un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Google a redenumit FLoC în Topics API și testează altă metodă de publicitate online targetată

25 Jan 2022  ·

TEHNOLOGIE  ·

4 comentarii

Google știe că oamenii urăsc tracking-ul și cookie-urile, dar în același timp acestea aduc companiei veniturile mari din publicitate.

Acum ceva vreme, Google a încercat să introducă FLoC, Federated Learning of Cohorts (ca parte din sistemul Privacy Sandbox), și doar citind numele neinspirat vă puteți da seama că nu a avut mare succes. Așa că acum l-au redenumit în Topics API și au introdus câteva modificări și încearcă din nou să schimbe tracking-ul pe Internet cât să împace și capra, dar și varza, adică publicitatea și confidențialitatea utilizatorilor.

FLoC avea următorul principiu: în loc ca orice site și orice aplicație să poată planta cât de multe cookie-uri avea chef și aproape oricine să le citească și să afle ce-ți place să faci pe Internet, FLoC te grupa în niște categorii numite cohorte.

Dacă intrai pe site-uri de burgeri, haine de copii și poze cu femei, Google te băga în grupele “îi plac burgerii”, “are copil” și “probabil îi plac femeile”. Și poate de aici mai derivau încă o sută de posibile categorii, nu știu exact. Ideea era însă că în acele categorii erai anonim pentru toată lumea, inclusiv Google (care folosea un identificator anonimizat, nelegat direct de numele tău), iar publicitatea te găsea la modul “arată reclama asta celor care vor burgeri”, dar fără a se transfera alte informații despre tine.

Ideea FLoC nu era rea. Utilizatorii anonimi erau împărțiți pe categorii generale, iar nimeni nu putea afla toate preferințele tale, toate datele personale. Nici măcar Google nu le-ar fi știut.

FLoC n-a avut însă mare succes din diverse motive. Primul era că se face mult tracking în lume, așa că de ce ar rămâne doar metoda Google în funcțiune, ca să se ajungă la anonimizare? Mulți alții fac tracking și ar face în continuare, deci FLoC nu ar avea mare succes. Apoi, în câte cohorte ajungi? Cât de nișate sunt acestea? În ce detaliu se analizează informațiile disponibile? Altfel spus, ajung în cohorta “între 20 și 40 de ani” sau “între 35 și 36 de ani”?

În primul rând, însă, FLoC n-a mers pentru că utilizatorilor nu le pasă de publicitatea online și de binele business-urilor care au nevoie de ea pentru a-și vinde produsele. Lumea nu vrea să audă de o metodă prin care și business-urile pot face în continuare publicitate targetată. Lumea vrea 100% avantaje pentru utilizator și 0% pentru publicitate, nu 50-50%.

Și astăzi a fost anunțat Topics API. Începe din prima bine:

We also know that advertising is critical for many businesses, and is a key way to support access to free content online.

Topics înlocuiește propunerea anterioară numită FLoC. Observați că numele presupune același lucru de fapt, categorii de interese, dar Topics sună mult mai bine decât Federated Learning of Cohorts.

Metoda de lucru din Topics este următoarea:

  • browserul tău stabilește cam ce subiecte sunt de interes pentru tine, în funcție de site-urile pe care umbli.
  • subiectele sunt valabile doar 3 săptămâni, apoi sunt șterse din “profilul” tău.
  • subiectele (the topics, de unde și numele) sunt ținute în browserul tău, nu pe serverele Google.
  • când vizitezi un site, acesta îți întreabă browserul ceva de genul “boss, eu pot afișa publicitate pentru burgeri, laptopuri, Maldive, pisici, dame de companie, domni de companie, șervețele fine și apă plată. Tu ce știi că-i place omului care te folosește?”
  • browserul alege din Topics-urile tale un număr de maxim 3 și le dă site-ului respectiv. Site-ul afișează publicitate pe acele subiecte. Bănuiesc că cele 3 subiecte vor fi alese în funcție de bid-uri și bani, nu la întâmplare.
  • în tot acest proces, tu rămâi anonim. Site-ul respectiv nu te poate identifica în nici un mod, ci știe doar că a afișat publicitate la burgeri unei persoane, deci restaurantul din reclamă îi datorează niște bani.
  • poți să vezi oricând în ce topicuri ești categorisit, poți șterge sau bloca ce nu-ți convine.

Topics API pare mai bun decât FLoC. Diferența este în detaliile fine, precum totul făcut în browserul tău, valabilitate doar 3 săptămâni șamd. Este ca generația 2 și cu un nume mai bun.

Problemele lui Topics sunt aceleași ca și la FLoC. Nu toată lumea folosește browser Google. Majoritatea traficului web este făcut în aplicații precum Facebook, TikTok, Instagram și altele, iar acele companii te pot marca și urmări prin ce metode vor ele, că doar nu le stabilește Google noua politică. În plus, este tot o soluție care te roagă să te gândești la binele micilor afaceri care au nevoie de publicitate, dar adevărul este că treaba asta nu înduioșează decât pe puțini.

Prin urmare, chiar dacă Google schimbă metoda proprie de tracking, nu înseamnă că per total nu vei fi în continuare la fel de puțin anonim în fața altor mari jucători din piață.

Ar putea fi Topics adoptat și de alții? Păi nu de Apple, care nu are motiv să o facă, mai ales că se spune că lucrează la propriu serviciu de publicitate. Nu de Meta, care face tracking la vreo 3 miliarde de oameni prezenți pe Facebook/WhatsApp/Instagram. Nu de TikTok, care face ce vrea partidul. Nu de Firefox și alții, care pot alege singuri dacă permit sau nu cookies, și nici de alte platforme de publicitate, că nu-i doar Google Ads în lume.

Așa că aici ar merge vorba aceea enervantă cu “și atunci despre ce vorbim aici?”. Vorbim despre încercarea Google de a găsi o soluție de compromis pentru trackingul făcut de ei în particular. Este cu siguranță mai bună decât cea din prezent. Problema este că, per ansamblu, n-ar rezolva mare lucru în privința privacy și tracking, așa că oamenii așteaptă întâi un consens în această privință sau o altă tehnologie sau pur și simplu renunțarea la publicitate (ceea ce nu se va întâmpla).

Mi se pare un domeniu care nu se poate schimba decât dacă o impune vreo lege, că altfel companiile nu se vor înțelege niciodată la o colaborare ce le va atrage pierderi de bani.

    4 comentarii

  1. Pai si browserul meu cum stie ce topicuri imi plac mie? Momentan browserul tine minte url-uri vizitate (si sa zicem ca are si cache la pagina propriu-zisa). Dar ca sa poata sa imi faca un profil relevant fie e ceva extrem de basic si uselsss (gen se uita prin urluri dupa keyworduri ca la 1990 vara) fie ceva extrem de complex (se apuca si imi parseaza paginile si face AI pe continut) ceea ce ar insemna sa mut munca serverelor google la mine pe calculator. Nu mersi, si asa browserele moderne au nevoie de sute de mega ca sa randeze niste htmluri, darmite sa se apuce sa mai faca si altceva.

      (Citează)

  2. Toata povestea asta cu FLoC si Topics e prea putin si prea tarziu.

    Daca tot tracking-ul asta se limita doar la reclame targetate nu cred ca era problema asa mare.

    Una e sa folosesti datele astea pt. niste reclame prapadite si alta e cand sunt vandute apoi catre tot felul de agentii de rating, recuperatori, banci, etc. unde stim cu totii cum sunt folosite dupa toate scandalurile din ultimii ani.

    Cand li se atragea atentia ca nu e ok sa faca magarii cu datele adunate bagau capul in pamant si se faceau ca nu aud, dar acum s-au trezit dupa ce autoritatile si utilizatorii au inceput sa-i atinga la buzunar.

    Pana la urma de ce este nevoie de publicitate targetata si tracking? Timp de sute de ani reclamele au functionat fara toate chestiile astea. Diferenta este data de faptul ca inainte publicitarii plateau pt. spatiul de afisaj, dar in ultimii 20 de ani au descoperit ca pot sa livreze reclame gratuit dpdv. al lor punand utilizatorii finali sa plateasca pt. latimea de banda.

    Problema se va rezolva abia atunci cand publicitarii vor inceta sa mai abuzeze de datele adunate (sau vor inceta sa le mai adune cu totul) si vor incepe sa plateasca pt. latimea de banda irosita aiurea pe “creative”-urile lor. Pana atunci ublock/pihole/adblock plus si sanatate.

      (Citează)

  3. “În primul rând, însă, FLoC n-a mers pentru că utilizatorilor nu le pasă de publicitatea online și de binele business-urilor care au nevoie de ea pentru a-și vinde produsele.”

    “În plus, este tot o soluție care te roagă să te gândești la binele micilor afaceri care au nevoie de publicitate, dar adevărul este că treaba asta nu înduioșează decât pe puțini.”

    Imi pare rau dar paragrafele astea suna a smiorcaiala.

    Lumea s-a saturat de tracking iar FLoC n-a mers pentru ca e propus de Google. Masele nici macar NU STIU, nu ajung la pasul din gandire “dar eu cui daunez daca dau disable? afacerilor mici oare?”. Pentru ei interfata este Google/Facebook/Apple, whatever – corporatia mare si malefica.

    Cei care stiu cu adevarat cum merg lucrurile sunt minoritari si nu in aia stau bijniturile astea online.

      (Citează)

  4. “În plus, este tot o soluție care te roagă să te gândești la binele micilor afaceri care au nevoie de publicitate, dar adevărul este că treaba asta nu înduioșează decât pe puțini.”

    Plange Google cu lacrimi de crocodil de mila micilor afaceri care au nevoie de publicitate. De aia ii mulge fara mila prin monopolul pe care il are pe cautarea de pe net. Vorbesc din proprie experienta.

    Scuze, dar nu cumpar. Google Chrome e primul produs pe lista mea neagra. Motorul de cautare Google e al doilea (folosesc Bing de ani de zile si nu am murit inca).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus