un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Flanco devine primul Smart Discounter electro-IT din Romania (și ce înseamnă asta)

12 Apr 2024  ·

TEHNOLOGIE  ·

17 comentarii

Iată o veste care m-a surprins. Flanco devine prima rețea de magazine Smart Discounter electro-IT din România și inclusiv numele companiei se va schimba în Flanco Smart Discounter.

Conceptul și noua poziționare au fost lansate astăzi în magazinul Flanco din AFI Cotroceni, care a fost reamenajat. Alte 10 magazine Flanco vor fi reamenajate și vor deveni “Smart Discounter” în acest an, 70 de alte magazine în 2025 și restul în 2026.

Site-ul Flanco.ro este și el deja modificat și au și un catalog cu oferte în AFI la redeschidere, valabile 12-14 aprilie. Fiind lansarea conceptului, sunt oferte bune, dar cu stocuri limitate.

Probabil că vă întrebați ce este un Smart Discounter. Și eu. Iată ce zice comunicatul primit:

Acesta va include modernizarea firmelor luminoase, a vitrinelor, a întregii suite de materiale de promovare din magazine, precum și introducerea la intrarea în magazine a unei scene pe care vor “defila” cele mai importante discounturi ale momentului.

“Diferența între «reducere» și «smart discount» este una importantă: nu scădem, pur și simplu, prețul, afectând percepția de calitate a produselor, ci urmărim întotdeauna să oferim o oportunitate relevantă de discount. Un smart discount este o ofertă inteligentă atât pentru client, care obține un produs de calitate la cel mai bun preț al pieței, cât și pentru noi, care urmărim eficiența operațională. În plus, pe lângă discounturile imbatabile, clienții vor găsi întotdeauna în magazinele noastre servicii de top și o relaționare de calitate cu Specialiștii în Discounturi de la Flanco, care îi vor sfătui ce și când să cumpere, pentru a avea numai de câștigat”, explică Dragoș
Sîrbu (CEO-ul Flanco).

Ca urmare a acestei pivotări de business către poziționarea de Smart Discounter, noua dinamică a campaniilor organizate de retailer în magazine și pe flanco.ro va include Discounturi de Weekend sau chiar Discounturi de o Zi, cu oferte de neratat. În plus, cataloagele Flanco Smart Discounter vor avea de acum o recurență săptămânală, tocmai pentru a ține publicul la curent cu noile discounturi și oportunități.

Eu cunosc conceptul de discounter din magazinele de retail alimentar, așa cum mi l-a explicat cineva acolo. Exemple ar fi Penny sau Lidl. Magazinul evită anumite cheltuieli pentru a putea oferi prețuri mai bune la raft.

De exemplu, produsele pot fi expuse la raft direct în ceea ce se numește ambalajul secundar, de obicei acele “baxuri” de carton în care pot fi găsite, cum se întâmplă la lapte sau făină, spre deosebire de magazinele în care acestea sunt expuse în alt mod.

Uneori trebuie să-ți folosești mâinile pentru a rupe folia de pe niște baxuri de apă sau hârtie igienică sau ulei atunci când vrei să cumperi doar o bucată, spre deosebire de magazinele în care un angajat a amplasat fiecare unitate de produs pe un raft, gata de a fi pusă în coș.

Discounterii insistă de obicei pe branduri proprii și au o varietate mai mică de produse din fiecare tip. Poate că au mai puțini angajați în magazin, poate că este mai mult do-it-yourself (îți iei singur pâinea de la galantar spre deosebire de un Carrefour, de exemplu, unde de obicei fiecare produs este deja ambalat și etichetat), poate că au mai puține vitrine premium de prezentare sau spațiul este mai înghesuit sau o mulțime de astfel de mici trucuri care le reduc cheltuielile totale de operare.

Cum faci însă asta în domeniul electro-IT? Nu știu, dar voi merge în magazinul Flanco din AFI cu prima ocazie când am drum prin zonă. Câteva detalii sunt în citatele de mai sus (oferte mai dese, poate rearanjarea mărfurilor sau orientarea spre brand propriu). Ar mai putea fi bundle-uri de produse sau reducere pentru cantități mai mari, dar tot mi se pare un concept complicat de introdus ca la carte în zona electro-IT.

Oricum, Flanco probabil a luat această decizie pentru că noua poziționare le permite să evite o concurență directă cu Altex. Rețeaua Flanco are în jur de 160 de magazine în țară, iar cifra de afaceri a crescut în anii anteriori. 2022 a fost mai bun decât 2021. 2023 încă nu a fost raportat, dar trimestrial raportau vânzări în creștere. În februarie au anunțat și achiziția de terenuri pentru a construi de la zero magazine Flanco de dimensiuni mai mari.

Chiar și așa, însă, diferența față de Altex era considerabilă. Vânzările Flanco în 2022 au depășit 1 miliard de lei. Vânzările Altex au depășit 6,5 miliarde de lei, prin comparație. Dacă țin bine minte, vânzările Altex sunt mai mari decât ale eMAG în România, dar eMAG le depășește când adaugă și Ungaria și Bulgaria în ecuație.

Retailul offline, brick and mortar, merge foarte bine în România pe electro-IT. Voi aici pe blog vorbim des despre online, dar o mare parte dintre români se duc la Altex (sau eMAG în showroom sau Flanco) pentru a-și lua un televizor sau un frigider nou.

Acum rămâne să vedem dacă schimbarea de concept a Flanco este mai degrabă un rebranding “de firmă” sau ceva care aduce avantaje noi clienților.

    17 comentarii

  1. Smart discount: Galaxy A55 128 FB fără brățară la prețul smart 2399.99 lei.

      (Citează)

  2. Cred ca magazinele brick & mortar nu vor disparea niciodata pentru ca desi te poti informa complet online despre parametri si performante, pana la urma alegi cu ochii si cu mana. Mai ales daca e vorba de bunuri de folosinta indelungata si de valori mai maricele.
    Iar la haine sau articole de mobilier si decoratiuni interioare nu mai fac greseala sa comand online altceva decat fleacuri pentru ca mi-am luat-o de vreo 2-3 ori cu masurile, culorile, materialul si textura, pozele fiind in general putine si nereprezentative pentru marfa reala.
    Iar sa comanzi cu gandul ca poti returna in caz de ceva, este o imensa pierdere de vreme, pana cand primesti fix ce voiai, uiti ce si de ce ai comandat.

      (Citează)

    • La electrocasnice mari (televizoare, frigidere) si eu prefer sa ma duc in magazin sa vad produsul fizic inainte sa il cumpar.
      Plus, mai sunt produsele ieftine de care am nevoie urgent, cum ar fi un cartus de imprimanta, un mouse, pentru care ar fi prea complicat sa astept 1-2 zile livrarea.

        (Citează)

  3. Cu această ocazie am aflat și eu că filtrele Brita s-au scumpit de la 20 la 30 lei bucata în 6 luni.

      (Citează)

  4. eu ma intreb cum sunt angajati oamenii care scriu comunicatele alea.
    “nu scădem, pur și simplu, prețul, afectând percepția de calitate a produselor”,
    deci grija lor e perceptia, nu produsul / calitatea, nu clientul.

    ps. imi e evident ca profitul e in prim plan, iar clientul e in ecuatia “cat de mult poate fi jumulit” (nu am surprize aici),
    dar nu ma asteptam sa fie ok sa se si comunice asta.
    ma gandeam ca o aparenta de interes pentru binele clientului ar fi de dorit sa fie pastrata.

      (Citează)

  5. Cel mai scump electro-retail, pentru ca este deținut pe persoana fizica a lui Iulian Stanciu, are nesimțirea sa se dea cioara vopsita cum ca ar fi smart discounter.

      (Citează)

  6. john2381: brick and mortar

    „Percepția de calitate” este o sintagmă și este puțin mai greu de înțeles decât cuvântul simplu „percepția”.

      (Citează)

  7. La Flanco găsești anumite categorii de clienți, mai des decât la concurență, precum Altex/Mediagalaxy, eMag etc. Nu că aș dori să insinuez ceva, dar cine știe cunoaște.

      (Citează)

  8. Credeam ca si pana acum erau smart discounter. Mergeti la flanco in bacau si vedeti ca un produs pe site are un pret si in magazin altul. Cand ii aratati pretul angajatului (dupa ce il fugariti prin magazin, ca nu prea le place sa stea pe langa clienti) va face pe loc o reducere.

      (Citează)

  9. david:
    Credeam ca si pana acum erau smart discounter. Mergeti la flanco in bacau si vedeti ca un produs pe site are un pret si in magazin altul. Cand ii aratati pretul angajatului (dupa ce il fugariti prin magazin, ca nu prea le place sa stea pe langa clienti) va face pe loc o reducere.

    La multe magazine Flanco, angajații fac cam de toate, de la casieri, la consilieri vânzări, marfă, curățenie, pază etc. Nu poate cineva mereu să stea lângă fiecare client, mai ales că se simte lipsa de personal. Puțină înțelegere, zic. Angajații nu au cum să știe prețul online al fiecărui produs, ar fi imposibil, însă daca le specifici asta, îți dau la preț de site, fără probleme. La unele produse mai dau și ei la preț de site, chiar dacă clientul nu a verificat în prealabil.
    Unii clienți au pretenția ca angajații să știe detaliile tehnice de la orice produs, deși sunt destule categorii de produse care poate nu le au, nu au nevoie de ele. Nu poți să-i ceri cuiva să știe de la A la Z și un telefon, și o mașină de spălat și o placă de păr sau mai știu eu ce. Pentru acest lucru, concurenta are angajați pe raioane, care știu ce și cum.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus