un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Metroul spre Otopeni transformă magistralele în labirint

6 Feb 2014  ·

GÂNDURI  ·

20 comentarii

Metroul se dezvoltă, ca și autostrăzile, doar pe hârtie. În practică nu sunt bani suficienți pentru toate planurile.

Personal nu înțeleg de ce face Digi24 o știre numită “Metrorex a stabilit stațiile viitoare magistrale M6”. Stațiile erau cunoscute de mult, iată un articol scris de mine în martie 2013 și în care puneam harta metroului pe care figurează deja stațiile respective. Bun, hai să zicem că harta de pe Digi24 le arată mai precis.
harta_metrou_2

Nu vă spun nimic majoritatea acestor denumiri? Nici mie. Momentan știm doar că stația Tokyo va fi la mall-ul din Băneasa, o decizie foarte normală, dar în rest Metrorex-ul preferă aceste denumiri criptice care, sper eu, sunt temporare. În multe alte capitale stațiile au numele cartierelor și chiar al străzilor unde se găsesc, ceea ce este de foarte mare ajutor turiștilor în orientarea prin oraș.

Înțeleg pe de o parte că această linie va uni aeroportul cu Gara de Nord, dar pe de altă parte cred că era mult mai simplu să prelungească magistrala M2 de la Pipera spre Otopeni, pe diametrala nord-sud a orașului. Sau puteau mări stația Aviatorilor, că sub parc au loc suficient să construiască, și să o ducă spre Piața Presei și de acolo spre mall și aeroport.

În paralel ar fi putut fi realizată și o prelungire de tipul 1 Mai – Băneasa, care să facă joncțiunea cu linia Otopeni-Pipera.

În soluția actuală, ca să ajung de la Otopeni până în centrul orașului trebuie să merg 12 stații până la 1 Mai, de acolo încă trei până la Gara de Nord, acolo schimb linia și merg până la Victoriei, unde schimb iarăși pentru a călători spre Piața Unirii. Traseul are 19 stații. Iar dacă vreți să ajungeți, să zicem, din Titan la aeroport, probabil veți sta 2 ore în subteran, schimbând magistralele prin 23 de stații.

S-ar putea să fie mai eficient ca M1 să deseneze acel traseu circular prin oraș, iar diametral orașul să fie străbătut de M2 (prelungit spre Otopeni), M3 și M5. Linia circulară aduna călători din diverse cartiere și îi muta pe magistralele diametrale în diversele stații de schimb, sau invers.

Mai e o chestie. Eu cred că ne prinde anul 2035 (serios, 2035!, ieșim la pensie) și acest M6 nu va fi gata. Ori în acel an este foarte posibil sa nu mai avem un trafic atât de mare dinspre Gara de Nord spre Otopeni, dezvoltându-se alte aeroporturi prin restul țării. Clujul este puternic, Sibiul crește ca trafic și aduce mulți turiști momentan în city break-uri în Sibiu și Brașov, se vrea aeroport și la Brașov șamd.

Este la fel de posibil ca în 2035 să nu mai existe CFR-ul și Gara de Nord să nu mai fie un nod important. Sau să construim o altă gară mai spre periferia orașului.

Apropo și de magistrala Drumul Taberei – Pantelimon, Metrorex i-a făcut site special, magistrala5.ro, iar mai jos puteți vedea toate stațiile planificate spre Pantelimon, amănunt mai greu de găsit pe site-urile oficiale. Digi24 are informații suplimentare despre ele.
metrou_universitate_pantelimon

Pe harta oficială nu figurează acum și aceste stații. Observați că jumătate din tot ce-i pe acea hartă este “în construcție”.
metrou_bucuresti

asus s5507

    20 comentarii

  1. Radu, cu tot respectul, dar ce ti se pare tie normal ca ruta de suprafata nu e la fel si in subteran. Trebuie sa tii cont de panzele freatice, de reteaua hidrografica de suprafata, de seismicitatea paturilor de sol/loess ce vor fi excavate si de zonele deja construite (cartiere etc) unde nu poti face zgomot de rulare subteran si vibratii care pot afecta stabilitatea fundatiilor (si probabil mai sunt si alte limitari). Numai Ceausescu mai trasa cu rigla bulevardele si metroul, si asta se vede si azi in sistematizarea precarea a arterelor de penetratie, in inutlitatea Casei Poporului sau a Canalului complet inutil si neutilizat de marele trafic de vase comerciale.

    De asemenea, in toate orasele prin care am mai calatorit si in care metroul era interconectat cu sistemul feroviar national, de la aeroport mergeai unde crezi, fix la Gara Centrala a metropolei. De acord cu tine ca ar fi buna o linie circulara de centura, dar probabil e un proiect costisitor care va mai dura o perioada si care ar putea fi interconectat cu linia feroviara de centura (nu stiu daca sunt pe acelasi ecartament, nu sunt din domeniu, asa ca nu emit pareri nefondate).

      (Citează)

    • @Doru: da, dar se putea ajunge rapid de la aeroport la gară prelungind M2. Mergeai Otopeni – Victoriei, schimbai la Victoriei și mai mergeai o stație.

        (Citează)

    • @Doru: la restul probabil că ai dreptate, deși mă întreb dacă sunt probleme așa mari de la Aviatorilor la Piața Presei, de exemplu, urmând bulevardele/parcul, încât să nu poate fi săpat pe acolo tunelul. Pentru Pasajul Miorița se apucă de săpat, deci cred că alternativa aceea probabil ar fi fezabilă.

      De prelungit din Pipera, într-adevăr, nu trebuia să comentez.

        (Citează)

    • E de menționat că sunt multe clădiri inutile în țări civilizate. Casa Poporului nu e o problemă. De fapt Casa Poporului nu e inutilă. Dacă apare vreo întâlnire de rang înalt acolo duci demnitarii.

        (Citează)

  2. M6 va avea capatul la Gara, intentia fiind sa lege Aeroportul de Gara, nu de centru. Probabil ca mai bine de 50% din pasageri au treaba in alte orase fata de doi trei care vor sa mearga mot direct la Unirii. Planul ulterior de prelungire a magistralei 1 este unirea Garii de Nord cu Gara Progresu, magistrala ce va trece fie pe la Izvor, fie pe la Unirii.

    Problema, in opinia mea, este bucla aia cretina pe care o face la Piata Presei Libere, insa este justificata de faptul ca vor sa atinga si Piata Montreal unde e capatul lui 41.

    @Doru Panaitescu: Da, este acelasi ecartament. De altfel, trenurile noi de acum se aduc “pe picioarele lor”: https://www.youtube.com/watch?v=MESqpjmOKmA

      (Citează)

  3. E logic, dupa Baneasa Mall-Tokyo urmeaza Ambasada SUA-Washington, unde cobori sau urci doar daca ai o legitimatie de acces in ambasada, apoi scoala franceza-Paris (cu limitare de viteza la 50km, pentru ca trebuie si politia sa mai faca un ban cinstit), apoi McDonalds-(varza de) Bruxelles, pentru ca trebuie sa bagi ceva in burta inainte de zbor (mancarea in avion e cam subtire – ai cateva articole care sustin asta), apoi statie la banci in Otopeni – ca sa schimbi banii inainte sa pleci din tara la un curs mai avantajos decat in aeroport, Bratianu e la Tiriac in fata, poate te razgandesti si iti iei un second de la el din curte, daca ajungi prea tarziu si pierzi avionul.
    Iata statiile explicate pentru oamenii de rand.

      (Citează)

    • @cartus: sunt stații care adună oameni de acasă sau îi duc la muncă la firmele din zonă. Așa este și spre Policolor, ai putea spune că stațiile sunt pentru cazurile când vrei vopsea sau mâncare din Real, dar în practică este o zonă în care ajung mulți oameni să locuiască/muncească.

      Probabil că singurele stații relativ inutil sunt cele două IMGB-uri, unde de când s-a închis platforma nu cred că mai este mare trafic.

        (Citează)

  4. Oricum sunt niste idioti si lenesi si hoti astia care se ocupa de metrou. Ceausescu a facut toate statiile care exista acum si asta in 5-10 ani cu tehnologie tarnacopul trade mark.
    Astia cu ultimul racnet si 25 de ani la dispozitie nu au facut nimic. NIMIC.

      (Citează)

    • @Gaelex: marile proiecte ale lui Ceaușescu au fost făcute cu forța, fără mari norme de protecția muncii, cu oameni aduși cu forța pe șantier și puși să lucreze non-stop, prost plătiți, fără nici o grijă pentru cheltuieli, bugete și de unde apar banii.

      Iar banii apăreau pentru că datorie externă. Și pentru că nu le păsa prea tare, îi scoteau apoi cu forța din alte domenii.

      Și acum s-ar putea construi la fel de rapid, dacă aplici aceleași metode. Din fericire, omenirea s-a mai deșteptat un pic, a înțeles că oamenii au nevoie de siguranță la locul de muncă, că trebuie plătiți, că trebuie să lucreze în condiții normale, că ai nevoie de studii de fezabilitate și nu poți trasa o linie pe hartă și să distrugi totul fără repercusiuni. Prefer sistemul acesta.

        (Citează)

  5. @Doru Panaitescu – din cate stiu s-au facut pe bani grei studii privind toate chestiile pe care le enumeri tu.

      (Citează)

  6. @nwradu – te contrazic cu imgb-ul.
    daca nu ai mai trecut prin zona, iti recomand sa faci o vizita. s-a construit enorm de mult. nu mai sunt campurile alea goale, ci e plin de vile si blocuri. si culmea, e chiar o zona cautata. e adevarat, nu pleaca metroul plin de la imgb, dar totusi, nu e deloc pustiu cum zici.

      (Citează)

  7. Citeam recent ca s-a modificat pozitionarea unei statii pentru ca era prea aproape de un Obiectiv Militar.

      (Citează)

  8. Constructia de magistrale noi de metrou este nu costisitoare ci foarte costisitoare. De aceea zic eu ca nu se pot face asa de repede – vorbiti de parca tot ce conteaza e sa ai tunelul sapat… trenul ala (care costa si el bani) nu are nevoie si de oarece infrastructura?

      (Citează)

  9. Labirint este si fara statiile spre Otopeni. Noduri putine, te trezesti in situatia ca un drum de 15 min cu RATB il faci in 30 min. cu metroul.

      (Citează)

  10. Denumiri de rahat, traseu la fel.
    Denumirile nu-mi spun absolut nimic.
    In Bucuresti denumirile mai sint cum sint. Dar in afara dracu stie unde te afli daca te uiti la numele statiei.

    Traseul? Hai ma, deci de la Otopeni ma car la 1 mai.
    De la 1 Mai ma car la Basarab.
    De la Basarab ma pot duce naiba in oras oriunde.
    Parerea mea?
    Direct Piata Victoriei – Gara de Nord sa fi fost. Ce atitea rahaturi ocolitoare?

      (Citează)

  11. Prelungirea M2 către Otopeni e scumpă. Dacă mai faci și o “prelungire” de la 1 Mai la Băneasa o să vezi că e mai ieftin să faci o altă magistrală. Și distanță e mai scurtă. S-ar putea să fie cam multe stații pe magistrală aia totuși. Numele sunt tematice deși ar fi putut să fie mai practice.

      (Citează)

    • De asemenea, dacă nu mai există CFRul se duce dracului țara. Firmele private nu sunt foarte bune și ai nevoie de trenuri.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus