un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Companiile IT vor deveni cei mai buni meteorologi, deja știu condițiile meteo din fiecare punct al planetei

10 Feb 2023  ·

TEHNOLOGIE  ·

8 comentarii

Este un termen interesant pe care l-am aflat acum câțiva ani: vremea hiper-locală. Adică să știi sau să anticipezi condițiile meteo nu la nivel de regiune, ci la nivel de stradă a unui oraș.

Cred că am auzit acest termen acum câțiva ani, când IBM a cumpărat The Weather Channel. Unul dintre motive era că Weather Channel avea propria rețea de senzori meteo prin diverse orașe și se presupunea că IBM va oferi clienților interesați de vreme hiper-locală și astfel de informații.

De ce ai vrea să știi vremea la nivel de stradă? Este de interes în anumite business-uri. În primul rând, condițiile meteo pot diferi de la o zonă a orașului la alta. Sigur ați auzit în București cum a rupt ploaia într-un cartier, iar în altul n-a dat nici o picătură. Sau cum a dat grindină în nord, dar nu și în sud. Se întâmplă.

Și asta poate fi de interes în multe situații. Vorbim întâi de orașe mult mai întinse decât Bucureștiul, unde ai nevoie de prognoze la nivel de cartier. Este ușor de zis “va ploua în New York”, dar mănânci trei pâini cu maioneză din Manhattan până în Queens, iar organizatorii unui eveniment dintr-un cartier vor să afle dacă ploaia îi va afecta și pe ei sau nu. Nici nu mai zic de beneficii legate de precizie în agricultură sau alte domenii.

Amyway, vreme hiper-locală. It’s a thing, unii pot scoate bani mulți din asta.

Și mi-am dat seama recent că de fapt anumite companii de tehnologie sunt perfect poziționate în piață pentru a afla astfel de informații care anterior erau apanajul unor servicii de meteorologie. Gândiți-vă la următoarele aspecte:

🚙 Majoritatea mașinilor au senzori de temperatură exterioară și de ploaie integrați. Pe măsură ce mașinile devin conectate la Internet, companiile-mamă vor ști de fapt vremea în fiecare loc în care există o mașină de-a lor. Tesla, BMW, Mercedes și alții ale căror mașini sunt deja “always connected” au deja astfel de informații. Mașinile Tesla, cel puțin, ați văzut că transmit telemetrie spre serverele lor.

⌚️ Smart watch-urile au barometru și este foarte precis. Să știi poziția GPS a fiecăruia, dar și presiunea atmosferică din acel punct, este important în meteorologie.

Mai mult, unele ceasuri au sau ar putea avea în viitor senzori de temperatură ambientală.

📡 Internet of Things generalizat. Se instalează conectivitate la Internet/IoT pe tot felul de mașinării, de la autobuze care roiesc permanent prin oraș. Vendomate care raportează singure că au nevoie de un refill. Tomberoane inteligente care raportează singure când sunt pline pentru eficientizarea rutei gunoierilor. Lămpi stradale cu senzori de lumină ambientală. Ce ar mai fi și un senzor de temperatură și umiditate și ploaie pe toate acestea? Un nimic pentru costul general.

Altfel spus, informațiile meteo ar putea fi crowdsourced cu precizie foarte mare, că vorbim de zeci de mii de automobile și sute de mii de utilizatori de telefoane și ceasuri într-un oraș.

Poate că vă întrebați de ce ar fi cineva de acord ca dispozitivul său să trimită astfel de date către servere. Păi, nu sunt date personale. Temperatura aerului și dacă plouă sau nu acolo unde este mașina ta pe Magheru nu este vreo încălcare a intimității, aș spune eu.

În primul rând, însă, este pentru că ai putea beneficia de prognoză meteo mult mai bună. Pe măsură ce se adună date de pe o suprafața mare, algoritmii dezvoltați după decenii de studii meteorologice pot fi utilizați pentru a estima vremea în viitor.

Știți cum Google are acea avertizare la cutremur prin care, dacă un telefon din Vrancea detectează o mișcare tip cutremur, atunci Google trimite și telefoanelor aflate mult mai departe o notificare de “vezi că vine unda seismică”? Sau știți cum deja există automobile premium care, dacă detectează o groapă pe șosea folosind camerele de bord, trimit acea informație către alte automobile ale mărcii din zonă? Sau na, pâna la urmă Waze, doar că acolo utilizatorii introduc manual “vezi că aici este oprită o mașină pe banda 1”?

La fel poate funcționa și un sistem crowd-sourced și analizat prin cloud pentru vreme hiperlocală. Mergi pe autostradă și ți s-ar putea spune “vezi că mașinile cu 10 km mai în față au început să detecteze ploaie serioasă, redu de acum viteza ca să nu se creeze un efect de acordeon acolo”. Sau primăria ar putea ști cât de puternic plouă pe fiecare stradă.

Și de fapt nici nu-i vorba musai de condiții hiper-locale. Dacă vrei să afli acum, în acest moment, condițiile meteo din Mogoșoaia, de fapt ți se spune o estimare bazată pe niște temperaturi măsurate poate la o stație meteo aflată la kilometri distanță și calculate pe baza unor algoritmi privind mișcarea aerului, radar de nori și alte treburi. În cel mai bun caz, se actualizează la câteva ore. Sunt sigur că ați văzut diferențe mari între ce zic mai mult aplicații meteo diferite despre condițiile actuale de afară, de exemplu.

N-ar fi mai simplu și mai benefic pentru toată lumea dacă Google ar spune “în Mogoșoaia zici? Păi sunt 217 persoane cu smartwatch acolo și 44 de mașini conectate la net. Temperatura medie raportată este de 12 grade Celsius. 5 mașini aflate acum în Buftea raportează ploaie, dar din ordinea raportării pare că norul se îndreaptă în direcția opusă”. Și să știi că sunt date reale, luate (aproape) în timp real, nu estimări imprecise.

Momentan o mulțime de date meteorologice sunt colectate de pomană, doar pentru a fi afișate pe ecranul mașinii, dar nu beneficiază nimeni altcineva de ele. Mi se pare risipă.

asus s5507

    8 comentarii

  1. E de rau, e de bine?

      (Citează)

    • La modul in care a prezentat Radu, pare ca este de bine. Nu cred ca poti sa faci rau cuiva daca stii ca la el in cartier ploua sau ca este soare.

        (Citează)

  2. Am o cunostinta meteorolog, imi zicea ca inainte de deschiderea JO Beijing au facut o sezatoare cu mai multi colegi din bransa din mai multe tari si si-au stors creierele ca sa isi dea seama daca va ploua sau nu pe stadion la ora deschiderii.
    Crowdsourcingul asta are o limitare, si anume ca e doar la nivelul solului, or se stie ca e de mare interes ce se intampla la altitudine. Pe avioane sunt montati senzori meteo, si in pandemie, din cauza scaderii numarului de zboruri a scazut si precizia prognozelor.

      (Citează)

    • Exact. Unde mai pui ca e si in oras, nu numai la nivelul solului, iar in oras temperaturile si curentii de aer sunt influentati de cladiri, masini etc, deci parerea mea de pafarist in ale meteorologiei este ca nu se pot face prognoze pe baza acestor date.

      In afara de asta, mie nici nu mi se pare folositor sa stiu starea actuala a vremii pe o strada mai incolo, ca nu poate fi semnificativ diferita fata de ce vad pe geam.

        (Citează)

  3. Poziția ta sau a mașinii tale sunt date foarte personale.

      (Citează)

    • Da, sunt date foarte personale care nu te afectează negativ câtă vreme sunt administrate anonimizat, în scop de optimizare a vieții.
      De exemplu, cred că îți place când Google Maps îți oferă rute alternative în funcție de trafic. Datele astea nu ti-ar putea fi furnizate dacă poziția mașinii tale n-ar putea fi stabilită. Bine, n-ai putea să folosești deloc Google Maps fără localizare.

        (Citează)

  4. Îmi spuneau niste colegi olandezi că ei au o aplicație care le spunea la minut când și cât plouă.
    Ceva de genul cred că ar fi f util și la noi dar totul depinde de câți senzori ai.

      (Citează)

  5. “N-ar fi mai simplu și mai benefic pentru toată lumea dacă Google ar spune “la-la-la..””

    Aici e o buba. Ca sa mearga totul bine, ar trebui ca o singura companie sa aiba acces la cea mai mare parte a datelor. Si deja devine cam prea mult ca o companie sa aiba acces la toti senzorii de pe planeta asta, cu toate datele aferente atasate.

    Chiar daca acea companie e Google. De fapt, tocmai pentru ca acea companie e Google.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus