►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
« Două puncte forte pe Asus Zenbook Pro 14 Duo, laptop cu ecran secundar deasupra tastelor
Telekom aduce beneficiile 5G la prețuri accesibile, dar există o problemă importantă la mijloc »
Google a anunțat că închide Stadia, serviciul lor de cloud gaming. Se închide din 18 ianuarie 2023. Google măcar va da înapoi clienților banii pe controllere și jocuri cumpărate din magazinul Stadia.
Aș vrea să spun că sunt uimit, dar aproape toată lumea se aștepta la acest lucru încă de când s-a deschis Stadia. Pur și simplu serviciul a pornit cu stângul și nici nu a părut niciodată susținut și împins tare în față de Google pentru a deveni un produs principal de-al lor. Google are un obicei deja prea lung de a lansat servicii finisate pe jumătate, de a le îmbunătăți într-un ritm foarte lent și de a le închide apoi pentru că nu au succes pe piață. Dacă le-ar pregăti sau gândi mai bine din start, poate ar avea.
Uitați ce scriam pe blog în iunie 2019, la anunțarea serviciului:
Altfel spus, Google a construit un serviciu bun, dar îl vinde într-un mod care s-ar putea să atragă atât de lent clienți încât să nu aibă succesul inițial de care are nevoie pentru a intra puternic pe piață. 10-20 de dolari aș da oricând pentru a testa serviciul câteva luni, dar să dau 130 de dolari fără a ști dacă netul meu este suficient de bun sau dacă experiența în browser este cea necesară gamingului?! Nu mă văd făcând asta. Sau poate că nu vreau Chromecast, că nu plănuiesc să transmit imaginea spre un televizor…
Adăugați aici și faptul că majoritatea americanilor nu au Internet atât de bun, plus faptul că majoritatea oamenilor nu cred că-și doresc gaming 4K, cel puțin nu la început (depinde de baza instalată de televizoare compatibile), și s-ar putea ca vânzările inițiale să fie foarte slabe, iar după un timp Stadia să o ia pe urma lui Google+.
Serviciul s-a lansat apoi în câteva țări, dar cu diverse probleme. Jocurile trebuiau cumpărate de la Stadia, nu era suficient să le ai deja în Steam sau alte servicii.
La lansarea din România, din decembrie 2020, scriam:
Stadia Free – care este gratuit, adică Google îți randează jocuri, dar tu trebuie să cumperi jocurile respective. Mai mult, trebuie să le cumperi de la ei, din Stadia, nu poți conecta Steam sau Uplay sau alte servicii la serverele Google. Asta înseamnă că Stadia suportă doar anumite jocuri, un număr limitat, dar adaugă treptat și altele.
Sfârșitul Stadia a devenit ușor de văzut acum câteva luni. Întâi a închis propriul studio de dezvoltare pentru Stadia la un an după lansare, surprinzându-și inclusiv angajații. Apoi a anunțat că nu mai pune accent pe dezvoltarea de jocuri, ci doar vrea să vândă altora tehnologia de streaming.
Anunțul de ieri nu a surprins, în esență. The Verge are aici o istorie a serviciului și a deciziilor sale de business, dar scrie pe acolo că inclusiv Bungie, care avea Destiny 2 în Stadia, a aflat de pe ne t că se va închide serviciul, iar alți producători de jocuri spun că nici măcar nu le-a spus Stadia ce urmează.
Problema de fond este că Google lansează servicii imature sau greșit gândite ca plan de afaceri. Le îmbunătățește lent, le extinde lent, nu le dă suficient timp pe piață, așa că după 1-3 ani decide să le închidă. După atâta timp, Google în continuare își trage veniturile doar din Search, YouTube și probabil Maps, iar alte servicii, precum Waze, ar putea fi oricând oprite.
« Două puncte forte pe Asus Zenbook Pro 14 Duo, laptop cu ecran secundar deasupra tastelor
Telekom aduce beneficiile 5G la prețuri accesibile, dar există o problemă importantă la mijloc »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
30/09/2022 la 2:54 PM
Se explică foarte simplu, am citit mai multe de la foști angajați Google, și practic una din metodele cele mai simple și cam singurele de a promova e să lansezi proiecte. Nu contează că eșuează sau nu, important e să le lansezi.
Google merge pe strategia de ‘throw things at the wall and see what sticks’.
Problema e că angajații s-au prins și acum fac lucrurile de mântuială cât să ia promoția așa că ajungi cum zici tu, chestii făcute pe jumătate, nepromovate (nu le promovează să nu se descopere că-s făcute prea pe jumătate) și care după 1-2 ani sunt închise.
manu144x(Citează)
30/09/2022 la 3:16 PM
Google are un obicei deja prea lung de a lansat servicii finisate pe jumătate, de a le îmbunătăți într-un ritm foarte lent și de a le închide apoi pentru că nu au succes pe piață.
Corect, au inghitit ei galusca cu agileul, ca nu tre’ sa pregatesti requirmenturile prea mult, le lansezi asa proaste cum sunt si vezi tu dupa cum le ajustezi. Merge bine cand ai vaca de bani de muls, pentru jucarele d-astea.
Boris(Citează)
30/09/2022 la 3:50 PM
Stadia a fost si e un produs foarte bun. Este extrem de stupid faptul că nu încearcă să îl împingă serios pe piață, pentru că ar avea succes. Iar piața nu e mică.
Giani Mucea(Citează)
30/09/2022 la 4:41 PM
Eu nu cred că ar avea succes, poate doar dacă ar funcționa impecabil cu o conexiune de net normală, pe care o are oricine la un laptop, și fără să cumperi jocurile. Adică să plătești un abonament lunar și să intri când vrei să joci ce vrei. Dar mi-e greu să cred că se poate ajunge aici fără resurse enorme și multă răbdare, care se pare că nu merită pentru Google..
AMD a intuit bine că majoritatea caută hardware mai ieftin și au așteptări mai mici, fără 3090 și 4K. Mai bine îți rupi 3-4 mii de lei, și poți să cumperi jocuri la reducere de pe Steam, decât să plătești ceva care e plin de compromisuri.
dam167(Citează)
01/10/2022 la 12:24 AM
Perfect deacord
Filip(Citează)
01/10/2022 la 8:01 PM
Mie îmi mergea uneori cu întreruperi, pe netul prost de Olanda, doar dacă jucam 4K. În rest mergea bine. Clar mânca mai multă lățime de bandă, dar pe de altă parte nu mai așteptai după update-uri sau alte prostii. Iei controller-ul, deschizi aplicația de pe TV și te joci după câteva secunde.
Fără să cumperi jocurile? Mi se pare o așteptare nerealistă. Sigur, ar fi trebuit să ofere mai multe jocuri și la prețuri mai mici (jocurile pe Stadia erau mult mai scumpe decât la concurență, iar librăria era cam pustie) dar asta se poate rezolva ușor dacă ești decis să susții platforma și dacă ai niște resurse în spate.
În plus, Stadia avea și un cont free și era foarte ok dacă nu voiai neapărat să joci 4K.
Giani Mucea(Citează)
30/09/2022 la 5:20 PM
“După atâta timp, Google în continuare își trage veniturile doar din Search, YouTube și probabil Maps, iar alte servicii, precum Waze, ar putea fi oricând oprite.”
Cred ca si din Cloud castia bine, si din Play Store. Waze n-am folosit niciodata.
Dan(Citează)
30/09/2022 la 6:02 PM
Era evident ca este destinat esecului cand au obligat utilizatorul potential sa mai cumpere o data jocurile pe care le avea deja.
O tampenie colosala sa iti inchipui ca omul mai plateste o data pentru ce are deja, pe langa faptul ca pierde banii dati pe PC sau consola.
Gaura era mult prea mare.
Gaelex(Citează)
30/09/2022 la 11:44 PM
Pai oricum nu plăteai tu, plătea mă-ta.
Cristi(Citează)
01/10/2022 la 1:08 AM
Google scoate grosul banilor din Google Ads
speedy gonzales(Citează)
01/10/2022 la 8:39 AM
Eu folosesc Geforce Now de cand a devenit disponibil in Romania si nu am simtit nevoia sa incerc si Stadia. Merge foarte bine si imi pot folosi jocurile deja cumparate din Steam, Epic sau Origins.
Sper doar ca inchiderea Stadia sa nu-i determine sa mareasca preturile pentru abonamente.
Scorpy(Citează)
03/10/2022 la 11:21 AM
Comparat cu Xbox Cloud Gaming, care e inclus in Game Pass Ultimate, Stadia era un rip off de propotii epice. Ca reminder, Xbox CG iti da access la peste 200 de jocuri fara niciun cost, iar tot ce scoate MS apare acolo day 1.
In plus, te vor lasa sa joci si jocuri digitale pe care le ai, fara sa fie legate strict de partea de cloud:
https://www.ign.com/articles/xbox-cloud-stream-games-not-in-game-pass
Sol(Citează)
04/10/2022 la 10:48 AM
Nu știu, poate nu ai citit unde am scris eu că Stadia e gratis. Ce-i drept era ultima frază. Acum nu zic că Game Pass Ultimate la 15 eur/lună n-o fi mai bun decât Stadia la zero eur/lună (mai multe jocuri, calitate mai bună etc) dar să zici pe baza acestei informații că Stadia e “un rip-off de proporții epice”, seems like a stretch.
Giani Mucea(Citează)