un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Călătorul alfa din metrou

2 Nov 2012  ·

GÂNDURI  ·

12 comentarii

Aţi observat ce situaţii disperate se nasc în metroul bucureştean atunci când persoana care stă în dreptul uşilor nu este în stare să le deschidă în clipa când trenul opreşte în staţie?

Data viitoare când călătoriţi cu metroul şi este un pic aglomerat, studiaţi acest fenomen. Cineva stă în dreptul uşilor, pe centru. Este salvatorul nostru la oprirea în staţie, pasagerul alfa, conducătorul haitei, cel care are dreptul – obţinut prin poziţia sa pe centrul uşilor – să apese butonul în staţie şi să fie primul care iese din tren, primul care se eliberează din captivitatea tunelului şi iese la libertate. Este eroul nostru, cel care va trece primul linia de sosire imaginară.

Este şi cel mai norocos dintre călători. Cei care aşteaptă pe peron îi fac suficient loc ca să treacă printre ei, dar apoi, pe măsură ce trec secundele, culoarul lăsat pentru ieşirea din vagon se îngustează şi noii călători vor să dea buzna înăuntru, că poate pleacă trenul fără ei. Călătorul alfa, apăsătorul de buton cauciucat cu luminiţă verde de pe uşă, trece lejer printre ei, dar apoi restul călătorilor sunt bruscaţi şi înghesuiţi cu atât mai mult cu cât părăsesc mai târziu vagonul, pentru că aşa păţeşti când eşti ultimul.

Şi totuşi, poziţia călătorului alfa este atât de efemeră. Dacă nu deschide uşa în exact microsecunda în care trenul a oprit la peron şi s-a aprins luminiţa de pe buton, dacă îl apasă insuficient de tare şi nu declanşează deschiderea uşii, e ca şi mort. Ce, să-i arate cineva milă? Să-l lase să mai apese încă o dată, poate şi o a treia oară?

Nu, sar cei din jur ca şacalii. Minim 2-3 alte mâini şi degete se duc fulgerător spre buton, apăsându-l cu putere indiferent dacă degetul călătorului alfa mai este acolo sau nu. Dacă mai este, ghinion, îi strivesc alţii degetul de buton, dar aşa îi trebuie nemernicului, ca altădată să vadă cât de tare trebuie apăsat! Ce nu te omoară te învaţă să deschizi uşa la metrou!

Este necesar acest gest violent. Dacă nu deschizi uşa în prima secundă în care trenul a oprit, dacă altele se deschid înaintea ta, atunci nu vei mai ieşi din metrou niciodată! Trenul pleacă și tu n-ai coborât, apoi se deschide iadul și te înghite.

Şi, desigur, nu e vorba doar de apăsarea respectivă. Este şi privirea zeflemitoare pe care ceilalţi i-o aruncă celui care nu s-a dovedit capabil de marea onoare de a apăsa cu succes butonul. Un fel de “uite mă, aşa se deschide uşa, dar hai, ieşi tot tu primul, că eşti pe centru! Fac eu cinste cu ieşirea asta din tren!”. Iar cei de pe peron îl privesc cu ură, un fel de “de ce aia mă-tii te-ai pus tu în dreptul uşilor, dacă nu eşti în stare să apeşi butonul, băi boule?”

Nu-i uşor să stai pe centrul uşilor în metrou. Numai cei duri pot rezista presiunii.

    12 comentarii

  1. Ai patit-o, nu? :)

    Eu la tramvai apas mereu butonul inainte de a ajunge in statie, si stiu ca asta inseamna automat ca la urmatoarea statie se va deschide usa. Ei bine, daca nu sunt singurul la usa cu siguranta butonul respectiv mai e apasat obsesiv de 2-3 ori imediat dupa ce opreste tramvaiul in statie, dar usile inca nu au fost deblocate.

    Apropo, v-ar prinde bine un sistem de-asta si la metrou….in Timisoara vad ca e functional pe tramvaie din anii ’60-’70, semn ca cineva si-a batut capul inca de pe-atunci cu problema asta si a incercat sa optimizeze procesul.

      (Citează)

  2. @seba18:

    Asa fac si eu in tramvai si trolebuz. De fapt asa faceam cand eram #sarac si nu imi permiteam sa merg cu masina mea (mwahaha).

    Si acum explicatia pentru de ce nu se face asa si la metrou:

    Imi aduc aminte o faza de prin liceu, cand de abia aparusera trolebuzele verzi cu afisajul urmatoarei statii, cu anuntarea vocala a urmatoarei statii si… cu bec deasupra usilor care semnalizeaza ca un calator a apasat deja butonul. Se intampla intr-o intersectie cat timp trolebuzul astepta “la rosu”. Statia era 100 de meti mai in fata. Troleu’ era gol. Un pusti de vreo 16-17 ani apasa butonul de la usa din fata. Imediat, soferul deschide violent usa care ii desparte cabina de restul fraierilor si il ia la rost: “de ce apesi, ba, butonul ala?” Pustiul ramane mut. “Ia tine-ti, ba, degetele acasa!”. Pustiul zice ceva de genul “pai butonul nu e pentru a fi apasat?” “NUUU, daca toti ar apasa butoanele astea, nu crezi ca s-ar strica?”

      (Citează)

  3. Pozitia de calator alfa din interiorul metroului este conjuncturala. El de cele mai multe ori s-a urcat printre ultimii la statia in care s-a deschis ultima oara usa respectiva.

    Adevaratul calator alfa este cel din exterior in dreptul caruia se opreste metroul. Daca in statie nu coboara nimeni din metrou atunci el trebuie sa apese butonul. Atunci miza este mult mai mare, calatorii din spate imbulzindu-se sa apuce loc jos inaintea calatorilor din dreptul celorlalte usi. O intarziere de cateva secunde inseamna ca toti calatorii din spate stau cate 30 minute in picioare.

    Dar acest calator alfa este pregatit pentru acest moment. Stie exact momentul si presiunea pe care trebuie sa o foloseasca. Poate estima la milisecunde momentul in care luminita verde se va aprinde si o va transforma in luminita rosie in cel mai scurt timp.

    Calatorul alfa de exterior nu se afla din intamplare in dreptul usii. El stie exact pozitia in care se va opri metroul. El a exersat ani la rand dansul ce trebuie facut astfel incat calatorul din stanga ca o sa faci loc calatorilor ce ies prin stanga, iar cel din dreapta sa creada ca o sa faci loc prin dreapta. De asemenea el trebuie sa poata bloca acei tip de calatori care incep sa se plimbe langa usa atunci cand metroul incetineste.

      (Citează)

  4. mai depinde si de mecanic.. cateodata e la latitudinea lui deschiderea usilor, preactic e nevoie sa apesi pe buton doar daca se aprind luminitele verzi, altfel se deschid automat… si acum intervin cele mai tari faze, cand sunt calator alfa, luminitele nu s-au aprins iar haita din spate se chinuie sa ajunga ei la buton ca sa-mi arate ce “dashtepti e ei”…

      (Citează)

  5. Neah, adevaratul calator alfa cu metroul e ala care sta pe peron si imediat ce se deschid usile da buzna in vagon, calcandu-i in picioare pe calatorii care incearca sa coboare. Lupta ce dreapta pentru un loc pe scaun!

      (Citează)

  6. Nu stiu de ce, dar asta imi aduce aminte de un anumit articol cu belvita :P

      (Citează)

  7. Genial! :))))) made my day!

      (Citează)

  8. E unica privirea de “pffff, n-ai habar ca la metroul din Bucuresti trebuie sa apesi pe buton, iti arat eu!”

    Te rog frumos de tot, daca se poate si un articol educativ despre calatorul care nu stie ca pe scarile rulante se sta pe dreapta si se urca pe stanga :D

      (Citează)

  9. hahahha :)) mereu ma gandeam la asta cand mergeam cu metroul.

    si da.. @radu are dreptate adevarul skill e atunci cand stai pe peron. analizati atent si o sa vedeti oameni care atunci cand vine metroul nu se incumeta sa fie ei primii ce apasa butonul :)))) si ii lasa paia care se ofera volutar..

      (Citează)

  10. Stii ce urasc cel mai mult, oamenii care forteaza: iesirea, insista cu apasatul butonului cu 45 de secunde inainte ca metroul sa se opreasca, cei care nu au bun simt si stau in fata ta atunci cand tu cobori etc. Educatia lipseste cu desavarsire.
    Acum ceea ce zic este strict parerea mea: “marii credinciosi au cea mai mare lipsa de educatie, respect de sine, traiesc in haos iar cel de sus ii va salva pe saracii oameni pentru ca DAIA E DUMNIEZEU. La fel cum se calca in picioare sa pupe in bot 20% din Romania, fac si in drumul lor de zi cu zi.
    In loc sa te rogi la doamne doamne sa iti ridice de pe umeri-ti bolile vietii mai bine spalate pe maini si nu numai, cat mai des pune-ti ordine in viata si nu vei avea nevoie de puteri divine”

    Ugh am deviat putin dar simteam nevoia!

      (Citează)

  11. Sunt de acord cu Mircea, n-am nimic cu persoanele care n-au fost atente si n-au apasat la timp pe butonul verde, ci cei care apasa inainte, dupa…dar in timp ce e verde nu! De unde deduci ca “omul asta n-are nicio treaba cu butoanele si cu metroul” si te enervezi.

      (Citează)

  12. O grada de ani mai târziu, butonul nu mai e funcțional, ca la cât e de aglomerat se deschid toate ușile singure și unii încă apasă isteric pe butoane la urcare sau coborâre.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus