blog demisec cu note fine de tehnologie

Căutați o trotinetă electrică? Citiți review-ul de la Ninebot ES2. Urmăriți-mă și pe Instagram și YouTube.

Cum să verificați calitatea aerului în București

20 Feb 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

21 comentarii

Poate că v-ați săturat de câte ori am scris despre poluarea din București, care-i printre cele mai poluate orașe din România, dar problema este gravă. Poluarea aceasta ne micșorează tuturor speranța de viață (cam cu trei ani, zic diverse studii) prin afectarea treptată și lentă a diverselor organe. Mai rău, până acum nu am văzut niciodată măsuri concrete luate pentru a combate poluarea; situația este complexă, autoritățile de la nivel regional și guvernamental par depășite de aceasta sau nu au curaj să ia măsurile nepopulare pe care alte țări le-au luat.

Am scris pe larg aici cât de poluat este Bucureștiul. Între timp, situația probabil s-a înrăutățit, că suntem din nou în având cu șantiere, spațiul verde s-a mai micșorat, mașinile sunt tot mai multe. Un raport recent spune că poluarea omoară timpuriu 23.000 de români în fiecare an.

Dacă vreți hărți în timp real, eu știu doar trei:

  • Rețeaua Airly, care folosește senzori Philips montați în câteva locuri din București, dar din păcate nu și în centrul orașului.
  • Rețeaua oficială a Ministerului Mediului, disponibilă la calitateaer.ro, în care nu am la fel de multă încredere pentru că nu știu cât de des se face mentenanța acelor senzori.
  • uRadMonitor, deși mulți senzori sunt offline de ceva vreme.

Un pic de terminologie privind poluarea:

  • PM10, PM2,5, PM1 – se referă la particule în suspensie, adică particule foarte, foarte mici, de ordinul 10 microni, 2,5 microni și respectiv 1 micron. Provin din diverse surse: praf de la șantiere, gaze de eșapament, gaze industriale, halde șamd și sunt compuse din carbon, metale grele (respirați plumb, mangan, cadmiu și altele), oxizi de fier, sulfați. Particulele acestea sunt suficient de fine încât intră prin nas și trec chiar și prin plămâni în sânge, de unde se depun în diverse organe ale corpului, iar multe sunt cancerigene. Limita zilnică 50 micrograme/metru cub, media anuală ar trebui să fie pe la 40 ug/mc, iar Uniunea Europeană cere țărilor să scadă spre 30 ug/m3 în următorii ani.
  • NOx – de obicei NO2, dioxid de azot, dar și alți oxizi de azot. Provin în principal din motoare diesel și din alte procese industriale. Limita pentru media anuală: 40 ug/mc, se admit depășiri orare de 200 ug/mc, dar nu de mai mult de 18 ori pe an.
  • CO – monoxid de carbon, provine tot din arderea hidrocarburilor. Limita: 10 miligrame/metru cub.

Citiți și raportul privind calitatea aerului în România pentru 2017 și urmăriți site-ul ANPM pentru când o apărea raportul pe 2018. Pentru diverse alte tipuri de hărți în timp real, citiți acest articol despre 5 hărți geeky, iar recent am scris cum să ajungeți la cele mai recente imagini din satelit. I love maps!

    21 comentarii

  1. Mai exista si reteaua luftdaten.info http://deutschland.maps.luftdaten.info/#12/44.4284/26.0785.
    Ce e interesant la ei e ca oricine are minime cunostinte de electronica poate contrui noi senzori si ii poate adauga in retea. Un senzor costa sub 150 euro.

      (Citează)

  2. Deci o retea nu este, una e neingrijita si una e defecta de-a dreptul. Tipic romanesc.

    Inghetul de la sfarsitul lui ianuarie a omorat multi copaci si pe si mai multi i-a lasat fara craci. Deci frunzele care mai curata aerul vor fi mai putine.

    Poluarea produsa de masini este semnificativa, circula toate harburile vechi de zeci de ani, inmatriculate pe spaga sau pe Bulgaria. Vreau sa vad masuri de sanitizare a parcului de masini, dar Firea nu face nimic in acest sens.

      (Citează)

    • Aici e greșeala pe care o fac mulți. Copacii NU reduc poluarea cu particule și NOx. Doar generează oxigen. De aia mașinile electrice nu sunt o soluție perfectă pentru încălzirea globală dar sunt ideale pentru eliminarea poluării aerului.

        (Citează)

  3. Dar daca nu fac nimic cu informatia, e complet inutil sa verific calitatea aerului. Deci, ce se poate face cu informatia? Cand sa port masca? De unde cumpar masca si de care etc

      (Citează)

    • Daca te uiti pe Airly au si recomandari, care variaza de la “ia-ți mască” la “stai dracu acasă cu geamurile închise”.
      App-ul de airly iti da si notificari cand trece nivelul de poluare peste un anumit nivel (care e foarte mare, ceva de genul 200-300% din limita normala), singura problema e ca se bazeaza doar pe PM2.5 si PM10.
      Daca sapi pe site poti sa vezi si alte valori, gen NOx si SO2.

      Ce poti face concret: eu de exemplu am renuntat sa mai ies sa alerg de vreo 2 ori pentru ca erau toti senzorii pe rosu. Bine, orice pretext e bun daca ti-e lene :)

        (Citează)

    • Ok merci
      Mi-am instalat-o aseara ca am vazut pe FB la cineva dar inca nu am cercetat-o suficient.

      Oricum, asta cu masca e asa, ca sa fie, atat timp cat nu pot purta masca tot timpul… mama ei de tara de hoti.

        (Citează)

    • Pai poti face ceva cu informatia. Te uiti zilnic cum iti arata ca se depaseste nivelul admis si peste cateva luni iti dai seama ca trebuie sa pleci.

        (Citează)

  4. Eu am cumparat o statie meteo Netatmo care pe langa informatiile meteo necesare termostatului, imi arata si calitatea mediului in functie de pariculele pm2.5 din curte unde este amplasat senzorul extern. ieri de exemplu a avut valori foarte mari care cred ca au fost datorate incendiului din Afumati, chiar daca stau in centrul orasului. Sper ca de la primavara sa am valori ceva mai bune odata cu inverzirea zonei. Imi place la aceasta statie ca mai arata si nivelul de CO2 din camera unde este amplasat si poate fi extins si in alte camere adaugand mai multe module.

      (Citează)

  5. Suntem in 2019 si tot nu stim cu exactitate cat de poluat este cu adevarat aerul in Bucuresti. 🤦
    Dupa cativa km pe bicla prin trafic, de fiecare data simt in gat si in nas niste intepaturi. Pana o sa avem noi senzori destui in Bucuresti se inventeaza vreo masca de poluare care iti zice pe telefon ce “n-ai inhalat” :)

      (Citează)

  6. Bine ca nu ai incredere in reteaua Ministerului Mediului pentru ca nu stii cat de des i se face mentenanta dar ai incredere in retele facute de amatori cu senzorii cei mai ieftini pe care ii verifica cine stie cine si cand (daca o face vreodata)

      (Citează)

    • Am mai multă încredere în rețelele de amatori pentru că alea de amatori necalibrate or avea +/- 10% eroare dar alea oficiale au +/- 100% eroare în funcție de cum bate vântul politic.

        (Citează)

    • Aparatele care măsoară chestii implicate în protecția muncii sau a mediului sunt supuse unor condiții suplimentare dpdv metrologic. Au nevoie de aprobare de model, verificare inițială și verificare periodică făcută de laboratoare cu anume acreditare. Cel puțin la noi, pe partea asta, nu se joacă nimeni la modul grosier cu metrologia.

      Ce pot sa facă e să ascundă informația/măsurătorile publicului.

        (Citează)

  7. Cand mergeam cu bicicleta la serviciu, acum 3-4-5 ani, purtam asa ceva http://respro.com/pollution-masks. Se uita lumea la mine de parca eram dracu.
    In apartamentul din B mi-am montat 2 x https://www.hornbach.ro/shop/Schimbator-de-caldura-Marley-MEnV180/5715683/produs.html .
    Practic nu mai deschid geamul. Tot aerul care intra in casa este filtrat de 2 filtre. Mergand aproape permanent, este tot timpul aer proaspat in casa. Nu zic curat :), dar mai curat decat daca as deschide geamul.

    Eu o sa-mi fac singur un senzor de calitatea aerului cu Raspberry Pi / PM Sensor SDS011.

      (Citează)

  8. Pai daca ei nu fac, poate ne organizam noi http://optar.ro/bucurestenii-isi-cer-dreptul-la-aer/
    Daca nu punem presiune pe autoritati si doar discutam aici nu o sa se intample nimic, dar asta stim deja toti.

      (Citează)

  9. Ce-mi plac oamenii care se plang de poluarea din Bucuresti in timp ce ei se deplaseaza prin oras doar cu masina personala, care nu este electrica. Simpatici de tot.

      (Citează)

    • Dacă încercai să zici de mine, eu merg cu mașina doar când nu am alternativă cu metroul, iar în plus mi-am micșorat cât am putut amprenta: am insistat să iau mașină pe benzină, nu diesel, este nouă deci mai puțin poluantă decât altele de pe stradă, evit deplasările la ore de vârf șamd. Dacă poți zice același lucru, jos pălăria!

      Poluarea poate fi atenuată cu măsuri concrete: refacerea spațiilor verzi, nu pământ sterp; aplicarea regulilor pe șantiere; taxe de poluare pentru hârburile de care străinii scapă pentru că nu vor să moară de la poluare, iar românii le cumpără bucuroși SH, taxă în centru orașului șamd.

        (Citează)

    • Buna idee. Romanii ar purta si burqa doar sa nu planteze un copac si sa mearga 2 km cu bicicleta.

        (Citează)

  10. nashu_mare:

    Ce pot sa facă e să ascundă informația/măsurătorile publicului.

    Bingo.

      (Citează)

  11. Iar aici, la https://www.uradmonitor.com/?open=82000085 este monitorul urad al lui George Bufnici ot Corbeanca. Nu inteleg totusi o chestie, de ce variaza radioactivitatea in microSievert asa de mult de la o zi la alta, de la dimineata la seara si asa mai departe?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus