un blog de Radu Dumitru

Canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru și youtube.com/NwraduBlog ••• Știri despre Ucraina

Dacă ați fi la putere, voi ce măsuri ați lua ca să scădeți prețul carburantului?

24 Jun 2022  ·

GÂNDURI  ·

41 comentarii

Voi ce credeți că ar trebui făcut pentru a scădea prețul combustibililor? Adică ați văzut că statul român încearcă să facă ceva, dar cu o schemă foarte dubioasă de aplicare și care probabil nu va da efectele scontate. Un motiv pentru care statul român vrea prețuri mari la combustibil este că astfel încasează mai mulți bani din TVA pe tot lanțul influențat de creșterea acestor prețuri, nu doar la pompă.

Întâi, câteva elemente de știut despre subiect:

Acciza pe combustibil nu are valoare procentuală din prețul de la pompă, chiar dacă de multe ori o exprimăm așa. Acciza se stabilește la început de an și în prezent este de 1,892 lei pentru litrul de benzină și 1,734 lei pentru litrul de motorină. Adică indiferent cât ar costa litrul de benzină, statul român ia 1,892 lei din prețul său de vânzare fără TVA.

Statul român mai ia apoi TVA din prețul de vânzare la pompă. Aici suma colectată crește odată cu prețul carburantului, desigur, că TVA-ul este 19%. Per total cu partea fixă și partea variabilă, statul român colectează o mulțime de bani din prețul plătit la pompă, iată aici un calcul.

(calcul pentru 7,6 lei per litru, cum era când m-am jucat de-a graficele în Excel)

Descrie bine situația și următorul paragraf de pe Profit.ro:

O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă arată că, față de aceeași zi din anul 2021, prețul la pompă este mai mare cu 63%,iar această creștere are la bază câteva considerente: creșterea cotațiilor țițeiului cu 64%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021, creșterea cursului valutar leu/dolar cu 14%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021, creșterea costurilor de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră cu peste 500%, creșterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%.

Deci aceasta este situația din prezent. Să mai spun o dată câteva motive pentru care statul român nu are mare interes să forțeze o scădere a costului carburanților: colectează mult mai mulți bani când prețul este mare. În plus, statul nu știe să lupte cu evaziunea fiscală clasică, cu toți cei care își ascund milioanele de euro sau nu plătesc taxele, dar la pompă nu te poți ascunde, este unul dintre puținele locuri unde statul român te prinde și te jupoaie de bani.

Oricum, rămân două metode principale de intervenție, în caz că va fi una: plafonarea prețului combustibilului sau reducerea accizei sau a TVA-ului cerut de stat. Ambele au mari probleme de aplicare practică.

Plafonarea prețului

În principiu, benzinarii sunt deja într-o concurență mare între ei. Nu își pun marje mari de profit. Benzinăreala este un business de volum mare și cu marjă mică pentru rafinării, transportatori și apoi distribuitori (benzinării). De asta multe benzinării trăiesc de fapt vânzând Cola și covrigei la preț mare și dezvoltă cafenele și servicii adiționale scumpe; de acolo le iese o mare parte din profit.

Sigur că unele companii au viață mai ușoară decât altele. OMV Petrom extrage petrol dulce din România, care este ușor de rafinat (adică ieftin de rafinat) și deci costul per litru de produs final este mai mic decât pentru importatorii de petrol sulfuros din afară (precum Rompetrol), vezi “creșterea costurilor de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră cu peste 500%”. De asta OMV Petrom anunță periodic profit mare. Este însă un caz fericit pentru ei.

Ideea este că marjele în domeniu sunt mici. Dacă plafonezi prețul carburantului, este foarte posibil ca unii benzinari să nu mai vândă carburantul lor în România, ci să-l ducă pe alte piețe unde prețul rămâne la liber. Germania, Danemarca etc, unde benzina costă 2,3-2,5 euro per litru, adică vreo 12 lei.

(preț benzină în Munchen, în martie 2022)

Același lucru s-a întâmplat deja când statul român a plafonat prețul de vânzare al unor medicamente, care apoi au devenit imposibil de găsit. Producătorii lor au preferat să ducă stocurile în alte țări unde se vindeau mai scump.

În concluzie, este complicată metoda aceasta.

Reducerea accizei și a TVA-ului

Aici este birocrație multă. Sunt niște legi care ar trebui modificate pentru a se putea umbla la acea acciză. Asta durează.

În ce privește TVA-ul, UE are niște reguli privind nivelurile de TVA și nu se poate jongla oricând cu el. Uniunea Europeană are niște legi care în teorie sunt bune pentru a împiedica o concurență neloială între țări, dar în unele cazuri, precum aici, pun bețe în roate unor măsuri urgente. Să zicem că s-ar putea trece și peste asta, dar durează.

Ar mai fi alte metode, desigur. Problema mare nu este că benzina e scumpă pentru mine, ci că este scumpă pentru agricultură și pentru transportatori, iar acest impact se va vedea apoi în prețul produselor de la raft. Statul ar putea face un mecanism de decontare. Te duci, ca firmă de TIR-uri, cu bonurile de benzină la stat și statul îți dă înapoi o parte din ele, 1-2 lei per litru. Și asta ar dura, statul decontează sau returnează foarte greu bani, dar până la urmă i-ai primi. Sau ar fi scăzuți din impozite sau TVA-ul datorat, nu contează exact.

Altă metodă este cea pe care statul român pare decis să o implementeze, o compensare la pompă. Adică statul român suportă o parte din prețul carburantului. Se zice de 50 de bani, dar nu mi-e clar dacă statul va suporta doar jumătate din sumă și vrea ca firmele private să compenseze cumva și ele cealaltă jumătate (25 și 25 de bani, adică), sau 50 de bani este jumătatea sumei și firmele private ar trebui să compenseze alți 50 de bani.

Mecanismul acesta pare… ciudat. Adică e ok că statul român vrea să subvenționeze cumva benzina, deși 50 de bani în acest moment oricum nu mai este mare scofală, la 8,7 lei litrul de benzină și 9,2 lei motorina.

Partea cu firmele private este însă misterioasă. Nu este clar ce firme vor participa și ele la compensare. Toate companiile mari? Doar cele din industria petrolieră? Cum le poți forța să dea 50 de bani în minus la preț?

Se poate redeschide aici și subiectul mai amplu al faptului că statul va da 50 de bani din bugetul său, adică până la urmă din buzunarul tuturor românilor, pentru a compensa prețul plătit doar de românii care merg cu mașina. Este echitabil acest mecanism? Cum pui în ecuație că, fără o compensare, se scumpește pâinea la raft pentru toți românii?


În concluzie, problema este spinoasă și fără soluții clare. Soluția ar fi să scadă prețul țițeiului, dar aici sunt mai multe probleme în ecuație. Rusia este unul dintre producătorii mari de petrol, iar embargo-ul a dus la creșterea prețurilor. Statele arabe nu vor să crească producția lunară, preferând să țină sus prețul sau să obțină diverse concesii de la americani sau europeni în schimbul unei înțelegeri. Consumul de petrol a crescut pe toată planeta pentru că oamenii trăiesc în medie mai bune și consumă mai mult. Dolarul s-a întărit și petrolul se tranzacționează în dolari.

Sunt curios ce-ați face voi. Eu, ca stat, aș face tot posibilul să micșorez sau să elimin acciza respectivă pentru o vreme. Poate că nu va fi posibil acum, când este nevoia cea mai mare, dar n-ar strica o reducere de preț în viitor, chiar dacă țițeiul va mai scădea. Important este ca, la un moment dat și pentru o perioadă mai lungă, să plătești mai puțin pe benzină. Poate cheltui acum mult, dar mai puțin în anul următor.

În paralel aș mai derula și niște campanii pentru scăderea consumului, aș vorbi cu primăriile să eficientizeze flotele de autobuze pe traseu (multe merg goale ziua), aș băga mai multe străzi pietonale în weekend, aș populariza trenurile către mare și munte, aș cere companiilor petroliere să-și limiteze câteva luni profitul cu cât se poate.

Pe termen lung, CFR mai bun, autostrăzi mai multe ca să scadă consumul, mai multe tichete Rabla pentru achiziția unor mașini noi și economice.

Problema este că statul român este prins în veșnice probleme de buget, de neîncasare taxe și TVA, de lipsă de bani. Am putea fi o țară mai bogată decât suntem, una care să poată suporta astfel de probleme apărute pe neașteptate, dar nu suntem din diverse motive.

Și să mai zic și că, dacă China atacă Taiwan, we’re double borked.

    41 comentarii

  1. statul n-are nici un interes sa micsoreze acciza sau TVA-ul, ca e una dintre cele mai importante surse de venituri bugetare. plafonarile sunt o prostie (vezi ecuador).

    probabil schema cu cel mai mult impact ar fi sa scada din taxe si impozitele datorate de transportatori si agricultori o parte din pretul carburantului. Lucrezi la negru? ghinion.

      (Citează)

    • Simplu!

      Do it like Hungary!
      Supraimpozitarea profitului in indistria petroliera, energetica si bancara.
      Ai racut profit mai mar nasol… Virez la stat ca sa ajuto populatia!

        (Citează)

  2. Daca as fi “la putere”, as face o sedinta cu toti CEO sau CFO de la marile companii de la noi sa explice cu date clare, de ce acum cand pretul barilului de petrol e aproape de maximul istoric (dar nu peste) benzina si motorina au pretul aproape dublu fata de atunci.

      (Citează)

    • A fost deja explicat, dar nu-i pasa nimanui sa citeasca pe bune ce si cum. Iar la televizor lumea e prostita cu jumatati de adevaruri (sau stiri false de-a dreptul, vezi digi).

      https://economedia.ro/analiza-pretul-carburantilor-va-creste-peste-10-lei-in-viitorul-apropiat-de-unde-au-venit-scumpirile-la-pompa-statul-a-castigat-suplimentar-600-milioane-de-euro-din-scumpirea-benzinei-si-a-motorine.html#.YrVhpHZBwuU

        (Citează)

    • BGDN, in perioada 2011-2014 barilul de petrol (brent) a fost in medie mai mare decat acum, si cu toate astea benzina si motorina erau la jumatate de pret. Iar in 2008 pentru cateva luni (sau saptamani) a fost chiar mai mult.

        (Citează)

    • @BGDN, am citit si eu articolul ala, unele puncte sunt rezonabile, altele sunt mai greu de inteles:
      1. Cresterea cotatiei petrolului cu 64% – asta este de inteles, desi corect ar fi sa iei in calcul pretul mediu pe ultima saptamana de exemplu;
      2. Cresterea cursului leu/usd cu 14% – corect si aici;
      3. Cresterea costurilor de transport a titeiului in Marea Neagra cu 500% – care este procentul de petrol ce se transporta pe Marea Neagra si de ce au crescut preturile cu 500% ?
      4. Cresterea costurilor cu asigurarile pentru navele ce circula pe Marea Neagra cu 600% – acesti 600% sunt inclusi in cei 500% de mai sus? Adica eu asa as vedea costurile de transport, sa includa si asigurarea. Si atunci luam in calcul de 2 ori aceeasi crestere?
      5. Cresterea costurilor de rafinare cu 30% – de ce au crescut costurile de rafinare? Care este justificarea? Au fost marite salariile? Se foloseste mai multa electricitate cumparata la pret crescut fata ce cea produsa “on site”?
      6. Cresterea costurilor de furnizare cu cca 100% – ce costuri de furnizare? Daca ne referim la transportul petrolului, deja este luat in calcul si la punctele 3 si 4. Daca ne referim la transportul produsului rafinat catre benzinarii, de ce a crescut costul cu 100%?
      7. Cresterea accizei percepute de stat cu cca 3% – la benzina cresterea de acciza in cifre reale este de 6,5 bani/litru, adica sub 1% din pretul carburantului la pompa.
      8. Cresterea cotei TVA ca urmarea a cresterii bazei de impozitare – asta este o tampenie; normal ca daca ai crescut pretul vei plati si taxe mai mari, dar nu poate fi calculata ca o justificare pentru cresterea de pret.

        (Citează)

    • @andrei, esti sigur ca ai citit tot articolul, sau doar ai sarit sa analizeze bullet pointurile alea?

      Ai sub ele un tabel cu cifre, in tabelul ala ai niste cifre care iti raspund ce in ce e inclus si nu.
      Acu’ nu bag eu mana in foc de cat de reale sunt cifrele alea, dar aici pare ca ai cost de materie prima care s-a dublat (in lei) si cost de productie/transport/distributie care si ala s-a dublat (da, unele din motive sunt ca se paltesc salarii mai mari, altele e ca o gramada de alte chestii s-au scumpit). Am mai zis…inflatie. Invatati cuvantul asta si nu va maii plangeti ca sunteti saraci.

      Singurul motiv pentru care (inca) nu vedeti cresteri fix la fel la alte produse, e ca partea de productie/transport/distributie nu reprezinta peste tot aceasi cota parte din costul final al unui produs.

        (Citează)

    • @Boris, eu sunt sigur ca am cititi tot articolul. Tu esti sigur ca l-ai citit si sunt explicate toate lucrurile de care am intrebat eu?

        (Citează)

  3. Solutiile sunt foarte simple, aplicand o mininima logica si o urma de ratiune.

    Ca sa poata scadea pretul la combustibil, statul trebuie sa aiba alte surse de venit.

    Unde sunt cele mai mare pierderi de venit pentru statul roman? La incasarea de TVA, de taxe, impozite si contributii.

    La nivel macro, ANAF are deja lista marilor datornici, trebuie doar sa ii execute de milioanele si miliardele de euro datorate.

    La nivel micro, am incarcat declaratiile mele aferente fiecarui an, au trecut saptamani si conform ghiseul.ro pentru 2020 nu vor impozit pe profit, contributii pentru pensie si sanatate de la mine.

    In momentul in care statul colecteaza corect ce i se datoreaza, are bani si poate reduce accize si taxe in unele domenii.

      (Citează)

  4. Cea mai buna solutie s-ar aplica la nivelul EU: stabilirea unui pret maxim de cumparare a petrolului si gazului de la Rusia.

      (Citează)

  5. pai cuummm, “UE nu ne da voie”. ungaria, tine berea.
    serios ba, cand auzi la noi “nu putem face X pt ca e impotriva regulilor UE”, trebuie sa te uiti la hunguri.

    HeavyD:
    Simplu!

    Do it like Hungary!
    Supraimpozitarea profitului in indistria petroliera, energetica si bancara.
    Ai racut profit mai mar nasol… Virez la stat ca sa ajuto populatia!

      (Citează)

  6. As cauta sa limitez cresterea preturilor transmisa in lant. Mai precis tot ce inseamna agricultura/transport rutier as oferi fie un mecanism de deduceri ori as scuti partea de impozite si taxe. Si asta ar trebui sa se intample cat mai curand, deoarece spirala inflatiei si a cresterii preturilor o sa se tot mareasca.
    In paralel m-as duce catre alte tari prietene si as cauta sa-mi securizez niste contracte de furnizare a tot ce inseamna petrol/motorina pe urmatoarele 12 luni la un pret cat de cat corect din care sa nu piarda toata lumea. Asa cresterea nu o sa fie abrupta si mai castig timp.
    In acelasi timp tot ce inseamna persoana fizica as indemna s-o lase mai moale cu masina daca poate, respectiv m-as gandi la o cota fixa pentru fiecare masina de tipul 20-30 de litri la un pret de 7 ron sau pretul curent mai putin TVA ori accize.
    O opinie foarte nepopulara este ca totul o sa se scumpeasca si ca trebuie sa acceptam asta. Nota de plata a tot ce s-a facut gresit in ultimi 2 ani vine si cumva trebuie sa incepem sa optimizam/eficientizam stilul de viata si mai ales obiceiurile de consum.

      (Citează)

    • ce contracte sa securizezi ba??
      ROMANIA ARE PETROL IN MAREA NEAGRA.
      dar multumita “votatului raului cel mai mic”, petrolul nostru se duce pe “contracte de securizare a furnizarii” catre alte state din prima lume.

        (Citează)

  7. Noua romanilor pare ca ne place capitalismul doar cand e vorba despre saraci. Cand e vorba de buzunarul “nostru”, vrem ca statul sa “faca ceva” sa nu mai creasca pretul la benzina.

    In fine, lasand rantul la o parte, m-am uitat sa vad ce au facut alte tari din Europa:
    – estul pare ca merge pe plafonarea pretului (Ungaria, Slovenia, Croatia)
    – vestul merge pe scaderea taxelor (FR, DE, IT)

    Nu cred ca exista solutii bune, deoarece cresterea pretului nu este temporara si nefiind temporara, ambele tipuri de abordari duc la probleme. Bine, daca era temporara nu mai era nevoie de solutii in the first place.

    Lasand populismul la o parte, cel mai simplu ar fi sa inghitim pastila.

      (Citează)

    • @Marean, capitalismul merge in conditii normale. Acum nu mai sunt conditii normale. Europa merge inevitabil catre o economie de razboi, cu cat ne dam seama mai repede de asta si luam masurile necesare, cu atat mai bine.

      Nu sustin scaderea artificiala a pretului pentru consumatorii finali, pentru ca asta va duce la cresterea consumului unui bun care exista in cantitati limitate. Dar mi se pare stupid ca EU nu preia controlul situatiei si nu negociaza direct cu Rusia un pret de cumparare. Valabil si pentru gaz, mai ales pentru gaz.

        (Citează)

    • A mai existat o criza a petrolului in anii ’70, nu e ceva nou. Nu prea ai ce sa faci. Ca fapt divers, in 1974 SUA au introdus limite de viteza de 90 kmph ca sa limiteze consumul :-).

      Solutia cu plafonarea pretului de cumparare de la rusi ar fi buna pentru ca este neinterventionista, dar inteleg ca europenii vor sa nu mai cumpere deloc petrol de la rusi, ca oricum nu cumparau mult. Deci speram sa se aplice solutia asta la gaz.

      O alta varianta ar fi sa ne milogim cu totii la sauditi.

        (Citează)

    • E putin diferit de anii 70 acum, ca e un razboi la vecini, razboi pe care avem interesul ca vecinii sa nu-l piarda.

      Da, s-ar aplica mai bine la gaz, ca Rusia poate sa vanda petrolul altora. Bine, s-ar aplica si la petrol daca ar lua in acelasi timp masuri sa limiteze posibilitatea Rusiei de a vinde petrolul altora. Ideea asta ca Europa ar trebui sa nu mai cumpere de la rusi mi se pare putin stupida – Europa are nevoie de energie ieftina sa produca armament, sa il dea oricui sta in apropierea Rusiei si are o problema cu asta.

      Da, milogitul la sauditi, venezueleni, iranieni – toate sunt variante acceptabile pana se rezolva problema cu rusii.

        (Citează)

  8. 100% utopic dar cred ca la nivel colectiv, daca de maine nu mai baga nimeni benzina de la OMV, de exemplu, si alimentam toti de la competitori, oare ce se va intampla cu pretul benzinei la omv?

      (Citează)

  9. Alte țări din UE au reușit să scadă TVA-ul la combustibili pentru 6 sau 12 luni. Deci și la noi s-ar putea.

      (Citează)

  10. Nu cred că avem creativitatea de a imagina scenarii. E nevoie de ceva know-how, adică situații similare din trecut, dar nici așa nu exista vreo garanție că funcționează, condițiile sunt diferite. Fiecare situație e unica, nimic din condițiile inițiale ale unei situații din trecut se poate regăsi acum.

    As fi tentat sa spun că soluția temporara este transportul in comun, acolo unde este și funcționează. Ar scade cererea de carburant pentru transport personal. Uite că nu merge, in Germania e 2.5 euro litrul, deși există transport in comun super.

    O soluție posibilă, dar nu morală sau corectă economic, ar fi limitarea prin lege a profitului din domeniul energiei. E un domeniu esențial, nici măcar nu ar trebui sa existe profit pentru ceva esențial. Asta ar însemna că de fapt domeniul energiei ar trebui sa nu fie privat, ci rezervat statului, care produce energia fara profit, doar acoperă costurile de productie. Da, spun prostii, e un exercițiu de imaginație.
    Nu cred că vinzatorii de carburanți de pe lanț au marja de profit cu o cifră. Știu niște cazuri de benzinării aflate într-o localitate fundatura, care au preț calculat astfel încît costul alimentării din alta benzinărie sa fie același adăugind și carburantul necesar deplasării. Da, oamenii din localitatea aia stau cu cel puțin jumate de rezervor tot timpul, să nu fie nevoiți să bage de la jnapanul ăla, dar benzinaria tot prețul ăla îl are. Acum și-a pus panouri solare și scoate bani și din curent.

      (Citează)

  11. “Pe termen lung, CFR mai bun, autostrăzi mai multe ca să scadă consumul, mai multe tichete Rabla pentru achiziția unor mașini noi și economice.”Pe termen foarte lung CFR-ul si autostrazile, in plus si ele cer bani de investit – de unde? Banii pentru ticheteRabla oare de unde vin?

    Tin minte ca in anii ’90 era Ilie Serbanescu (analist economic) foarte vocal la TV, cu ce ar face el sa ne mearga bine. Si l-au pus ministru! Rezultatul? Te las pe tine sa cauzi efectele mandatului sau.

    Alfel, ma pricep la fotbal, inot, politica, razboi, nu si la Covid, ca nu mai e la moda.

      (Citează)

    • exact, fix de aia avem inca noroc ca nu se pun comentariile de pe bloguri in calcul pt o cursa electorala. doamne feri

      uite, daca ma puneau pe mine la mai, schimbam limita pe autostrada la 180 (vezi post-ul de ieri)
      desigur, glumesc, dar nu ai cu cine

        (Citează)

  12. De ce să scadă prețul la combustibil? Ca sa ne plângem după de poluarea din oraș? Lasă că poate așa vedem mai puține mașini în orașe. Eu as scădea prețul doar pentru transportatori, pentru utilizatorii casnici as creste la 20 lei litru. Așa vom avea aer curat, străzi libere și transport in comun mai bun. ;)

      (Citează)

    • Uber, Bolt sau firmele de taxi vor intra la utilizatori casnici sau la transportatori?

      Tu de exemplu presupun ca locuiesti in Bucuresti sau Cluj (ca in alte orase nu prea se plang locuitorii de masini). De ce nu alegi sa te muti intr-un oras mai mic si mai nepoluat? Mai ales in perioada aceasta cand gasesti fara probleme companii care iti permit sa lucrezi de la distanta?

      Nu zic ca nu sunt multe masini si nu ar fi mai bine sa se limiteze poluarea, dar la orice rahat de discutie legata de pretul la carburant, vine cate un Dorel ca tine care militeaza pentru cresterea preturilor ca sa nu se mai plimbe alt Dorel cu masina.

      La 20 de lei litrul posibil ca o parte vor renunta la masina. Doar ca atunci cand te vei duce la pensiunea aia de pe Valea Prahovei, vei plati mai mult pentru ca patronul va avea costuri mai mari cu aprovizionarea (ca doar nu o sa-si ia atestat de transportator pentru 2-3 drumuri catre aprozarul din oras).
      Transportul in comun din orase va fi suprasolicitat. In plus, daca vei vrea sa pleci in concediu cu trenul, nu vei gasi bilete decat daca le-ai rezervat cu 2-3 luni in avans. Nu vor mai exista escapade stabilite peste noapte.

        (Citează)

  13. politica statului ar trebui să fie focalizată puternic pe oferirea de alternative care să reducă presiunea pe prețul combustibililor fosili: tracțiunea electrică (investiții masive pe infrastructura feroviară; cel puțin 1 culoar care să ajungă la și de la Marea Neagră) este o alternativă
    porturi: să nu mai fie proiectul Siret-Bărăgan doar o poveste, să devină proiectul o realitate vizibilă și palpabilă
    muți astfel transportul de pe asfalt pe șine și respectiv pe apă, trecând de la combustibili fosili la tracțiune electrică (vine Varta în RO, baterii la botul calului)
    ce să mai zic de Hyperloop și de faptul că nea Coandă în anii 70 a testat așa ceva prin județul Prahova; pare SF însă cu fonduri europene s-ar putea construi așa ceva în mod real

    da, astea trei lucruri le-aș face: mut transport pe apă, mut transport pe cale ferată și fac și un hyperloop

      (Citează)

    • Tractiunea electrica nu o vad ca pe o solutie pentru problema caresterii costurilor. Gandeste-te ca si pretul la energie electrica s-a triplat in ultimii 2 ani. Inca nu simtim scumpirea aceasta prea mult pentru ca preturile sunt plafonate. Dar gandeste-te ce se va intampla de la anul, mai ales daca incurajam cresterea consumului de electricitate.

        (Citează)

    • eu dădusem soluții ca răspuns la măsurile ce trebuie luate pentru scăderea costurilor carburanților; asta era întrebarea

      scade cererea de carburant deoarece se mută mare parte din transport de marfă pe tracțiune pe căi ferate și apă? atunci crește și oferta, creștere coroborată cu scăderea prețului (mă rog, în mare parte în teorie însă măcar stagnarea prețurilor prin forțarea creșterii ofertei)

      creșterea costurilor este o problemă într-adevăr, fie că vorbim de energie electrică fie că vorbim de combustibili fosili

      nu trebuie însă privit doar la costuri ci și la poluare, decongestionare trafic șamd

        (Citează)

  14. 1. As face ceva cu transportul in comun sa fie eficace si civilizat, asta ar incuraja lumea sa lase masina acasa si sa se deplaseze la munca sau in alte parti folosind transportul in comun.

    Ideea e sa scazi consumul la carburant nu neaparat sa sczai taxe pentru ca un consum ridicat (cerere mare) nu face altceva decat sa duca pretul in sus.

    2. Daca transportul in comun ar fi eficace si civilizat taxezi parcarea in centru astfel ca si cei care vor sa vina cu masina sa plateasca parcarea iar banii folositi sa fie bagati in punctul de mai sus.

    3. Incurajat munca de acasa 2-3 zile pe saptamana in sectoarele care se poate pe principiul sa folosim masina cat mai putin la munca.

    Toate astea de mai sus ar creste si calitatea vietii si a aerului dar ar insemna sa ai politicieni care sa faca si altceva innnafara sa fie permanent la tigara si in concediu.

      (Citează)

    • De acord cu transportul în comun, asta ar trebui sa fie baza. Dar noi avem probleme serioase aici… Nu se poate face de pe o zi pe alta. Într-o tara mai dezvoltată nu o sa fie o problemă dar pentru noi… Pfff.

        (Citează)

  15. Mi-aș da demisia și as lasă pe cineva care știe 🤔

      (Citează)

  16. Revin la piața reglementată în secunda 1. A mers ani de zile, merge și acum. E inacceptabil sa rămâi la mîna unor privați teroriști. Nicăieri în jur nu se întâmplă ce se întâmplă în România. Nicăieri.
    Iar suntem excepția în rău?

      (Citează)

  17. Nu as face nimic din cele propuse.
    TVA si accizele inseamna venit garantat la buget, cam singurele taxe care le putem colecta cu randament bun. Renuntarea sau diminuarea cotelor ar insemna suplinirea bugetului din alte surse, in special din imprumuturi (scump) sau taierea investitiilor (daca a mai ramas ceva aici).
    Alte facilitati iarasi implica efort financiar considerabil, pentru care nu exista sursa + efectul oricum e pe termen scurt.
    Trebuie sa strangem cureaua, asta e.
    Supraimpozitarea firmelor ar fi o invitatie pentru evaz… pardon, optimizare fiscala, deci rezultat minim.

    Ce as face in schimb ar fi managementul consumului propriu – statul are o dependenta strasnica de combustibil si nu vrem sa ajungem ca anumite servicii critice sa nu mai fie prestate din lipsa banilor pentru combustibil:
    – electrificarea in regim prioritar a transportului in comun si a serviciilor oferite de stat; suspendarea oricaror achizitii publice auto cu motor cu ardere interna daca exista alternative electrice;
    – contracte obligatorii tip futures de achizitie carburant la pret fix pe urmatoarele 6-12 luni, pentru toate parcurile auto operate din bani de buget, negociate la nivel de judet;
    – control automatizat asupra consumului de carburant peste tot; furtul de combustibil sa fie reclasificat drept atentat la siguranta nationala, incat sa se pedepseasca maxim.
    Trebuie sa ne pregatim nu doar ca va fi benzina scumpa, ci ca nu va fi suficienta pentru consumul uzual.

      (Citează)

  18. nu se poate face absolut nimic

    cata vreme noi nu mai avem nici petrol (multumim domnu’ nastase) si nici rafinarii (multumim domnu’ patriciu si cine i-a dat rafinaria pe 2 lei, asemenea) suntem fix la mila strainilor.

    iar solutii gen scaderea TVA-ului sau accizelor nu ajuta la nimic, vor aduce si mai putini bani la buget iar statul se va imprumuta si mai mult.

    se poate face o compensare/plafonare dar trebuie sa existe fonduri, iar fonduri momentan nu sunt.

    Asadar cum scadem cheltuielile si marim bugetul? – exista cateva solutii pe termen scurt, mediu si lung
    a) subtierea aparatului de stat – sunt sute de mii de functionari care nu fac nimic, majoritatea rude intre ei, amante, etc care toaca banii de pomana – trebuiesc dati afara – not gonna happen :))
    b) romania are milioane de nesimtiti care pot fi educati cu forta prin amenzi.
    de ex: ai dat muzica tare dupa 0:00 si/sau faci scandal, zgmot sau mizerie in comunitatea in care locuiesti? perfect, 100k euro amenda
    faci scandal in trafic si sari la bataie? 200k amenda
    si asa mai departe, din nou utopic, nu se va intampla niciodata asa ceva
    c) infiintarea unor companii de stat care sa actioneze in interes national cu aplicatii in extractia, prelucrarea si depozitarea petrolului si produselor derivate – asta e cea mai utopica pentru ca TOT petrolul romanesc este concesionat pentru inca 60 de ani (nastase l-a vandut pe 50, boc a facut prelungire cu 25) – statul ia o redeventa de 3 lei

    Asadar realistic vorbind, nu se va face nimic. Ca se pot face lucruri? desigur, orice s-ar “putea” face, but it’s only done once it’s done – vorba lui Seinfeld :))

      (Citează)

  19. Nici una, bineinteles. Statul doar strica. Interventiile anterioare ale statului si statelor au dus la mizeria de acum. Cu cat trece mai mult timp de la ultima ingerinta a statului, cu atat se indreapta lucrurile.
    Decat penurie, mai bine alimenteaza fiecare cat il tine punga.

      (Citează)

  20. Cerere mare, oferta limitata.
    Cam asta este esenta cresterii preturilor la carburanti.
    Cine vrea sa vanda cu 5 lei in Ro cand poate sa vanda cu 10 lei in UA?
    Appropo, UA nu mai are nici o rafinarie functionala, toate au fost lovite de rusi, sunt nevoiti sa importe combustibili si la cat sunt de disperati nu se prea uita la bani.
    Arabetii nu produc mai mult deocamdata. Sa vedem cu ce sar americanii si europenii pentru a stimula productia.
    Interventiile statului sunt masuri populiste care se bazeaza pe banii nostri, aia colectati din taxe si impozite.
    Pret mic = criza de carburanti. Cam asta incepe sa se manifeste in Ungaria mult laudata unde nu ai voie mai mult de 50 litri/automobil/zi la pret redus.

      (Citează)

  21. “În plus, statul nu știe să lupte cu evaziunea fiscală clasică, cu toți cei care își ascund milioanele de euro sau nu plătesc taxele ”

    A se citi “Nu vrea”- in loc de “nu stie”…

      (Citează)

  22. Statul nu a lucrat in paralel la nici o alternativa, si nici acum nu o face, in al 12-lea ceas. Nu exista nici o solutie care poti sa o iei in tara, decat subventia, care inseamna practic sa iti cam furi singur caciula, vezi exemplu Bucuresti care e satul de pomeni electorale cu subventii la termoficare, si treaba tot prost sta. Petrolul, scump cum e, dar bine ca il avem. Sa vedem cu gazul cum facem la iarna. 100% Rusia va bloca gazul la iarna pentru a provoca reactiile violente ale populatiei si destabilizare.

      (Citează)

  23. eu aș face reduceri pentru PJ cu cod CAEN de transporturi, agricultură și alte domenii cu impact direct în bunăstarea vieții, în primă fază. poate chiar zero acciză sau oricum, ceva semnificativ.

    pentru persoane fizice, plătești costul pieței sau găsești alte soluții. că nu de-acolo vine inflația.

      (Citează)

  24. Nicio măsură.
    Aș folosi situația ca o oportunitate să accelerez trecerea la energie mai sustenabile cu diverse subvenții și programe specifice ( care să includă șpăgile și părandărăturile clasice care mobilizează mediul de business și pe cel afiliat politic ) finanțate din surplusul de taxe și accize.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus