un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Avioane pe deasupra orasului

27 Jun 2011  ·

GÂNDURI  ·

13 comentarii

Ieri noapte mă uitam pe cer, deasupra casei, la vreo două luminiţe clipitoare ale unor avioane în zbor. Deasupra oraşului.

Ce rost are? Mie mi se pare un pericol în plus ca avioanele să treacă fix pe deasupra unui oraş mare, deoarece în caz de probleme peste noi se prăbuşesc. Poate că mergeau la Otopeni. Perfect, se poate ocoli oraşul la o distanţă de 20 de kilometri şi să vină după o astfel de buclă aliniaţi cu pista de aterizare. Nu văd rostul în a zbura fix pe deasupra.

Iar celălalt caz, în care culoarul de zbor european e fix pe deasupra oraşului, mi se pare o idioţenie. Pune-l pe lângă, că pentru un avion care zboară cu peste 800 km/h e o nimica toată să ocolească 20 de kilometri.

Acelaşi lucru m-am întrebat şi în Londra, unde era cerul plin de avioane care zburau la altitudine joasă şi aterizau şi decolau venind peste oraş. Le vedeai la 200 de metri deasupra ta, chiar şi pe vânt şi ploaie, mergând cu motoarele la minim pentru contactul cu pista sau din contră, cu ele la maxim pentru a lua altitudine.

Sau poate erau OZN-uri și e totul ok atunci.

    13 comentarii

  1. Acu nu ma pricep eu foarte tare la pilotat :) dar stiu ca avionul trebuie sa aterizeze cu vantul din fata. Ce te faci cand axul pistei trece fix prin centrul orasului (ca la Londra) si vantul bate de unde nu trebuie? :)

    Ciudatenia cea mai mare am vazut-o in San Diego, aeroportul e in centru (cam pe la Unirii, asa :)), au facut orasul in jurul lui :)

      (Citează)

    • @Radu: pe Heathrow au un sistem de coborare in spirala, de vin deasupra aeroportului la altitudine mare si coboara in spirala nivelurile pana jos, ca la iesirea dintr-o parcare supraetajata. Nu vin coborand liniar de la distanta.

      Miguel are dreptate cu London City Airport, care e ceva mai in oras, dar tot periculos pare, avioanele fiind marisoare.

      @Bogdan: acesta e genul de domeniu in care faci tot ce e posibil sa nu se intample nici macar prima oara. Daca se intampla si abia atunci schimbi totul, e deja un mare fail. Similar se face la centralele nucleare, unde masurile de securitate se iau inainte sa se intample vreun accident. Americanii au invatat la 9/11 ca trebuie sa incuie usile cabinei pilotilor si sa controleze mai bine bagajele, dar au invatat-o la modul dureros.

        (Citează)

  2. Cate avioane comerciale stii sa se fi prabusit peste Bucuresti pana acum? Dar peste Londra?

      (Citează)

  3. la londra o parte dintre ele poate decolau sau aterizau de pe London City Airport care este destul de aproape de centru. Acolo chiar este dificil sa gasesti culoare de zbor avand in vedere densitatea zborurilor de pe cele 5 aeroporturi din si din jurul orasului.

      (Citează)

  4. :) e bine de stiut ca atunci cand se opreste un motor, sau chiar toate, avionul nu cade ca un fier de calcat, el are capacitatea de a plana. chiar daca e aproape imposibil de a-l pune pe roti in conditii de siguranta absoluta – desi au existat cazuri – el poate fi “condus” pt o aterizare de urgenta in afara zonelor populate. nu pun in discutie aici eventualitatea unui act terorist – s-a vazut ca daca se vrea se poate, avioanele care au lovit turnurile gemene nu aveau traiect deasupra orasului.
    ocol 20 km?! ai sa razi, dar in goana dupa profit, concurenta cu liniile low-cost, totul conteaza: se fac calcule de timp de zbor, in fct de cond meteo, si pt a avea o greutate minima la decolare se alimenteaza cu strictul necesar, astfel incat la aterizare – pe langa un consum mic datorita greutatii mici a rezervoarelor – sa se aterizeze in conditii de deplina siguranta . eh, s-ar putea detalia mai mult,…

      (Citează)

  5. depinde de oras. din cate stiu eu deasupra Parisului nu se poate zbura, nici macar cu elicopterul, balonul, etc fara o autorizatie speciala. de aia nici nu imi aduc aminte sa fii zburat vreodata pe deasupra Parisului, doar “pe langa”… am trecut insa de mai multe ori fix pe deasupra centrului Bucurestiului.

      (Citează)

  6. http://www.flightradar24.com/ se poate vedea live cate avioane trec deasupra marilor orase din Europa si nu numai.

      (Citează)

  7. Oricum cele mai multe accidente aviatice sunt la decolare/aterizare…dar nu dupa ce ajunge deasupra orasului, ci in perioada in care inca mai este deasupra aeroportului.

    In alta ordine de idei la unii avionul trece la cativa metri de oamenii care fac plaja. http://www.airliners.net/video/airbus-a340-300-air-france-by-mike-skaggs

      (Citează)

  8. Bă bine că nu ai un drob de sare pe sobă ;)

      (Citează)

  9. @nwradu: eu spuneam ca planeaza in caz de defectiune motor (engine failure)si poate ateriza in conditii de siguranta daca are unde. daca la un avion se opreste motorul la 3.000 m altitudine, mai poate parcurge in linie dreapta cel putin 20 km pana sa puna rotile jos. Vrie la avioanele comerciale – nu cunosc cazuri, fara insa sa exclud posibilitatea. Vria apare de obicei la avioanele mici atunci cand pilotul nu-si cunoaste limitele, sau vrie controlata in cazul acrobatiilor aeriene. cat despre “se rupe in aer, se intoarce”… sa fim seriosi – trebuie sa aibe loc fenomene meteo extreme sa se intample asa ceva (excludem atentatele), iar astfel de fenomene in general sunt cunoscute, anticipate, si au loc in zone geografice care le favorizeaza – nu prea deasupra oraselor.
    in alta ordine de idei, transporturile aeriene sunt printre cele mai sigure, statistic vorbind. accidentele aviatice sunt doar amplificate de impactul emotional asupra publicului si mass-media profita pt a-si creste rating-ul. intrun an mor mai multi oameni calcati de masini in orase decat prabusiti cu avionul. cu toate astea nu interzice nimeni circulatia masinilor in orase pt a proteja pietonii.

      (Citează)

    • La ce furtuna este uneori, si deasupra orasului poate fi nasol.

      La treaba cu statistica nu sta asa situatia. E adevarat ca avioanele au cel mai mic raport accidente/numar avioane in zbor si morti/nr kilometri parcursi. Dar asta nu inseamna ca nu pot lua niste masuri simple, precum ocolul. SI la masini exista destule reguli pentru limitarea accidentelor.

        (Citează)

  10. @nwradu: in aviatie se pune accentul pe siguranta mai mult ca in orice alt domeniu de transport comercial. de exemplu apropierea a 2 aeronave comerciale in zbor la o distanta mai mica de x mile (cred ca x = 2 sau 3, sau pe aproape) se considera incident, se da cu subsemnatul, si se dau sanctiuni. iar acolo unde se considera ca o anumita zona trebuie ocolita din motive de siguranta, crede-ma ca acest lucru se intampla. sa lasam pe fiecare sa-si faca meseria in care s-a pregatit. sigur, noi putem sa ne dam cu presupusul :) dar sa nu cadem in absurd.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus