un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Am văzut noua Tesla Model 3 facelift și iată primele mele impresii

2 Nov 2023  ·

AUTO  ·

25 comentarii

Am văzut noua Tesla Model 3 Highland, versiunea facelift lansată de curând. A intrat deja la vânzare, poate fi comandată cu livrare după câteva săptămâni, iar pentru testdrive vor sosi mașini în România pe la jumătatea lunii noiembrie. M-am înscris și eu pentru testdrive, când o fi disponibil, ca să am experiența completă.

Până la testdrive, pot spune că și din prezentarea statică mi s-a părut foarte bună mașina. Noul Model 3 se va vinde bine. Probabil că este unul dintre cele mai reușite sedan-uri sport din lume, nu doar electrice, iar toate îmbunătățirile aduse de “facelift” mi s-au părut binevenite și bine gândite.

Apropo, puteți să vă înscrieți la testdrive sau să comandați o mașină prin link-ul meu de refferal. Veți primi 250 de euro discount, iar eu niște credite pentru încărcare moca. Anterior discount-ul era chiar de 500 de euro și poate revine, cine știe.

Exterior

O să încep tradițional cu exteriorul. Un element bun de observat a fost că închiderea ușilor are acum acel sunet de mașină premium, care acum este un “plumpf” plăcut urechii, nu un “clonk” sau un “plang”. Poate că este o explicație prea avansată. Să zicem doar că par îmbunătățite față de propriul meu Model Y și față de ce alte Model 3 am mai văzut eu.

Exteriorul îmi place. Partea frontală arată acum și mai bine pentru că farurile nu mai sunt alungite în sus pe aripă, ci mult mai plate, iar capota parcă și mai rotunjită. Am văzut ceva ce-mi scăpase la anunțul oficial: noul Model 3 nu mai are proiectoare sub faruri! Se pare că nu sunt obligatorii prin lege, așa că Tesla… nu le-a pus.

În spate, acum scrie Tesla pe mașină, nu mai este doar sigla pe portbagaj. Stopurile sunt mai subțirele, mai moderne, mai apropiate de ideea de mașină sport. Am zis și la prezentarea oficială că Tesla a ratat ocazia de a avea un lightbar frumos în spate, cum este acum moda, dar fie nu și-au dorit “moda”, fie au făcut economie de elemente de design.

Plafonul panoramic este în continuare împărțit în două zone de o “grindă” pe centrul mașinii. Nu știu de ce nu adoptă soluția cu plafon panoramic dintr-o singură bucată de la Tesla Model Y.

Oricum, pe exterior mașina arată bine. Are în continuare liniile de design clasice Tesla, dar modernizate.

Interior

Aici au fost multe modificări. Ecranul de bord are aceeași dimensiune, dar bezel mai subțire. O să spun că este insesizabil mai subțire, iar acesta este cel mai mic upgrade din tot ce este nou pe mașină.

Volanul fără manete după el este cel mai interesant. Volanul în sine a fost modernizat față de Model 3 vechi și Model Y. Acum scrie Tesla pe el, nu logo-ul cu T, iar pe stânga și pe dreapta sunt mai multe butoane decât cele două rotițe de pe generația veche.

Semnalizarea o controlezi din butoanele din stânga, de exemplu. Asta mie îmi place mult pentru că eu semnalizez des și butoanele de pe volan sunt mult mai la îndemână decât maneta din stânga sa…

…câtă vreme nu virezi în acel moment. Asta nu zice nimeni. Dacă ai volanul rotit la 90 de grade, de exemplu, butoanele alea de pe el sunt sus sau jos și dintr-o dată mult mai greu de apăsat. Bănuiesc că este ceva cu care te poți obișnui, dar nici maneta aceea nu era chiar inutilă acolo.

Maneta de schimbat modurile de condus, însă, cea din dreapta, nu regret că a dispărut. Acum poți schimba în Drive sau Reverse cu swipe-uri pe ecran și este simplu de tot. Swipe în sus pentru Drive, în jos pentru Reverse, de exemplu. În plus, mașina are un mod intuitiv de a trece automat în modul potrivit de condus. Dacă te urci în ea și ești parcat cu fața la un perete, își dă seama singură că vrei să treci întâi în Reverse ca să ieși de acolo.

O astfel de funcție este implementată în Model S și X de multă vreme și folosită cu succes. În plus, am aflat că există butoane de backup sus, la oglinda retrovizoare, cu care poți comuta modurile de condus. Ele sunt acolo pentru cazul în care se defectează ecranul și vrei totuși să conduci mașina, dar bănuiesc că le poți utiliza oricând.

Scaunele ventilate sunt excelente. Model Y are în dotarea standard scaune încălzite în întreaga mașină. Noul Model 3 vine cu același lucru, dar în plus cele din față sunt și răcite. Bună funcție! Am stat vreo 15 minute în mașină filmând diverse și nu-mi dădeam seama de ce mi se pare așa confortabil până când mi-am dat seama că este de la scaune.

În mod normal, pe caniculă chiar și cel mai performant aer condiționat nu te poate împiedica să transpiri sau măcar să-ți fie cald la spate și la fund, dar scaunele ventilate rezolvă problema asta. În plus, ventilatoarele din scaun practic nu se auzeau chiar și pe loc, iar cu zgomot de rulaj, cu siguranță nu. Vreau și eu scaune răcite!

Mi-a plăcut mult și banda de lumină ambientală care înconjoară acum întreg habitaclul. Mie îmi plac mult luminile ambientale, am multe acasă, am invidie pe posesorii de BMW și Mercedes și multe alte modele cu așa ceva în dotarea standard. Acum are și Model 3. Este o bandă LED a cărei culoare o poți regla în practic orice nuanță. Are și un mod Auto care nu știu de ce depinde, dar mi-ar plăcea să-i varieze culoarea în funcție de viteză sau de încărcarea bateriei.

Bordul mi s-a părut mult mai frumos decât pe Model Y, care are o combinație de lemn cu plastic (de bună calitate). Pe Model 3 are un aer de eleganță modernă. Bordul este acum o îmbinare de plastic cu textil și aluminiu, dar dau foarte bine împreună. Materialul textil este gri cu o ușoară textură. Aluminiul este o bandă destul de subțire și ușor perforată. Simplu și modern, așa mi s-a părut.

Pasagerii din spate au acum un mic ecran plasat jos, în spatele consolei centrale. Are ca rol principal reglarea climatizării și încălzirii scaunelor din spate, dar este unul color și de rezoluție înaltă și poți rula pe el YouTube, Netflix, Disney+ și alte aplicații preinstalate pe mașină. Nu este cea mai confortabilă poziție de urmărit un film, dar funcția există, dacă o vrei.

Mai trebuie spus și că spațiul din spate este generos. Cu scanul șoferului reglat pentru cineva de 1,8 metri, eu am încăput în spate fără probleme, cu loc suficient la genunchi și cap.

Am mai văzut și alte îmbunătățiri minore. De exemplu, suporții de pahare din consola centrală au acum un capac care glisează pe deasupra, ca să astupi acea zonă. În difuzoarele din stâlpii parbrizului Tesla a inclus un avertizor de mașină în unghiul tău mort. Sistemul audio premium are 17 difuzoare și 2 subwoofere!

O schimbare majoră se pare că ține de insonorizarea mașinii, dar asta vă voi confirma la un testdrive. Cifrele oficiale vorbesc de 30% mai puțin zgomot care intră în habitaclu și cam o reducere tot atât de mare pentru zgomotul de rulaj. Insonorizarea pare bună. Mașina era expusă cu muzică puternică din difuzoare în afara ei, dar când închideai portiera se simțea acel efect ca de “fereastră termopan”.

Au fost și elemente de design care nu mi-au plăcut. De exemplu, deschiderea portbagajului este destul de mică. Pe Model Y ai haion care se ridică complet, poți introduce obiecte foarte voluminoase acolo. Pe Model 3, care are portbagaj de sedan, deschiderea este mult mai mică.

Apoi, toate spațiile de depozitare sunt mai mici. Spațiul de sub podeaua portbagajului este mai mic. Pe Model Y introduci acolo un troller de cală, pe Model X un rucsac. Spațiul din portiere și din cotieră este mai mic, la fel și cel din portbagajul frontal. Ce-i drept, Model Y este o mașină mai “umflată”, pe când Model 3 are linii sport mult mai pronunțate, așa că era de așteptat să vină cu astfel de compromisuri.

Nu s-a făcut însă compromis la autonomie. 554 km autonomie pe modelul standard și 678 km autonomie pe Long Range sunt cifre uimitoare. Long Range scoate suta la oră în 4,4 secunde, de altfel.

Prețurile sunt cele anunțate deja, 42.990 euro pentru rear-wheel și 50.990 euro pentru varianta long-range. Părerea mea: merită diferența pentru Long Range, întotdeauna este de dorit autonomie cât mai mare. Din aceste prețuri scădeți 10.000 de euro dacă prindeți tichete Rabla Plus.

Mai multe mașini vor fi disponibile pentru testdrive pe la jumătatea lunii noiembrie, iar la o comandă fermă termenul de livrare este de 2-6 săptămâni. Faceți măcar un testdrive, cele Tesla de obicei sunt foarte relaxate, primiți cheia mașinii și vă plimbați voi pe unde vreți timp de o oră, singuri în mașină. Înscrieți-vă la testdrive sau comandați prin linkul meu pentru un discount de 250 de euro acum. Era 500 de euro înainte și variază des, deci poate prindeți chiar unul mare.

    25 comentarii

  1. Asta nu zice nimeni.

    Absolut toata lumea zice. :)

      (Citează)

  2. 8.000 euro in plus pentru niste putere in plus si all wheel drive (de care nu cam ai nevoie) si autonomie mai mare cu 124 km nu mi se pare un deal bun in cat sa zici ca wow merita diferenta. Dar da probabil cineva care are foarte multi bani nu se uita la asta, dar ca idee 8000 euro sunt inca bani seriosi in Romania :)

      (Citează)

  3. Swipe pe ecran sa bag marsarier… oooook

      (Citează)

    • Nu e problema, ecranul are margini subtiri, merge bine. Bun si ca au disparut proiectoarele, daca in trecut mai era o sansa ca un cocalar sa cumpere Tesla, acum e gata, numai educati care nu merg pe vreme rea se mai baga.

        (Citează)

    • Aia nu e o problema, pui o oglinda in dreptul tabletei si vei avea destula lumina sa vezi drumul

        (Citează)

  4. “Acum poți schimba în Drive sau Reverse cu swipe-uri pe ecran și este simplu de tot.”

    Sa fim seriosi, nimic nu poate fi mai simplu decat maneta aia de schimbat treptele din spatele volanului.Ce ce ar fi mai simplu sa iei mana de pe volan sa schimbi ?

      (Citează)

  5. Io ma-ntreb de ce i-au mai pus volan, cand puteai sa dai swipe stanga dreapta pa tableta daca vreai sa cotești.

      (Citează)

  6. Schimbari bune, proaste si inutile.

    Bune: scaune ventilate (dpmdv mai importante decat alea incalzite), lumina ambientala (m-am obisnuit cu ea si mi-ar lipsi), usa care nu mai zici ca e de Logan, antifonare mai buna. Design-ul e si el mult mai misto.

    Proaste: semnalizare din butoane ffs. Maxim de stupid, efectiv nu mai ai cum sa semnalizezi cand esti in curba. Despre schimbatorul de viteze la fel, cred ca e batut in cap Elon. Si nu inteleg de ce au facut asta, daca vrei sa impingi tranzitia de la substanta la camp de ce pui butoane de semnalizare? De ce nu folosesti touch sau senzor de presiune pe volan, care sa ia in considerare pozitia si sa iti permita sa semnalizezi si in curba? De ce pui butoane de schimbat viteza pe plafon? Ce economie ai facut acolo? Absolut retardat.

    Inutile: ecran in spate? Cool, ma intereseaza foarte mult in 99,9% din timp, cand ma duc la birou. A, e pus jos, sa nu le fie comfortabil pasagerilor sa il foloseasca in restul de 0,1%? Perfect. Apropo, ca tot discutam de functionalitate inutila in majoritatea timpului – a reintrodus suportul lombar pentru pasagerul din fata?

      (Citează)

  7. …câtă vreme nu virezi în acel moment. Asta nu zice nimeni. Dacă ai volanul rotit la 90 de grade, de exemplu, butoanele alea de pe el sunt sus sau jos și dintr-o dată mult mai greu de apăsat. Bănuiesc că este ceva cu care te poți obișnui,

    Cumva, mă gândesc că ideea ar fi semnalizezi înainte să virezi?
    Dar altfel vreau sa te intreb alta chestie – ca masinile, fără indoială, se prezintă cam ”best buy” la electrice.

    Eu cand aud de butoane din astea care arata de parcă-s capacitive – fără feedback haptic și control mecanic, când văd lipsă manete, când văd că dau marsarier cu swipe me ecran și bordul ăla tot gol mi se urcă toți piticii la cap și simt că mă apucă depresia, parcă m-aș urca într-o cameră capitonată de spital de nebuni.

    Ție îți place genul ăsta de minimalism si lipsă de ornamente și controale fizice?
    Dacă da, aia e, cred că oamenii sunt diferiți.
    Dacă nu, cum reușești să suporți asta?
    Mi-am cumpărat o rablă care doar a înlocuit unele controale cu butoane capacitive la marginea sistemului media și cu butoane soft în aplicații și mi se pare absolut horror, să nu am control manual la aerul condiționat – să trebuiască să intru în aplicația de A/C să setex pe touch screen temperatura și ventilația – una că trebuie să mă uit efectiv pe ecran , nu numai din lipsa feedbackului haptic că controalele , fiind butoane soft, se suprapun de la un meniu la altul și nu mi se formează o mnemonică să pot să operez automat. Horror!
    Pot să conduc și așa, evident, dar nu mă așteptam să mă deranjeze ATÂT de tare.
    Acuma când văd tablete peste tot, mă ia capul – aproape că dau în extrema cealaltă, gen vreau potențiometre analogice.

      (Citează)

    • Sunt multe situatii in care semnalizezi in timp ce virezi. Un exemplu ar fi in giratoriu.

        (Citează)

    • Pai de exemplu eu sunt dintre putinii nebuni care semnalizeaza iesirea din giratoriu. Succes sa faci asta cu volanul intors. Mi se pare cea mai stupida chestie. Se tot aduna schimbarile astea care iti atrag atentia de la condus in mod repetat.

        (Citează)

    • Majoritatea soferilor semnalizeaza iesirea din giratoriu si da poate fi o problemă ( să ai volanul întors la 90 de grade) în giratoriu, dacă e unul mic și faci u viraj de 90-180 de grade, altfel nu prea. Cu volanul un pic intors poti apăsa butoanele acelea.
      Bine, oricum nu-i nici pe aproape la fel de facil precum maneta de semnalizare, dar zic asa.

        (Citează)

    • e sinistra ma pozitionarea aia a butoanelor. esti in curba si vrei sa depasesti, ca esti pe autostrada….O faci, da fara semnal
      iesi la a doua din giratoriu? Ghinion, doar nu voiai sa semnalizezi?

      Asta e din genu ala de schimbari “sa schimbam”

        (Citează)

  8. M am înscris la test drive cu model 3, pentru mâine la ora 16. Am primit și confirmare pe e-mail. Mă duc mâine degeaba acolo?? Dacă tu ziceai ca sunt locuri după 15 noiembrie?

      (Citează)

  9. E interesanta masina, pare o Mazda 3 mai kinky, daca ar fi la aceiasi bani ar fi OK.

      (Citează)

  10. Si oleaca de troleală….dac-as avea pistolu la cap ca sa aleg o masina de 42000 euro, as lua fara ezitare o skoda superb break style 2.0 tdi dsg.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus