un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Bateriile siliciu-carbon, o tehnologie superioară, intră în sfârșit în dispozitive (ce îmbunătățiri aduc și cum funcționează)

9 Mar 2023  ·

TEHNOLOGIE  ·

11 comentarii

Bateriile trec de fapt constant prin mici îmbunătățiri aduse de rafinarea unor procese de producție sau a chimiei lor interne. Acum este vremea pentru un pas ceva mai mare. Bateriile pe bază de amestec siliciu-carbon sunt o realitate, intră deja în telefoanele mobile și în curând le vom vedea peste tot.

Îmbunătățirea este de aproximativ 10% momentan. Este puțin? Vă așteptați la 50%? Sigur că oricine ar prefera cât mai multă “baterie” în același volum, dar 10% înseamnă mult în domeniul mașinilor electrice, de exemplu. Înseamnă o trecere de la 500 la 550 km autonomie maximă, să zicem, iar mulți producători vând o astfel de diferență pe bani mulți în plus și cu un nume precum “long range”.

Cum funcționează tehnologia siliciu-carbon? Iată o explicație mai pe înțelesul tuturor.

În primul rând, ea se bazează tot pe tehnologia Li-Ion. În varianta actuală, această tehnologia înseamnă că bateria are un catod de litiu și un anod de grafit. Litiul este cel mai puțin dens metal, este un material care eliberează foarte ușor electroni și de asta este preferat pentru baterii.

Atunci când bateria este la încărcat, ionii de litiu (de asta se numește tehnologia Litiu-Ion) călătoresc de la catod la anod, care este făcut din grafit, o formă de carbon. Grafitul reține ionii de litiu printre atomii săi, îi înghesuie prin propria sa structură. Ca analogie, este ca atunci când ambalezi niște obiecte fragile în puf din acela moale, ca să fie ținut acolo în siguranță pentru transport.

Atomii de grafit au și ei o capacitate maximă de ioni de litiu pe care îi pot integra printre ei. Când capacitatea aceasta este atinsă, bateria este considerată încărcată.

Apoi, când bateria începe să funcționeze, ioni de litiu sunt eliberați treptat dintre atomii de grafit ai anodului. Scapă de acolo, călătoresc printr-o substanță numită electrolit înapoi la catodul de litiu și această călătorie înseamnă de fapt mișcare a sarcinii electrice dintr-un punct în altul, ceea ce este definiția curentului electric.

Așa funcționează o baterie Li-Ion din prezent din telefonul nostru electric sau din mașinile electrice ale bogătanilor. Grafitul are și proprietatea că poate face această încărcare și descărcare de ioni de litiu de câteva mii de ori, de unde și durata de viață a unei baterii exprimată în cicluri de încărcare.

Ce se schimbă când nu mai faci anodul din grafit, ci din siliciu?

Păi, se pare că siliciul poate reține mult mai mulți ioni de Litiu în interiorul structurii sale. De 10 ori mai mulți, de fapt. Există o mărime fizică numită densitate energetică, măsurată în mAh pe gram, și este de 10 ori mai mare pentru siliciu. În plus, siliciul este un material foarte răspândit pe planeta noastră, este nepoluant, este ieftin, deci mai bun și pe acest plan pentru baterii.

Dacă vreți să intră în chimie, 6 atomi de grafit sunt necesari pentru a reține un singur ion de litiu. Așa este litiul, se zbate mult și este nevoie de 6 omuleți de grafit pentru a-l ține prizonier acolo pentru o vreme.

Siliciul, în schimb… siliciul este mult mai șmecher. Un singur atom de siliciu poate reține în jurul său 4 ioni de litiu. Siliciul este ca un bodyguard mare de tot care înșfacă deodată vreo 4 clienți firavi ca să-i dea afară din club.

Ca să o luăm altfel, 6 atomi de grafit rețin un ion de litiu, dar 6 atomi de siliciu rețin 24 de ioni de litiu. Numerele acestea nu se păstrează fix așa din considerente de molecule diferite și alte principii chimice, dar per total rezultă că siliciul ar fi de vreo 10 ori mai capabil să înmagazineze energie decât grafitul.

Și atunci de ce noile baterii nu sunt de 10 ori mai bune?

Există o problemă. Întotdeauna există o problemă care trebuie cumva rezolvată, că altfel am fi avut de la început baterii pe bază de siliciu, proprietățile acestuia în acest scop fiind cunoscute încă de prin 1970.

Siliciul crește foarte mult în volum atunci când primește ioni de litiu. Asta este cumva normal. Poate accepta atât de mulți ioni încât se dilată. Este ca o mulțime de oameni printre care intră de 4 ori mai mulți oameni (mari), normal că nu va mai putea ocupa același spațiu.

Siliciul își mărește volumul de 3 ori, de fapt. Problema este că această dilatare și contracție de volum îl face casant, că nu-i un material prea elastic. Un anod din siliciu pur ar rezista foarte puțin timp pentru că s-ar sparge prin umflarea cu ioni de litiu.

Așa că cercetările recente în domeniul bateriilor SiC s-au concentrat pe altă direcție. Prin amestecarea siliciului cu carbon, chimiștii au reușit să-i dea siliciului noi forme numite nano-structuri. Mai exact, au “turnat” aliajul de siliciu-carbon în formă de nano-tuburi, de filamente și de sfere.

Aceste forme sunt făcute posibile de ranforsarea siliciului cu atomi de carbon, care natural se așează în astfel de structuri. Avantajul lor este că acum au flexibilitatea de a primi printre ele ioni de litiu fără a dilata prea mult.

Altfel spus, au fost nevoiți să reducă mult cantitatea de siliciu din anod și să-i dea altă formă cu ajutorul carbonului. Se pare că a rămas siliciu cât pentru o creștere de 10% față de vechea tehnologie. Bună și aceea, mai ales dacă prețul va scădea un pic. Mi se pare și că există potențial pentru viitor de a îmbunătăți suplimentar densitatea prin jocul cu carbonul.

Cercetarea în domeniul siliciu-carbon s-a făcut pe multe planuri. Porsche a investit puternic într-o astfel de companie pentru a obține baterii mai bune pentru mașini electrice, dar cred că toți au făcut același lucru direct sau indirect.

Zilele trecute, Honor a anunțat Magic5 Pro. CEO-ul companiei a vorbit despre avantajele tehnologiei Siliciu-Carbon pentru telefoane. Se pare că Magic5 Pro este vândut în China cu o astfel de baterie.

    11 comentarii

  1. Eu sunt curios cum arata un atom de grafit 🤣

    > Ca să o luăm altfel, 6 atomi de grafit rețin un ion de litiu

    Eu stiam ca grafitul este un material cu structura cristalina hexagonala din atomi de carbon.

      (Citează)

    • Si eu m-am oprit la “atomi de grafit”
      Probabil vroia sa zica molecule, dar nah, scriem material la cantitate.
      Apoi iar ma deranjeaza “bogatii cu masini electrice”. Cred ca dl NwRadu e invidios pe proprietarii de Dacia Spring 🤭

        (Citează)

    • Graphite consists of sheets of trigonal planar carbon.[14][15] The individual layers are called graphene. In each layer, the carbon atoms are arranged in a honeycomb lattice with a bond length of 0.142 nm, and the distance between planes is 0.335 nm

      De cati atomi de carbon ai nevoie ca sa se transforme in 6 molecule de grafit sa tina un ion de siliciu? :)

        (Citează)

  2. Deci incarcarea in 5 minute si autonomia ca la balamuc mai asteapta dar ne apropiem. Domeniul bateriilor este extrem de complex si sper ca erori de genul ‘atom de grafit’ sa nu arunce cercetarea niste ani in urma. O baterie panaceu va trebui sa mai astepte, si asta doar pentru ca nu stim cum arata un atom de panaceu. E ok sa observam scaparile, dar sa si apreciem intregul din articol.

      (Citează)

  3. Pentru articole de astea citesc eu blogul :) nice job.

      (Citează)

  4. bravo pt articol

      (Citează)

    • oricat de multa informatie este aici, si imi place asta…calitatea scrierii, Radu…”din mașinile electrice ale bogătanilor” – asta e titlu din revista spy/cancan.

        (Citează)

  5. GeoDaDume:
    Si eu m-am oprit la “atomi de grafit”
    Probabil vroia sa zica molecule, dar nah, scriem material la cantitate.
    Apoi iar ma deranjeaza “bogatii cu masini electrice”. Cred ca dl NwRadu e invidios pe proprietarii de Dacia Spring 🤭

    In loc sa te opresti puteai sa corectezi problema. Nu crezi ca era mai util?

      (Citează)

  6. Am înțeles ca bateriile cu sare ar fi mai interesante.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus