un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Un RC-135W Rivet Joint, un avion mare de spionaj electronic, tocmai a intrat în spațiul aerian al României

2 Mar 2022  ·

TEHNOLOGIE  ·

13 comentarii

Boeing RC-135W Rivet Joint este un avion mare de spionaj electronic. Unul tocmai a intrat în spațiul aerian al României și mă aștept să aterizeze pe aici, că vine tocmai de la baza Mildenhall din Anglia. Ce-i drept, un avion-cisternă care dă acum ture deasupra României tot de la Mildenhall a venit pentru a realimenta avioane și drone, iar la final se întoarce acasă în Marea Britanie. Poate și acest Rivet Joint va face la fel, după ce-și execută misiunea de patrulare.

Dacă citiți la timp articolul, îl puteți vedea live aici. Avionul are 59 de ani, este construit pe platforma Boeing 707. Indicativul W arată însă că are un pachet modern de senzori, fiind upgradat în ultimii 10 ani conform site-ului oficial. Are rol de SIGINT, Signals Intelligence, adică spionaj electronic. Detectează transmisiuni radio și probabil alte emisii electromagnetice ale rușilor, calculând și monitorizând astfel poziția lor. Nu m-ar mira să poată detecta poziția unui tanc sau a unui grup de blindate pe baza emisiilor electromagnetice ale acestora.

Are un echipaj mare, 30 de oameni, din care 5 pentru pilotaj și restul operatori ai echipamentelor de comunicații și spionaj; probabil se lucrează în ture. Site-ul oficial al US Air Force spune că are o autonomie de zbor de 6.500 km, că poate zbura la 50.000 de picioare, cu vreo 10.000 mai sus decât avioanele comerciale. Ca idee, acest avion probabil că a zburat și în Vietnam într-un rol similar, chiar dacă folosind echipamente mult mai vechi.

În acest moment este cel mai urmărit avion pe FlightRadar24, mai mult de 20.000 de utilizatori se uită la traseul acestuia.

sursa: US Airforce, care are și opțiune de download hi-res la fotografii, Wikipedia, Airforce Technology.

    13 comentarii

  1. Mai apare si ceva mic, DUKE28, e undeva in zona Calarasi acum.

      (Citează)

  2.   (Citează)

    • LAGR242, umbla pe aici si prin Polonia inca de la inceputul razboiului, probabil avion cisterna de alimentare pentru cele de lupta (desi nu le vedem sunt sigur ca sunt pe acolo).

        (Citează)

  3. Acum avem si o drona Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk : https://www.flightradar24.com/FORTE10/2afe81cf

      (Citează)

  4. Nu aterizează, își face treaba și se întoarce înapoi. L-am văzut și săptămâna trecută.

      (Citează)

  5. dar cele doua avioane care au plecat acum din minsk catre rusia nu stiu ca e razboi ? Nu m-as urca acum intr-un avion care zboara printr-o zona pe unde mai ‘trec’ niste rachete catre tara vecina.

      (Citează)

  6. Știe cineva care este motivul pentru care rușii prin vocea lui Rogozin amenință cu represalii dure daca îi sunt atacați sateliți? GLONASS-ul le funcționează? Că par complet rătăciți prin Ucraina.

      (Citează)

    • Cică n-ar fi avut o strategie prea bună cu lanțul de aprovizionare. Probabil au nevoie de mii de tone de carburant pentru toate blindatele acelea, nu-i așa ușor de înaintat. Lanțul de aprovizionare cu muniție și carburant este o problemă clasică în majoritatea conflictelor de la WW2 încoace.

        (Citează)

  7. Pe harta de la Flightradar24 mi-a atras atentia altceva. Era un Challenger 650 care decolase de multa vreme de la Mihail Kogalniceanu.
    FR24 nu arata registration number. Arata doar type CL60 si modelul.
    Facea rotocoale. Zbura de la Mihail Kogalniceanu spre NNV pana la Botosani, apoi vest pana aproape de Baia Mare. Unde intorcea. Si a facut asta cateva ore bune!
    Ce mi-a atras atentia in mod special: zbura la 40000ft. Acuma Bombardier Challenger 650 e business jet, cu range foarte mare si lux. Dar are plafonul de zbor la 41000ft. Nici un pilot normal la cap nu zboara cu un avion civil cateva ore la o altitudine atat de apropiata de plafonul maxim! Riscul e prea mare sa intre in stall si sunt hartii de completat chiar daca zbori aproape de maximul anvelopei pentru 1-2 minute. Pentru 4-5h sigur spui adio licentei de zbor!
    Dupa care am inceput sapaturile. FR24 nu e singurul site care receptioneaza ADS-B. Doar ca e cel mai mare si e fortat sa ascunda detalii, indiferent de cat platesti, tot are registration number pe care le filtreaza. E documentata treaba, nu e ca o ascunde firma din Suedia pentru ca asa vrea ea.
    Si am gasit reg#: N488CR.
    Apoi St. Google mi-a gasit asta: https://theaviationist.com/2020/09/27/the-u-s-armys-first-ever-manned-isr-artemis-jet-has-carried-out-missions-over-georgia-and-abkhazia/
    Si apoi asta: https://twitter.com/GlitchNoire/status/1497152720918257665/photo/1

    Au supravegherea pornita multe zile inainte sa inceapa oficial razboi in Ucraina.

      (Citează)

  8. Update: Acum la 8:46, drona Forte10 e inca in aer, curand face 24 ore.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus