un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Toate detaliile de la Ford #GoFurther Amsterdam

7 Sep 2012  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

21 comentarii


E ora 0:06 în România, 23:06 în Amsterdam şi stau în cel mai bizar hotel în care am intrat în atâtea călătorii. Vă zic altă dată despre el. Acum stau într-un pat imens, lângă fereastra ale cărei jaluzele le-am ridicat din telecomanda inteligentă a camerei şi de unde văd aeroportul Schiphol. Am wifi gratuit şi timp să pun “pe hârtie” ce-am văzut astăzi la evenimentul Ford – Go Further.

Am înţeles astăzi de ce Ford a făcut acest eveniment de sine stătător în loc să anunţe noutăţile la un salon auto, de exemplu cel de la Paris din viitorul apropiat. Simplu. Au atâtea noutăţi, atâtea noi maşini pentru Europa şi tehnologii frumoase de arătat încât au avut nevoie de o zi întreagă pentru asta. 2500 de dealeri Ford, oameni de presă (din care şi doi bloggeri români, eu şi Zoso) şi specialişti Ford au fost astăzi în complexul uriaş al domului din Amsterdam.

Să o luăm cu începutul.

MUSTANG-UL VINE OFICIAL ÎN EUROPA. Ştiţi Fordul Mustang, este o maşină la care generaţii întregi de americani au crescut visând (şi unii conducând-o). Este unul dintre simbolurile libertăţii, este făcută celebră de atâtea filme.

Ford o va vinde oficial şi în Europa. Nu ştiu când o va face, dar detaliile vor veni în scurt timp. Aştept cu plăcere şi mai multe super-mașini americane (că se pricep să construiască aşa ceva) în Europa.

NOUL MONDEO ESTE INCREDIBIL. Aşa mi-am spus când l-am văzut în primele imaginii de la lansarea din ianuarie în SUA, sub numele de Fusion. Acum, că l-am văzut cu ochii mei, m-am convins că este o maşină cu un design de excepţie.

Botul de Aston Martin i se potriveşte perfect. Grila aceea înaltă, un pic prea impozantă pentru modele mai mici precum Fiesta sau EcoSport, arată perfect pe Mondeo. Întreaga caroserie are un aspect sport, de limuzină ce alunecă pe şosea, iar spatele este singura parte care încă seamănă cu generaţia curentă.



L-am văzut aici într-o culoare mov/vişiniu foarte bine aleasă pentru acest model. Lângă varianta clasică în 4 uşi era expus şi un wagon, care cu siguranţă se va vinde foarte bine în vestul Europei, dar cel mai mult mi-a plăcut Mondeo Hybrid.

Hibrida era într-o culoare albă sidefie foarte elegantă, are un motor de 2 litri pe benzină şi unul electric care generează 47 de cai putere adiţionali, pe lângă faptul că micşorează sau elimină aproape complet consumul de combustibil în traficul din oraş sau la viteză de rulare constantă.

În plus, Mondeo vine cu nişte tehnologii noi pentru Ford pe această clasă de vehicule:

  • faruri LED care se mişcă după direcţia virajelor.
  • va putea fi echipat cu motorul EcoBoost de 1 litru. Puţin? Are 125 CP, cât Mondeo-ul meu cu motor de 1.8 litri.
  • centuri de siguranţă gonflabile pentru scaunele din spate, pentru a dispersa mai bine forţa unui impact.
  • sistem SYNC şi MyFord Touch, o soluţie multimedia completă ce include comenzi vocale, ecran imens în bord şi inclusiv hot-spot Wifi prin care poţi conecta până la 5 dispozitive la maşină.
  • oglinda retrovizoare integrează vreo 5 senzori şi camere pentru controlul distanţei faţă de maşina din faţă (Active City Stop), senzori de ploaie şi lumină şi alte opţiuni. E ca un OZN lipit de parbriz.
  • cameră video pentru parcarea cu spatele.

Mi-a plăcut interiorul noului Mondeo, că m-am şi urcat în el. Toate butoanele arată mult mai bine, cu un aspect modern şi îngrijit. Mă uitam ce diferenţă imensă este între fineţea comutatorului de control al farurilor de pe acest model şi butonul parcă de aragaz de pe maşina mea.

E foarte spaţios în interior, iar combinaţia alb sidefiu cu piele vişinie de pe modelul hibrid arată foarte bine dpdv cromatic. Bordul este mult mai “liniştit” decât al generaţiei curente Mondeo, mult mai odihnitor pentru ochi.

NOUL FORD KUGA. SUV-ul Ford scapă de linia de design “Focus pe roţi mai mari” şi capătă o identitate proprie, în opinia mea. Partea frontală pare mai modernă, mai “cool”. Evident, foarte multe dintre tehnologiile Ford vor fi disponibile şi pe acest model.

Ca o curiozitate, Zoso a observat inclusiv un senzor de parcare plasat pe carenajul roţilor din față, ca să determine distanța laterală. Probabil e de ajutor la sistemul de parcare automată sau pur şi simplu pentru asistenţă.


NOUL FORD FIESTA. N-am înţeles bine dacă e o generaţie nouă sau e considerat a fi doar un facelift, dar noul Fiesta împrumută acelaşi stil de grilă frontală ca şi la Mondeo. Fiesta este un model reuşit, unul dintre cele mai bine vândute de la Ford, așa că primește foarte multe atenție și are parte de multe îmbunătățiri, motoare noi și tehnologii.


FORD ECOSPORT ÎN EUROPA. EcoSport este un fel de Fiesta făcută SUV, după cum l-au descris chiar prezentatorii. Poate că nu se vede bine din imagini, însă este un SUV micuţ.

Nu vă închipuiţi totuşi ceva prea mic. Au încăput 4 oameni în toată firea în el, dar este destinat totuşi oraşelor şi are un portbagaj normal (adică nu-i mic, dar nu-i nici ce te-ai aştepta de la un SUV). Mai mult, roata de rezervă este în exterior, ca să nu reducă suplimentar spaţiul de stocare.

În funcţie de preţul său final, cred că ar putea concura inclusiv cu Duster-ul.

FORD EDGE ÎN EUROPA. Probabil ştiţi că Ford are nişte SUV-uri de-a dreptul imense în SUA (cine a văzut un Expedition sau un Excursion ştie la ce mă refer), dar în Europa cel mai mare model era Kuga. Pentru amatorii de maşini mari, vine Edge.

Edge este un SUV mult mai mare care probabil va concura cu numele grele din acest domeniu, gen X5 sau Q7. Aşteptăm preţuri şi disponibilităţi.

FORD FOCUS ELECTRIC. Motor complet electric, dar ca orice maşină ce funcţionează doar pe baterii are dezavantajele sale: autonomia 160 km şi timp lung de încărcare.

Un om de la Ford ne-a spus că încărcarea se face în 7-8 ore în modul “casă normală” şi în 4 ore în modul rapid. Care e diferenţa? Păi contează cât curent poţi să-i dai maşinii. Modul de casă înseamnă că ai un branşament de maxim 16 amperi, cam cât o reşedinţă normală, pe când cel rapid trage şi 32 amperi.

Nu-i văd succesul în România. Se adresează în mod evident celor care au casă şi garaj (și branșament serios), că doar nu scoţi prelungitorul pe geam seara, dar e bine că Ford face paşi în direcţia vehiculelor electrice.

MOTORUL ECOBOOST. Cei de la Ford sunt foarte mulţumiţi de acest motor de 1 litru. V-am arătat cum se comportă la viteză şi ce bine se turează până spre 6000 RPM, ce avataje are şi chiar şi cum se fabrică la Craiova (pe lângă alte fabrici din lume). Clienţii sunt atât de încântaţi de acest motor încât Ford va spori producţia mondială.

EcoBoost de 1 litru va echipa aproape toate maşinile Ford. Deja este pe Focus şi cred că şi pe Kuga, iar de acum intră şi pe Fiesta, EcoSport şi Mondeo.

SYNC. Denumirea aceasta descrie mai multe tehnologii ce vor putea echipa diversele modele Ford. Varianta ei de top, pe care am văzut-o demonstrată pe un Mondeo, îţi transformă maşina într-un adevărat hub multimedia.

În primul rând, are multe intrări. Conectezi telefonul la maşină, are şi intrări audio şi video pentru alte surse de semnal, astfel încât să poţi vedea și controla totul din ecranul de 8 inci din bord.

Dacă ai iPhone sau iPad, vezi direct în bord melodiile, playlist-urile şi chiar şi coperţile albumelor. Poţi schimba şi naviga prin melodii fără să pierzi timp cu ecranul mult mai mic al dispozitivului iniţial.

Pentru partea de telefonie, se sincronizează agenda telefonică şi poţi apela prin comenzi vocale. În caz de accident, SYNC foloseşte telefonul conectat la maşină ca să apeleze automat 112, funcţie ce va fi disponibilă şi în România pe modelele B-Max.

Tot prin comenzi vocale poţi controla şi sistemul de navigaţie. La o primă vedere, nu pare ceva nou, dar totul funcţiona foarte bine la demonstraţie şi e bine că astfel de tehnologii ies de pe limuzine şi intră şi pe maşini mult mai accesibile.

Centurile gonflabile. Care le este rostul? S-a dovedit că foarte mulţi posesori de Mondeo au copii şi, în caz de accident, centura de siguranţă le lasă nişte vânătăi destul de urâte pe corp.

Noile centuri se umflă în aproximativ 40ms de la impact, atenuează şocul reţinerii în scaun şi distribuie forţele care apar pe o suprafaţă mai mare de contact, menajându-ţi oasele şi pielea.

În rest, am văzut Fiesta într-o culoare albastră foarte plăcută şi tinerească, veselă, un Focus ST şi o Fiesta ST, modele sport, plus relansarea vehiculelor comerciale Transit şi Tourneo, la care însă nu mă pricep.

Necunoscute:
– prețuri
– date de lansare.
Serios. Unele vor fi in acest an, altele in 2013 (Mondeo in prima parte a anului viitor, de exemplu). Industria auto nu anunță nimic de pe o zi pe alta.

Cam atât, pe grabă aşa… Fotografii și comunicate oficiale am pus pe SkyDrive.

    21 comentarii

  1. m-am oprit din citit articolul cand am aflat ca la ora 11 noaptea, in amsterdam tu erai in camera de hotel.

    deci e un articol plictisitor.

    sa stii ca acolo cluburile in oras se inchid la ora 3, mai ai timp dupa aia sa scrii pana la 4 articolul, taxiul pana la hotel nu e mai mult de 50 de euro, iar la 6 dupa ce ai dormit 2 ore poti sa fii chiar fresh pentru zborul de intoarcere.

      (Citează)

    • @Piticu21: eu nu caut distractia doar pentru a fi cool.

      Ideea este daca ma distram sau nu in respectivele cluburi in 2 ore noaptea. Eu zic ca nu. Ma trezisem la 6, am stat 5 ore in aeroport, am mers o gramada pe jos, am carat 10 kg in spate, eram mega-obosit.

      Sa dau 50 de euro pentru ce? O bere in Cartierul Rosu, pe graba, cand imi cadea capul de somn? Nu-i ideea mea de fun.

      E a treia oara cand sunt in Amsterdam. Primele dati m-am plimbat prin tot centrul, am fost la muzee, am mers cu vaporasul, am mancat rata din aia buna la chinezi, am stat de la 23 pana la 4 in Cartierul Rosu, am baut tequila, am facut o tigara, am bagat o briosa. Aia a fost distractie, pe indelete asa si mai ales cand eram in “modul distractie”

        (Citează)

  2. Mondeo arata intr-un mare fel, dar nu imi place deloc (cel putin din poze) bordul. Si Fiesta parca arata mai ok decat versiunea de acum. In rest nu vad sa prinda vreo alta masina in Romania..

      (Citează)

  3. Voiam si eu sa scriu ce a zis piticu dar nu stiam preturile. Woose!

    @piticu21: ba, mai citeste “lumea” pe aici. Nu se poate da asa “in fapt”…

      (Citează)

  4. „Aştept cu plăcere şi mai multe super-mașini americane (că se pricep să construiască aşa ceva)”

    Ciudat, eu n-am văzut nici o super mașină americană… Doar motoare de 6-8 litri cu puteri cât 3l de la un producător european. Nu mai vorbesc de palmares în competiții sau altele.

      (Citează)

    • @Flo: lasand la o parte motoarele, unde pretul mic al combustibilului nu i-a determinat sa stoarca fiecare cal putere din capacitati cat mai mici, americanii au facut masini precum Mustang, Corvette, Camaro, Pontiac-urile alea smechere TransAm (think KITT), Ford GT90, Charger-urile mari si asta fara sa ajungem la masini precum Saleen si alte raritati.

      Muscle-car e un termen care se refera doar la masini americane.

        (Citează)

  5. Un fel de Fiesta facuta SUV se vinde(a) in Europa sub numele de Fusion.
    La Mondeo, pe langa aspectul exterior imi place ca au scos plasticele naspa/lucioase din bord, cele de la generatia precedenta.
    Erau cam kitchoase, in genul celor de la Kia

      (Citează)

  6. ce experienta faina trebe să fi avut acolo. La câți ați fost, nu cred că ați făcut vreun test-drive, sau mă înșel?

    Referitor la asta cu “Centurile gonflabile” e ceva one-time activation, gen airbag, sau și la frâne mai violente ? (am vazut si video + explicatia…)

    Eu sunt multumit de C-Maxul meu, chiar dacă bălesc după modelele noi, încă nu sunt dispus la upgrade

      (Citează)

    • @Ariel: nu, fara drive-test. Culmea, desi nu bausem alcool :P E posibil ca aceste noi generatii sa nu fie inca “road legal” si sa facem drive-test-uri intr-o curte nu cred ca ar fi zis prea multe.

      Centurile cred ca sunt doar in caz de accident, ca si airbag-urile.

      @Nic: am un Mondeo de 110.000 km, in afara de revizii n-a avut parte de reparatii. Trebuie sa schimb o bucsa spate, sa mai curat EGR-ul, dar sunt chestii normale.

        (Citează)

  7. Masca fata de Aston Martin e cam ridicola pe Mondeo si caraghioasa pe Fiesta. Interiorul lui Mondeo mi se pare pur si simplu urat, dar eu sunt mai degraba amator de ciudatenii de genul Volvo sau Citroen in materie de design interior.
    Motorul ala de 1 litru e cea mai interesanta chestie, sunt curios cum o sa stea la fiabilitate. Eu am un 1.8 aspirat care are mai putini cai. :)

      (Citează)

  8. Masinile Ford au schimbat un pic sau un pic mai mult design-ul si au introdus tehnologii meserie pe masinile lor… Well tot am o parere urata despre Ford, tot o masina de cacao… Faci ce faci cand ajungi la 50 mii spre 100 mii km staaaai cu masina prin service mai tot timpul, determinand ce poate fi in neregula si rezolvand probleme mai mici sau mai mari… Nu am Ford dar am multi prieteni care nu au rezistat de multe ori si au schimbat in timp cu altceva…

    Drive safe :)

      (Citează)

  9. Mondeo asta nou este pur si simplu woooow dpdv al design-ului frontal (chiar daca nu e o idee originala)

      (Citează)

  10. @nashu ce fapt ma … ca oriunde te duci in amsterdam vorbesti in romaneste :))

    plus ca asa scoti niste combinatii ;)

    las ca iti zic eu daca ne vedem ;) cum si ce am facut pe acolo.

      (Citează)

  11. Aoleu piticule ce offtopic esti!

      (Citează)

  12. @piticu21

    Nu de prajiturele vorbesc. Vorbesc de cine citeste pe aici si il asteapta cu matura. :D

      (Citează)

  13. Cred ca-s foarte faine masinile daca n-au simtiti nevoia sa apeleze la niste hostese pentru prezentare.

      (Citează)

  14. Buna. Pe site-ul Autovit.ro am inceput o noua serie de articole “Retrospectiva blogosferei despre auto”. Am ales si acest post pentru a-l mentiona. Multumim happy http://blog.autovit.ro/2012/09/retrospectiva-blogosferei-auto-ep-3/

      (Citează)

  15. Eu vad un Aston Martin DBS/DB9 si un Aston Martin Cygnet cu bord mai urat :) Dar sunt subiectiv, numar pe degetele de la o mana modelele de Ford care-mi plac.

      (Citează)

  16. Imi plac modelele Ford, sunt niste masini fiabile si reusite ca design.

      (Citează)

  17. Imi place noul model Lexus, GS350, este absolut superb si una din cele mai bune masini .
    Pacat ca in Romania nu prea sunt . ….in rest avem de toate felurile. Pe http://www.vandcumpar.com vad diverse..mercedesuri si bmw-uri cat cuprinde .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus