O misiune NASA interesantă: sonda DART se duce să lovească un asteroid pentru a-l devia

22 Nov 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

NASA va lansa miercuri misiunea DART, acronim de la Double Asteroid Redirection Test. Scopul ei este să lovească un asteroid din sistemul solar pentru a studia în ce măsură îi modifică traiectoria. Vor face constatare amiabilă, iar asteroidul are CASCO.

Sunt chiar curios cum va ieși și cât de mare va fi deviația. Dacă mai țineți minte, acum patru ani scriam că puterile spațiale sau ONU ar trebui să facă niște teste fix în această direcție. Nu de alta, dar sunt destul de des știri despre cum un alt asteroid trece destul de aproape de Pământ. La un moment dat unul ne va lovi. Chiar și unul mic poate omorî milioane de oameni în impact și apoi crea o criză umanitară și economică de proporții nemaivăzute.

M-am lămurit apoi de ce nu se pot face astfel de teste. Un tratat internațional interzice plasarea de arme pe orbită și detonările nucleare în spațiul cosmic. Altfel spus, ca tehnologie avem tot ce ne trebuie pentru a apăra planeta: sisteme de detecție a asteroizilor periculoși (uneori), rachete, bombe nucleare pentru distrus sau deviat pietroaie, ba chiar și sonde spațiale ce probabil ar putea atașa un motor pe un asteroid pentru a-i schimba traiectoria.

Nimeni nu face teste pentru că este în continuare ilegal. Tratatul respectiv este din 1963, o perioadă în care SUA și URSS se întreceau în dezvoltarea armelor atomice. Chiar dacă scopul unui astfel de test ar fi nobil, nimeni nu vrea să facă primul pas pentru că ar însemna, totuși, o încălcare a tratatului și ar deschide calea și spre altele.

Așa că sonda DART ce va fi lansată miercuri de NASA folosește o tehnologie mult mai avansată, care nu este interzisă de Outer Space Treaty: va lovi asteroidul respectiv, încercând să-i schimbe traiectoria. Ținta este asteroidul Dimorphos, unul micuț care orbitează un asteroid mai mare numit Didymos.

Dimorphos are 160 de metri lungime. Didymos are 780 de metri. Impactul va fi făcut cu o viteză de peste 23.000 km/h. Sonda DART este mică, 1,3 x 1,3 x 1,2 metri, aproape un cub, plus două aripi de celule solare. Nu știu ce masă are, dar probabil câteva zeci de kilograme. Propulsia este asigurată de un motor cu Xenon. Are la bord o cameră pentru orientarea și identificarea asteroidului țintă, plus un mic mini-satelit ce va rămâne în urmă pentru a fotografia impactul.

Acum partea tristă: impactul va avea loc în septembrie 2022. Asteroidul ăla este la 11 milioane de kilometri distanță, pe orbită solară, destul de aproape totuși pentru a putea fi studiat apoi impactul folosind telescop optic. Dar na, în sfârșit și o misiune interesantă.

1. Vreau si eu sa vad un studiu care sa zica ca avem vreo sansa (fara tratatul ala) chir sa deviem ceva. In lipsa unui astfel de stiudi, tratatul ala e f. bun, ca primul lucru pe care l-ar face omul daca s-ar anula e sa buna ceva arme in spatiu ca sa isi ameninte dusmanii de pe pamant, nu aia din cer.

• Cătălin Tănase

22/11/2021 la 5:12 PM

Păi tocmai de aici și misiunea asta. Ca să ajungi la studiul ăla ai nevoie și de ceva parte practică, să vezi în ce măsură e posibil așa ceva

• Tratatul este foarte bun oricum.

Dar tehnologia o avem, în rest este o problemă doar de numere. Cât de rapid detectezi un asteroid? Câte rachete trebuie să trimiți spre el? Cât de rapid le poți pregăti și lansa?

2. Poate il deviază spre pământ. 🤣

3. Inteleg ca era o pleasca de neratat, pt rendez-vous este nevoie de o delta ve chiar mai mica decat pentru aselenizare.

4. Cu atăți astrofizicieni, matematicieni (hei, Nicu Șordan!) nu se poate calcula cu o precizie mare? De ce? Sunt forțe pe care nu le-am studiat încă acolo, în spațiu?

5. E cu Bruce Willis? Dacă e cu Bruce Willis mă uit.