►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
A fost și este în continuare o criză economică. Dacă însă vă așteptați ca prețul apartamentelor să scadă, nu cred că se va întâmpla.
De fapt, apartamentele la mine în zonă s-au scumpit.
Mai știți când spuneam că în zona Timpuri Noi se vindeau apartamente noi de 2 camere cu 90.000 de euro acum câțiva ani, iar anul trecut erau deja 120.000 de euro pentru 56 de metri pătrați?
Acum costă 150.000 de euro.
M-am uitat pe prețurile unui bloc mare ce se construiește un pic mai sus de stația de metrou Timpuri Noi.
Ăla-i un apartament de 66 mp și cu un balcon de încă 4 mp, vândut la 152.688 euro cu TVA.
66 mp e destul de mare pentru 2 camere, nu? La alt etaj se vinde unul de 58 mp cu un balcon de 9 mp cu 142.174 euro.
Și da, un apartament de 4 camere acolo costă 276.000 de euro pentru 115+21 mp.
Ideea este următoarea: piața imobiliară are o inerție mare. Criza economică ce a apărut în România în 2009 a dus la scăderea prețurilor apartamentelor, dar minimul s-a înregistrat abia în 2014 și apoi a început din nou creșterea prețurilor.
Iată graficul pentru zona Tineretului-Timpuri Noi. Prețul mediu per metru pătrat a fost de 1.495 euro în 2020.
Apartamentele de mai sus se vând cu 2.171,96 euro/mp! Două mii o sută șapte zeci și… doi!
Sigur, graficul ia în considerare toate apartamentele listate pe site, inclusiv cele vechi, iar aici vorbim de unul nou, ce va fi gata în martie 2021. M-am uitat însă pe descrierea acelui apartament și nu este vreo minune a design-ului de interior. Parchet Kaindl de 8 mm, uși Pinum, gresie, faianță, the works. Cea mai “extravagantă” dotare este încălzirea în pardoseală.
Ai chiar și ușa de la intrare în sufragerie, lângă televizor. De câte ori vine un curier, îți vede toată familia stând în chiloți pe canapea. Te uiți la televizor și lângă el sunt pantofii puși la uscat pentru că ai venit cu ei uzi de afară.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
34 comentarii
02/02/2021 la 6:33 AM
Cred ca se poate inchide bucataria si holul sa devina un decomandat clasic, doar ca atunci bucataria mica.
Razvan C(Citează)
02/02/2021 la 9:41 AM
Iata un punct de vedere pertinent privind piata imobiliara, pare ca nu vor scadea preturile prea curand, ci dimpotriva, cred ca asteptatam degeaba sa scada preturile apartamentelor.
In ian 2008 cu salariul mediu net aveai nevoie de 32.8 ani pentru achizitia unui apt cu 2 camere, in timp ce in ian 2019 pentru acelasi apartament il puteai plati in 8,9ani.
https://alephnews.ro/inregistrare/fini-sunt-cat-de-ieftine-sunt-apartamentele-din-bucuresti/
Mihai Dobre(Citează)
02/02/2021 la 7:31 AM
Confunzi masiv pretul de listare cu pretul la care chiar se vinde.
Gaelex(Citează)
02/02/2021 la 8:46 AM
De acord, p’aici o casă se vinde cu puțin peste prețul de listare.
Giani Mucea(Citează)
02/02/2021 la 9:25 AM
Exact, mai scade 1000E la tot ce vezi. Într-un an de zile de căutări, nimeni nu accepta negocieri mai serioase, doar mărunțișul se discuta…
RDK(Citează)
02/02/2021 la 9:57 AM
E OK, pot sa stea in continuare fara sa faca rost de bani. Inseamna ca de fapt nu au nevoie de ei.
Razboiul este psihologic, care cedeaza primul. Exista cumparatori pentru ca sunt prosti si se grabesc, au impresia ca rata la banca este mica. Si nu se gandesc la suma totala care este aberanta.
Piata este complet deformata si in esenta blocata pentru ca pe baza *catorva* cumparatori irationali *toti* vanzatorii tin cu dintii de pret… ca sa nu primeasca nimic.
Este oarecum similar cu mirajul loteriei, multi cheltuie o suma mica de bani in speranta ca vor prinde potul cel mare si se vor imbogati.
Daca cativa vanzatori ar lasa la pret si ar vinde, atunci restul jucatorilor din piata i-ar urma si ar vinde la randul lor. Piata de imobiliare s-ar fluidiza si toata lumea ar face bani care ar circula prin economie.
Probabil sunt intelesi intre ei la nivel de firme imobiliare iar privatii se gandesc ca daca astia mari cer atat, ce, el nu merita la fel? Sau chiar mai mult?
Gaelex(Citează)
02/02/2021 la 11:02 AM
Gaelex, si ce sanse crezi tu ca are cumparatorul in acest razboi psihologic? Stau anumite apartamente ne vandute si ani de zile, stau linistite ca nu cer de mancare, iar in final se vand pe chiar mai mult decat se cerea initial. Daca nu cumperi de la vreun parlit care a facut credit la banca sa isi faca bloc, dezvoltatorii seriosi au “banca” in spate, nu stau ei sa isi piarda vremea cu tine la “negocieri”.
Pe partea cealalta cumparatorul fie nu are unde sa stea fie basculeaza cateva sute de euro la chirie lunar. Oricum, pare ca tu nu vorbesti din viata reala, cate apartamente ai cumparat in utlimii ani, si cat ai negociat la fiecare?
Boris(Citează)
02/02/2021 la 11:44 AM
Nu a cumparat niciun apartament in ultimii ani. Gaelex asteapta sa castige razboiul psihologic.
Andrei G(Citează)
02/02/2021 la 8:36 PM
Banca din spate isi vrea banii, nici asa zisul dezvoltator nu poate astepta la infinit sa faca rost de bani.
Gaelex(Citează)
02/02/2021 la 10:31 PM
Banca din spate nu mai stie ce sa faca cu banii, ii da si fara dobanda numa’ sa scape de ei. La nivelul asta e plin de free money momentan.
Boris(Citează)
02/02/2021 la 7:58 AM
In Romania imobiliarele sunt de departe cea mai mare si mai usoara sursa de a investi. Noi romanii nu avem experienta si cunostinte in a rula capitaluri dobandite fie ele licit sau ilicit altfel decat prin arhischema: boss, am facut ceva bani, cumpar un apartament, il inchiriez si gata, mi-s rentier.
De-aia nu o sa scada prea curand preturile, oamenii se vor refugia si mai mult in astfel de solutii sigure in loc sa fie ceva mai intreprinzatori cu capitalul lor.
Dar observa te rog incet dar sigur cum vor evolua chiriile, mai ales in orasele mari, ca o sa aiba multa lume o mica mare surpriza. Si deci o mica teapa, in conditiile in care cumperi scump, fie si cu banul jos, dar inchiriezi prost.
Sunt dinamici sociale noi create de catre pandemie care necesita timp sa prinda contur.
Vom mai vedea stiri cu studenti ingramaditi cate 3 in apartament ca sa isi permita o chirie de 600E intr-un oras mare universitar?
Sau vom auzi de un efect de compensare a celor de mai sus, in care “investitorul” roman nu mai cumpara apartamente in orase ci case vechi cu terenuri din ruralul mai dezvoltat, pe care le reconditioneaza cat de cat si le inchiriaza apoi la un pret mai mare decat chiriile scazute din orase?
Morrissey(Citează)
02/02/2021 la 8:35 AM
Din cate stiu eu de la un amic care e agent imobiliar, nu prea se mai fac tranzactii.
Datele alea sunt preturi de listare sau preturi reale la care s-au vandut?
In mod normal, ar tb sa scada.
Pe de alta parte, la noi foarte multi bani din spagi s-au dus in imobiliare. Asta inseamna ca o parte din vanzatori nu sunt presati sa vanda, deci isi permit sa astepte.
Marean(Citează)
25/07/2021 la 8:17 PM
Va salut dragilor!
Eu sunt din Slatina si va pot spune ca avem prețuri de Bucuresti!!Incredibil dar adevarat…puteti verifica pe Olx.
Cer si 110 000 de euro pe apartament din 1977…etaj 4 fara imbunatatiri pe scurt coteț!problema e ca nu prea s-a construit…Prima Casa,oraș industrial cu locuri multe de munca relativ bine platite.
Bine ca atat cer ei…prost e cine DĂ nu cine cere.Ideea e ca in momentul in care o sa se construiasca prețurile vor reveni la normal…va fi oferta iar cererea mai mica evident la apartamentele de pe vremea comunista.Logic asa ar trebui sa fie.
Multa bafta va doresc tuturor!
Ionuț(Citează)
02/02/2021 la 8:39 AM
Opinia mea este că aceste creșteri nu sunt sustenabile pe termen lung, deoarece pur și simplu nu vor.mai exista atatia bani disponibili.
Adică acum in mod evident exista multi bani disponibili și se cumpără, doar că această creștere a prețurilor va determina din ce in ce mai multi da construiască noi blocuri și la.un moment dat va apărea o ruptură. – sa fim serioși, câți oameni pot da 150.000 euro pe un apartament de 2 camere ?
La fel, dacă le cumperi pentru închiriere, presupunând că piața de chirii își va reveni, cat poți da ceri chirie – dacă pui 600 de euro, să zicem, asta înseamnă 3000 de lei pe luna, deci o familie care sta acolo trebuie să aibă măcar vreo 8000 lei/lună venit cumulat că să se descurce in București.
Sunt convins că sunt multe astfel de familii – dar nu infinite, iar blocuri noi se construiesc mereu
Mirel(Citează)
02/02/2021 la 10:52 AM
asta cu datul in chirie si se plateste singur ap nu mai scaleaza la ce preturi sunt pe mp.
dar bancile din fraierici de astia traiesc, pt ca bancile intotdeauna isi iau banii, bonus daca se aleg si cu ap si cu rate platite.
si plebea are sentimentul ca sunt investitori imobiliari si ce jmecherie au facut ei.
bogdan(Citează)
02/02/2021 la 10:17 AM
Nu este nici o criza economica, poate doar în capul vostru, sa citez un deștept al vremurilor nostre. Puncte bonus pt cine se prinde.
Imobiliare în România nu se merită deja de câțiva ani iar covidel doar a mai umflat bula asta.
Trebuie sa fi dobi lvl 99 sa dai 2000 eur mp în România. Și sunt multi de ăștia
bogdan(Citează)
02/02/2021 la 11:25 AM
Nici eu nu ma astept ca preturile la imobiliare sa scada, pentru ca preturile au crescut in mod organic, odata cu toate celelalte preturi.
Pentru cei care se gandesc la bula din 2008, poate au uitat cum au evoluat preturile inaintea crizei. In 2006 – 2007, preturile apartamentelor cresteau efectiv de la o zi la alta, ,de la o luna la alta cresteau cu 10-20%. Ma uitam pe niste statici: in 2006, pretul mediu pt 2 camere in Bucuresti a fost de 57,5k euro, iar in 2007 a fost de 88k euro. Deci pe medie, cu crescut practic cu 50% de la un an la altul, dar daca comparam inceputul lui 2006 cu sfarsitul lui 2007 cred ca preturile s-au dublat de-a dreptul.
Si vorbim despre preturile astea in contextul in care salariul mediu pe vremea aia era cam 1,000 lei. Da, nu era sustenabil, era normal sa se prabuseasca piata.
Pe aceeasi statistica, in 2020 pretul mediu al unui apartament cu 2 camere din Bucuresti a fost de 65k euro, iar in 2019 a fost 62k, iar salariul mediu net e de vreo 3,000 lei.
Facea cineva un calul mai sus, un apartament cu 2 camere poate fi cumparat cu salariul mediu pe 9 ani. M-am uitat, de curiozitate, si la Viena, si am vazut ca un apartament cu un dormitor costa cam 360k euro, iar salariul mediu anual e 48k euro, adica un apartament cu un dormitor poate fi cumparat cu salariul mediu pe 7,5 ani. Nu zic ca la noi sunt ieftine, dar daca ne comparam cu Viena, care a fost declarata multi ani la rand capitala cu cea mai buna calitate a vietii si ne apropiem de ea dpdv al raportului pret apartamente / salariu mediu, parca nu mai suna asa rau.
In ultimii ani preturile la imobiliare au crescut organic, odata cu inflatia si salariile, nu au sarit cu 30% de la o luna la alta, deci nu prea vad cum sa scada. Poate, cel mult, sa stagneze. Ca idee, anul trecut pe vremea asta gaseai unt cu 82% grasime la vreo 10 lei, acum nu mai gasesti nimic sub 13 lei, deci o crestere de 33%. La apartamente, pe medie, preturile nu au crescut asa mult. Sigur, sunt zone care se dezvolta activ si e normal sa creasca mai mult preturile in zonele alea. Din fericire Bucurestiul e mare si nu toata lumea trebuie sa locuiasca in Tineretului, mai exista si Pantelimon, Rahova, Berceni, Colentina si alte cartiere cu preturi mai accesibile.
A.(Citează)
02/02/2021 la 12:22 PM
unt e la auchan cu 80% cu 10 lei..pe verificate
Andrei(Citează)
02/02/2021 la 11:30 AM
Dupa ce ai dat o caruta de bani pe un apartament unde nu ai : un spatiu de depozitare, bucatarie inchisa, geam la baie, un hol la intrare in casa, cred ca abia astepti sa mai cheltui cateva mii de EUR plus deranj sa iti inchizi bucataria
Marius(Citează)
02/02/2021 la 11:38 AM
Asta cu spatiile de depozitare si holurile e cu dus si intors. Sigur, sunt minunat de avut, cred ca nici pe dezvoltatori nu ii doare mana sa le construiasca, dar tu ai fi dispus sa dai 4000 de euro pe o debara sau 6000 de euro pe un hol? Ca spatiile astea s-ar vinde tot cu 2300 euro/mp sau cat costa mp construit in apartamentul ala, si ar trebui sa dai banii astia in plus ca sa le ai. Realist vorbind, un apartament cu 2 camere cu hol si debara/camara ar trebui sa aiba macar 65mp utili, fara balcon. Cumparatorul de rand insa cauta mai degraba un apartament de 50-55mp utili (fara sa ia in calcul balconul), iar in spatiul asta efectiv nu ai loc sa construiesti si debara, si camere cu dimensiuni decente.
A.(Citează)
02/02/2021 la 11:54 AM
@A., la 55 de mp utili ai loc si de debara si de spatii de depozitare fara probleme. Doar sa fie bine impartit apartamentul si sa fie utili metri aia, nu construiti.
Dromitor: 12 mp
Sufragerie: 18 mp
Bucatarie: 10 mp
Baie: 6 mp
Hol: 6 mp
Debara: 3 mp
Andrei G(Citează)
02/02/2021 la 12:07 PM
@Andrei G. Nu prea poti sa configurezi un apartament cu dimensiunile alea, ca nu iti ajunge holul sa le strabata/uneasca pe toate, ai mai avea nevoie de cel putin 3-4mp de hol. Poate doar daca e apartament semnidecomandat sau tip vagon, sa treci dintr-o camera in alta. Din ce apartamente am vazut eu, imi sustin parerea: la 2 camere ai nevoie de cel putin 65mp utili ca sa ai loc de tot ce iti trebuie.
Eu am un apartament cu 2 camere de 62mp (utili, fara balcon), f bine compartimentat, cu un hol lung si lat in care am putut sa imi pun spatii de depozitare, dar efectiv nu ar avea loc o camara, oricat mi-as fi dorit eu sau dezvoltatorul. In acelasi timp, inainte aveam un apartament comunist, de 52mp (utili, fara balcon), cu hol si debara, dar camerele erau atat de mici incat in dormitor nu am avut loc de un pat de 180, in bucatarie incapea doar o masa minuscula de 2 persoane iar in sufragerie tot asa, nu aveam loc de masa mare. Nu vorbesc din carti, ci din realitatea apartamentelor pe care le-am avut si vizitat.
A.(Citează)
02/02/2021 la 11:33 AM
Ce se nu ia in calcul e partea de suspendare a ratelor . Sunt multi care au apelat la asa ceva, dar vine pay day. Si atunci e posibil ca apare noi apartamente pe piata si o fie nevoiti sa le vanda.
cineva(Citează)
02/02/2021 la 11:38 AM
Tu ai impresia ca el vorbeste macar o singura data din viata reala?
Alex(Citează)
02/02/2021 la 11:57 AM
Sunt de acord cu tine si pe termen scurt nu vad sa scada pretul apartamentelor. Si cand spun termen scurt, ma refer in special la anul acesta. Piata imobiliarelor din zona Bucuresti este una anormala pentru ceea ce ofera si asta se intampla din cateva motive:
1. Programul Prima Casa a facut mai mult rau decat bine, intrucat a umflat artificial pretul unor apartamente, care nu aveau treaba cu realitatea. Respectiv toti mari dezvoltatori au construit fix pentru acest program. Ceea ce a rezultat intr-o penurie de garsoniere si 2 camere cu o compartimentare indoielnica si niste suprafete de te doare capul. Nu stiu vreun ansamblu nou construit pana in 2018 in Bucuresti, unde sa se respecte legea locuintei, fara sa fie incadrat in piata pe segmentul de lux.
2. Orasul s-a tot aglomerat in ultimii ani si dobanzile mici la un moment dat cu finantarea facila a dus la cresterea numarului apartamentelor cumparate pentru a fi date spre inchiriere noilor veniti. Si desigur cat timp rata era platita de chirie, toata lumea era multumita. Un soc s-a produs, cand a venit pandemia si multi au luat decizia pragmatica sa plece din apartamente si piata de inchirieri a inceput s-o ia in jos. Povestile cu rata platita din chirie, sau de ce sa dau chirie aceeasi suma cand o pot da ca rata, brusc au devenit niste cosmaruri reale pentru unii. Stiu unii si-au amanat creditele, dar povestea aia se va termina peste cateva luni.
3. Problemele cu infrastructura publica sunt doar un varf de aisberg. Ne plangem ca nu avem caldura, stai sa vezi ce misto o sa fie cand din cauza faptului ca nu ai loc la o scoala de stat, va trebui sa-ti dai copilul la o scoala privata unde costurile de scolarizare pe luna vor bate rata la casa.
Pur si simplu din motivele enumerate mai sus, mi se pare aberant sa cumperi un apartament la preturile ce se vehiculeaza in piata acum. Sigur, locuintele in zone bune, ce sunt compartimentate bine nu se vor devaloriza foarte mult, dar undeva mi se pare ca piata a luat-o razna si acum este hranita de un comportament irational din partea multora. Si mi-e teama ca atunci, cand se vor trezi din visurile frumoase si vor descoperi greselile facute, vom avea o avalansa de niste dari in plata, fapt ce va antrena o criza de proportii prin toate domeniile.
Asdad2005(Citează)
02/02/2021 la 12:58 PM
Cei ce cumpără acum o locuință (nu ca investiție) își fac calculele de câțiva ani buni, iar situația a fost la fel – prețurile au crescut încet și sigur și apartamentele/casele s-au tot vândut una câte una. Deci ce-i de făcut? să aștepte? cât, 1 an, 2 5, 10 până trece viața pe lângă ei? E ușor de vorbit când nu ești în situația aia.
Plus că văd că piața imobiliară e doar în București, Cluj și Timișoara, cam omitem restul țării – și acolo trăiesc oameni, doar că în orașele mari e și cererea mai mare. Ca idee, unde prețurile sunt ținute sus de către dezvoltatori înseamnă că se vinde – poate mai greu, dar se vinde.
dam167(Citează)
02/02/2021 la 1:56 PM
@dam167
Oamenii despre care tu vorbesti, in acest moment sunt o minoritate. Si din pacate ei sunt cei care vor fi marii pierzatori in urmatoarea perioada.
Sa ne intelegem asupra unei, chestii. Eu vad piata imobiliara ca a crescut foarte mult si fara vreun fundament real din 3 motive:
1. Mai toate ansamblurile noi de apartamente au probleme mari de compartimentare: lipsa spatii depozitare, bucatarii deschise, suprafete foarte ciudate plus alte vicii ascunse.
2. Serviciile publice de orice fel plus infrastructura nu au tinut pas cu vremurile. Momentan e problema caldurii cand vorbim de Bucuresti, acum cateva saptamani a fost o pana de curent in partea NV a tarii, iar scoli vor fi prea putine in orasele mari, singurele optiuni reale fiind in privat. Sa mai zic ca poluarea in anumite orase, este la cote record, din cauza traficului si a solutiilor alternative de incalzire?!
3. Exista in continuare marota privind ca de ce sa dau banii pe chirie cand pot da la rata, dar nimeni nu face calcul privind dobanda unui credit si ce inseamna el. Iar cand vine o nasoala, tipa sa fie ajutat de stat. IRCC si ROBOR o sa mai scada, insa sa nu spere cineva ca va ajunge la valoare negativa :) .
Nu mai vorbesc de situatia ca lumea a stat mai mult in casa si brusc au descoperit problemele cu locuintele lor, unii orientandu-se spre case si nu apartamente. Pur si simplu comportamentul oamenilor se va schimba si locuintele pe care marii dezvoltatori le ofera acum nu vor mai corespunde cerintelor. Da sa dai 150k eur pe 2 camere la Timpuri Noi este un pret umflat, raportat la ce primesti. As putea intelege pretul acela la 4 camere nu la 2.
asdad2005(Citează)
02/02/2021 la 12:18 PM
Pretul este aberant pentru un apartament in Timpuri Noi. Cartierul este semi-central, mai “spalat” ca altele dar totusi nu este o zona de lux.
Cred ca se speculeaza dorinta unora de a cumpara un apartament nou – din pacate majoritarea apartamentelor noi sunt la periferie sau in zone fara infrastructura (metru, scoli, licee, piete) pentru ca acolo a fost loc.
Pe termen lung cred ca preturile vor mai scadea… dar depinde cat mult va prinde ideea de work from home dupa pandemie. Corporatistii de toate felurile sunt cred eu o parte maricica a pietei pentru genul asta de apartamente
Garm(Citează)
02/02/2021 la 3:10 PM
Nu doar ca nu scad, dar preturile au inceput sa atinga iar niste niveluri aberante mai ales pe fondul initiativei hazardate a guvernului de a micsora TVA la apartamentele scumpe de pana la 140 K eur. Mai mult, nimeni nu mai construieste decat “lux si premium”. Romanul se arunca, creditarea e ieftina, ce se va intampla numai Dumnezeu stie. Mai ales acum ca ajustarea TVA ului la 5 % a fost amanata pentru apt de Pana la 140 k eur
Cosmin T.(Citează)
02/02/2021 la 4:20 PM
Vezi că dezvoltatorii apelează la un șiretlic: în ofertă pun apartamentele vândute și cele care în faza asta sunt în vânzare. Am cerut și eu o listă cu apartamente la vânzare și când am întrebat de cele din clădirea C de un anumit tip răspunsul a fost că încă nu le-au scos la vânzare și le vor scoate doar după ce se vând cele de un alt tip :)
Sigur, dacă aș fi întrebat de preț, mi-ar fi dat unul, dacă insistam.
Claudiu(Citează)
02/02/2021 la 8:21 PM
Gaelex e #diamondhands, nu cumpără apartament, așteaptă să se prăbușească piața, le arată el imobiliarilor.
Cristi(Citează)
02/02/2021 la 8:59 PM
Acolo vad un varf 2008, si al 2-lea este inca posibil in crestere, dar si acel varf va cadea, la anul, peste 3 ani dar va cadea, acum se pare ca e cerere, altfel caderea era de acum
Adi43(Citează)
03/02/2021 la 2:17 AM
Am o fostă simpatie, acum măritată în SUA. Mi-a arătat câteva prețuri de pe la ei aici: https://www.zillow.com/
Fărcaş Gelu Dănuţ(Citează)
03/02/2021 la 4:49 PM
Dezvoltă,Doamne,capitala și în privința minimului de confort spațial în apartamentele de bloc de la garsoniere la apartamente cu minim două camere!
nnnx(Citează)