un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Unde dai și unde crapă în arhitectura metroului

14 May 2013  ·

GÂNDURI  ·

16 comentarii

metrou_titanLa modul “unde dai și unde crapă”, gândiți-vă un pic la stațiile de metrou din București și noile lifturi instalate în ele.

Atunci când au fost proiectate stațiile s-a mers pe variante diferite de arhitectură pentru fiecare locație. O diferență mare este poziția peronului: sunt stații care au șinele pe centru și două peroane, de-o parte și de alta a lor, complet independente; apoi sunt stațiile făcute exact pe dos, cu un mare peron central și liniile de tren pe stânga și pe dreapta acestuia.

V-ați prins la ce mă refer? Din prima categorie exemple sunt Piața Romană, Gara de Nord, Timpuri Noi, Grozăvești, din a doua categorie ar fi Universitate, Unirii, Titan șamd.

Bun, asta a fost o decizie legată strict de aspectul estetic al stației, decizie luată acum vreo 30-40 de ani. Ce se întâmplă azi?

Păi în stațiile cu un singur peron central se montează un singur lift pentru handicapați, că doar de atât e nevoie. În cele cu peroane laterale ai nevoie de două lifturi, câte unul pentru fiecare peron. Instalarea unui singur lift costă în jur de un milion de lei, așa că o decizie de design luată acum 30-40 de ani ne costă astăzi multe milioane de lei în plus din cauza peroanelor duble.

Tare, nu?

La capitolul metrou, vă recomand și articolele mele mai vechi:

    16 comentarii

  1. Şi culmea, de când au apărut lifturile la metrou nu am văzut niciun invalid să le folosească. În schimb, tot felul de handicapaţi care nu vor să-şi mişte fundul 1 minut pe scări (şi nu mă refer la oamenii care chiar ar obosi, ci la puştani cu moace de cocalari care preferă să se hlizească în lift…).

      (Citează)

  2. n-om fi noi singurii din europa cu 2 peroane. si in madrid sint, si in viena.

      (Citează)

  3. alegerea cu 1/2 peroane nu are nimic estetic, e legat in primul rand de configuratia solului, spatiul disponibil si alte constrangeri legate de modul in care ajung trenurile si traseul lor.
    din pacate nu e prea multa arhitectura in metroul bucurestean ci foarte multa inginerie. Titan este exceptia care confirma regula.

      (Citează)

    • @stefan: hai mă, e aceeași stație, aceeași lățime, care-i diferența în funcție de sol? Nu puteau să mute șina mai la stânga cu 3 metri și peronul la dreapta cu 3 metri din cauza solului?

        (Citează)

  4. ps: 99% din statile din Paris sunt cu 2 peroane, asa a fost gandita sectiunea clasica a metroului parizian (eliptica) cu trenurile in mijloc si pasagerii si circulatiile in lateral. e logica si functioneaza foarte bine, are amprenta minima si costa deci mai putin.

      (Citează)

  5. Nicoleta Cojoianu

    14/05/2013 la 2:14 PM

    Ha, articolul asta a venit chiar la fix! tocmai azi ma intrebam ce de rahat e liftul de la Aviatorilor, spre exemplu, cred ca mai sunt si altele. Azi aveam bagaj mare mare si iau bucuroasa liftul; de pe peron si ma astept sa ies in strada, cand, ghici ce: ajung in zona pe unde se baga cartelele. Apoi mai intind de troller 3 bucati de scari a cate 5-6-10 trepte fiecare, pentru ca, mai apoi, sa dau de un alt lift care de data aceasta m-a scos in strada. Timp pierdut: cel putin 10 minute!

      (Citează)

    • @Nicoleta: Aviatorilor e caz special, ai mult de mers până la al doilea lift.
      Dar nu va pune nimeni un lift direct din stradă la peron pentru că trebuie să treci și pe la zona de taxare întâi și prin fața supravegherii, ca să nu intri cu cine știe ce în metrou. Toate stațiile au două lifturi, poarte de bagaje etc.

      Mai sunt unele fără, parcă Titan, Dristor 2 și altele, dar probabil se vor face sau nu le-am văzut eu.

        (Citează)

  6. @Andrei Nu judeci corect, cateodata liftul e cea mai rapida modalitate sa iesi la suprafata in zona in care ai nevoie (de exemplu la Iancului), nu e doar de comoditate. In plus, fiecare o face pe barba lui, nu cred ca suferi tu pierderi pentru ca cineva ia liftul la metrou.

    @Nicoleta Nu te-ai orientat tu bine, la zona de bare exista o poarta care sa-ti permita sa treci cu bagajele, si sigur exista si o rampa/rampe cu ajutorul carora sa eviti scarile.

      (Citează)

    • @Mark-3000: și la Unirii pe la mai multe ieșiri mai bine iei liftul decât să mergi prin toate tunelurile acelea până la scări.

        (Citează)

  7. Nicoleta Cojoianu

    14/05/2013 la 2:31 PM

    da, exista o rampa la al doilea rand de scari, dar foarte foarte inclinata. la celelalte doua erau rampe din acelea electrice.

      (Citează)

  8. Titan are 2 lifturi, inspre intersectie. Nu-mi amintesc de poarta, dar ar trebui sa existe si aia, posibil dupa stalp.

      (Citează)

  9. @Nicoleta, pana la urma tinta expresa a lifturilor sunt persoanele cu mobilitate redusa. Probabil daca nu existau lifturile te-ai fi chinuit si mai mult cu bagajele.

      (Citează)

  10. @Mark, Radu: nu merg foarte des cu metroul în afara navetei zilnice, aşa că experienţa mea se rezumă, în mare, la staţia Preciziei. Acolo e mai incomod să iei liftul decât să urci pe scări, liftul fiind la ceva distanţă de gura de metrou şi destinaţia a 99% din cei care ies de-acolo. Şi nici nu iau în calcul timpul pierdut cu aşteptatul liftului, înghesuiala dinăuntru, etc. Cu toate astea, ghici unde se îmbulzeşte toată lumea…

      (Citează)

  11. Nu stiu de ce va bateti voi capul, oricum lifturile de la metrou din Buc nu te iau de pe strada si te duc pe peron ci iti mai lasa si un rand de scari intermediare, adica un mare FAIL. La ce dreq le-au mai pus nu stiu…

      (Citează)

  12. radu, iti garantez ca statiile de metrou se fac (si se faceau si pe vremuri) urmande niste cerinte si constrangeri f specifice. nu am lucrat niciodata pe un asemenea proiect dar stiu de la oameni care au facut-o ca statiile cu circulatie centrala+2 peroane sunt considerate mai bune din cauza amprentei reduse la sol si faptului ca grupeaza toata partea tehnica in centru.
    si da, 3 metri atunci cand incerci sa eviti fundatiile nu stiu carei cladiri si sa respecti raza de curbura a traiectoriei trenului poate fi mult.

    oricum, oricare ar fi motivele, te asigur ca nu au variat pozitia peronului din motive estetice. si pe vremea aia nimeni nu se gandea la lifturi, in Romania sau in restul lumii. aveau cu totul alte prioritati. lifturile sunt inca o raritate intr-o parte din metrourile vechi din lume.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus