un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum arată o scădere de 10% a capacității maxime a bateriilor pe un BMW i3 după 7 ani de zile

31 May 2023  ·

AUTO  ·

8 comentarii

Un prieten din Germania care are un BMW i3 electric mi-a trimis graficul de mai jos, care arată capacitatea maximă a bancului de baterii versus numărul de kilometri parcurși cu mașina.

Se citește așa. A luat mașina în 2019 cu vreo 20.000 de kilometri la bord și acum are cam 75.000 de kilometri cu ea. A mers surprinzător de constant în fiecare an cu ea (naveta zilnică plus câteva călătorii prin Germania și Italia), de asta graficul albastru închis aproape coincide cu media bleu.

Cu roșu este capacitatea maximă a bateriilor, așa cum o raportează mașina într-un meniu ascuns. Asta variază ușor în timp. Cu roz este însă trendline-ul și acolo se observă descreșterea ușoară în timp a capacității maxime. Concluzia lui este că bateriile s-au degradat cam 10% în cei 7 ani ai mașinii, ceea ce este foarte bine. Chiar neașteptat de bine.

Este un BMW i3 60Ah REx, prima generație. El estimează că a folosit range extender-ul pentru vreo 30% din acei kilometri. Știu și eu mașina, am mers cu ea în 2021 prin Munchen și împrejurimi, ne-am dus și la Neuschwanstein și Nuremberg cu ea.

În caz că vă întrebați de ce graficul cu capacitatea maximă variază în sus și în jos, sunt mai multe motive la mijloc. Unul ar fi că bateriile nu sunt niciodată egale, iar valoarea din specificațiile oficiale este una medie. Știu asta de la telefoane, unde zicem uzual “are baterie de 5.000 mAh”, dar în specificațiile detaliate spune ce va de genul “tipic este 5.015 mAh, iar minim 4.930 mAh”. Din fabrică ies un pic diferite și ce primești în cutie este o loterie.

La mașini este și mai complicat pentru că sunt mai multe bancuri de baterii, fiecare cu capacități un pic diferite. BMW i3 are 8 bancuri. La repezeală mașina le încarcă pe toate la capacitatea maximă a celei mai mici celule, un fel de “cel mai mic numitor comun”, să zicem, și mașina raportează că este la 100%. Alteori, dacă o mai lași la încărcat, mai bagă curent până la maximul adevărat al fiecărui banc de baterii, chiar dacă pe bord tot 100% scrie. Făcând însă balansarea aceasta, mașina poate raporta uneori o capacitate mai mare sau mai mică. Pe termen de câțiva ani, însă, se vede în medie acea descreștere care mă așteptam să fie mai mare.

 

Atenție că asta depinde desigur și de tehnologia bateriilor, producătorul lor, puterea medie de încărcare la care au fost supuse în timp și mulți alți factori. Pentru acest BMW i3 în particular, situația este foarte bună.

    8 comentarii

  1. care ar mai fi bestbuy-ul momentului in materie de masini electrice de oras in range-ul 20k-40k Eur?

      (Citează)

  2. 15 k km/an…not much , not little
    Daca un schimb de baterii ar fi la pret de 10 K , ar fi un deal bun…

      (Citează)

    • De fapt linia aia de trend se oprește cam pe la 5% în 75.000km. Deci 20% în 300.000km. De ce vrei să schimbi neapărat bateria? La 300.000km toată mașina o să valoreze mai puțin decât o baterie nouă.

        (Citează)

  3. Pare ok. Aștept un review la o mașină electrică de 20k euro fără pomană de la stat, să mă hotărăsc.

      (Citează)

    • Pare ok. Aștept un review la o mașină electrică de 25k euro fără pomană de la stat, să mă hotărăsc. (Nu se poate edida de pe telefon pe site-ul ăsta)

        (Citează)

  4. lp:
    Tesla 3 motor spate. 44.000 EUR fără rabla. Cu rabla o mai scazi aproximativ 10.000 euro.Dar pe persoana fizica. Pentru persoane juridice s-au terminat fondurile.

    Vezi ca-i 42k EUR acum, cu toate tichetele rabla ajungi pe la 30k

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus