un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Plata de pe mobil a parcării în București este prost gândită (despre SMS, Parking și AmParcat)

22 Feb 2021  ·

FOOD & LIFESTYLE, TEHNOLOGIE  ·

20 comentarii

N-am cash la mine și prefer să plătesc parcarea prin SMS la 7458 sau din aplicațiile oficiale de plată. Aplicațiile, la plural, pentru că sunt mai multe. De obicei rezolv prin SMS problema, iar aici este cea mai bizară implementare văzută de mine.

Problema este, pe scurt, că trebuie să trimiți prin SMS la 7458 și codul parcării, nu doar numărul mașinii. Iar codul parcării, un cod de tipul Pxxxx, trebuie găsit pe un panou indicator montat în respectiva parcare publică gestionată de Primăria Municipiului București.

Aici te poți lovi deseori de două dificultăți:

  1. acel panou lipsește. A fost dărâmat, furat, s-a dezlipit autocolantul cu codul parcării și alte asemenea.
  2. acel panou este la mama naibii de unde ai parcat tu, dificultate de obicei întâlnită în parcările publice foarte mari sau foarte lungi. Parchezi și mergi câteva minute până la un panou.

Și da, fiecare parcare din oraș are un alt cod. S-a ajuns astfel pentru că există trei zone cu trei tarife diferite.

În același timp, însă, alte orașe au rezolvat situația asta cu doar trei coduri, câte unul pentru fiecare zonă. În Sibiu, de exemplu, începi SMS-ul cu 324 dacă ești în orice parcare din zona A și 325 în orice parcare din zona B. Nu le pasă exact în care parcare te afli, nu au avut motiv să individualizeze fiecare parcare cu propriul ei cod?

Bucureștiul? Aici a fost nevoie de moț!

OK, mergi la panou, trimiÈ›i SMS, primeÈ™ti înapoi un SMS care-È›i spune ce vei plăti È™i-È›i cere un reply de confirmare. Reply-ul nu este un simplu “răspunde cu DA” sau ceva aÈ™a banal. Nu, trebuie să trimiÈ›i înapoi un cod primit aleator, ca la un 2-factor auth. Te lupÈ›i cu scris acel cod într-un nou SMS, te întrebi dacă este O sau 0 sau te foloseÈ™ti de select text È™i copy/paste, totul ca să confirmi plata.

Ce rost are acel cod complicat de confirmare? De ce trebuie să fie un mesaj de tipul one-time only? Având în vedere că oricum vine în câteva secunde tot pe telefonul de pe care ai inițiat plata, nici măcar o măsură de securitate împotriva plăților neautorizate nu este.

Și, colac peste pupăză, după ce trimiÈ›i È™i codul de confirmare primeÈ™ti înapoi un SMS că totul e gata… dar de la alt număr, nu tot de la 7458.

Ah, iar prin faptul că fiecare parcare are un cod al ei mai poate apărea uneori o altă problemă obscură. Dacă stai 15 minute într-o parcare și apoi te duci în altă parcare, trebuie să plătești din nou un tarif întreg. În realitate, tu ai plătit o oră de taxare în zona A a capitalei, să zicem, n-ar trebui să conteze că o petreci în mai multe parcări în acest timp. Să trecem peste asta.

Ce-i drept, sistemul informatic măcar funcționează bine. Parcagii au acum (mă rog, de 1-2 ani) niște smartphone-uri pe care verifică dacă o mașină are sau nu parcarea plătită prin SMS. După ce faci plata, le apare aproape instantaneu confirmarea și în sistemul lor.

Și acum ajungem la aplicațiile de mobil pentru efectuarea plății. Dacă nu vrei prin SMS, ci cu aplicație de mobil și card bancar, ai la dispoziție două aplicații. Parking București, aplicația oficială a primăriei, și AmParcat.ro, o aplicație privată pornită din Oradea și extinsă și în București.

Diferența este următoarea: în Parking București trebuie să te găsești pe hartă și să alegi parcarea în care ai lăsat mașina, în timp ce în AmParcat se folosește direct GPS-ul pentru a detecta strada pe care te afli și deci parcarea.

Și Parking București are GPS și deci găsești rapid parcarea respectivă, dar na, e un pas în plus pe acolo.

De ce trebuie să fie două aplicații? Nu știu. Parking București are 2/5 stele din 350 de reviews și plângeri că nu merge. Să-mi dau și datele cardului în ea? N-am încredere.

AmParcat are 4/5 din 260 de reviews. Pe termen lung, AmParcat are șanse mai mari în viață pentru că poate fi utilizată și în alte orașe (însă doar Oradea, momentan), în timp ce aplicația PMB nu va integra niciodată parcările din alte orașe. AmParcat este și mult mai des actualizată și are de zece ori mai multe instalări raportate.

Șanse și mai mari în viitor pare a avea Tpark, care are vreo 40 de orașe în sistem, dar nu și București.

Compania de Parcări a București sau cum se numește firma înființată de Firea oricum este praf și în alte privințe, nu doar la menținerea aplicației respective. De exemplu, pe site-ul oficial la secțiunea Tarife nu afli tarifele, ci ai linkuri la niște hotărâri de consiliu general, scanate prost în PDF, în care pot fi găsite aceste tarife dacă ai chef să citești câteva pagini. Prin comparație, site-ul primăriei Sibiu listează direct în clar tarifele, zonele, numerele de SMS și tot ce ai nevoie pentru a găsi din prima, de pe mobil, informațiile necesare.

Dar na, e București, e mai cu moț, are 7 primari, lucrurile merg bine aici!

    20 comentarii

  1. Che sarakie 2 lei uora.
    Baaaaa, la clooojjj e 8 lei, acolo bogăție.

      (Citează)

    • etk:
      Probabil ca asta e si motivul pentru care trebuie sa trimiti confirmarea cu codul ala aleator. Pentru STB ar avea sens pentru ca in felul asta nu prea poti sa ai SMS-ul pregatit si sa-l trimiti repede cand urca controlorii.

      Sau poate e doar o implementare idioata, fara nicio logica in spate. Nu o sa stim niciodata.

      Nu cred că e asta. La STB formatul e de genul U+nr liniei, fără vreun cod de confirmare, si răspunsul vine ca reply la mesajul tău. Merge foarte ok.

        (Citează)

    • Strazile din Bucuresti s-au umplut de panouri cu “Am parcat”.
      Practic, nu mai ai unde sa parchezi in centru, fara sa platesti o taxa de parcare.
      De ce trebuie sa plateasca un bucurestean (acelasi lucru pentru toate orasele) pentru a-si parca masina in fata casei ? Bucuresteanul (la fel ca si locuitorii altor orase) plateste impozit pentru autoturism, plateste rovinieta, pateste acciza din benzina.
      Primaria sa cumpere terenuri, sa amenajeze locuri de parcare, iar pentru aceste locuri, nu are decat sa ceara plata unei taxe.
      Primarii nu au promis inainte de alegeri ca vor introduce taxe.
      Putem intelege ca, pentru un autoturism din alta localitate, proprietarul sa fie obligat sa plateasca taxa de parcare. El plateste impozitul in alta localitate.
      Putem intelege chiar ca un locuitor dintr-o zona a orasului sa plateasca o taxa de parcare, daca parcheaza in alta zona, de exemplu in centru, pentru a descuraja aglomerarea si poluarea unor zone ale orasului.

        (Citează)

  2. Probabil e facuta de compania municipala de IT, de ai e asa tembela.
    Intr-o perioada erau doua pentru STB, una pentru harti/programe autobuze si
    alta care avea harti si posibilitatea de a cumpara bilete. Se canibalizau reciproc.
    Sistemul cu plata prin sms seamana cu cel de cumparat bilete, probabil l-au adaptat putin si l-au platit ca pe unul nou

      (Citează)

    • Probabil ca asta e si motivul pentru care trebuie sa trimiti confirmarea cu codul ala aleator. Pentru STB ar avea sens pentru ca in felul asta nu prea poti sa ai SMS-ul pregatit si sa-l trimiti repede cand urca controlorii.

      Sau poate e doar o implementare idioata, fara nicio logica in spate. Nu o sa stim niciodata.

        (Citează)

  3. Bogdan:
    Che sarakie 2 lei uora.
    Baaaaa, la clooojjj e 8 lei, acolo bogăție.

    Euro*

      (Citează)

  4. Eu as face altfel. Sumele sunt doar ca exemplu, pot diferi.

    Loc rezervat, cum e acum la ADP, 600 lei pe an
    Loc la liber oriunde in Bucuresti: langa bordura, pe trotuar, in parcarile actuale, pe sina de tramvai (vezi linia 5) 300 lei pe an.

    Nu vrei pe an, ca vii doar in vizita, 5 lei pe zi.

    Cativa oameni cu niste telefoane sa verifice aleatoriu ca ai platit si gata.

      (Citează)

  5. Lol! Cand am deschis prima data aplicatia a primariei cu parcarea, am zis clar ca asta nu o sa vada niciodata datele cardului meu.
    Cum plm sa nu poti folosi gps-ul ala sa te identifice pe harta? Pe bune?

      (Citează)

  6. Daca requirmentul (si legea) zice ca in bucuresti ce platesti intr-o parcare e valid doar in parcarea aia (si nu in orice parcare din aceeasi zona), atunci nu prea ai ce face, decat solutia asta cu codul unic pe parcare.

      (Citează)

  7. Ce au facut astia este o imbecilitate maxima! Au pus aceste panouri pe niste strazi laterale obscure, nici macar cu iesire la bulivard. Nu o sa plateasca nimeni 50lei/zi . Lucruri facute romaneste! Erau candva, nu stiu acum, prin Brasov niste automate de parcare, Pretul era decent, iti tiparea un tichet pe care-l lasi la veedere pe bord si aia era.

      (Citează)

  8. In weekend am parcat pe langa Cismigiu si un echipaj de la Politia Locala care freca menta pe acolo mi-a spus sa nu platesc ca oricum nu verifica nimeni in weekend. Am platit in speranta ca din banii aia se mai amenajeaza si alte parcari (pt. haterii care vor spune ca nu am platit pot pune printscreen).

    Concluzia: ne scaldam intr-o mare mizerie si n-o sa se schimbe absolut nimic niciodata

      (Citează)

  9. Am folosit aplicația Parking București și nu am avut probleme.
    Singura problema o am cu tarifele. In zona aviatorilor ca să stai o zi te costa peste 200lei, nu mi se pare preÈ› de parcare. Inteleg un cost ca sa nu mai parcheze oricine È™i să blocheze locurile dar totuÈ™i …

      (Citează)

    • Cred ca toata ideea e sa nu lasi acolo masina toata ziua, ci doar cand ai ceva de rezolvat intr-o ora – doua. Acasa si la birou, adica locurile unde stai mai multe ore, teoretic ar trebui sa ai loc de parcare si, daca nu, sa folosesti transportul in comun.

        (Citează)

  10. De cateva luni de zile functioneaza bine aplicatia oficiala. Majoritatea reviewurilor insa sunt de cand era absolut inutilizabila.
    Prin vara o foloseam saptamanal, am folosit-o si ieri cand nu stiam codul parcarii si m-am localizat cu GPS-ul din aplicatie. Mi-am salvat in aplicatie un card Revolut.

      (Citează)

  11. Codul de parcare e necesar ca sa poti avea functia de stoc management, adica sa stie cate locuri mai sunt libere in fiecare parcare.
    Astfel, tu poti cere in aplicatie sa iti gaseasca parcarile cu locuri libere.

      (Citează)

  12. Lasa ca nici aplicatia privatilor de la universitate nu e mult mai desteapta.

    Asta e viata, macar avem SMS aplicatie.

      (Citează)

  13. Si cand te gandesti ce imbecil de simplu se putea rezolva asta cu un QR code vopsit pe locul de parcare…

      (Citează)

  14. Vad ca mi-au aparut pe strada stalpi de genul asta! Eu ca riveran ce fac? ca nu zice nimic de un abonament pe care sunt dispus sa il platesc!

      (Citează)

    • Problema e că au apărut stâlpiÈ™orii ăștia de vreo 2 săptămâni peste tot prin zona mea. De când se aplică? Nimeni nu È™tie. Nu au anunÈ›at nimic pe nicaieri. Cei care au locuri de reÈ™edință platite ce fac? Mister total.

      PMB sta foarte prost cu comunicarea.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus