un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Airbus a oprit testarea motoarelor electrice pentru avioane pentru că industria aviatică are probleme foarte mari

28 Apr 2020  ·

TEHNOLOGIE  ·

5 comentarii

Acum patru zile, Airbus a anunțat că, de comun acord cu partenerul Rolls-Royce, opresc programul de testare E-Fan X. Acest program testa posibilitatea de a înlocui unul sau mai multe motoare clasice ale unui avion cu motoare electrice pentru a dezvolta avioane hibride sau complet electrice.

Ideea nu părea deloc rea. În faza zborului de croazieră și probabil și la aterizare, puterea motoarelor poate fi redusă, așa că de ce să nu înlocuiești acele motoare cu unele electrice? Este un principiu asemănător cu al mașinilor hibride, care folosesc partea electrică pentru a reduce consumul în perioadele de deplasare cu viteză constantă.

În plus, reducerea consumului de carburant și a poluării este un obiectiv constant al industriei aeronautice și probabil că doar tehnologia electrică ar fi un pas în față destul de mare, că trucuri precum un winglet mai rotund și tot felul de materiale ușoare aducea reduceri de doar 2-3%. Inclusiv asta conta, că să-ți rămână 3% din bani în plus în cont din cheltuieli de sute de milioane de euro per an nu-i deloc rău, dar închipuiți-vă ce-ar fi fost dacă E-Fan X ar fi putut aduce o reducere de 5% sau 10%.

Airbus n-a dat motive exacte pentru oprirea programului. Au spus doar că, la fel ca în orice cercetare-dezvoltare, prioritatea diverselor proiecte trebuie constant rediscutată, că au învățat destule, că proiectul se oprește aici, dar planurile lor de a reduce consumul și poluarea continuă. Citiți aici declarația.

Cred că ne putem închipui însă ce a fost la mijloc. Companiile aeriene oricum se zbăteau la limita profitabilității. Criza covid-19 le-a dat o lovitură puternică și de durată. În prezent numărul de zboruri este mult mai mic decât acum un an, majoritatea companiilor și-au trimis personalul în șomaj tehnic, avioanele sunt parcate pe unde s-a putut și, mai rău, nu se știe cât va dura asta. Toate discuțiile despre redeschiderea economiilor diverselor țări nu înseamnă că se va relansa rapid transportul internațional de business și turism.

Toate acestea se propagă în cascadă pe Airbus, Boeing și restul producătorilor de avioane. Airbus a trimis recent în șomaj tehnic 6.000 de angajați, iar CEO-ul a spus că pierd masiv bani, că ritmul de producție va fi micșorat și că cei 135.000 de salariați din diverse țări trebuie să se aștepte la concedieri masive. Sunt sigur că asta va afecta și mulți români, că se lucrează din România pentru Airbus, iar anul trecut probabil părea un job excelent pentru o industrie ce creștea pe fondul vieții tot mai bune din lume.

Iar Airbus era într-o situație mai fericită. Boeing se regăsește în aceeași situație cu o scădere masivă a comenzilor de avioane noi. Chiar dacă se reiau zborurile, companiile aeriene au destule avioane pentru numărul de pasageri din următorii ani. În plus, însă, Boeing trecea și prin fiasco-ul cu modelul 737 Max, cu sute de avioane produse și nelivrate, situație pentru care deja făcuseră provizioane masive de bani.

Recent, Boeing a anunțat și că renunță unilateral la planul de a cumpăra 80% din acțiunile Embraer, un producător brazilian de aeronave de dimensiuni mai mici. Brazilienii sunt supărați, probabil vor da în judecată Boeing pentru despăgubiri.

Ideea din spate probabil este aceeași: Boeing a decis să țină de bani, pe fondul reducerii business-ului. Culmea este că le-ar fi prins bine în viitor dacă ar fi deținut deja Embraer pentru că avioanele de dimensiuni mai mici probabil vor avea o cotă de piață în creștere în curând. Airbus e mai bine poziționat acolo prin parteneriatul cu Bombardier pentru seria A220 (citiți despre cum am zburat cu unul).

Pe de altă parte, poate fi cum zice acest articol Forbes. Valoarea de piață a Embraer a scăzut mult pe fondul acelorași probleme ale industriei, așa că Boeing ar fi dat 4,2 miliarde de dolari pe ceva ce acum valora doar 1,1 miliarde de dolari. Poate că așteaptă să-i cumpere la faliment. Peste vreo 5 ani probabil vom vedea mai clar cât de inspirate au fost aceste mișcări.

    5 comentarii

  1. Ca orice român am o parere:
    Probabil voiau sa folosesca motoare termice subdimensionate care să fie ajutate in momentele critice de electric.
    Problema la baterii este densitatea de energie mica în comparatie cu combustibilul. Dacă vrei să crești flight time-ul greutatea bateriilor crește exponențial.
    Poate nu au obținut rezultate notabile și au gasit prilej să să închidă proiectul.

      (Citează)

  2. @nwradu
    Din cate stiu, in timpul procedurii de aterizare viteza scade dar turatia motoarelor este marita tocmai ptr a compensa scaderea vitezei din cauza extinderii flapsurilor etc etc. Sper sa nu ma insel, in domeniul asta tu esti specialistul :)

      (Citează)

  3. flapsurile extinse maresc suprafata aripilor si permite zborul la viteze mai mici. Turatia motoarelor scade.
    Palele nu se rotesc la jet, doar la turbo prop- atr, hercules

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus