►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Update: Guvernul a amânat în noaptea de Revelion scăderea TVA-ului cu un an. Noul termen este 1 ianuarie 2022.
Proiectul de lege a fost aprobat în Parlament și va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2021.
Vestea este foarte bună. Până acum, limita pentru TVA de doar 5% era mai jos, pe la 93.000 de euro fără TVA, iar peste această valoare se introducea un TVA de 19%.
Altfel spus, pe un apartament de 93.000 euro fără TVA plăteai de fapt 97.650 de euro cu tot cu TVA. Pe un apartament de 94.000 de euro fără TVA, plăteai de fapt 111.860 euro după adăugarea TVA-ului de 19%. O grămadă de bani în plus de scos din buzunar, cum se zice la știri.
Cum am spus anterior când am scris despre Noua Casă, TVA-ul este o povară doar pentru cumpărătorul final, pentru omul care trebuie să dea banii din cont și ratele pentru ei la bancă. Dezvoltatorul imobiliar și tot lanțul său de furnizori din spate își deduc unul altuia TVA-ul. Clientul este cel care plătește cel mai mare TVA și care nu și-l poate deduce prin nimic. Statul, în loc să taxeze mai degrabă dezvoltatorul imobiliar prin taxa pe valoare adăugată, cere grosul de bani tot de la cumpărătorul care probabil se angajează și la 30 de ani de rate pentru achiziție.
Plafonul acela de 93.000 de euro pentru trecerea la cota de TVA mai mare rămăsese de acum câțiva ani, când erau alte prețuri. Acum, un apartament de 2 camere nou pe aici pe la Timpuri noi costă 110.000 de euro, iar în Aviației 140.000 de euro cu tot cu TVA.
În mod normal, apartamentele mai scumpe ar trebui să se ieftinească după 1 ianuarie 2021 pentru că dezvoltatorul va afișa prețul cu 5% TVA inclus, nu cu 19%. Spun în mod normal pentru că, în fond, dezvoltatorul poate să micșoreze TVA-ul, dar să-i crească prețul net până ajunge tot la valoarea totală dinainte. Mai mulți bani rămân în acest caz la dezvoltator. Vedem ce-o fi.
Eu aș fi vrut ca plafonul să fie chiar mai mare pentru a încuraja achizițiile de apartamente de 3 camere. Majoritatea celor din jurul meu care și-au cumpărat recent apartament au următoarele două aspecte în comun: e de două camere și are cam 56 de metri pătrați. Și costă o grămadă de bani.
Majoritatea nu s-au gândit și ce vor face după ce vor avea unul sau doi copii. E greu să crești un copil într-un apartament de 2 camere, mai ales când crește. Nici nu vreau să mă gândesc cum este în vremurile de acum, cu doi părinți și vreun copil de școală stând mereu acasă din cauza pandemiei.
Știu că majoritatea își spun că, la nevoie, vor vinde apartamentul de 2 camere și creditul său și vor cumpăra unul de 3 camere cu un alt credit și alte rate. În teorie nu-i un plan rău. Îmi plac oamenii care înțeleg că, în ciuda ratelor pe 30 de ani, nu sunt legați fizic de acel bun pe acea perioadă, ci pot oricând să vândă sau să modifice condițiile de creditare, în funcție de cum le evoluează veniturile și viața.
În teorie nu-i un plan rău. În practică, însă, un apartament care în 2016 costa 67.000 de euro costă acum 90.000 de euro. O creștere cu 35% pentru același apartament, în același bloc. Întrebarea este: venitul v-a crescut tot cu 35% în această perioadă? Sau, alternativ, odată la câțiva ani aveți un astfel de salt în venituri pentru că avansați în carieră sau crește salariul?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
23/10/2020 la 7:21 AM
Nu știu dacă te uiți pe imobiliare, dar în cele mai multe cazuri, prețurile sunt date fără TVA.
C-așa-i în tenis.
Adrian(Citează)
23/10/2020 la 10:57 PM
Am văzut și cu TVA, dar pus default 5% ca pentru Prima Casă, cum era înainte.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 8:43 AM
Vestea e buna doar pt dezvoltatori care acum au un motiv în plus sa ceara preturi aberante pe suprafețe derizorii. Și dacă nu baga direct diferența de tva în prețul final, o vor baga pe parcurs.
Probabil de acum se va plusa pe apartamentele și de peste 100k cu placa de “acum îți permiți” doar ca nu-ți vor da mai mult spațiu. Plus ca asta va menține preturile ridicate și pt construcțiile mai modeste.
Și da, nu ești legat de apartament, dar dacă ai o perioada mai proasta, nu știu dacă pe lângă frustrările situației ți-ar prinde bine și sa trebuiască sa te muti în ceva mai mic/departe/vechi. Socrii au trecut prin asta și mi s-a părut mie din semi-afară traumatizant.
Am avut un coleg de munca, singur, care și-a luat apartament și ideea ca urmează sa plătească 30 de ani o suma destul de maricica luna de luna ca altfel rămâne fără el, l-a făcut sa vândă în 3 luni. Și asta era acum 3 ani, de atunci au mai crescut preturile.
Plus ca unii oameni au mai început sa realizeze ca nu e doar prețul de achiziție, ca de-a lungul timpului va trebui sa plătești întreținerea lui prin complex, reabilitarea la un moment dat având în vedere ca ne aflam în zona seismica și nici nu știi cât de bine au fost construite. Ca la mașini : ne luam Audi a4 ultima apariție dar nu ne gândim cat costa revizia, un amortizor, un egr, cât de puțin spațiu e în spate, etc
În încheiere repet: asta e o veste buna doar pt dezvoltatori pentru ca le da clienților o falsa impresie că-și pot permite a la long un bun supraevaluat de calitate incertă.
Tndb(Citează)
23/10/2020 la 10:58 PM
Păi alea de 2 camere erau deja peste 100.000 în zone mai bune, chiar 120-140k.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 9:04 AM
Pretul e dat de cerere si ofertă, nu de costul de productie. In decurs de 1-2 ani vor ajunge la același valori.
Trebuiau să facă un registru public cu preturile de vanzare, să introducă transparență in piață. La noi “preturile” de care se discută sunt cele cerute pe diverse site-uri.
Valentinul(Citează)
23/10/2020 la 10:59 PM
Registru public?
Mi se pare că prețurile sunt publice, că le scrie dezvoltatorul pe site. Poți lua mai ieftin dacă blocul încă este în faza de construcție, iar ultimele apartamente se dau mai scump, ca regulă generală.
nwradu(Citează)
24/10/2020 la 12:00 AM
Nu e vorba de asta. Registru Public e un registru unde se scriu toate tranzactiile – gen apartament 3 camere de pe Bd. Tineretului nr 15 , tranzactionat in 2020 cu 520,000 lei, in 2026 cu 550,000 lei, etc. Si sa poti afla informatia public, eventual contra cost, cam cum e cu extrasul de carte funciara de informare.
Catalinx(Citează)
23/10/2020 la 9:11 AM
bai, vad ca in comentariile anterioare e cam mult pesimism, așa că eu vreau să fac notă discordantă: 5% TVA, coroborat cu o prăbușire a prețurilor din cauza ofertei mari, cererii scăzute și default-urilor creditelor existente, sper să ducă apartamentele de 3 camere de 70-80m2 la un preț de sub 100k în București, cu tot cu TVA, la final de 2021, început de 2022.
1000-1200€ /m2 e ținta mea de buy.
vom trăi și vom vedea, dacă nu ne curățăm între timp.
Gabi Udrescu(Citează)
23/10/2020 la 9:28 AM
@Gabi Udrescu, daca mergem pe ideea de prabusire a preturilor, aceasta modificare a pragului pentru TVA scazut nici nu-si mia are sensul in piata.
Si pana acum apartamentele sub 93.000 euro aveau tot 5% TVA, asa ca pe tine nu te ajuta cu absolut nimic.
Andrei G(Citează)
23/10/2020 la 9:48 AM
Se cumpără chiar și acum foarte mult cash. Majoritatea apartamentelor cumpărate în complexe sunt pe site-uri la închiriat. M-a șocat cât de multe apartamente noi sunt puse la închiriat. Ăsta e un semn că unii folosesc achizițiile de imobiliare pe post de depozit. Nu știu dacă acea ieftinire va avea loc.
Claudiu(Citează)
23/10/2020 la 10:19 AM
La final de 2021 s-ar putea sa fie exact pe dos cum zici tu. Eu ma astept la o revenire usoara a economiei iar preturile sa creasca din nou.
azorel(Citează)
23/10/2020 la 11:03 PM
Prăbușirea prețului este un termen cam exagerat. Dacă vă uitați pe statisticile de la ultima criză (are AnuntulTelefonic.ro grafice pe ani), prețurile au ajuns la minim în 2013 sau 2014, deși criza a început în 2009.
Scăderea a fost mai mare la apartamente vechi. La case a fost foarte mică. Totul depinde și de zonă. Este greu deci de dat un verdict general valabil. Eu nu mă aștept la scăderi mari, ci la o stagnare pentru prețul apartamentelor noi.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 9:25 AM
Cat de sus ai vrea sa fie ridicat plafonul? Deja pentru majoritatea populatiei nivelul de 140.000 euro este nesustenabil.
Iar pentru cei care au venituri foarte mari si care chiar si-ar permite o casa mai scumpa de 140.000 euro exista intotdeuana optiunea de credit ipotecar. Da, iti trebuie un avans ceva mai mare, dar daca nu reusesti sa economisesti15-20 de miii de euro poate ca nu ar trebui sa te “inhami” la un credit atat de mare.
Eu sunt de parere ca Prima casa si Noua casa sunt motivele principale pentru care piata imobiliara a luat-o razna si preturile au crescut peste nivelul din 2008.
Tu pe o parte explici ca ne apropiem de o criza financiara, iar pe alta parte sustii ca ar trebui sa se dea credite cat mai mari populatiei pentru achizitia de apartamente supraevaluate.
Andrei G(Citează)
23/10/2020 la 11:11 PM
Prețul e reglat de cerere și ofertă. Dacă nu s-ar cumpăra apartamente, dezvoltatorii ar mai lăsa la preț. În majoritatea ansamblurilor imobiliare din jurul meu, însă, multe apartamente au fost cumpărate înainte să se ridice 2 etaje din bloc.
Îmi povestea cineva că în Cloud 9 a venit o femeie și a cumpărat trei apartamente.
Nu musai. Prețurile au început să crească după 2014 pe fondul creșterii economice generale și a reapariției curajului de a te înhăma la un credit. Prima/Noua Casă sunt doar metode de impulsionare a economiei.
Cele două nu au legătură.
Da, vine o criză economică. Dacă ai însă economii sau lucrezi într-un domeniu în care ești foarte sigur pe postul tău bine plătit, cumpără-ți apartament, ia-ți televizor de Black Friday, două iPhone-uri noi și o mașină electrică. Dacă nu, ține de bani și nu fă credit pentru un apartament acum.
Oamenii trebuie să știe că vine o criză. Ce fac după ce află această informație este treaba lor. Poate ei vor profita de criză, că întotdeauna sunt și astfel de domenii de business. De exemplu, e un consens general că programatorii vor avea și mai mult de muncă în perioada următoare, că e tot mai multă nevoie de digitalizare în toate domeniile.
Vezi că măsura actuală nu duce la acordarea de credite mai mari. Prețul unui apartament ar trebui să scadă, că treci de la TVA 19 la TVA 5%, deci ai nevoie de un credit mai mic. Că nu va scădea pentru că dezvoltatorul preferă să-l țină constant, e altă treabă. Nu mă aștept însă ca prețurile (și deci creditele) să crească, ci acestea sunt reglate de cerere și ofertă și bănuiesc că cererea scade. Sau cine știe, poate criza asta i-a făcut pe mai mulți să-și dorească apartamente mai mari sau chiar case. E prea devreme de zis.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 9:27 AM
Urmaresc de cateva luni preturile la case. Se da o lupta intre a scadea preturile (cererea este fff mica) si inconstienti care le scumpesc din pix desi le au nevandute de luni buni.
In spiritul romanesc, preturile vor ramane cel mai probabil la fel, dezvoltatorii punand in buzunar diferenta de la scaderea TVA-ului. Urmand ca probabil pe la jumatatea anului viitor sa si inceapa sa scada preturile cu adevarat, cand vor realiza ca stocul de locuinte este muult peste cererea din piata.
corny(Citează)
23/10/2020 la 11:13 PM
Da, am văzut și eu. De fapt unii nu vor să vândă acum casa sau terenul, ci doar o listează ca să sondeze piața.
Nu uita că la criza din 2009 prețurile imobiliarelor au început să scadă, dar nivelul minim a fost atins în 2013. Și atunci a fost în primul rând o criză bancară, ceea ce a făcut ca băncile să fie extra-precaute cu acordarea creditelor. Acum e o criză de altă natură, iar băncile, care stau pe un deal de bani, par dornice să dea credite celor care par că le-ar putea plăti.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 9:38 AM
Prețurile la locuințe sunt aberante în România.
Iar statul nu face nimic să pedepsească înșelătoria practicată de dezvoltatori.
Gaelex(Citează)
23/10/2020 la 1:28 PM
Aici iii dau dreptate.
Prin programele Prima Casa si Noua Casa statul creaza o cerere artificiala in piata, fara o baza solida in economie, care duce la cresterea preturilor.
Andrei G(Citează)
23/10/2020 la 11:14 PM
Prin prima casă și noua casă da, de acord. Prin reducerea TVA-ului chiar ajută cumpărătorul final.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 9:56 AM
sau îți asumi că nu vrei și nu vei face copii
Flat(Citează)
23/10/2020 la 10:16 AM
Bo$$, Aviatiei e parte din Bucurestiul bogatilor, aia n-au nevoie de reduceri de TVA si alte favoruri. Acolo e pe cu cat mai scump cu atât mai bine, să n-ară (aibă) acces sărakii că se strică și zona aia.
EUR140k ajung să-ți iei un hogeac sufucient de spatios, inclusiv pentru copiii din plan. Desigur, in Bucurestiul principal, cel al săracilor.
Credite mai usor si pe termen mai lung.
Catalinx(Citează)
23/10/2020 la 11:16 PM
Aviației e doar o zonă de birouri cu trafic infernal, nu ceva de bogați. Avantajul acolo este că ești pe lângă birou, dacă lucrezi în zonă, și are și metrou. Mie nu mi se pare de bogați, ci doar mai apropiată de anumite servicii concentrate în nordul orașului.
Nu uita că dai 120.000 pe un apartament de 56 mp și stai 30 de minute în trafic la intersecția Barbu Văcărescu cu Pipera.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 11:42 AM
Daca preturile o sa creasca sau o sa scada, asta sigur nu stie nimeni.
Din bula mea va pot spune ca apartamentele in Bucuresti sunt inca ieftine. Poti sta central sau zone bune la preturi pe care nu le mai gasesti in alte capitale europene. Si in Bucuresti asta vine cu avantaje: scoli mai bune si f aproape, restaurante, cafenele mai bune, oameni mai normali.
In plus eu vad in jurul meu persoane cu mult cash, nu sunt afaceristi si nu stiu ce sa faca cu banii, asa ca mai cumpara un apartament, ca o alternativa la piata de capital.
Relateaza cineva care crede ca viata in Bucuresti, obligatoriu locuind central, cu venituri bune bate viata in Occident. Din pacate nu prea ma crede lumea :) dar asta e concluzia mea dupa experientele mele.
Altcineva(Citează)
23/10/2020 la 11:19 PM
Da, dar nu așa se compară. Prețul e setat de cerere și ofertă pentru un apartament și de asta depinde foarte mult de la un oraș la altul și e foarte dificil de comparat cu alte capitale europene.
Sunt alte produse unde prețul e setat doar de costul de producție. Alea costă de obicei la fel în toată lumea, de exemplu automobilele. Și asta e bine, că altfel n-ai mai putea cumpăra nimic aici în România, o situație anormală care se întâmplă acum pe piața medicamentelor (companiile farma preferă să vândă în țările unde medicamentul se vinde cu preț mare).
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 12:45 PM
Subscriu. Am inceput sa cred in acea stire de acum cativa ani care spunea ca 85 % din tranzactii pe piata imobiliare se faceau la acel moment dat cu cash. Am o cunostinta care a vandut luna trecuta apartament de 2 camere si a primit ofertele doar cash cu o singura exceptie. A vandut ap in cateva zile si asta doar pt ca cumparatorul era din provincie si atunci putea veni la vizionare. Toti cei cu cash cumparau pt copiii lor fie antreprenori sau bugetari cu pozitii banoase de ex. prof univ sau medici. Atata timp cat impozitele in general pe proprietate sunt mici de tot (250 de lei impozit/ an in Bucuresti la 100k euro apartamentul vi se pare ok ?) si inexistenta unei mariri cu X% (stabiliti voi cat ar trebui acel X sa fie 200%,500 %) a acestui impozit pt a doua, a treia casa samd. multi vor folosi imobiliarele ca o metoda lejera de a investi.
N(Citează)
23/10/2020 la 11:21 PM
Aici trebuie mai multe informații. Sunt cash pentru că oamenii respectivi au scos banii din bancă cu o oră înainte și i-au adus la dezvoltator, care-i duce el la bancă? Sau sunt cash pentru că oamenii au făcut banii aceia în mod ilegal și nedeclarat și i-au ținut în beciul casei?
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 3:35 PM
“Statul, în loc să taxeze mai degrabă dezvoltatorul imobiliar prin taxa pe valoare adăugată, cere grosul de bani tot de la cumpărătorul care probabil se angajează și la 30 de ani de rate pentru achiziție.”
TVA (taxa pe valoare adaugata) este prin natura o taxa pentru consumator, cel care beneficiaza de valoarea adaugata. Nu poate fi cerut celor care dezvoltatorilor din lant. Este o intreaga teorie pe partea cu TVA-ul si cum produce ea efecte in economie. Economii mult mai simple si mai avute prin natura (vezi petrol – Kuwait, Saudi Arabia) au adoptat recent TVA.
Acum, ca apartamentele sunt la preturi foartede mari si fac TVA-ul semnificativ pentru consumator, este o alta problema.
Dar sa nu uitam ca toata acea valoare este suma tuturor valorilor adaugate care au dus la crearea acelui imobil.
Faptul ca statul alege sa reduca acea taxa este o masura pur sociala.
vladutz(Citează)
23/10/2020 la 11:22 PM
Nu pur socială, este o măsură de impulsionare a economiei și circulației banilor și achiziției de bunuri. Statul renunță la o parte din ce i se cuvine pentru a da un imbold economiei.
nwradu(Citează)
23/10/2020 la 7:32 PM
Este simplu iti iei casa cu curte la 20-30k suficient de mare incat sa ai iti faci ce ai tu nevoie. Iar in orase o sa inchiriezi cand ai nevoie sa stai acolo. Desigur ca aici ma refer la Buc,Cluj,Timisoara si Iasi.
Telemunca va devenii un fapt pt anii urmatori si aia e. Partea cea mai trista e , ca tanar <30 ani o sa stai mai mult cu parintii in casa parinteasca.
Mircea G(Citează)
23/10/2020 la 11:23 PM
Casă deja construită cu curte la 20-30k? Unde anume? Că dacă e vorba de un sat la 60 de km de oraș, nu cred că te muți mâine acolo după ce ai stat într-un oraș mare până acum.
nwradu(Citează)
24/10/2020 la 12:27 PM
Cand am spus cash ma refeream ca oamenii au venit cu banii de acasa fara niciun credit bancar. Cum i-au facut, iti dai seama ca nu pot decat sa speculez :D Dar cand esti bugetar si vii cu 100K euro toti cash, eu imi pun unele intrebari.
N(Citează)