un blog de Radu Dumitru

Uitați-vă și pe canalul meu de YouTube! Un subscribe ajută enorm.

Pro tip: să vă umflați anvelopele pentru a compensa venirea toamnei

29 Sep 2021  ·

AUTO  ·

40 comentarii

Eu am un soi de mini OCD legat de umflarea corectă a anvelopelor. Înainte nu-mi păsa prea tare de asta, dar de când am senzori de presiune țin musai să fie roțile umflate la cât zice în carte și să fie și presiunea egală pe punte.

De când s-a răcit vremea, acum vreo săptămână, mașina a început să dea alarma. Am scăzut de la 35 PSI la 29 PSI pentru că presiunea este proporțională cu temperatura aerului și iată ce înseamnă venirea toamnei.

Așa că m-am dus și le-am umflat la cât trebuie și poate ar trebui să faceți la fel, că are un mic impact în consumul de carburant și ținuta mașinii pe drum.

Umflarea anvelopelor are schepsisul ei. Teoretic ar trebui să le umflați cât de repede puteți după o staționare de o noapte, nu după ce ați parcurs câțiva kilometri cu mașina. În mers, temperatura aerului din anvelopă crește și odată cu ea și presiunea. Dacă umflați roțile după ce ați circulat 30 de minute, veți descoperi a doua zi dimineață că aveți o presiune mai mică în ele decât ce-ați băgat cu o zi în urmă.

Mai mult, am observat că inclusiv lumina soarelui influențează presiunea din anvelope. Mașina mea este încălzită de soare pe partea stângă, atunci când stă parcată, și acele două anvelope au presiune mai mare decât cele de pe dreapta, de obicei cu 1 psi în plus. Când ajung la benzinăria din cartier pentru încărcare, compensez pentru asta, ca per total să fie egale.

Cel mai enervant este lag-ul senzorilor de presiune. Practic ajung la benzinărie, pun 35 psi pe aparat, umflu până face bip-bip, plec de acolo. Vreo 5 minute mai târziu se actualizează senzorii de presiune și descopăr că am 35 psi într-o roată și 36 psi în alta. Uneori mă deranjează asta, ceea ce mi se pare îngrijorător. În practică, îmi trece rapid, că știu că și senzorii aceia au eroarea lor de măsurare, la fel și sistemul de încărcare. Fiecare cu păsăricile lui.

    40 comentarii

  1. Am mașina de 2 ani și niciodată nu au făcut scandal senzorii de presiune. You might have a problem.

      (Citează)

    • Sunt cel putin 2 tipuri de senzori: unul pe valva sau in interiorul anvelopei in diferite pozitii(acesta e mai precis) si alt tip de senzori care isi da seama din rotatia penului daca acesta e dezumflat(aceasta e mai putin precis si deobicei nu indica decat daca ai pana). La varianta a 2-a, de obicei, nu poti verifica ca in poza din articol care e presiunea, ci doar daca e buna sau nu… Probabil tu ai varianta aceasta a 2-a care nu va sesiza diferenta in 2.1 si 2.5 bari.

        (Citează)

    • O sa ma uit dupa ce scot masina din service, dar cred ca am varianta 1. Singura chestie e ca nu imi pasa daca e o diferenta de cateva zecimi.

        (Citează)

  2. Aici “fac reclama” compresorului portabil de la Xiaomi care face absolut toti banii.

    Bateria e suficienta pt. a umfla 4 roti (probabil nu de la 0 daca sunt de 20 de inch, dar in general e ok), stie sa se opreasca singur la presiunea dorita si cel mai important e ca poti sa o faci singur, in fata casei, fara sa conduci pana la benzinarie.

    Unul din cele mai bune accesorii pe care le-am cumparat pt. masina.

    https://www.emag.ro/compresor-auto-xiaomi-mi-portable-electric-2000-mah-microusb-0-5-kg-dzn4006gl/pd/DC96LGBBM/?X-MB=0

      (Citează)

    • +1 pentru asta, mai ales ca poti sa le umfli “la rece”.

        (Citează)

    • Aprob pozitiv! Foarte bună jucăria.

      Aveți idee dacă e OK să fie lăsat în mașină în zilele în care nu merg cu ea, având în vedere că o să vină frigul? Mă gândesc că de la frig să nu se “strice” acumulatorul. L-aș lua după mine numai la drumuri lungi, eventual in afară localității.

        (Citează)

    • da, am si eu, pt biciclete este excelent si evident cand ai probleme cu pneurile ti le umfli singur; de asemenea l-am folosit si la mare pt jucarii ginflabile, unele sunt f mari si te ia gaia pana le umfli manual

      de fiecare data cand schimbam pneurile la magarii aia de la porsche aveam presiunea in toate partile si trebuia sa o egalizez eu ca ei nu-s in stare nici sa umfle 2 roti la fel, asa ca de asta am cautat si cumparat acest compresor acum vreo 2-3 ani

      de anul asta am trecut oricum la all season, nu se justifica pt mine sa am 2 randuri de cauciucuri

      PS eu nu il las in masina, nu cred ca e bine pt el nici la cald nici la frig…
      desi era ideal sa il las in masina in priza ca sa il am incarcat in orice moment

        (Citează)

  3. Esti inginer, nu? Ma astept ca pti calcula cat trebuie sa umfli cauciucurile la cald ca sa ramana la rece cat vrei tu.

      (Citează)

    • De unde stii care este temperatura aerului din roti ca sa poti face aceste calcule?

        (Citează)

    • Andrei G:
      De unde stii care este temperatura aerului din roti ca sa poti face aceste calcule?

      exista senzori care afiseaza si temperatura live(ex: Xiaomi 70 Mai)
      dar cel mai bine iti iei un compresor sau pompa manuala cu monometru si iti reglezi presiunea dimineata cand nu a batut nici-un soare

        (Citează)

    • Nu tre’ sa stii.
      Observi cât scade cand se racesc.

        (Citează)

  4. Acuma stiu ca fiecare are “pasaricile” lui, chiar si eu le am … dar sa ai tot stolul … :) :)

      (Citează)

  5. mai bine umbli in meniu si schimbi din psi in bari

      (Citează)

  6. De ce ai tu masina setata sa-ti arate in PSI si nu bari ?

      (Citează)

  7. Eu umflu anvelopele cu azot, asa ca presiunea se mentine mult mai bine. :)

      (Citează)

    • Cel mai corect comentariu. Evident nu toate service-urile au dar in Buc sunt multe Autosoft /Autozone etc. si au deja de vreo 14 ani cred, ca de atunci am inceput eu sa bag azot.

        (Citează)

  8. presiunea din roti se masoara in bari, eu la bmw meu o tin pe langa 2.8 la 2 oameni in principiu.
    la drum lung cu bagaje, parca trebuie mai mult dar sunt run flat si mi se pare mult 3/3.1 sa bag in ele, ca oricum mai creste presiunea de la drum.

      (Citează)

  9. Fix asta am patit si eu, cu un twist: cand vremea s-a racit doar o anvelopa a pierdut mai mult aer. Doua zile la rand. Acum a stat.:-) dar suspectez invechirea ei, setul are 6 ani. Nu stiu daca sa le mai pastrez vara viitoare., desi profilul are adancime legala.

      (Citează)

    • Deja dupa 6 ani incep sa se deterioreze si sa nu mai aiba aceeasi aderenta. Din punct de vedere legal, esti acoperit. Dar in cazul unei opriri de urgenta, diferenta de 3-4 metri la distanta de franare poate face diferenta dintre accident si o simpla sperietura.

        (Citează)

  10. Pune bre azot si n-ai treaba. Cand schimbi caucicurile primavara/toamna faci presiunea cu azot cum zice la carte si nu mai calculezi care e la soare si care e la umbra.

      (Citează)

  11. eu am senzori externi de la xiaomi si intodeauna pun 2.3 bari ca sa compesez pierderea de aer cand scot compresorul si pun inapoi senzorii dar daca ai senzorii in roata pierzi mai putin aer

      (Citează)

  12. eu nu inteleg cum nu te deranjeaza sa ai presiuni diferite pe cele 2 punti, eu zic sa le egalizezi pe toate urgent!

      (Citează)

    • In manualul masinii, cel putin la mine, scrie ca pe fata sa bagi presiune mai mare decat pe spate.

        (Citează)

    • La mine in manual si pe stalpul central scrie f clar 2.5 fata si 2.3 spate.
      De ce ar trebui sa fie egala presiunea pe cele 2 punti?

        (Citează)

    • Eh, am incercat sa fac si eu o glumita, adica OCD-ul lui Radu e atat de mare incat e in stare sa treaca si peste ce scrie in manual numai ca sa nu vada cifre diferite pe bord.

      Dar evident ca trebuia sa o scriu mai bine (gluma).

        (Citează)

  13. As muri, noroc ca n-am senzori, ca stateam saptamanal cu ochii in ei!
    Am un compresor de-ala ieftin alimentat la bricheta, mai bag aer la 2-3 luni cand imi amintesc. Culmea tupeului, are si manometru analogic, deci e trebuie sa casc ochii si sa opresc manual cand ajunge “pe acolo”. Practic traiesc intr-o permanenta incertitudine !

      (Citează)

  14. Nu iti sta pe creier unitatea aia de masura? pounds per square inchi? WTF!

    MPa sau bar, ca suntem civilizati nu hillbillies.

      (Citează)

  15. Tu ai jeep dupa cum stiu
    Eu pun ~2.2 (am pus aproximativ pentru ca pun ca pamantenii direct de la compresor din atmosfera si variaza in functie de soare/umbra /frig/cald)
    Dar cand merg in offroad cu noroi chiar le cobor la 1.6 (da BF KO2 permit) si nu am dejantat niciodata
    Cand am facut 2.6bar am zis ca-mi sar dintii din gura la mersul prin Bucuresti astfel incat compromisul a fost ~2.2bar

      (Citează)

  16. De fiecare dată când ii dau lui sor’mea articole auto de aici, răspunde că nu are nevoie de prostiile astea.

    Mașina țipă singură dacă e vreo problemă și e în garanție așa că îi fac la service ce o fi nevoie.

    Pe lângă asta oricum schimbă cauciucurile la 1 noiembrie, la service desigur, așa că nu umflă nimic la nimic.

    Nu se uită la wheelers dealers, așa că îmi zice și mie la fel când vin cu idei de acolo.

      (Citează)

  17. Ce plm e PSI … tu inca ai masina cu valori imperiale ? Trece-o pe metrice si mai vorbim cu psi-urile tale cu tot .

      (Citează)

  18. Intrebare pt cei care au compresorul Xiaomi: cat de zgomotos este ? Eu inca folosesc o pompa de picior cu manometru pt ca compresoarele observate la cunoscuti mi s-au parut extrem de zgomotoase.

    Claudiu:
    Aici “fac reclama” compresorului portabil de la Xiaomi care face absolut toti banii.

    Bateria e suficienta pt. a umfla 4 roti (probabil nu de la 0 daca sunt de 20 de inch, dar in general e ok), stie sa se opreasca singur la presiunea dorita si cel mai important e ca poti sa o faci singur, in fata casei, fara sa conduci pana la benzinarie.

    Unul din cele mai bune accesorii pe care le-am cumparat pt. masina.

    https://www.emag.ro/compresor-auto-xiaomi-mi-portable-electric-2000-mah-microusb-0-5-kg-dzn4006gl/pd/DC96LGBBM/?X-MB=0

      (Citează)

    • surprinzator de zgomotos, face ca toti dracii, am facut greseala sa umflu o data o roata de bicicleta in scara si a iesit un vecin ca nu stia ce se aude :-)

      dar cum in majoritatea timpului il folosesc in aer liber, e ok, afara nu deranjeaza.

        (Citează)

    • L-am masurat de curiozitate.

      La cam 1m distanta, produce in jur de 70dB, adica “toilet flushing / vacuum cleaner”, conform unui grafic pe care l-am gasit.

      Afara e ok, nu e peste zgomotul normal de strada.

        (Citează)

  19. Ok, multumesc pt raspuns. Raman la pompa de picior, un pic de aerobic nu strica :)

    Marean:
    surprinzator de zgomotos, face ca toti dracii, am facut greseala sa umflu o data o roata de bicicleta in scara si a iesit un vecin ca nu stia ce se aude :-)

    dar cum in majoritatea timpului il folosesc in aer liber, e ok, afara nu deranjeaza.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus