cu un cont privat).
      *senzorii de parcare excelenți – camerele aproximeaza ok distantele fata de obstacole unitare (de câteva ori am coborât sa verific distantele chiar)
      * detecția ploii ok. Nimic deosebit fata de alte marci
      * Scaunele ok. Personal simt lipsa aerisiri în scaune, dar nu am transpirat. De menționat ca problema masiva mi se pare la suspensii, nu la scaune.
      * chestia care acoperă bagajele e mult prea rudimentara fata de alte modele. Pana acum ori am scos-o de tot (rar) ori am lucrat cu ea asa fără dificultăți.
      * Acoperișul de sticla e superb. Senzație de decapotabila. Absolut nici cel mai mic disconfort din cauza soarelui.
      O întrebare de la mine:
      * Știe cineva cum draq se setează luminile? Nu are ceva predefinit care sa funcționeze la fiecare cursa. Trece “aleatoriu” pe auto din punctul meu de vedere. Mai ales acum cu obligația de faza scurta.

        (Citează)

    • Merci de raspunsuri, sa pun niste intrebari clarificatoare:

      – pentru waze, daca ai telefonul conectat prin bluetooth si waze pornit, iti trece alertele vocale prin sistemul audio?
      – merg comenzile vocale la Spotify-ul Tesla? Poti sa zici “play Florin Salam” si sa caute ultimele hituri ale maestrului?
      – scaunele ok comparativ cu ce alta masina? Ai avut drumuri lungi? Bine de stiut ca nu e o problema cu transpiratia. Care e faza cu suspensiile? Eu n-am de gand sa iau jantele mari, e o problema si la cele standard?

      Nici nu m-am gandit cu luminile, la mine sunt mereu pe auto – DRL ziua, faza scurta cand e intuneric, faza lunga cand nu sunt masini in fata, fara sa atingi vreun buton. Nu sunt asa la MY?

        (Citează)

    • Încerc. Sa completeze și Radu dacă ratez ceva.
      1. Nu am verificat. De obicei è pe silent waze. Acum ca ma gândesc, se selectează ce anume sa trimita prin boxe (radio, spotify, tunein, phone Bluetooth). O sa încerc data viitoare și revin cu un răspuns.
      2. Merg comenzile vocale. Nu am încercat cu Florin Salam și promit ca Nu voi încerca, dar merge cu alții :)
      3. Scaunele sunt decente. Le am iubit pe cele din Honda, Volvo e super, BMW decent. Iti is puțin sa te obișnuiești dar cred ca sunt cele care te forțează cel mai mult sa ții o poziție corecta. Am fost drumuri de 4 ore maxim. Nu am simțit disconfort. Acum cred ca e o chestie și de percepție. Jantele standard – suspensia cam rigida și se simt mai pronunțat denivelările. Se pare ca au mai remediat problema la modelele 2023… De citit de la alții mai specialiști decât mine.
      La lumini obișnuiesc sa le țin pe faza scurta. Se pornesc când pornesc motorul, se închid când încui mașina. Nu și la tesla :( Nu îmi plac place DRL pentru ca nu aprinde și pozițiile pe spate și personal consider ca e important sa fii vizibil și din spate.
      Sunt multe de zis despre tesla. Aștept întâlnirea pe care o sa o organizeze Radu. O sâmbăta in parc la Tineretului 2 ore pentru schimbat impresii, tips & triks ar fi binevenita.

        (Citează)

    • Merci inca o data.

      Pe mine ma intereseaza flitsmeister (un fel de waze) ca imi zice de camere si alte probleme (de la masini oprite pana la ambulante, e foarte tare). Nu e nevoie sa ai o ruta activata, te anunta mereu de chestiile din jur. De obicei folosesc navigatia masinii si am si flitsmeister pornit, e foarte util. Atata timp cat se aude cum tipa tanti ca ma apropii de o camera, nu imi trebuie mai mult.

      La scaune cred ca s-ar putea sa fie o problema. Astea din peugeot sunt super, stau 12 ore intr-o zi in masina si n-am nimic. Cele de volvo au parut la fel de bune (V60/XC40/polestar 2). Astea de tesla…eh. Dar n-am testat la drum lung, asta e problema.

      Cu suspensia nu stiu ce sa zic, daca e vorba de denivelari gen gropi, nu ma deranjeaza prea mult. Daca e o problema cu stabilitatea cand treci peste un damb sau prag de viteza ceva mai repede, atunci e nasol.

      Cu luminile atata timp cat exista DRL automat sunt multumit, nu ma intereseaza ce include. Ce e important e sa activeze faza scurta cand trebuie si sa dezactiveze faza lunga rapid, ca nu vreau sa orbesc oamenii pe strada.

      Daca e mai la toamna s-ar putea sa vin si eu. Nu stiu cu ce inca. De vreo 2-3 luni tot ma razgandesc, mai fac un testrdive si zic ca asta e, apoi fac la alta si imi schimb parerea. MY am exclus din prima, apoi s-a ieftinit. i4 am zis ca iau sigur daca se incadreaza in buget, s-a incadrat dar are taxele mari. Polestar e inghesuit. Toyota zici ca e facuta din plastic de pistoale cu apa. Ariya e misto dar n-ai loc sa tii un pachet de guma. EV6 e extrem de kia. Mach-e are scaune de sala de sedinte si directie de dacie 1310. EQE e si mai scump la taxe decat i4 si oricum n-am lant de aur suficient de mare sa pot intra in reprezentanta aia. id4 e un gunoi si VW merita sa dispara pentru ca au facut asa ceva. De la firme chinezesti nu cumpar iar restul n-au autonomie de peste 500km sau incarcare decenta. Vezi, asa ajunge omul sa ia tesla, ca ceilalti sunt batuti in freza.

        (Citează)

    • Confirm că pentru mine suspensiile sunt o problema la denivelări in principal.
      Și eu am condus Zoe, i3, leaf. In mod sigur tesla este alta tipologie de mașina.

        (Citează)

    • Incerc si eu niste raspunsuri:

      – complicat cu waze, am sfarsit prin a pune suport de telefon pt drumurile lungi. fugly, but works
      – tesla vision e o mizerie inutila. ochi si camera de pe spate. in fata esti al nimanui, am julit-o deja
      – scaunele sunt peste asteptari, am avut inainte alea comfort de pe seria 7, sunt mai moi astea de la tesla. Transpiri insa, ca e o musama care nu respira.
      – acoperamantul ala de portbagaj parca e proiectat de un retard, daca ai multe bagaje te chinuie groaznic. Poti sa o bagi insa in spatele scaunelor in mare parte si nu te mai incurca
      – eu tin o sapca in masina ca sunt chel. M-am uitat la tot felul de solutii pentru plafon, dar fie aratau ca porcu, fie se montau greu si nu-ti mai vine sa le dai jos. Nu-s fan panoramice.
      – suspensiile sunt tari dar te obisnuiesti
      – portierele trebuiesc trantite ca la 1310. Si se aud la fel :)

        (Citează)

  14. A aparut o noua specie de cocalar in trafic, cocalarul cu electrica, accelerand intens cei 500cp in oras:)))

      (Citează)

  15. Partikip! 😂 Daca anunți din timp, voi veni cu drag la o întâlnire electrica. Până la București am în jur de 370km dar ar trebui sa îmi ajungă autonomia dintr-un plin. Am 120k km cu mașina, SoH undeva la 94%. Range in oraș către 550km. Consum mediu pe ultimii 10k km preponderent oraș cam 12,5kw.. pe vremuri aveam 10.5.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus