blog demisec cu note fine de tehnologie

Robotesc și la canalul de YouTube.

Poluarea aerului omoară mai rapid peste 23.000 de români în fiecare an

29 Nov 2018  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

23 comentarii

Am citit un raport bun privind poluarea din România (rezumat aici) și mă tem că trece neobservat. Dați-i un share, îl merită.

Cifrele sunt groaznice. Adică știm cu toții că România în general și Bucureștiul în particular sunt foarte poluate, dar cred că puțini știu ce înseamnă asta pentru sănătatea lor și a copiilor lor. Majoritatea își spun “eh, adică nu-i aerul așa de curat ca-n alte locuri” și trec mai departe.

Raportul spune:

Poluarea aerului omoară în fiecare an peste 23.000 de români, provocând boli precum cancer pulmonar, boală cardiacă ischemică, accident vascular cerebral, infecții respiratorii inferioare și boală pulmonară obstructivă cronică.

Din cauza poluării aerului, în România se pierd mai mulți ani de viață sănătoasă decât în India.

Poluarea aerului omoară de 10 ori mai mulţi români decât accidentele rutiere.

Majoritatea primăriilor din România au achiziționat autobuze diesel, în detrimentul sănătății locuitorilor. Emisiile motoarelor Diesel sunt carcinogene de grup 1, reprezentând una dintre cauzele cancerului pulmonar. Maşinile diesel sunt responsabile pentru 70% din costurile poluării din trafic în România. În 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme second-hand, peste 70% dintre acestea fiind maşini diesel poluante.

Iași, București și Brașov sunt orașele cu cele mai dese depășiri ale valorilor limită. Cauze principale: poluarea de la autovehicule, praful de la șantiere și pământul sterp ce altădată era spațiu verde (și în actele oficiale încă este). Am explicat aici ce este poluarea, ce sunt particulele în suspensie și cum intră în plămâni și de acolo în sânge și alte organe, cum se măsoară și cum stăm la acest capitol.

Acele decese trec destul de des neobservate. Oamenii nu sunt sănătoși și dintr-o dată într-un an se simt rău, mor și legistul spune “nasol… de la poluare”. Nu, pur și simplu trăiești mai puțin decât ai trăi într-un oraș mai curat pentru că poluarea îți erodează încet sănătatea, îți strică plămânii și inima până când aceștia se “defectează” mai rapid.

Cea mai bună analogie este cu o mașină condusă pe drumuri proaste, pline de gropi, și unde diverse piese cedează mai rapid decât ale unei mașini din altă țară. Acum câțiva ani, când am scris articolul din link, citisem un alt raport care spunea că avem speranța medie de viață micșorată cu 3 ani din cauza poluării din București.

Ne omorâm singuri pentru o economie de câțiva lei la carburant. Măsuri concrete nu ia nimeni. Guvernul și primăriile ar putea lua unele bune (taxă de poluare mai mare pe motoare diesel, încurajarea transportului în comun prin benzi unice, piste de bicicliști, spații verzi, îmbunătățirea traficului rutier etc), dar astfel de măsuri ar costa voturi.

    23 comentarii

  1. Daca persoanele de la care ai pretentii mai mari (cum sunt bloggerii mari din Ro) se bat cu caramida in piept cum ca ei vor cumpera numai diesel sau folosesc masina pentru 2km, ce pretentii sa avem de la conducere cand stim cu totii ce oameni sunt acolo. :)

      (Citează)

    • Haha chiar vroiam sa scriu ca vine imediat arhi si ne zice ca si vapoarele polueaza

        (Citează)

    • Eu am eliminat din start opțiunea de a cumpăra diesel pentru că nu vreau să contribui la poluare, deși mă costă mai mult combustibilul.

      Sunt mulți care gândesc la fel și plătesc suplimentar pentru hibrid sau electric, care reciclează, care vor spații verzi, care au asociații ce verifică șantierele, raportează nereguli șamd. Cu cât mai mulți, cu atât ne vom apropia de masa critică care va cere măsuri concrete.

      Nu mă aștept ca toți oamenii să gândească așa. În fond, foarte mulți fumează, ceea ce este garantat că îți face rău, așa că e greu să le ceri să se gândească că indirect și lent îi omoară și poluarea.

        (Citează)

  2. tot pe hotnews a fost un articol că 70% din aceste decese se datorează fumatului, 20% sectorului transporturilor și 10% alte cauze….deci….

      (Citează)

  3. Mi se pare inacceptabil. Oamenii morti nu contribuie la economie. Evident, singura solutie ar fi o lege care sa iti interzica sa stai mort mai mult de 5 ani, dupa care sa te intorci la munca si la taxe in tara ta.

      (Citează)

    • Sau să plătească familia rămasă taxele tale. Trebuia să trăiești până la vârsta medie de viață. Dacă mori prematur, păi să contribuie alții diferența.

        (Citează)

  4. Iasi-ul apare in top pentru ca primarul este smecher, a montat aparatele de măsurare in cele mai aglomerate intersecții din oraș pentru a forța guvernul sa dea bani pentru centura orașului dar, cum Chirica s-a contrat cu Dragnea, orașul a primit mai puțini bani in comparație cu Suceava sau Botoșani, noroc cu Fondurile Europene, Iași-ul sta foarte bine la capitolul ăsta, multe clădiri istorice sunt reparate din bani europeni.

      (Citează)

    • george: a montat aparatele de măsurare in cele mai aglomerate intersecții din oraș

      Acolo trebuie montate. Dacă le monta în pădure ce măsura? Important este să vezi cât e poluarea în zonele aglomerate.

      Și în București erau montate la fel. S-au stricat și n-a mai avut nimeni interes să le repare, că deja eram în infringement pe asta.

        (Citează)

  5. Așadar fie stai mai pe la periferie, fie într-un orășel mai pe lângă oraș. Cam cum este peste tot în lumea “civilizată”. Centrul pentru job…

      (Citează)

    • Nu te ajută prea mult decât dacă stai la 20 km distanță. Dacă muncești 8 ore în oraș, tot stai 8 ore în poluare.

      Problema este că, la noi, pe Magheru nu poți respira bine într-o zi normală. La străini, pe marginea bulevardelor mari, este mult mai plăcut aerul pentru că au spații verzi, mașini mai bune șamd.

        (Citează)

  6. În Timișoara toate autobuzele Skoda sunt electrice, dar au și motoare diesel ca și back-up. Problema vine de sus, iar cum sistemul românesc merge pe principiul „doar când ne arde atunci acționăm” nu avem nici o așteptare momentan.

    Majoritatea nu știu să selecteze deșeurile, nu știu diferența între pubela galbenă sau neagră, au buzile în fundul curții și tu vrei să fim eco cu trotinete :))

      (Citează)

    • Eco… De parcă energia la trotinete se ia doar de la hidro…

        (Citează)

    • theSame:
      Eco… De parcă energia la trotinete se ia doar de la hidro…

      Poți vedea pe site-ul Transelectrica de unde se ia energie. Nu-mi pasă așa tare dacă este una poluantă câtă vreme poluarea se face în zone pustii, departe de mine.

      La noi 40% din energie este generată din hidrocarburi și cărbune. Străinii aproape că au renunțat la ea. Măsura nu este populară, că ar costa locuri de muncă, de asta la noi nu și-o asumă nimeni.

        (Citează)

    • Incepe sa ma enerveze cand aud argumentul asta de la oameni care nu par complet analfabeti. E un exemplu clar de perfectionist fallacy si daca nu ai 5 ani ar trebui sa nu il folosesti.
      La o masina pe benzina, 100% din energie e generata prin ars chestii. 100%. Prin definitie. Ca sa nu mai vorbesc de energia generata pentru a extrage materia prima si produce benzina. Aia e bonus.
      La o masina electrica, energia folosita poate fi generata chiar si 100% prin ars chestii. Dar asta nu e o obligatie. Nu face parte din modul de functionare al sistemului. Da, poate acum ai doar termocentrale si arzi carbuni. Dar principiul de functionare al motorului electric nu iti interzice sa construiesti eoliene, hidro, nucleare sau solare.

        (Citează)

  7. Bre, eu nu zic că poluarea e bună, dar cifrele sunt în crăci. Dacă îi aduni pe aia care mor de la fumat, de la grăsime și de la poluare deja se duce jumătate din țară pe an. 2 la primărie, 2 la școala de fete, 2 la casa de cultură, iar școală de fete.

    Dacă te iei după studiile astea, dacă nu fumezi și trăiești la Cucuietii de pădure, îți crești singur mâncarea, cea ce implică o grămadă de activitate fizică și nu mănânci grasimi ar trebui să fii nemuritor.

      (Citează)

    • Cifrele nu se interpretează așa. Poluarea îți micșorează viața. Poate că fumatul ți-o micșorează suplimentar, poate că grăsimea și mai mult etc. Nu înseamnă că mori mâine dacă le aduni pe toate. Nici nu înseamnă că se adună liniar, 3 ani de la poluarea, 5 de la fumat, 2 de la grăsime, pac-pac 10 ani.

      Unii factori pot fi eliminați, inclusiv poluarea, fumatul și grăsimea. De ce să nu-i eliminăm? De ce să trăiești mai puțin?

        (Citează)

  8. Problema vine de la cap. Cu cat crezi mai mult din ceea ce vezi si cu cat este mai negativa stirea cu atat te afecteaza. Poate mai cititi si voi despre Ryke Geerd Hamer ori Biologia credintei. Nu totul se leaga de biserica ori de faptul de a fi religios.

      (Citează)

  9. Nu se moare de poluare, se moare de frica.

      (Citează)

  10. O aplicatie interesanta pentru a vedea calitatea aerului live in Bucuresti este Airly

      (Citează)

  11. Ca in oricare astfel de raport, pana nu studiezi metodologia cu atentie nu prea poti trage o concluzie (vezi nota cuiva despre de ce este Iasiul in top).
    Prin analogie, cititi articolul de pe contributors referitor la incalzirea globala (si de ce aceasta este pusa sub semnul intrebarii de 2 ori: o data din cauza masuratorilor si o data, daca ea chiar exista, in cemasura se datoreaza oamenilor sau nu), pornind de fapt de la contestarea insesi a definitiei temperaturii medii anuale pe glob: http://www.contributors.ro/cultura/exista-o-temperatura-medie-a-planetei-despre-paradoxul-simpson-%C8%99i-implica%C8%9Biile-sale/
    Excelent articol, mandru ca e scris de un roman (e drept, nu-i mai da taxe lui Dragnea).

      (Citează)

  12. “Iași, București și Brașov sunt orașele cu cele mai dese depășiri ale valorilor limită.”

    Daaa, deja m-am apucat sa caut alt blog de urmarit, cand l-o rapune poluarea pe zoso. :D

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus