un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Un studiu despre criza economică și impactul digitalizării companiilor

5 Oct 2020  ·

PUBLICITATE, TEHNOLOGIE  ·

7 comentarii

În Uniunea Europeană sunt 24 de milioane de companii mici și mijlocii și acestea angajează 95 de milioane de oameni. IMM-urile sunt piatra de temelie pe care pleacă la drum orice mic antreprenor, orice om care-și deschide o afacere proprie, alimentat de optimism în nopțile nedormite ce urmează.

La 6 luni de la introducerea măsurilor restrictive în diverse țări, un studiu al grupului Vodafone (îl găsiți aici PDF) făcut pe 1.200 de IMM-uri din marile țări europene arată o dimensiune a crizei:

  • 57% dintre IMM-uri au avut comenzi și contracte anulate de pandemia de covid-19.
  • 35% dintre IMM-uri spun că impactul în business-ul lor a fost semnificativ.

Asta nu mă miră. Companiile mari sunt mai bine dezvoltate, au rezerve de cash, au acces rapid la linii de finanțare șamd. IMM-urile sunt mult mai expuse oricărui tip de criză.

Și acum te poți întreba dacă acesta a fost punct de vârf al crizei economice sau multe astfel de companii au trecut peste ea datorită inerției unor contracte semnate anterior, unor comenzi primite anterior. Dacă abia acum vin dificultățile de amploare și mai mare și totul se propagă în lanțul economiei? Dacă studiul de anul viitor va arăta procente mai mari?

Studiul arată și problemele întâmpinate de companii:

Pe primele locuri sunt cele trei probleme clasice: găsirea de noi clienți, păstrarea clienților existenți și managementul costurilor pentru a putea supraviețui în aceste condiții.

De remarcat însă problemele 5 și 6, îmbunătățirea produselor sau serviciilor oferite și păstrarea angajaților bine pregătiți. Faptul că există asemenea probleme arată de fapt că și companiile sunt interesate de cele două aspecte (ceea ce este îmbucurător) și acum au remarcat probleme în gestionarea lor.

Studiul respectiv s-a axat pe digitalizarea IMM-urilor și pe felul în care utilizarea serviciilor digitale le-a ajutat să treacă prin criza de până acum.

Un exemplu bun pornește de la cele patru etape din respectiva perioadă:

  • Faza 1: Șocul inițial, în lockdown.
    • Nevoia companiilor: asistență pentru a accesa diversele stimulante financiare oferite de stat.
  • Faza 2: Adaptare, în lockdown.
    • Nevoia companiilor: identificarea oportunităților și posibilităților de diversificare și adaptare a ofertei.
  • Faza 3: Reactivare, la eliminarea treptată a interdicțiilor.
    • Nevoia companiilor: asistență în utilizarea tehnologiilor moderne pentru funcționare.
  • Faza 4: Noua normalitate, la redeschiderea pe scară largă și în viitor.
    • Nevoia companiilor: asistență în implementarea noilor reguli de distanțare, a limitărilor de funcționare șamd.

Și cred că se vede în fazele 2 și 3 cum digitalizarea este foarte importantă pentru adaptarea companiilor.

Eu, apropo, mai întreb în stânga și în dreapta cum merg diverse afaceri atunci când am ocazia să schimb câteva secunde de vorbe printr-un local sau magazin. Mi-a plăcut când cineva de la un local de brunch mi-a spus recent că în aprilie și lunile următoare i-a mers chiar mai bine decât în anul anterior pentru că a implementat livrarea de comenzi prin sistem propriu și alte platforme de delivery.

Are 6 mese în local, așa că înainte acestea stabileau de fapt limita superioară de încasări. După ce a investit însă în livrări, chat cu clienții, un website bine actualizat și ce mai este nevoie, a avut surpriza să descopere că primește mai multe comenzi pe oră decât când opera doar în local.

E interesantă, chiar inedită situația, dacă vă gândiți un pic: să primești mai multe comenzi și să faci per total mai mulți bani cu un restaurant prin intermediul sistemelor digitale, în perioada în care guvernul te obligă să-i ții ușa închisă, decât ai face dacă în mod normal. Și după redeschidere chiar i-a mers mai rău. Clienții s-au împărțit probabil din nou între multe localuri.

Studiul identifică și 5 tipuri de companii după cât de ușor le este să se adapteze. Bineînțeles că un producător de software se adaptează rapid la nevoia de digitalizare, dar o cafenea care mizează pe atmosferă și slow-food, nu.

Per total, însă, fiind un număr mare de companii implicate în studiu, se vede că digitalizarea contribuie la supraviețuirea unei companii și la dezvoltarea ei în noile condiții din societate. Graficul de mai jos arată ponderea companiilor care spun că au identificat noi oportunități de business în perioada pandemiei raportat la numărul de tehnologii digitale utilizate:

Altfel spus, dacă ai digitalizat cât mai multe aspecte ale afacerii, sunt șanse să-ți meargă mai bine. Uneori asta înseamnă că găsești noi metode de a-ți vinde produsul, dar alteori poate însemna că ai un ERP modern implementat și poate că acesta îți permite să-ți micșorezi costurile prin work from home sau business analytics.

În viitor, guvernul ar trebui să insiste mai mult pe digitalizarea administrației și sprijinirea digitalizării IMM-urilor prin programe și fonduri puse la dispoziția acestora.

Nevoia de digitalizare a administrației cred că o resimțim din plin aici. Statul român încă te forțează să stai la cozi. Asta era deja o problemă dinainte de pandemie. Acum pandemia ne arată cât de importantă ar fi fost o digitalizare timpurie. O problemă semnificativă ar fi fost preîntâmpinată.

Pentru IMM-uri, însă, digitalizarea este și mai crucială pentru că ține de motorul economiei, cum se zice. Aici autoritățile locale și centrale ar trebui să insiste mult începând chiar de acum și să implementeze fonduri pentru digitalizare, asistență și programe de training pentru manageri și angajați, ba chiar aș spune și să colaboreze cu marile companii din domeniu pentru ca măcar uneltele gratuite puse la dispoziție de acestea să ajungă în “radarul” managerilor de IMM-uri.

În Uniunea Europeană începe în curând programul de fonduri europene pentru 2021-2027. Unul dintre programe este Programul Operațional Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare, apropo, și pare gândit pentru asta. Probabil că fonduri ar putea fi accesate și prin alte programe, că sunt și unele pentru educație sau asistență tehnică.

Cert este că lumea se va schimba, se va digitaliza puternic. România pleacă din start cu un handicap. Raportul DESI 2020, Digital Economy and Society Index, făcută la nivelul Uniunii Europene, ne plasează pe locul 3 din coadă, urmați doar de Grecia și Bulgaria. Este raportul acela care, an de an, spune că degeaba avem Internet de mare viteză pentru că nu-l folosim în scopuri avansate și nu se clădește o creștere economică pe fundația acestuia. Puteți vedea raportul DESI 2020 pe site-ul Uniunii Europene și studiul Vodafone Group aici.

Mie mi se pare îmbucurător faptul că, cel puțin aici în București (poate și în restul țării, dar eu mă pricep la București), am văzut o implementare tot mai amplă a plăților cu cardul (și inclusiv vreo două localuri card-only, ceea ce nu credeam să văd prea curând la noi), a faptului că aproape orice business are actualizate paginile de Google Maps și Facebook cu programul de funcționare și o răspândire foarte puternică a serviciilor de livrare prin platforme digitale și a ride-sharing-ului și car-sharing-ului (și trotinete-sharing-ului). În ultimul an s-au făcut pași mari, iar pandemia a accelerat ritmul acesta. Vedem peste 5 ani ce-o fi.

    7 comentarii

  1. Ieri am rămas puțin interzis când am văzut ca la aprozarul de la parter de bloc se putea plăti cu cardul.

      (Citează)

    • Eu am rămas uimit la Castelul Corvinilor, unde magazine ce vindeau suveniruri de câțiva lei bucata aveau POS.

      Sper să bage și aprozarul de la mine POS. Cred ca voi întreba de fiecare dată dacă pot plăti cu cardul, ca să simtă că e cerere din partea clienților :)

        (Citează)

  2. Este cinic sa gandim asa, insa realitatea este ca o astfel de criza este f buna sa mai cearna din profesionisti. Indiferent ca vorbim despre angajati care nu isi fac treaba bine sau despre companii care nu reusesc sa se adapteze la piata actuala, in perioada asta pot alege sa step-up their game sau sa se retraga. Legat de digitalizare, mi se pare incredibil ca inca exista magazine si localuri care nu accepta plata cu cardul sau restaurante care nu au un site minimal pus la punct, macar cat sa isi prezinte meniul, sa stii inainte de a ajunge acolo daca iti face ceva cu ochiul sau daca preturile ti se par ok.
    Ma uitam la restaurantele pe care le frecventam in mod normal inainte de pandemie si n-am vazut fix nicio schimbare, sa se adapteze in vreun fel la noul model de business, doar au inceput sa livreze prim Glovo si unele au marit preturile la livrare cat sa acopere si comisionul Glovo. Majoritatea nu au avut nicio reducere, nicio reducere, nu au adaugat produse care sa se preteze mai bine la livrari (spre ex. un muschi de vita o sa ajunga talpa in 45 minute cat dureaza in medie o livrare, dar o tocanita de vita care poate fi reincalzita acasa ar fi delicioasa si la livrare), nu a facut meniul zilei sau vreun fel de fidelizare astfel incat sa se faca mai atragatori in perioada asta. Ori, realitatea e ca acum cand stam acasa ne dormim mai degraba confort food la un pret bun, decat fine dining in sufragerie, la pret de restaurant.
    La fel si la magazine, majoritatea brandurilor de haine nu si-au facut magazine online in perioada asta (daca nu aveau deja) si se bazeaza in continuare pe vanzarile in magazinele fizice, desi e clar ca oamenii sunt mai reticenti sa se plimbe prin magazine. Iar cei care aveau deja magazin online n-au facut nimic sa stimuleze vanzarile online, gen sa ofere transport si retur gratuit, reduceri sau cupoane pt achiziile online, ba parca nici macar campanii de promovare a site-urilor n-am prea vazut.
    Floraria din coltul strazii mele, care este un mic business de familie detinut de 2 surori, continua sa imi livreze florile prin curiere si sa perceapa 20 lei taxa de transport decat sa livreze ele personal, fiind nu mai mult de 5 minute de mers pe jos de la florarie pana la mine. Daca ar fi vrut sa pastreze un client fidel (in speta pe prietenul meu, care imi cumpara saptamanal cate un buchet de la ele, in ultimii 3 ani), ar fi putut sa depuna acest minim efort. Asa, dupa 2 taxe de livrare platite si nici cel mai mic discount pt un client fidel care a vrut sa le sustina si in perioada asta dificila, prietenul meu a renuntat la ele.
    Emag si fashiondays presupun ca au rupt in perioada asta, ca aveau deja infrastructura necesara sa reziste si oricum au facut campanii masive, nu au stat cu mana in san asteptand sa le dea statul roman indemnizatii.
    Prin urmare, nu le plang de mila patronilor care nu au fost in stare sa isi adapteze oferta astfel incat sa reziste si in perioada asta, cata vreme nu au facut nimic sa se faca mai atragatori. Solutii ar fi fost foarte multe, poate nu ar fi functionat toate, poate unele business-uri ar fi dat oricum faliment, dar macar as fi vrut sa le vad ca depun un minim de efort, ca schimba in vreun fel felul cum fac business, nu doar sa astepte sa le pice din cer si lucrurile sa se rezolve de la sine.

      (Citează)

    • Toți stăm superb cu teoria. Zici tu:

      “Floraria din coltul strazii mele, care este un mic business de familie detinut de 2 surori, continua sa imi livreze florile prin curiere si sa perceapa 20 lei taxa de transport decat sa livreze ele personal, fiind nu mai mult de 5 minute de mers pe jos de la florarie pana la mine.”

      Dacă ar sta să livreze personal, probabil că ar face 4-5 vânzări/zi, ceea ce este total insuficient pentru supraviețuirea afacerii. Gândește-te ce înseamnă florăria aia! Dus după marfă, realizat aranjamente, făcut acte diverse… Nu are cum să facă toate astea plus livări personale.

        (Citează)

    • In primul rând ca livrarea unui buchet costă 7 lei primul kg și pe urmă înspre 2lei pe. Nu cred ca a trimis cineva tot palmierul ca să coste 20 de lei. Asa ca nu iti convine sa dai într-o lună 100 de lei pe livrare.

      In al doilea rând livrare personală la 10 lei (sau gratis) pentru câteva străzi apropiate de sediu ar însemna o ora de plimbare pentru una din surori și niște bani în plus.

      În încheiere, relația cu clientul e foarte importantă într-un astfel de business care este foarte personal și se bazează pe laudele clienților. N-ai idee ce mană cerească este de exemplu o nuntă pentru o florărie.

        (Citează)

    • Am observat și eu diverse cazuri, da.

      De exemplu, un magazin mare prins rău în ofsaid este Jumbo. Abia acum lucrează la vânzări online.

      Unul care s-a adaptat mai repede ar putea fi IKEA, care a introdus acel click & collect care funcționează bine, adică îți scot ei marfa comandată în parcare și nu ai contact cu nimeni când o preiei.

      Am văzut și eu restaurante care, după cum bine spui, nu au făcut deloc modificări în meniu pentru a-l face mai ușor de transportat. Am văzut și restaurante foarte scumpe care n-au investit deloc în cutii mai bune de livrare, deși dai o grămadă de bani pe mâncarea respectivă.

      Am văzut însă și reversul medaliei, unii care chiar s-au luptat să se adapteze, să livreze prin curier, să vândă prin emag marketplace, să-și facă măcar site șamd.

      În ce privește florile, e complicată situația. Dacă site-ul lor cere direct 20 de lei pentru livrare, vânzătoarea nu apucă să vadă că a comandat cineva de la blocul vecin și să ducă ea buchetul. Poate trebuia alt sistem, unul în care să vadă întâi zona din care s-a comandat.

        (Citează)

  3. Alexandru Sinov

    06/10/2020 la 8:57 AM

    Linkul Vodafone da 404.
    Am incercat sa-l gasesc dar se pare ca nu am noroc.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus