un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Bateriile cu sodiu ar putea fi soluția așteptată pentru viitorul tehnologiilor electrice

16 May 2023  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

Bateriile construite în tehnologie Sodiu-Ion ar putea fi viitorul tehnologiilor electrice. Se apropie de performanța celor Litiu-Ion, plus sunt mult mai ieftine și mai ușor de produs și mai sigure de utilizat.

Situația actuală este următoarea: mulți se tem că nu este suficient litiu în lume pentru câtă nevoie de baterii Li-Ion va fi în anii următori. Treaba asta este mai dificil de calculat cu precizie, dar este o șansă mare ca temerea să fie adevărată.

În plus, principalele zăcăminte de litiu sunt în Chile, Argentina, China și Australia, care împreună au zăcăminte de vreo 20 de milioane de tone. Litiu ușor de extras este destul de rar în natură, fiind un metal foarte reactiv și care în general a fost distrus de-a lungul milioanelor de ani de procese naturale.

Așa că intră în scenă bateriile construite pe sodiu, care au fost inventate prin 1970, dar au pierdut cursa tehnologică pentru că litiul era superior. Se pare însă că este un maraton, nu un sprint, iar sodiul revine acum în discuție și 20 de fabrici de astfel de baterii sunt deja în construcție în lume.

În general, când se discută despre nevoia de baterii lumea se gândește imediat la mașini electrice. Motivul este bun, se vând milioane pe an și fiecare conține câteva sute de kilograme de baterii pe bază de litiu.

Nevoia este însă mai mare de atât și abia acum prinde amploare. Există tot mai multe planuri pentru baterii de stocare a energiei în folosul orașelor. Companiile se prind că e bine că poți genera energie electrică din resurse regenerabile și gratuite precum soare și vânt, dar și mai bine este dacă o poți stoca undeva, astfel încât în momente de cerere mare să nu mai fie nevoie de cărbune sau nucleare.

În plus apar și autobuze electrice, iar majoritatea țărilor vor să elimine dependența de gaz și cărbune pentru industrie și consumatori. Dacă energie se ieftinește (soarele și vântul sunt nelimitate și gratuite, în fond) și vor exista și baterii pentru a o stoca, va fi mai rentabilă o plită pe inducție decât una pe gaz, încălzire electrică în locul celei pe gaz șamd. Peste 50 de ani, situația va fi diferită, asta o spune toată lumea.

Am auzit inclusiv că unele stații de încărcare a mașinilor electrice au baterii în ele pentru ca inițial să încarce mașina cu putere mare, iar când se consumă acea baterie la puterea disponibilă de la rețea în acel loc.

Bateriile sodiu-ion (Na-Ion, de la natrium, denumirea alternativă pentru sodiu) au diverse avantaje cruciale în această direcție.

Cel mai important ar fi faptul că sodiul este disponibil oriunde pe Pământ. Se poate extrage ușor din sarea din mări și oceane, dar este găsit ușor și în pământ. Poate fi nelimitat, practic, pentru scopul discuției noastre.

Structura unei baterii Na-Ion este similară. Altfel spus, complexitatea producerii unei baterii pe sodiu este similară cu a uneia pe litiu.

Bateriile pe sodiu nu mai sunt un risc de incendiu. Este în clipul de mai jos un moment în care dau unii o gaură într-o baterie de sodiu și nu pățește nimic. Una de litiu ar fi luat foc, iar genul acesta de incendiu nu se stinge prea ușor.

Bateriile pe sodiu folosesc și alte materiale care sunt mult mai simplu de obținut. Se elimină astfel și o parte din dependența de cobalt și nichel, care se extrag acum în condiții dure.

 

Tehnologia este similară. Ionii de sodiu se mută din catodul în anodul bateriei și stau acolo “captivi” până când ai nevoie de curent electric, moment când fac drumul înapoi.

Densitățile sunt deja similare. Na-Ion este acum la 160 Wh/kg, iar Li-Ion pe la 180-200 Wh/kg. Sunt curios dacă tehnologia pe sodiu poate beneficia de avantajele unui anod de siliciu-carbon precum cea de litiu.

Altfel spus, o baterie de sodiu de aceeași dimensiune ca una de litiu va avea o capacitate mai mică, dar nu mult mai mică. Va fi însă mai ieftină prin prisma tehnologiei de producție și a materialelor utilizate, ceea ce va însemna că o mașină electrică sau o baterie de casă sau una de nivel local va fi mai ieftină.

Diferența de preț este în graficul de mai jos. Cea mai ieftină baterie Li-Ion costă pe la 130 de dolari per kWh, pe când cea mai ieftină Na-Ion este la 90 de dolari per kWh.

În plus, este un joc al volumelor. Când va crește cantitatea de baterii pe sodiu produse în lume, prețurile vor scădea și ele. În schimb, cele cu litiu au un ritm mai mic de scădere a prețului final pentru că deja sunt ani mulți în care s-a tras în jos de orice cost ce era ușor de redus.

Sunt multe companii care lucrează la astfel de baterii. Cei de la Faradion spun că văd deja posibilitatea de a crește la 180-200 Wh/kg densitatea energetică.

China este și în acest domeniu lider, dar mi se par normal. Au o nevoie uriașă de baterii și au resurse de investit în această direcție. Din 20 de fabrici de baterii Sodiu-Ion în construcție acum, 16 sunt în China.

Per total, mi se pare cea mai promițătoare tehnologie de baterii despre care am auzit în ultima perioadă. Arată de fapt că un viitor complet electric nu trebuie să vină musai din baterii cu densitate foarte mare. Poate la fel de bine să vină prin baterii ieftine, construite cu materiale disponibile pe scară largă.

    14 comentarii

  1. “bine că poți genera energie electrică din resurse regenerabile și gratuite precum soare și vânt”
    Si carbunele este gratuit, doar trebuie scos transportat și ard in termocentrale, la fel cu combustibilul nuclear.
    Gratuit nu-si are locul aici, mi se pare o manipulare. Sa asociezi ceea ce vrei să vinzi cu ideea ca este accesibil. Energia regenerabila eate atat de ieftina incalti mai toti cunoacutii mei sunt șocați de facturi.
    Cu toate astea sunt pentru poluare mai putina, dar să fim realiști sa nu ne mintim singuri. Să vorbin si de energia nucleară etc.

      (Citează)

    • asa e. Panoul solar e la fel de scump cu “niste oameni care intra intr-o mina, sapa pe acolo pana dau de carbune, il ridica la suprafata, de unde este preluat de camioane si dus la termocentrala”.
      Identic practic..

        (Citează)

    • @animaloo – in functie de tara unde se intampla extractia era chiar mai ieftin ( pana prin 2019/2020), nu ca la fel de scump, sa trimiti oameni sau echipamente in mina, sau cariera si sa scoti carbune decat costul cu panourile solare, raportand la pretul final al energiei . Cand s-a ieftinit tehnologia solara si s-au imbunatatit duratele de viata ale instalatiilor ( panouri si alte echipamentele) a devenit energia solara liderul absolut de cost minim – in cele mai multe tari. Dar nu putem vorbi de energie gratis si chiar si asa, avantajele sunt comparabile nu este energia solara de zeci sau sute de ori mai ieftin de obtinut decat cea pe carbune sau petrol / gaz.

      Iar un ajutor la pretul mai bun pe solar a fost dat si de destructurarea economiei pe carbune, adica au fost inchise facilitati care produceau ieftin, in special cele mai poluante, prin aplicarea unui cost pe emisia de CO2 – care e o conventie umana circumstantiala, ca daca pui taxa pe CO2 1M dolari pe gram, atunci poate tehnologia solara o sa fie mult mai ieftina ca se decompenseaza mai usor CO2-ul din procesul de productie al instalatiilor solare.

        (Citează)

    • @animaloo, ca sa construiesti panourile alea solare nu este nevoie sa trimiti niste oameni intr-o mina si sa extraga minereurile necesare?

        (Citează)

    • @animalo stiu pe cineva care locuieste complet offline. Are acumulatori de 20kwh si panouri de 10kw. Panourile sunt mult supradimensionate și i încarcă acumulatorii în 2-3h in zilele isorite. A supradimensionat productia pentru perioada de iarnă, cand este mut timp innorat. Chiar și așa este fortat sa porneasca generatorul iarna.
      Sunt 2 probleme cu regenerabilele:
      – cand este frig si innorat si vrei energie te lasă baltă.
      – calculul pe kw este inselator pentru ca trebuiesc supradimensionate, iar productia efectivă este mult mai mică decat cea de oe hartie.

        (Citează)

    • C’mon, duceți discuția în derizoriu. Cărbunele vine din mina cuiva, aparține cuiva care apoi îl vinde. Lumina soarelui nu aparține cuiva, nu? Eu pot sa îmi pun un panou solar pe casă, dar nu mă pot duce cu un târnăcop sa scot niște cărbuni din mină.

        (Citează)

    • @Matilda: in Romania, la fel ca si in marea majoritate a tarilor, resursele naturale din sol apartin statului, adica ale noastre, a tuturor. Ele sunt expoatate de catre stat sau pot fi concesionate pentru exploatare unei entitati privare, teoretic in favoarea noastra. Si padurile sunt ale noastre, dar asta nu inseamna ca te duci cu toporul si tai tu ce vrei.
      Pe de alta parte asa cum statul iti ia impozit pe masina si pe apartament cu toate ca sunt ale tale, la fel de maine poate sa-ti ia impozit si pe metrul patrat de panou solar pentru ca statul are nevoie de resurse financiare pentru a functiona. Si astfel lumina soarelui nu mai este gratis. Taxa pe cosul de fum ( sau fumărit – google-it) nu este o poveste, ea s-a practicat timp de sute de ani. Care ar fi deosebirea intre taxa pe cosul de fum si un exentual impozit pe panoul solar? Nici una, doar un decalaj in timp.

        (Citează)

  2. Eu imi fac griji mai mult unde o sa aruncam bateriile de la masinile electrice dupa 10 ani.

    Oricum cercetatorii spun ca oceanul pacific + atlantic ocupa 60% din suprafata terrei, iar pestii se hranesc cu litiu.

      (Citează)

    • Nu-ti face griji, cu cat e mai scump litiul cu atat e mai important sa il reciclezi.

        (Citează)

    • Cand o sa fie bateriile SH ieftine de tot, atunci te poti gandi ca le arunci. Pana atunci, se tranzactioneaza la preturi bune pentru sistemele off-grid cu panouri.

        (Citează)

  3. Clipul este un advertisement pentru acea companie (Faradion).
    Am auzit eu pe multi care ziceau de breaking innovation in domeniul bateriilor si pe cate de breaking erau clipurile lor, pe atat de repede nu s-a mai auzit de ei.
    Cu siguranta mi-as dori o alternativa la Litiu dar iau cu o lingura mare de sare (Na) informatia si astept sa vad daca tehnologia prinde.

      (Citează)

  4. Recomand si urmtatoarele clipuri:

    “How salt and sand could replace lithium batteries” DW Planet A
    https://www.youtube.com/watch?v=-vobMl5ldOs

    “Are These Batteries The Future Of Energy Storage?” Undecided with Matt Ferrell
    https://www.youtube.com/watch?v=n1TBAWlbXKI

    “Why Salt Water may be the Future of Batteries” Undecided with Matt Ferrell
    https://www.youtube.com/watch?v=vm2hNNA4lvM

      (Citează)

  5. Cătălin Tănase

    16/05/2023 la 1:23 PM

    Pe lângă astea, ar fi bine dacă am crește ponderea energiei din surse nucleare

      (Citează)

  6. Interesant este ca VW produce o masina ieftine ca si Spring-ul, si au echipat acuma un model entry cu baterii cu sodiu(detine 75% din companie care le face), dar o vinde doar in China. Probabil inca testeaza tehnologii si vom vedea bateria pe ID 2.
    https://www.notebookcheck.net/First-electric-car-with-cheap-sodium-ion-battery-offers-157-miles-of-range-as-it-appears-out-of-a-VW-partnership.697298.0.html

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus