un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Aeroportul Brașov-Ghimbav se deschide pe 15 iunie, cu bune și cu rele

25 May 2023  ·

TURISM  ·

24 comentarii

Aeroportul din Brașov devine realitate. Pe 10-11 iunie este ziua porților deschise cu concerte (Ștefan Bănică Jr, desigur), iar pe 15 iunie este deschiderea oficială și ar trebui să aibă loc primele zboruri.

Are și un turn de control virtual, adică au montat multe camere video, iar controlorii de trafic nu mai stau ei la înălțime ca să vadă operațiunile din aeroport, ci într-o cameră probabil la nivelul solului. Este mai simplu să construiești stâlpi cu camere pe ei decât turnuri în care să lucreze 15 oameni.

Mă bucur pentru brașoveni. Aeroportul nu doar că le poate aduce mai mulți turiști în oraș și mai multe investiții, dar este și foarte confortabil pentru brașoveni să plece într-un city break fără a schimba întâi localitatea. Mă rog, se duc la Ghimbav, dar este aproape.

Mă bucur pentru brașoveni, dar nu știu dacă are vreo rațiune economică acest aeroport. Companiile aeriene sunt într-o etapă de consolidare a curselor pe segmentele profitabile. De asemenea, aeroportul este foarte aproape de alte două cu vechime mai mare, București și Sibiu, încât banii poate ar fi fost mai bine investiți în a realiza legături rapide feroviare sau rutiere între aceste orașe.

Asta însă se va vedea în viitor. Statul român are oricum o istorie lungă în a susține financiar proiecte neprofitabile, vezi cazul TAROM.

Ce mi se pare însă de-a dreptul stupid și sper să nu se întâmple este zborul București-Brașov pe care un director TAROM a anunțat că îl va introduce compania odată ce se deschide aeroportul din Brașov.

Este o declarație de la final de 2022:

La întâlnirea de luni de la sediul Tarom, s-a convenit identificarea unor variante durabile pentru ca TAROM să poată opera zboruri între București și Brașov, acest lucru putând fi posibil cel mai devreme la sfârșitul anului viitor.

„TAROM urmărește cu atenție piața și se dovedește încă o dată un partener de încredere al românilor și nu numai. Putem discuta despre operarea curselor între București și Brașov și retur, asta doar dacă infrastructura viitorului aeroport o va permite, punând accent pe condiționalitatea ca între aeroport și centrul Brașovului să existe, în mod regulat, servicii integrate de transport al călătorilor, dar și disponibilitatea serviciilor de tipul rent-a-car pentru viitorii pasageri”, a mai adăugat directorul general CEO al TAROM.

Chiar nu-i nici un motiv să zbori de la București la Brașov. Când ajungi pe DN1 la Otopeni, mai bine mai continui spre Brașov. Zborul în sine ar dura vreo 30-40 de minute cu un ATR, dar înainte de asta trebuie să intri în aeroport cu măcar vreo oră înainte de cea de decolare, să treci prin aglomerația de la securitate, să stai la coadă la îmbarcare și apoi 5 minute în autobuzul care te duce la avion, să treci prin toată partea de “cum se leagă centura”, taxi pe pistă, decolare, zgomot, aterizare, tras la terminal, debarcare lentă.

Felicitări, ești în Ghimbav. Cu tot cu transferul spre Brașov, ai pierdut vreo 2-3 ore.

Sunt vreo 200 de kilometri de la București la Brașov. Cu mașina îi faci în 2 ore și un pic. Cu trenul îi faci la fel, confortabil, fără limitările și riscurile asociate cu transportul aerian. Nu trebuie să fii din timp la gară. Nu trebuie sa-ți dai cureaua jos și să pui laptopul în cutie, nici să te înghesui în avion.

Singurul motiv pentru o astfel de cursă ar fi la escală. Dacă vii din Londra la Brașov via București, atunci mai bine faci escala în aeroport, este mai simplu. Dar nu vor fi multe astfel de situații.

Și ar mai fi situația în care o aeronavă TAROM trebuie dusă la Brașov pentru că de acolo pleacă într-o cursă spre o destinație externă, depinde ce curse vor fi pe noul aeroport. Dacă aeronava respectivă tocmai a venit de pe ruta Budapesta-București și este nevoie de ea pentru zborul Brașov-Sofia, atunci ar putea fi mutată din București în Brașov cu pasageri la bord, nu fără. Deși, dacă vor fi puțini, poate că nu merită de fapt nici măcar așa.

    24 comentarii

  1. Cum ajunge un turist din Ghimbav in Brasov?

      (Citează)

    • Cum a ajuns si din Otopeni in Bucuresti, atunci cand s-a deschis OTP! La fel!

        (Citează)

    • Taxi sau ridesharing. Sunt cam 5-6 km de la aeroport pana la intrarea in oras. Asta pentru cazul in care intrebarea a fost serioasa.
      Din ce am inteles, e posibil sa bage si autobuz spre aeroport.

        (Citează)

    • Daca te uiti pe harta unde e aeroportul, faptul ca e in Ghimbav e pur administrativ, granita cu Brasovul e foarte aproape.5-6 km cred ca sunt fata de centrul Brasovului, nu fata de intrarea in oras. Aia e la sub 1km.

        (Citează)

  2. Turnul de control e controlat de la Arad, nu de la parter din Ghimbav, lol.
    Stirea e veche de un an si ceva.

      (Citează)

  3. Ceva între pretext și argment:
    Cele două aeroporturi (Otopeni și Sibiu) sunt la distanțe mici, în kilometri, dar inacceptabil de mari, dacă sunt ”măsurate” în ore.

    ”Sunt vreo 200 de kilometri de la București la Brașov. Cu mașina îi faci în 2 ore și un pic.”

    Adevărat, dar la fel de adevărat este că sunt zile în care se fac bine peste cinci ore.
    Și nici trenul nu e o variantă prea rapidă, nu-i așa?

    Justificarea asta, cu lipsa autostrăzilor, mă tem că va mai dura. Aeroportul Brașov-Ghimbav va avea de dat un examen abia după ce Bucureștiul va fi cu adevărat legat de Brașov.

    Și-apoi… știi bancul cu ardeleanul care desface doza de bere cu briceagul și, la atenționarea că doza are sistem cu inel de deschidere rapidă, dă extraordinara replică:

    ”Apăi, domnule dragă, inelu` aista-i pentru cine n-are brișcă!”

    No, are/n-are sens construirea acestui aeroport între București și Sibiu… amu are tăt bârsanu` brișcă!

      (Citează)

  4. Sfatuiesc pe aceasta cale toti proprietarii de case si apartamente din zona Bv sa mai adauge un 10-15% la pretul de vanzare. Nu poate sa strice.

      (Citează)

  5. Sunt o gramada de firme din Germania care asteapta de ani de zile sa fie zoboruri din Brasov.

    Sa nu mai stea angajatii care vin/pleaca in interes de serviciu, in trafic pe valea Prahovei. Sa nu mai plateasca mii de euro pe transfer aeroport Brasov-Bucuresti Brasov-Sibiu.

    https://www.bizbrasov.ro/2023/05/10/zboruri-de-pe-aeroportul-brasov-budapesta-milano/

      (Citează)

  6. Sa fie aeroport pare o idee rezonabila, vom vedea cat de folsait va fi

    Insa zbor Buc – BV mi se pare o abominatie, si nu pt motivele din text (ca dureaza mai mult) ci pt ca in timp ce lumea pe afara interzice zborurile pe distante scurte, noi le introducem.

    Si evident ca nu le introducem pentru mase, nu vor rezolva nimic din traficul de pe valea prahovei. Le introducem ca sa le poata folosi un numar mic de potentati, ca asa e in Romania, avem smecheri si pulime.

    Exemplu de azi de pe bbc
    “Climate change: France bans short-haul flights where trains are available”

    Initial au vrut sa interzica toate rutele unde se poate ajunge cu trenul in max 4 ore, dar pana la urma a ramas 2.5 ore. Ma rog, au companii private de protejat, presupun. Dar trendul asta e.

      (Citează)

  7. senzational!

    propun ca urmatorul sa fie la Tecuci!

      (Citează)

    • Pentru ca, nu-i asa, si Tecuciul este resedinta unuia din cele mai mari exportatoare judete din Romania (asta se traduce in numar angajati/angajatori) fiind totodata pe locul doi, dupa Bucuresti, ca numar de turisti. Nu vreau sa fiu rau, dar e foarte probabil sa nu stii unde e Tecuciul pe harta.

        (Citează)

    • Alt gust are mustarul de Tecuci când îl servești in aeroport… Bine, și preț.

        (Citează)

    • @Mishu: stiu unde e, maestre. Nu stiam insa ca Brasov e pe locul 2 ca numar de turisti, eu nu-mi fac concediile in Romania, cine are nervi si timp de asa ceva sa fie sanatos :))

        (Citează)

    • Pai nici noi astia amarati din Bv nu le facem in tara, e bun aeroportul.

        (Citează)

  8. Mihai:
    @Mishu: stiu unde e, maestre. Nu stiam insa ca Brasov e pe locul 2 ca numar de turisti, eu nu-mi fac concediile in Romania, cine are nervi si timp de asa ceva sa fie sanatos :))

    Impresionant, dar tu iesi din casa numai in concediu?

      (Citează)

  9. Ce spui tu cu curse externe operate de Tarom de pe aeroportul din Brasov sunt sanse mici, din cate stiu Tarom mai opereaza curse internationale doar de pe Otopeni momentan.

      (Citează)

  10. Bineinteles ca e ratiune economica, o sa fie tot mai multe zboruri in/din Romania, potentialul de crestere e urias.
    Nu l-a facut Statul Roman, eu stiu ca l-a facut CJ Brasov, ceea ce e altceva, oricat de la gramada s-ar vedea lucrurile, privite superficial sau din unele puncte de vedere, care nu trebuie generalizate.
    La fel cum nici stadionul din Sibiu nu l-a facut Statul Roman. Ala va face stadionul din Hunedoara, de exemplu. La fel cum nici ce s-a facut la Oradea nu s-a facut de catre Statul Roman.

      (Citează)

  11. Nm.bradu: Impresionant, dar tu iesi din casa numai in concediu?

    am fost de cateva ori in Brasov, se scorojesc peretii de plictiseala acolo, intr-o vreme era orasul cu cea mai mare rata de suicid.

      (Citează)

  12. Baltha Zerus:
    Pai nici noi astia amarati din Bv nu le facem in tara, e bun aeroportul.

    era pentru Mishu, pentru care Brasovul e un fel Saint Moritz de Romania

      (Citează)

  13. sunt defapt 3 destul de aproape…mai e si Bacau

      (Citează)

    • Pune si Targu Mures si iaca Brasovul are o gramada de conexiuni aeriene, dar la minim 2 ore distanta.
      Hai sa-l vedem dat in folosinta si vedem daca va fi bun sau rau. Pana acum banii sunt cheltuiti si ramane la alegerea brasovenilor (si nu numai, vezi Sf Gheorghe, Covasna) sa decida daca e bun sau nu.

        (Citează)

  14. Era interesant ca statiune de ski pentru vacanta, dar la cum mai ninge in poiana il trecem la vacanta de vara :))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus