►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
2 Mar 2022 ·
Boeing RC-135W Rivet Joint este un avion mare de spionaj electronic. Unul tocmai a intrat în spațiul aerian al României și mă aștept să aterizeze pe aici, că vine tocmai de la baza Mildenhall din Anglia. Ce-i drept, un avion-cisternă care dă acum ture deasupra României tot de la Mildenhall a venit pentru a realimenta avioane și drone, iar la final se întoarce acasă în Marea Britanie. Poate și acest Rivet Joint va face la fel, după ce-și execută misiunea de patrulare.
Dacă citiți la timp articolul, îl puteți vedea live aici. Avionul are 59 de ani, este construit pe platforma Boeing 707. Indicativul W arată însă că are un pachet modern de senzori, fiind upgradat în ultimii 10 ani conform site-ului oficial. Are rol de SIGINT, Signals Intelligence, adică spionaj electronic. Detectează transmisiuni radio și probabil alte emisii electromagnetice ale rușilor, calculând și monitorizând astfel poziția lor. Nu m-ar mira să poată detecta poziția unui tanc sau a unui grup de blindate pe baza emisiilor electromagnetice ale acestora.
Are un echipaj mare, 30 de oameni, din care 5 pentru pilotaj și restul operatori ai echipamentelor de comunicații și spionaj; probabil se lucrează în ture. Site-ul oficial al US Air Force spune că are o autonomie de zbor de 6.500 km, că poate zbura la 50.000 de picioare, cu vreo 10.000 mai sus decât avioanele comerciale. Ca idee, acest avion probabil că a zburat și în Vietnam într-un rol similar, chiar dacă folosind echipamente mult mai vechi.
În acest moment este cel mai urmărit avion pe FlightRadar24, mai mult de 20.000 de utilizatori se uită la traseul acestuia.
sursa: US Airforce, care are și opțiune de download hi-res la fotografii, Wikipedia, Airforce Technology.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
02/03/2022 la 3:14 PM
Mai apare si ceva mic, DUKE28, e undeva in zona Calarasi acum.
Danyzus(Citează)
02/03/2022 la 3:27 PM
Dar de acesta ce ziceți:
https://www.flightradar24.com/LAGR242/2afe1655
Mormaila(Citează)
02/03/2022 la 3:34 PM
LAGR242, umbla pe aici si prin Polonia inca de la inceputul razboiului, probabil avion cisterna de alimentare pentru cele de lupta (desi nu le vedem sunt sigur ca sunt pe acolo).
Danyzus(Citează)
02/03/2022 la 3:48 PM
Acum avem si o drona Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk : https://www.flightradar24.com/FORTE10/2afe81cf
Ionut(Citează)
02/03/2022 la 3:59 PM
Nu aterizează, își face treaba și se întoarce înapoi. L-am văzut și săptămâna trecută.
Costi(Citează)
02/03/2022 la 4:43 PM
a iesit deja din spatiul nostru aerian.
intre timp a fost si o drona https://www.flightradar24.com/FORTE10/2afe81cf
un om(Citează)
02/03/2022 la 6:37 PM
Un Global Hawk https://www.nwradu.ro/2021/04/drona-militara-global-hawk-actiune/
nwradu(Citează)
02/03/2022 la 5:23 PM
dar cele doua avioane care au plecat acum din minsk catre rusia nu stiu ca e razboi ? Nu m-as urca acum intr-un avion care zboara printr-o zona pe unde mai ‘trec’ niste rachete catre tara vecina.
Vale(Citează)
02/03/2022 la 6:36 PM
Sunt țări prietene, au grijă să nu se întâmple nimic.
nwradu(Citează)
02/03/2022 la 5:51 PM
Știe cineva care este motivul pentru care rușii prin vocea lui Rogozin amenință cu represalii dure daca îi sunt atacați sateliți? GLONASS-ul le funcționează? Că par complet rătăciți prin Ucraina.
Iancu Dragos(Citează)
02/03/2022 la 6:36 PM
Cică n-ar fi avut o strategie prea bună cu lanțul de aprovizionare. Probabil au nevoie de mii de tone de carburant pentru toate blindatele acelea, nu-i așa ușor de înaintat. Lanțul de aprovizionare cu muniție și carburant este o problemă clasică în majoritatea conflictelor de la WW2 încoace.
nwradu(Citează)
02/03/2022 la 6:42 PM
Pe harta de la Flightradar24 mi-a atras atentia altceva. Era un Challenger 650 care decolase de multa vreme de la Mihail Kogalniceanu.
FR24 nu arata registration number. Arata doar type CL60 si modelul.
Facea rotocoale. Zbura de la Mihail Kogalniceanu spre NNV pana la Botosani, apoi vest pana aproape de Baia Mare. Unde intorcea. Si a facut asta cateva ore bune!
Ce mi-a atras atentia in mod special: zbura la 40000ft. Acuma Bombardier Challenger 650 e business jet, cu range foarte mare si lux. Dar are plafonul de zbor la 41000ft. Nici un pilot normal la cap nu zboara cu un avion civil cateva ore la o altitudine atat de apropiata de plafonul maxim! Riscul e prea mare sa intre in stall si sunt hartii de completat chiar daca zbori aproape de maximul anvelopei pentru 1-2 minute. Pentru 4-5h sigur spui adio licentei de zbor!
Dupa care am inceput sapaturile. FR24 nu e singurul site care receptioneaza ADS-B. Doar ca e cel mai mare si e fortat sa ascunda detalii, indiferent de cat platesti, tot are registration number pe care le filtreaza. E documentata treaba, nu e ca o ascunde firma din Suedia pentru ca asa vrea ea.
Si am gasit reg#: N488CR.
Apoi St. Google mi-a gasit asta: https://theaviationist.com/2020/09/27/the-u-s-armys-first-ever-manned-isr-artemis-jet-has-carried-out-missions-over-georgia-and-abkhazia/
Si apoi asta: https://twitter.com/GlitchNoire/status/1497152720918257665/photo/1
Au supravegherea pornita multe zile inainte sa inceapa oficial razboi in Ucraina.
Dragos(Citează)
03/03/2022 la 8:46 AM
Update: Acum la 8:46, drona Forte10 e inca in aer, curand face 24 ore.
Costi(Citează)