un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

România ia 5 medalii de aur și 1 de argint la Olimpiada Internațională de Matematică, dar un singur elev provine de la un liceu de stat

17 Jul 2023  ·

GÂNDURI  ·

44 comentarii

Există o idee preconcepută că școlile private din România (liceu, facultate etc) sunt doar fabrici de diplome. Te duci acolo dacă vrei o diplomă fără să înveți nimic. Dai un ban, stai degeaba, ieși absolvent.

Și totuși, România a luat 5 medalii de aur și una de argint la Olimpiada Internațională de Matematică 2023, în Japonia, plasându-se pe locul 1 între țările europene și locul 4 mondial. Doar un singur elev al lotului provine de la un liceu de stat.

Mai exact, Andrei Chiriță, clasa a XI-a, este de la Colegiul Național Tudor Vianu din București. Toți ceilalți medaliați sunt de la Liceul Internațional de Informatică București, pe numele lor David Anghel, clasa a XI-a, Andrei Moldovan, clasa a XII-a, Pavel Ciurea, clasa a X-a, Robert Dragomirescu, clasa a XII-a. Felicitări lor!

Mi-a sărit știrea aceasta în ochi pentru că țineam minte că și anul trecut a fost la fel. Un singur elev medaliat internațional în 2022 provenea de la un liceu de stat, restul de la licee private. Și, de fapt, verificându-le numele, unii dintre medaliații de anul trecut au luat medalie și în acest an.

Treaba asta este de reținut pentru când veți auzi conversații despre cum sistemul de învățământ de la stat este singurul serios sau despre cum sistemul privat este doar o mașinărie de bani. Ambele propoziții sunt adevărate, dar nu spun întreaga poveste. În realitate, ambele sisteme au și bune și rele, iar performanță reală se poate obține oriunde.

În timp, cu statistici pe mult mai mulți ani, vom vedea unde sunt șanse mai mari să se obțină această performanță.

Până atunci, însă, sistemul privat de educație crește constant și ne îndreptăm spre momentul când și România va avea școlile ei “de elită” pentru țara noastră. Americanii au problema asta cu universitățile Ivy League, de unde statisticile arată că un absolvent pornește practic garantat în viață cu salariu mai mare, job mai bun și relații mai multe. Ceva asemănător se construiește și la noi, doar că la altă scară.

sursa: Edupedu.

    44 comentarii

  1. Felicitari celor 6!

    Deci si la licee/scoli private se pune accentul tot pe performanta. Ce faci daca ai un copil care nu e chiar cel mai bun la ceva anume? Ti-l baga cineva in seama in timpul orelor?

      (Citează)

    • Whatabout much?

      Și că sa fiu și constructiv, școlile mari au clase mai multe. Asta înseamnă că pot organiza o clasă specială pentru olimpici. Clasa in care TOTI sunt foarte buni. Și atunci lucrează cu toți. La scolile la care administrația și conducerea gândesc drept, clasele se fac pe criterii de performanță și capacitate de învățare. Nu în ordine alfabetică.
      De asta teoretic sistemul de stat are cele mai multe șanse să producă olimpici. In practica acești copii deosebiți nu sunt identificați corect în anumite cazuri. Chiar daca sunt identificați, nu toate școlile au resursele sau voința sa lucreze cu ei. Și nici să le dea suportul necesar (inclusiv material).
      La privat sunt atrași acești copii cu potențial (ei nu sunt întotdeauna -sau de cele mai multe ori- elevii acelei scoli de la clasa întâi) prin metode FINANCIARE: burse, ore suplimentare (sâmbătă inclusiv se fac ore), locuință daca sunt din provincie, etc. Ce face prin lege statul? Poze, o medalie și… ?!?!

        (Citează)

    • CristiX: Whatabout much?

      E whataboutism faptul ca intreb cum functioneaza scoala privata? Chiar nu stiu, nu mai am legatura cu sistemul de invatamant din Romania.
      Mi se pare doar ciudat ca un liceu privat produce atata performanta, in conditiile in care m-as fi asteptat sa fie ridicata media clasei, nu incurajate elitele.

        (Citează)

    • Eu fix la asta ma asteptam de la un liceu privat, sa incurajeze excelenta. Nu prea merge sa atragi alti elevi daca rezultatele generale sunt mediocre.

        (Citează)

    • 10 de 10 și 10 de 6 înseamnă o medie de 8. Șansele ca un copil nou într-o clasă de genul să fie în grupul celor cu 10 sau în grupul celor cu 6 sunt 50/50 in teorie, nu? In practica însă, profesorii nu pot preda pe înțelesul tuturor, așa că sunt mai multe șanse ca un copil nou să fie lăsat în urmă daca nu e împins de la spate de acasă sau dacă nu îl ajută intelectul. Cu cât mai tânăr, cu atât mai multe șanse să nu fie suficient de disciplinat și să ajungă de 6, deși ar putea lejer sa fie de 8.

      Într-o clasă de 20 de elevi de 8, toți sunt la același nivel, profesorii predau mai ușor.
      Doar că majoritatea părinților aleg prima variantă, pentru că toți ne vedem copiii ca fiind cei mai inteligenți din lume.
      Eu mă aștept ca un liceu privat să încurajeze TOȚI copiii să devină oameni ok, altfel ăia care nu reușesc să țină pasul nu prea o să termine cursa.

        (Citează)

    • “Doar că majoritatea părinților aleg prima variantă, pentru că toți ne vedem copiii ca fiind cei mai inteligenți din lume.
      Eu mă aștept ca un liceu privat să încurajeze TOȚI copiii să devină oameni ok, altfel ăia care nu reușesc să țină pasul nu prea o să termine cursa.”

      Adevar ai grait!

      Din pacate scoala romaneasca nu e in stare de nimic. Statul este cel mai putin in masura sa asigure performanta so excelenta.
      Scolile private da, pt ca este cartea lor de vizita.
      Dar o scoala buna este o scoala care scoate o medie buna a tuturor elevilor, nu doar a unei clase de avansati.

      Cel mai mare pericol pt copii nu e scoala la noi. Inaintea ei pe scala celor mai mari adversari ai viitorului copiilor sunt chiar parintii lor care vor ca odraslele lor sa devina ceea ce ei nu au fost in stare sau sa devina ca ei dar cu aceleasi mijloace/eforturi/sacrificii pe care ke-au facut ei ca sa ajunga sus, in total dispret si ignoranta fata de ce si cum isi doresc acei copii sa realizeze pe masura lor.

        (Citează)

    • Tu te astepti ca profesorii sa predea la nivel de nota 8 pentru toata lumea in speranta ca si copilul tau care este de nota 6 va reusi sa urce si sa ajunga la nivelul de 8. Dar si parintele ala care are copil de nota 10 se asteapta ca daca plateste peste 8k euro pe an sa i se predea de nota 10, nu de nota 8. Altfel nu ar mai plati o caruta de bani si ar lasa copilul la un liceu de stat.

      Solutia poate o reprezinta repartizarea copiilor in clase in functie de nivelul fiecaruia si de nota pe care au obtinut-o la admitere.
      Doar ca problema va fi tot din partea parintilor ce au copii de nota 6, care nu vor accepta ca acestia sa fie alocati in clasa cea mai slaba.

        (Citează)

    • Nu Andrei, eu ma astept ca profesorii sa fie obligati prin norme sa predea de 9/10. Altfel la lucrari de infrastructura cu ei, tara are nevoie si de prosti cu brate vanjoase.

      La copii ma astept sa fie indrumati acolo unde capacitatea lor, inclinatiile si puterea de munca ii recomanda.
      Ca sa iesi pe medie “de 8” -desi notele nu au relevanta- cum zici tu trebuie nu doar profesori de 9/10 ci si copii cu motivatie si inclinatie la nivelul potrivi si mai ales ucisa cu sange rece competitivitatea bolnavicioasa indusa intre copii. Scoala nu e despre competitie, este despre descoprrire si adaptare

      Altfel scoli de arte, sau scoli de meserii, horeca, etc, etc unde pot avea o cariera profesionala stralucita conform nevoilor lor.
      Nu toti pot sau trebuie sa iasa doctori, manageri, sfinti Petri doar ca sa unga orgoliul nascatorilor lor.

      In rest, orice scoala trebuie sa instruiasca sa educe si sa scoata cetateni normali cu respect pentru viata, semeni, lege, frumos, istorie., you know, echipamentul minimal care produce si intretine civilizatie.

        (Citează)

    • Uite Costin, incerc sa iti spun eu cum functioneaza o scoala privata de acest gen.

      Dintr-o serie se formeaza una, maxim doua, clase de olimpici. E varful de lance al scolii in tot ce inseamna promovare. Un copil poate ajunge la acea clasa chiar cu bursa integrala, daca e de nivel foarte bun (are premii la olimpiadele nationale sau internationale). In acele clase se baga pregatire din greu. Esti bun pe info, bagi info ore in sir zilnic, incepand din clasele cele mai mici, fiind practic scutit de “restul obligatiilor scolare”.

      E deja evident ca de aici se vor alege de aici incolo mai toti olimpicii romani pe stiinte reale, pentru ca, fata de scolile de stat, e ca si cum profesionistii concureaza cu amatorii.

      Ce face un copil daca nu e de acest nivel si vrea la aceasta scoala? Se duce la celelalte clase, care sunt clase normale, platind costul cerut de scoala privata. IMHO, nu e mare diferenta intre aceste clase si scolile publice bune din Bucuresti privind calitatea educatiei, poate doar la nivel de baza materiala.

      Inca ceva, ca spune cineva mai sus: “De asta teoretic sistemul de stat are cele mai multe șanse să producă olimpici.” Nu, nu are. E nevoie de munca multa si din partea elevilor, dar si din partea profesorilor. Munca pe care un profesor o face cam gratuit si care ii ocupa timp din greu. Cei care fac asta in sistemul de stat merita tot respectul nostru, ei sunt niste oameni plini de pasiune. Dar cum poti baza un sistem doar pe “pasiune”?

      Finalmente, discutia asta e complet irelevanta pentru starea sistemului de educatie din Romania. Olimpicii sunt ceva de genul 0,001% din totalul elevilor. Nu ne ajuta decat la ego: “ia uite ce destepti sunt romanii”. Mai bine am face ceva sa crestem scorul masiv la testele PISA. Acolo doare, acolo conteaza pentru societatea noastra.

        (Citează)

    • @silicon_v mersi, acum inteleg si eu :) Ce mi se parea greu de priceput era ca intr-o clasa pot fi toti olimpici, dar daca ii iau de peste tot de prin tara, atunci fac de-o clasa de 30.

      Eu am insa exemplul meu in cap. Acu 100 de ani cand am intrat la (poate) cel mai bun liceu din orasul meu si unul din cele mai bune din tara, eram toti colegii cam la acelasi nivel (aceeasi medie de admitere). Doar ca in clasa aia au fost 2-3 olimpici nationali la mate, 2-3 la informatica, 2 la fizica. Apoi pana la finalul liceului cam 10 din 30 s-au pierdut pe drum, pentru ca nu au reusit sa faca fata dpdv psihic cred eu. Nu au ajuns nasol in viata, dar cred ca potentialul lor era mult mai mare, pentru ca multi profi incercau sa faca performanta in loc sa tina media clasei sus.

        (Citează)

    • Olimpiada e un concurs ca oricare altul, nu înseamnă că acolo se prezintă (și obțin rezultate) cei cu cel mai mare potențial/IQ/ce vrei tu. Am făcut și eu parte dintr-o clasă specială pentru care am dat suplimentar un examen de admitere, cu o comisie specială făcută intern. S-a conceput un test la care au participat toate clasele, iar elevii cu cele mai bune rezultate erau invitați să dea admitere în acea clasă.

      Tot 2-3 olimpici am avut și, chiar dacă nivelul era cel mai ridicat din școală, foarte puțini copii erau interesați. Olimpiadele pot fi o rampă de lansare spre vest, dar în afara celor care aspiră la ceva anume nu ar trebui făcut din astfel de concursuri un obiectiv sau un etalon al performanței. Școala trebuie să ofere suport celor care vor să ajungă acolo, nu să scoată cât mai mulți olimpici.

      Numai dacă iei 30 de participanți la olimpiade o să ai o clasă de olimpici; dacă faci doar o selecție ai să vezi că puțini vor alege drumul ăsta. Dar se pare că așa momești părinții, le dai speranța că le duci copchilul la olimpiadă.

        (Citează)

  2. Doar ca o scoala privata costa minimum 10K/an. Ajunge si la 15K. Deci trebuie sa dispui de cel putin 120K/copil, pentru a avea parte de o educatie decenta. Felicitari copiilor, insa nu e meritul Romaniei, ca nu a contribuit cu nimic la sustinea lor.

      (Citează)

    • incurci performanta la o olimpiada cu educatia

        (Citează)

    • Performanta nu e sustinuta de o educatie decenta? Nu sunt corelate? Nu incurc nimic. E atat de simplu, o educatie decenta in Romania se face doar la privat. Bagi mana adanc in buzunar pentru a-i da o sansa copilului.

        (Citează)

    • Absolut deloc. Performanta e sustinuta uneori si de batai cu cureaua la fund. Sau de bani, cum chiar tu ai zis. Dai un ban, iti pregateste cineva copilul, si invata sa rezolve niste probleme statice la matematica. Nu e o relatie cauza-efect aici.

        (Citează)

    • E sustinuta de bataie cu cureaua doar daca esti un sociopat odios. Avem o lipsa crasa de respect fata de ce inseamna un copil, dar nu ma mira.In al doilea rand, sunt maximum 5 scoli/colegii in tot Bucurestiul, la care ar merita, oarecum, sa iti inscrii copilul. Restul sunt praf si pulbere, colcaind de incompetenti si blazati. Succes maxim in aceasta provocare!

        (Citează)

    • Nu sunt aceste costuri pentru olimpici.

        (Citează)

    • De data asta trebuie sa ii dau dreptate Deei, performanta este in corelatie directa cu educatia. Ai bani sa inscrii copilul la o scoala privata, automat te asiguri ca va avea parte de o educatie mai buna si va putea sa-si puna mai bine in valoarea talentul/intelectul. Degeaba ai cel mai inteligent copil din tara, daca nu exista oameni care sa aiba timp sa se ocupe de el, sansele sa castige medalia de aur la o Olimpiada tind catre zero.

        (Citează)

    • Am scris mai sus: doar in privinta olimpicilor, acel liceu face o selectie dura a copiilor foarte inteligenti si dispusi sa munceasca din greu. Accepta astfel de copii chiar si fara plata taxei, pe baza de bursa.

      Spera cineva ca poate cumpara un IQ de 130-140 pentru copilul sau cu 15K euro anual? Daca cineva sa incapatneaza sa creada asta (fara sa fie cazul!), va ajunge un simplu “cotizant”, fara mari castiguri privind educatia.

      Daca ne referim strict, dar strict, la licee si la orasele mari din Romania, gasim destul optiuni bune in sistemul de stat. Iti faci treaba fara sa fii nevoit sa cheltui 50.000 de euro, ca sa obtii “o educatie buna”.

        (Citează)

    • Nu cumpără IQ-ul, dar gâdilă ego-ul părinților care speră că în felul ăsta (pe bani) scot mai mult din copilul lor. Măcar se ocupă mai mult de el, iar dacă e ceva de scos, ăia vor scoate, spre deosebire de școala de stat unde nu există efort.

      Și la școlile de stat se mai fac astfel de selecții în clase speciale și se simte performanța (mai ales pentru că se mobilizează cei mai buni profesori acolo), doar că e trist că avem percepția că a rămâne cu ceva din școală înseamnă olimpiade.

        (Citează)

    • @Deea – am senzatia ca vorbesti doar ca sa te auzi (e drept si mie imi place uneori sa ma cert cu straini pe net).
      La ICHB – ca despre liceul ala e vorba, ei castiga olimipadele nationale si internationale pentru Romania de cativa ani (asta ca sa nu existe iluzii ca toate liceele private produc olimpici) – costul este de 8300/8350 Euro anual pentru 2023-2024 (https://pallady.ichb.ro/liceu/taxe-scolare/).
      Pentru olimpici la taxele respective se mai aplica ceva reduceri – putand ajunge pana la 100% pentru locul 1 la olimpiade nationale STEM.

      Exista si scoli/licee private mai scumpe (in principal cele care merg pe bacalaureat international sau sistem britanic sau american) care intradevar pot ajunge la 20k euro anual. Dar performantele scolare acolo sunt evaluate complet diferit de sistemul romanesc unde olimpiadlele primeaza.

        (Citează)

  3. Cred că subiectul merită mai multă documentare.
    Nu contest valoarea olimpicilor, dar cred că ar trebui să fi căutat răspuns la câteva întrebări iar apoi poate subiectul ar fi fost prezentat altfel.
    Nu contest nici condițiile pe care le oferă, dar lucrurile trebuiesc văzute și înțelese obiectiv.
    Liceul Internațional de Informatică București are două categorii de elevi: ”olimpicii”, cei care au deja rezultate remarcabile, atrași , cu înlesniri în ceea ce privește taxa și ”normali”, cei care îl frecventează plătind taxa.
    ”Olimpicii” sunt raclama cu care sunt atrași ”normalii”.
    Dacă vei avea răspuns la aceste întrebări, revino cu un articol.
    1. Care a fost parcursul olimpic al elevilor premiația; sunt la primele rezultate sau erau deja strălucitori în momentul în care au ajuns la Liceul Internațional de Informatică București?
    2. Într-adevăr sunt rezultatul formării în Liceul Internațional de Informatică București sau sunt doar promovați pentru a promova instituția?
    3. Care este procentul de olimpici cu taxă integral plătită în rândul olimpicilor premiați internațional?
    Liceul Internațional de Informatică București este o școală de nivel înalt, dar o foarte mare parte din meritele pretinse este rezultatul școlilor de unde sunt selectați cei mai buni copii.
    Adunarea vârfurilor din toată țara este, într-adevăr, o modalitate de a ridica ștacheta în toată școala și de a o poziționa într-o lumină de invidiat. E foarte bine că li se oferă acestor vârfuri condițiile pe care le merită, dar caimacul trebuie împărțit după meritele fiecărui contributor, iar uneori Liceul Internațional de Informatică București este doar un scouter care descoperă un mare talent și-l vinde bine, fără a-l forma, pregăti etc.

      (Citează)

    • Cred ca am comentat in acelasi timp, eu am pus mai jos. Perfect de acord cu tine, un singur lucru as adauga, nimic nu e nou sub soare. “Liceul […] București are două categorii de elevi: olimpici si normali”…. practic orice liceu “de prestigiu” din tara, din (cel putin) ’80 incoace. De ce, pai pentru ca uite cum aplauda unii ca focile….performanta. Tratam invatamantul de zici ca e echipa nationala de fotbal.

        (Citează)

    • @LSorin, exact asta se intampla si la Universitatile Ivy League din SUA. Elevii foarte capabili primesc burse de studiu pentru a creste nivelul Universitatii si a ii atrage si pe ceilalti care au posibilitatea financiara de a plati taxele de scolarizare.
      Si automat, faptul ca te regasesti printre elevi inteligenti, te obliga si pe tine sa te straduiesti cat mai mult ca sa reduci discrepanta fata de acestia.

        (Citează)

  4. Vrei sa spui ca scolile private turcesti functioneaza fix ca si scoala comunista de pe vremuri, adica cresc (“farmeaza”) varfuri in loc sa se axeze pe calitatea actului de invatamant oferit elevului mediu. Dar vaaaaai, cum e posibil asa ceva. probabil din cauza ca profesorii sunt aia care au crescut fix cu acelasi sistem.

    Finlanda, ca tot se agita lumea cu sistemul finlandez, pe ce loc a iesit la olimpiada viitorilor primari?

      (Citează)

    • Boris:
      Vrei sa spui ca scolile private turcesti functioneaza fix ca si scoala comunista de pe vremuri, adica cresc (“farmeaza”) varfuri in loc sa se axeze pe calitatea actului de invatamant oferit elevului mediu. Dar vaaaaai, cum e posibil asa ceva. probabil din cauza ca profesorii sunt aia care au crescut fix cu acelasi sistem.

      Finlanda, ca tot se agita lumea cu sistemul finlandez, pe ce loc a iesit la olimpiada viitorilor primari?

      Cum sugera si LSorin mai sus, scolile private turcesti (asta e chema Lumina, acum e Liceul International de Informatica) au o strategie americana de mult ani: dau burse generoase elevilor cu performante de la liceele de la stat astfel incat aia se muta la ei la liceu si ridica atat nivelul clasei cat aduc si medalii.

      By any means nu consider asta o chestie rea, varfurile trebuie sprijinite chiar daca in spate sunt si interese (mereu sunt interese). Si alte scoli dau burse sociale si de performanta.

      Dar ce voiam sa spiun a ca momentan la liceele private nu se face neaparat performanta in mod organic, ci mai mult se cumpara. Pe viitor ramane de vazut.

        (Citează)

  5. Eu va spun din perspectiva parintelui de copil de 10 ani – fii-mea este in sistem privat de la 1 an si 10 luni si nu va parasi acest sistem. Acum pot oferi feedback clar pentru scoli – ciclul primar poate fi facut si la stat, doar daca ai o super invatatoare si o scoala care respecta legea si sunt maxim 25 copii in clasa. Unde e fii-mea sunt 15 iar din septembrie am mutat-o la alta scoala unde sunt 17. Este important sa fi implicat ca parinte si intr-adevar, la scoala privata esti ascultat si poate conta intr-o oarecare masura feedbackul tau. Si daca va uitati la evaluarea nationala, care e de fapt primul examen care arata performanta scolilor, in top 20 sunt 7 scoli de stat si 13 private – cele de stat sunt de fapt gimnaziu liceelor foarte bune. Stiu ca e o parere cinica si foarte nepopulara….dar eu cred ca la finalul zilei, daca iti permiti sa tii copilul in domeniul privat e ok, altfel, nu ai de ce sa iti dai cu parerea….nu e o tragedie sa invete copilul in scoala de stat, insa se dezvolta mult mai bine in sistemul privat iar rezultatele asta arata.

      (Citează)

    • Stiu si eu ce a fost inainte, oul sau gaina?

      E oare scoala aia privata atat de buna la nivel de oferta educationala sau doar scoala aia face o selectie a copiilor apartinand parintilor care inteleg importanta educatiei si pot cheltui 10K euro anual pentru educatia copilului? Se presupune ca inclusiv parintii sunt la randul lor persoane educate si inteligente, tinand cont de nivelul veniturilor.

      Probabil adevarul e la jumatate.

      Dar altfel, cum ar putea sa arate comparatia intre o astfel de scoala si o scoala de cartier din Bucuresti, care are 150 de copii pe serie, din toate mediile si cu toate dotarile “intelectuale”? Asta dincolo de nivelul evident de diferente de resurse materiale.

      “cele de stat sunt de fapt gimnaziu liceelor foarte bune.” – adica sunt scoli in care s-a facut o selectie exact ca in cazul scolilor private – au fost scoli in care parintii si-au sustinut copii cu bani si resurse pentru pregatirea unor examene destul de dificile. E normal sa fie mult mai sus decat scolile de cartier si sa se bata cu scolile private, pentru ca deja s-a facut o selectie destul de dura din clasa a 5-a.

      Altfel, daca in Bucuresti avem 7 scoli de stat din primele 20: e reamarcabil cat de bine se tine sistemul de stat, tinand cont de diferenta de resurse. Si ceva imi spune ca la nivel de liceu e chiar mai bine de atat.

        (Citează)

  6. Din pacate nu se face primavara cu 3-4 flori. Mai ales ca procentul analfabetilor (functional sau ne-) este foarte mare.

      (Citează)

  7. Mi se pare mie sau sunt unii prin comentarii care caută să găsească ceva bun în sistemul de invatamant de stat ? Pe bune? Sunteți profesori la stat? Că nu știu cum cineva ar putea găsi ceva cât de cât de lăudat la invățamantul de stat. Principala cauză pentru care țara asta este așa cum e, este învățământul. O mizerie pentru care suferă o națiune întreagă Simplu.

      (Citează)

    • Ambele sunt o mizerie, una e pe bani multi (si cu factura) alta pe bani mai putini si direct in buzunarele profilor si directorilor. Problema nu e la stat sau la privat, problema e la materialul uman de la catedra, care in mare vine in mare parte din acelasi pool de puli incapabile sa faca altceva decat sa “predea”. 3 sferturi dintre ei ar trebui sa ajute la unitul bucurestiului cu dunarea printr-un mare canal, la care sa sape la mana pe temeperatura de afara.

        (Citează)

    • Exceptional atat ca adevar cat si ca idee! Imi scot palaria!

        (Citează)

    • Exagerezi – ca poate nu sunt la un nivel extrem de ridicat profesorii din privat pentru cati bani se platesc, pot fi de acord. Dar, daca vrei, fa un business case sa vezi cat costa o scoala privata si cam care e marja de profit – daca o faci cinstit 100%. Daca alegi o scoala buna si potrivita copilului tau (ca si aici e o discutie) diferenta este foarte mare intre stat si privat, mai ales pe componenta emotionala si comportamentala a copiilor.

        (Citează)

    • asta s-a mai facut. in anii 50.

        (Citează)

    • Daca discutam despre sistemul de educatie de stat din Bucuresti (sau din alt oras mare) discutia e una. Eu vad ca aici se purta discutia, la Bucuresti si la diferenta de sisteme stat/privat.

      Daca discutam despre tot sistemul de educatie de stat din Romania, discutia e cu totul alta. Si aici da, situatia e chiar nasoala.

        (Citează)

    • @Adi nu ia nimeni apararea sistemului de stat, doar ca rezultatele obtinute de olimpicii de la scolile private pot si mai mult ca sigur vor fi folosite de anumiti politicieni pentru a sustine privatizarea/incurajarea si mai mare a invatamantului privat. Schema se numeste “hai sa luam de la un buget si asa mic al educatiei si sa mai dam si privatilor” vezi discutiile din trecut din jurul sistemul de sanatate.

        (Citează)

    • parintii elevilor din invatamantul privat nu platesc taxe? eu zic ca da, si ca platesc peste medie.

        (Citează)

  8. Ce mi se pare funny e ca toti participantii din USA au nume de familie asiatice. Deci primele 13 pozitii, in afara de Romania si Turcia, sunt numai tari asiatice sau participanti care au nume de familie asiatice, chiar daca sunt din USA, Canada, UK etc. In cazul asta mi se pare si mai mare reusita elevilor din Romania.

      (Citează)

  9. Silviu:
    Eu va spun din perspectiva parintelui de copil de 10 ani – fii-mea este in sistem privat de la 1 an si 10 luni si nu va parasi acest sistem. Acum pot oferi feedback clar pentru scoli – ciclul primar poate fi facut si la stat, doar daca ai o super invatatoare si o scoala care respecta legea si sunt maxim 25 copii in clasa. Unde e fii-mea sunt 15 iar din septembrie am mutat-o la alta scoala unde sunt 17. Este important sa fi implicat ca parinte si intr-adevar, la scoala privata esti ascultat si poate conta intr-o oarecare masura feedbackul tau. Si daca va uitati la evaluarea nationala, care e de fapt primul examen care arata performanta scolilor, in top 20 sunt 7 scoli de stat si 13 private – cele de stat sunt de fapt gimnaziu liceelor foarte bune. Stiu ca e o parere cinica si foarte nepopulara….dar eu cred ca la finalul zilei, daca iti permiti sa tii copilul in domeniul privat e ok, altfel, nu ai de ce sa iti dai cu parerea….nu e o tragedie sa invete copilul in scoala de stat, insa se dezvolta mult mai bine in sistemul privat iar rezultatele asta arata.

    Ai putea sa ne spui pentru ce scoli private ai optat? Si care sunt diferentele intre ele?

      (Citează)

    • Binenteles – nu e nici un secret. De cativa ani incoace fac o analiza a rezultatelor la evaluarea nationala si am centralizate in excel toate datele pe B si IF. Initial am optat pentru Aletheea unde ne-a cucerit combinatia de emotional cu educational, dar acum, la sfarsit de clasa a 3-a si dupa ceva schimbari in managementul lor combinate cu o nepasare a parintilor, am hotarat sa o mutam. Practic, aveam 5 copii din 18 care nu stiau sa citeasca la 10 ani si parintii lor erau ok cu asta, aveam copii care deranjau constant orele si tot ce se facea se facea numai cu vorba buna, nu care cumva sa se simta deranjat vreun copil. In modulul 4 au inceput sa schimbe foaia si sa treaca la chestii mult mai serioase, dar eu luasem deja decizia, platisem evaluarea la cealalta scoala si primisem si confirmarea ca a fost admisa. Scoala pe care am ales-o din toamna este Scoala Europeana unde accentul este pe educational, insa pastrand componenta emotionala, insa neducand lucrurile in zona in care respectul e zero fata de scoala si profesor. Pare la prima vedere (si din feedbackurile altor parinti) o scoala unde se pune accent pe educatie si unde ai toate toolurile sa tii pasul cu clasa. Programul este de la 8-16, iar pana la 18 poti adauga optionale gratuite destul de multe sau cateva cu plata. Au intre 16-18 consolidari suplimentare pentru cei care raman in urma sau pentru cei care vor sa performeze la concursuri, au cluburi de sport (fii-mea face deja baschet de performanta la Dan Dacian). Cam asa am ales noi – nu pot sa generalizez, pot spune doar ca pentru copilul nostru credem ca de la 1 an si 10 luni am ales bine.

        (Citează)

    • P.S. Am ales numai scoli cu programa nationala, oricat de dubioasa ar fi, dar in cazul in care vreodata nu imi permit, trecerea la scoala de stat ar fi mai lina decat dintr-un invatamant privat cu programa internationala.

        (Citează)

  10. Sunt niste deja olimpici racolati de scoala respectiva, nu platesc nimic / au bursa. Respectivii erau olimpici si inainte sa fie racolati de privatul respectiv. Asigurandu-le lor pregatire de excelenta, atrag oameni platitori.

    I-au concentrat acolo pt reclama, ca sa vina si platitori de 9.000 E/an.

    Atat de simplu.
    Cine ajunge sa creada ca asta inseamna ca privatul e mai bun este pilaf cu spume.
    Statul nu are niciun interes sa faca asta, ca nu alearga dupa clienti.

      (Citează)

    • Chiar daca e asa, ia average-ul la orice clasa de acolo si compara cu media (cunostintelor) de la stat.
      Sunt cateva scoli private care sunt axate puternic pe performanta, mai ales pe stiinte exacte.
      La privat poti sa faci pretentii, ca na, 9000e pe an. Si asta conteaza. La noi nu poti face pretentii la stat, ca ‘e gratis’, nu e ca si cum le platesti tu salariile.

        (Citează)

  11. ICHB este un liceu bun, dar sunt doua clase bune si restul sunt doar niste clase de facut bani. Am 3 persoane relativ apropiate la ICHB. Intr-adevar rezultatele daca esti in alea doua clase cu olimpici sunt super.
    Am un fost coleg care a avut copilul la ICHB. In clasa a VIII-a era foarte fericit ca “nu se streseaza copilul cu evaluarea nationala, ramane la ICHB, nu conteaza ce nota ia”. Eu ii ziceam ca gandeste aiurea. Si vine intr-o zi la birou colegul negru de suparare – ICHB anuntase ca nu mai primeste in clasa a IX-a decat pe cei care iau la EN peste o anumita nota (destul de mica). Si zic… ok, unde e problema, doar se face scoala, o sa ia nota aia. Nu, imi zice colegul, nu o sa ia, ca nu prea stie matematica, ca nu prea se face, etc. Solutia? Meditatii, nu in particular, la un centru de pregatire. Efectul: in doua luni o imbunatatire vizibila si majora a performantelor la matematica. Si eu atunci spun asa: daca in 2 luni un meditator te aduce pe linia de plutire inseamna ca nu esti tont. Inseamna ca si liceul ar fi putut si ar fi trebuit sa faca asta, nu? Mai ales la cat platesti in fiecare luna…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus