un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Primăria a pus pe site textul exact al propunerii ZACA și perimetrul unde s-ar plăti taxa de poluare

20 Aug 2019  ·

GÂNDURI  ·

54 comentarii

Firea a explicat în mare săptămâna trecută propunerea de introducere a unei taxe de poluare pentru intrarea în centrul orașului București, dar acum a fost afișat și textul acelui proiect de hotărâre de consiliul.

Să-i spunem proiectul ZACA, de la Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului, îl puteți citi în întregime aici, comentarii pot fi lăsate aici în perioada dezbaterii publice, iar perimetrul propus este următorul:

Piața Victoriei – Iancu de Hunedoara – Ștefan cel Mare – Polonă – Mihai Eminescu – Traian – Nerva Traian – Gheorghe Șincai – Lânăriei – Șerban Vodă – Mărășești – Mitropolit Nifon – Libertății – Calea 13 Septembrie – Izvor – BP Hașdeu – Vasile Pârvan – Berzei – Buzești – Piața Victoriei

Un perimetru bun, aș spune eu, că inclusiv străduțe foarte mici precum Mitropolit Nifon sunt foarte circulate. Personal aș fi dus mai spre nord totul, pe Aviatorilor, Prezan și Kiseleff, dar probabil că acelea fac parte din inelul de ocolire a centrului.

Articolul meu anterior a adunat multe comentarii, majoritatea foarte bune, indiferent dacă pro și contra. Aș vrea să lămuresc totuși câteva chestiuni ce poate nu s-au înțeles bine.

Mulți au spus, parcă în ciudă, că poate ar trebui ca toate localitățile să taxeze similar trecerea prin interior sau poate că doar bucureștenii. Că poate ar trebui ca Sinaia, Bușteni, Azuga, Predeal și restul să-și facă propriile viniete de poluare.

Cred că nu s-a înțeles bine că mie personal nu-mi pasă. Din partea mea, să taxeze fiecare sat din România tot ce-și dorește și cu orice valoare își dorește. Dacă-mi vor permite taxa sau nu voi avea alternative, o voi plăti. Dacă nu mi-o voi permite, voi căuta o altă soluție. Între taxe suplimentare și boli de plămâni voi alege însă întotdeauna taxele. Vreau să trăiesc mult și fără boli cronice.

Și câteva gânduri despre alte comentarii auzite aici sau în diverse alte locuri pe acest subiect.

Firea vrea doar să strângă bani la buget. Foarte bine, este un efect secundar bun, că dacă ai bani la buget poți face parcări subterane, poți cumpăra autobuze mai multe, poți amenaja spații verzi, poți renova clădiri șamd. Votați un primar care să gestioneze în direcțiile corecte banii de la buget și toată lumea câștigă.

Este discriminatorie taxa, se încalcă dreptul la libera circulație. Îmi aduce aminte de o proastă de pe net care spunea că-i este încălcat dreptul la liberă circulație pentru că ea stă în Centrul Vechi și totuși nu-i este permis să parcheze în fața blocului, că-i zonă pietonală. Discriminările sunt altele, dar n-au legătură cu libera circulație.

Dacă permit mașini de la Euro 4 în sus, nu se rezolvă nimic. Ba da, le rezolvă pe cele sub Euro 4. Și poate peste 5 ani schimbăm condițiile și cerem Euro 5 și tot așa. De undeva trebuie să înceapă povestea.

Toată țara subvenționează metroul din București, iar acum restul țării plătește această taxă. Unu la mână, Bucureștiul contribuie la bugetul țării mai mult decât orice localitate din România; mai exact, zona București-Ilfov contribuie cu 27,3% la PIB-ul țării. Așa că, în afară de câteva localități, majoritatea orașelor și satelor din România iau de la buget mai mult decât dau și s-ar putea spune că de fapt bucureștenii subvenționează foarte multe localități din țară. Doi la mână, metroul, ca și șoseaua de centură, țin de Ministerul Transporturilor, nu de Primăriei, deci pentru nerealizări în acele direcții trebuie întrebat la minister.

Bine că vorbesc eu, cu Jeep! Pe asta n-am înțeles-o. Am mașină, merg des prin centru, sunt de acord cu taxa de poluare. Care este deci problema? Mai mult, când am cumpărat mașina am eliminat din start ideea de a lua una diesel tocmai pentru că nu vreau să contribui la poluare, la fel cum am refuzat să iau și una second-hand. Și mai mult, folosesc fără teamă transportul în comun, trotineta sau Uber, iar mașina doar când nu am alternative. Nu am vreo plăcere în a sta în trafic.

Ar putea poliția să dea amenzi! Ar trebui întâi benzi de autobuze! Ar trebui parcări de biciclete! Ar trebui întâi teleportorul! Adică fiecare om vrea măsuri prin care viața sa să nu fie deloc afectată. Să se facă, dar fără să fac eu nimic! Toți vor schimbare, dar nimeni nu vrea să se schimbe chiar el, câtuși de puțin.

Știți care este problema, de fapt? Că foarte mulți “bucureșteni” n-au de fapt buletin pe București și nici mașina înmatriculată aici (cam un sfert în jurul blocului meu, din ce văd). Unii stau în chirie de zece ani pe aici, dar nu cer proprietarului să-i ia în spațiu, iar acesta nu vrea pentru că se teme de ANAF, contracte și alte lucruri ce-ar trebui făcute conform legii.

Exact oamenii care sunt primii interesați de un oraș mai curat, cu mai puțină poluare, cu mai puțin trafic, cu benzi unice, cu banii cheltuiți în direcțiile necesare, nu pe prieteni din Voluntari, nu pot vota că nu și-au făcut actele necesare. Știți cine votează? Cei în vârstă, predominant fani PSD, iar cum primarul va fi ales dintr-un tur, să nu vă mirați dacă va câștiga tot Firea.

    54 comentarii

  1. Ma asteptam sa tratezi mai in serios chestiunea discriminarii, nu sa rezumi la o tuta. Asta e partea unde sufera cel mai tare proiectul.

      (Citează)

    • Să o trateze juriștii, de ce să o tratez eu? Din partea mea, să taxeze toate mașinile care merg prin centru în funcție de poluare, nu doar cele din afara orașului.

      Firea face astfel de lucruri ca să pară că face ceva. Poate că hotărârea, chiar dacă este introdusă oficial, va pica imediat în tribunal. Primarul zice că a vrut să facă ceva, n-a lăsat-o statul paralel.

      Mie nu-mi pasă exact despre ZACA. De asta am și spus în articolul anterior că sunt pentru orice măsură sau taxă ce limitează poluarea.

        (Citează)

  2. Mi se pare discriminatoriu ca doar cei din centru sunt luati in calcul. Taxa ar trebui sa fie aplicata pe tot Bucurestiul. Calitatea aerului va ramane la fel de proasta la nivelul Capitalei. Aceasta masura e doar un rahat cu iz electoral.

      (Citează)

    • În caz că nu era trolling, nu e chiar așa, că în centru e mult mai poluat decât la periferie și e și o chestie de logica: una e să îți treacă 100 mașini pe oră pe o stradă și alta e 1500.

      Mă număr printre cei care nu au mașină cu număr de București și nici nu e chiar cea mai nouă dar sunt absolut de acord cu niște măsuri de taxare.

      Faptul că nu ai bani sau ești comod nu îți dă dreptul să le faci altora rău în mod direct.

        (Citează)

  3. Bravo Radu! Ai pus punctul pe “i”…vrem sa traim in ” Micul Paris” dar sa platim taxe si impozite la Cotorca…pentru ca RCA-ul e mai ieftin, impozitele sunt mai mici etc.

    “”” Știți care este problema, de fapt? Că foarte mulți “bucureșteni” n-au de fapt buletin pe București și nici mașina înmatriculată aici (cam un sfert în jurul blocului meu, din ce văd). Unii stau în chirie de zece ani pe aici, dar nu cer proprietarului să-i ia în spațiu, iar acesta nu vreau pentru că se teme de ANAF, contracte și alte lucruri ce-ar trebui făcute conform legii.

    Exact oamenii care sunt primii interesați de un oraș mai curat, cu mai puțină poluare, cu mai puțin trafic, cu benzi unice, cu banii cheltuiți în direcțiile necesare, nu pe prieteni din Voluntari, nu pot vota că nu și-au făcut actele necesare. Știți cine votează? Cei în vârstă, predominant fani PSD, iar cum primarul va fi ales dintr-un tur, să nu vă mirați dacă va câștiga tot Firea. “””

      (Citează)

  4. % ala din PIB sigur nu are legatura cu faptul ca firmele multijudetene se administreaza central acolo.

    De ce nu renunta Bucurestiul sa subventioneze toate porcariile posibile ? de la transport in comun la incalzire ?

      (Citează)

    • Baltha Zerus: % ala din PIB sigur nu are legatura cu faptul ca firmele multijudetene se administreaza central acolo.

      Nu cred, nu.

      Baltha Zerus: De ce nu renunta Bucurestiul sa subventioneze toate porcariile posibile ? de la transport in comun la incalzire ?

      Pentru că s-ar pierde voturi, iar Firea nu are curajul să ia o astfel de măsură. Pe ea o votează oamenii care vor transport gratuit pe STB și căldură moca.

        (Citează)

    • in bucale se inregistreaza fiscal 27% din pib, nu se si produce!
      iar o mare parte din pib-ul care se produce, provine din ”numaratul oualor”!
      ar fi interesanta o simulare statistica cu eliminarea atributelor de ”inalta poarta”!

        (Citează)

  5. Cred ca e prima masura buna a primariei din ultimii ani. Ca si primar nu ai cum sa faci un managemnt corect pentru orasul, daca nu stii cati oameni si masini ai in oras. Daca sunt cu 25% mai multe masini si oameni atunci toata gestionarea lui va fii facuta prost.

    In rest sunt total de accord cu ce ai spus.

      (Citează)

  6. Voi ati citi atent art.3 ????
    Masinile hibride si electrice inmatriculate in alta localitate platesc taxa de poluare????
    Unde s-a mai vazut asa ceva???
    Deci, mie statul roman mi-a subventionat partial achizitia unei masini hibride si, vine proasta asta de primar sa-mi impuna taxa de poluare ???
    N-am mai vazut asa ceva.
    Veti fi singurul oras din lume care va impune taxa de poluare masinilor electrice si hibride.

      (Citează)

    • e taxa de congestie. si hibridele ocupa spatiu.

        (Citează)

    • cici:
      e taxa de congestie. si hibridele ocupa spatiu.

      Si tu ocupi spatiu, sa nu-i vina idei Gabitzei.

        (Citează)

    • Și mașinile electrice contribuie la trafic.

      De asemenea, în afara cazului în care ai mașină electrică sau hibridă, înmatriculată în afara Buc-If și treci totuși des prin centrul capitalei, cred că te indignezi mai mult decât e cazul și hai să revenim la subiectul real.

        (Citează)

  7. Atunci sa-i spuna corect. Taxa de eliberat bucurestiul de straini.

    cici:
    e taxa de congestie. si hibridele ocupa spatiu.

      (Citează)

  8. Nu cred ca taxa îndeplinește condițiile de legalitate; va fi contestată imediat ce va fi introdusă.

    Banii colectați vor trebui restituiți, cu penalități de întârziere. Restituirea va fi din taxele colectate de la locuitorii Bucureștiului.

    Exemplu practic: Ionescu din Giurgiu are Dacia 1300 si plătește 1900 de lei pt o vigneta Oxigen B. După ce taxa va fi declarata ilegală, va trebui sa primească înapoi cei 1900 de lei, plus penalități de 150 de lei pe an. Banii astia vor fi plătiți de locuitorii din București (nu si Ilfov), precum dl Popescu din Giulești, pensionar fara autoturism sau dl Dumitru din Cotroceni, deținător de mașină electrică si casa pasiva cu instalație solara de generare a energiei electrice si termice.

      (Citează)

  9. Toti vor evita inelul respectiv in stilul pur romanesc, iar stradutele adiacente vor fi blocate de cei care prefera varianta fara bani sau lasa masina parcata in imediata apropiere a zonei “verzi”.
    Trecand peste aspectul financiar, se va aglomera mult mai rau si masinile care stau in trafic vor genera si mai multa poluare.
    Ce sa zic. Decizie inteleapta…

      (Citează)

    • Asta e un comentariu valid, foarte bun. Sunt convins ca nu s-au gandit deloc la asta cand au ales perimetrul zonei centrale, macar sa-l deseneze dupa niste zone cu parcari cat de cat acolo. Asa e, zonele limitrofe se vor congestiona mai rau decat sunt acum, sa vezi batai pe locurile de parcare din fata casei, porti blocate etc.

        (Citează)

    • Exact așa. Zona cuprinsă de această taxă ar trebui să fie îngrădită de inelul central.

      Titulescu, în zona pasajului Victoria, e foarte aglomerat și poluat, dar nu e cuprins în zona propusă, care pare a fi făcută după cum a avut cineva chef. Niște studii de impact pe undeva?

        (Citează)

    • Fix la asta ma gandeam si eu. In zona pasajului Basarab, traficul deja oribil a fost dejadublat vara asta de inchiderea podului Grant, si nu sunt semne ca se vor termina lucrarile pana in ianuarie.
      Daca se taxeaza traversarea centrului, multe masini aflate in tranzit vor alege zona ca varianta ocolitoare. Toti cei care veneau dinspre A1 de exemplu nu vor mai continua spre Eroilor-Unirea, ci vor face stanga la Apaca/Leu (sau dreapta spre Trafic Greu, dar asta mi se pare o varianta si mai proasta).

        (Citează)

    • Păi ăla e inelul de ocolire a centrului, nu-l poți bloca.

        (Citează)

  10. Să nu uităm de o idee identica: barierele de la.intrarea in mamaia.

      (Citează)

  11. Ar trebui întâi benzi de autobuze! Ar trebui parcări de biciclete! Ar trebui întâi teleportorul! Adică fiecare om vrea măsuri prin care viața sa să nu fie deloc afectată. Să se facă, dar fără să fac eu nimic! Toți vor schimbare, dar nimeni nu vrea să se schimbe chiar el, câtuși de puțin

    Nu, din cauza lipsei chestiilor de mai sus, post introducerii taxei, fie vor muri unii care nu și-o permit, fie o vor plăti toți. PENTRU CA NU EXISTĂ ALTERNATIVĂ DE TRANSPORT. Deci singura modalitate prin care taxa asta va asigura un aer mai curat e omorând niște oameni.

    Bineînțeles, moartea este o metaforă pentru “alungați niște unii care trăiesc acum aici”

      (Citează)

  12. Iulian:
    În caz că nu era trolling, nu e chiar așa, că în centru e mult mai poluat decât la periferie și e și o chestie de logica: una e să îți treacă 100 mașini pe oră pe o stradă și alta e 1500.

    Eu stau la pacii , deci o putem considera periferie : la 11.00 PM , februarie – martie , am numarat intr-o seara de miercuri 240 de masini cat timp am fumat o tigara (aproximativ 3 minute ) .
    Cam diferenta fata de cele 70 crezute de tine ?

      (Citează)

  13. Man, corect e sa citezi tot argumentul, nu doar ce-ti pica tie bine.

    In cazul meu, argumentul complet a fost ca din cauza ca nu exista alternativa, rezultatul taxelor este ca vom sta in trafic si in poluare ca pana acum, dar pe bani mai multi. Adica masura vine probabil din disperarea firutei de mai strange niste bani, nu din cauza ca moare ea de grija noastra.

    Impreuna cu faptul ca e discriminatorie, astea de mai sus sunt motivele pt care sunt impotriva propunerii firutei, desi sunt pentru taxe de poluare si congestie in general vorbind. Dar trebuie aplicate cu cap, cu studii prealabile si cu alternative.

      (Citează)

    • Există alternativă. După ora 10 și până pe la 17, metroul este gol, autobuzele sunt goale, în schimb traficul auto este mare la orice oră.

      Dacă taxa asta îi convinge pe unii să ia metroul ca să meargă de la unirii la victoriei, foarte bine.

        (Citează)

    • come man, exista alternativa atunci cand nu e ora de intrat si de iesit de la munca.

      ma rog, eu am o pozitie foarte ciudata aici, ca eu de fapt cred ca solutia pentru traficul din Bucuresti trebuie sa fie mult mult mai dura decat o taxa de congestie discriminatori, respectiv:

      – desfiintarea tuturor parcarilor din centru sau taxe enorme pe ele
      – infiintarea de sensuri unice astfel incat sa-ti ia 20 de minute din A in B cu masina dar 2 minute pe jos sau cu bicicleta
      – cresterea de cel putin 10 ori a impozitelor pe masina si a taxelor pt locuri de parcare de langa bloc
      – dublarea oricarui impozit pentru a doua masina
      – ridicatul fara mila a masinilor de pe arterele principale
      samd

      ideea e sa faci extrem de scump si de ineficient mersul cu masina personala prin bucuresti

      se stie ca daca faci infrastructura pt masini nu rezolvi nici o problema, ci doar atragi trafic

        (Citează)

  14. Știți care este problema, de fapt? Că foarte mulți “bucureșteni” n-au de fapt buletin pe București și nici mașina înmatriculată aici (cam un sfert în jurul blocului meu, din ce văd). Unii stau în chirie de zece ani pe aici, dar nu cer proprietarului să-i ia în spațiu, iar acesta nu vreau pentru că se teme de ANAF, contracte și alte lucruri ce-ar trebui făcute conform legii.

    Corect. Am locuit circa 17 ani in Bucuresti (mai mult sau mai putin ) fara sa am domiciliul acolo ( aka buletin de Bucuresti). De 7 ani detin un apartament acolo, am circulat cu 2 rable, am o firma cu sediul in Bucuresti dar nu am avut niciodata buletin acolo, nu de frica ANAF, ci ca alegere personala – > taxele mele, votul meu, sa mearga pe cat posibil in alta parte.

    Treaba e ca ce crezi, sub amenintarea unei astfel de taxe, ce vor alege locuitorii, (fie si aia care locuiesc partial) Bucurestiului? Sa plateasca taxa aia sau sa-si faca “buletin de Bucuresti”.
    Tie ce-ti spune logica si principiul minimului efort? Ca mie mi-e foarte clar ca sfertul ala din jurul blocului tau n-o sa contribuie un leu la taxa, se vor naturaliza.
    Mai mult decat atat, ma astept ca SI ALTII care chiar nu locuiesc in Bucuresti si IF, dar au treaba des isi vor inmatricula rablele pe Bucuresti, cei care le iau in leasing vor prefera companii de leasing de Bucuresti care le dau numere de Bucuresti, doar ca sa aiba.
    In general, orice e mai ieftin decat taxa. Practic, e lense pentru oricine traieste in Bucuresti sa evite taxa asta, fara a influenta in vreun fel congestia, iar remarca lu Nashu_mare:

    Deci singura modalitate prin care taxa asta va asigura un aer mai curat e omorând niște oameni.

    e corecta, doar ca nu-i o metafora. Cat timp taxa nu li se aplica tuturor jocul de-a excluderile nu prea produce rezultate.
    Va plati taxa aia doar cine va vrea ( de exemplu eu, prefer sa le lipesc 10 lei pe zi pe frunte lu’ Firea si bucurestenilor saraci, care vor bani de la provinciali si sa-mi turez dieselul euro 4 cu motor de 3 litri pe bulevardu’ Unirii la modul, luati cu paine, ba, saracilor, decat sa inmatriculez rabla acolo ), singurul beneficiu real e ca limiteaza masinile netaxate la cele euro4 (bun si asa, decat nimic) si mai aduce ceva bani la buget prin “nasterea” subita unor zeci sau sute de mii de bucuresteni .
    In rest, apa de ploaie. Cat timp bucurestenii sunt mereu considerati niste saraci, care n-au bani sa-si plateasca caldura, biletul de autobuz, metrou, taxele la rable si trebuie ajutati – orasul va fi evident unul de saraci cu comportamente si probleme tipice. Unele dintre problemele saracilor fiind congestia si poluarea, evident.

      (Citează)

    • Catalinx: Ca mie mi-e foarte clar ca sfertul ala din jurul blocului tau n-o sa contribuie un leu la taxa, se vor naturaliza.

      Foarte bine! Poate că data viitoare vor putea vota la alegeri și nu va mai ieși Firea primar, ci un om competent și care vrea să facă ceva bine pentru oraș.

        (Citează)

    • Negativismul e cel mai usor lucru! Trebuie sa fie si un pas in taxarea asta, chiar daca e mic acum poate, pe viitor, va creste. Cu mentalitatea ta nu mai facem nimic niciodata ca nu e perfect!

        (Citează)

    • @Radu: Ok. Dar cum ajută asta la congestie sau la calitatea aerului? Înțeleg că îi bănuiești pe cei un sfert din blocul tau că ar fi mai social responsabili decât restul ? Ai o bază ? Altfel , e doar un posibil efect colateral care nu are o legătură cauzală concretă.

      @Vlad: Cum adică cu mentalitatea mea?
      Hei, eu am zis că plătesc taxa , le-o lipesc bucureștenilor pe frunte în ritm de manele, mai exact SUSȚIN, dacă nu e clar.

      Nici măcar nu as contesta-o undeva.
      Ți-am explicat însă că, în general, așa cum e făcută, oamenii nu o vor plăti, dacă nu vor și nici nu vor renunța să meargă cu rabla. Eu oricum nu o folosesc pe cat posibil că mi-e scârbă de traficul ăla, cu taxe sau nu. Și că rămâne partea cu limitatul la mașini mai noi decât euro 3 care nu e cine știe ce, dar mai bine decât nimic.
      Mentalitatea mea nu e retrogradă, sunt progresist ce dracu’.

      Nu vreau să se schimbe ceva fără ca să contribui și eu. Plătesc , chit că acum nu-s locuitor al Bucureștiului ( doamne ajută să nu ajung din nou ) pentru că taxele reduc poluarea , nu-i așa?
      Remarcam doar faptul că Bucureștenii (cu sau fără rable inmatriculate acolo ) nu vor face asta, n-au niciun motiv s-o facă și vă bazați doar pe micile cadouri oferite de hipsteri ca mine.

        (Citează)

  15. In primul rand, orice initiativa valida asupra mediului si a imbunatatirii mediului in cadrul capitalei o voi sustine fara rezerve.
    Initiativa asta este facuta prost, prezentata prost si aplicata prost, o sa prezint mai jos argumentele:
    1.Nu exista conceptia de unii platesc mai putin ca altii ca sunt de-ai locului, niciunde in cadrul UE. Caz concret Germania(link mai jos), vrea sa introduca de vreo cativa ani, vinieta de autobahn, numai ca acea vinieta sa fie platiti de auslanderi nu de cei ce fac dovada ca locuiesc pe teritoriul Germaniei. Ca si idee, CJUE a spus ca nu se poate aplica, ori toti, ori nimic. E drept ca in Germania, acea vinieta era platita de toata lumea, numai ca cei din cadrul tarii, beneficiau de o reducere la impozit. Asa ca diferentierea aia e proasta, ori plateste toata lumea mai putin cazurile speciale, la care adaug hibride si electricele, ori nu plateste nimeni.
    2.Corolar la 1, in cazul in care comportamentul discriminant continua, sunt absolut sigur, ca numarul de inmatriculari pe Bucuresti in urmatoarele 3 luni va exploda. Intrucat 1900 de ron pe an, este mult fata de cat costa transcrierea pe Bucuresti.
    3.Zona aia de poluare e o gluma sinistra, ori extindem pe tot orasul, ori ne facem ca da bine in tabel. Sunt absolut sigur, ca in zonele tampon, poluarea si traficul va creste si problema se va agrava. Ma refer in special la zona Stefan Cel MareObor, respectiv zona Iuliu Maniu cu Vasile Milea, cu mentiuni pentru Dristor cu Dudesti.
    4.Daca grija fata de mediu este una asa de ridicata cum se prezinta in proiect, din start, trebuiesc schimbate autobuzele actuale cu unele electrice/hibride, respectiv taxiurile trebuiesc fie electrice fie hibride. De asemenea as vrea sa se construiasca mai multe parcuri, in loc de blocuri si malluri(park lake e primul exemplu ce-mi vine in cap). In aceste domenii ma astept ca banii sa fie cheltuiti in cazul in care aceasta taxa devine realitate.
    5. Mi se pare discutabila treaba cu riveranii, care ar trebui sa plateasca acea taxa. Ori scazi cuantumul taxei, ori faci un sistem de abonament, de tipul un anumit numar de treceri prin zona sa fie gratuit, dupa care sa platesti. E o dezbatere in sine si cumva trebuie luata o decizie inteligenta.

    La final treaba este romaneasca, intrucat nu avem studiu clar asupra traficului bucurestean, nu stim cate masini tranziteaza orasul, cate sunt in cazul clasic inmatriculate in provincie, dar apartin de o proprietate din Bucuresti. De asemenea, valorile de poluare a aerului, nu exista ceva public pe acele zone, ci doar niste valori dintr-un raport. In schimb, avem deja taxele stabilite si estimarea ponderii lor in bugetul capitalei.
    Ca si concluzie finala, ori plateste toata lumea, ori nu plateste nimeni, vehicule hibride/electrice sunt scutite de plata acestei taxe intrucat nu sunt adevaratii poluatori, hai sa mai facem si niste parcuri. Nu poti sa te apuci sa faci o revolutie in traficul bucurestean sub pretextul ca iti pasa de mediu. Vrei sa faci asta, introduci benzi dedicate pentru transportul in comun, ridici masinile parcate ampulea, pe scurt aplici legile. Cum insa, pentru asta trebuie pus osul la munca, e mai simplu sa pui o taxa pe care s-o plateasca fraierul, chiar nu e complicat si oricine se poate gandi la ea!

    La final las link-ul pentru situatia cu vinietele din Germania si cum s-a solutionat treaba:
    https://www.thelocal.com/20190618/eu-court-rules-german-autobahn-toll-on-foreign-drivers-illegal

      (Citează)

    • Proiectul poate fi îmbunătățit, foarte bine. Dar ideea unei taxe de acces în centru lovește traficul și poluarea în același timp, deci este bună.

        (Citează)

    • @Radu
      Proiectul ar putea fi imbunatatit, dar va fi aplicat la misto(si va pica din cauze discriminatorii), asta odata. Doi vrei revolutie a traficului in Buc aplici legea!
      Problema e ca noi cautam solutii din pix pentru probleme la care altii au stat sa le rezolve vreo 10 ani minim.
      Pentru un prieten intreb stie cineva un loc unde pot gasi seturi de date, despre traficul din Bucuresti? Sau din tara? Vorbesc de valori oficiale!
      Vrei sa rezolvi problema, aplici progresiv masurile pentru toata lumea incepand cu motoarele diesel, culminand cu o revolutie in transportul public. Realistic nu s-a nascut copilul bucurestean care sa prinde chestiile astea!
      Si da voi cauta sa vad cum pot vota in bucuresti, intrucat e nevoie de un suflu nou la primarie. De clisee romanesti sa ingrasam porcu in ajun sunt satul!

        (Citează)

  16. Taxa ar avea un efect doar daca s-ar aplica tuturor (inclusiv bucurestenilor) si daca ar reduce numarul de masini din oras. Un 30-40% asa ar trebui sa dispara. Rezultatul ar fi mai mult spatiu pentru transportul in comun si biciclete.
    In alta ordine de idei, nu ti se pare putin ciudat sa zici ca “fiecare om vrea măsuri prin care viața sa să nu fie deloc afectată” din postura de om care nu ar fi deloc afectat de taxa asta?

      (Citează)

  17. E bine macar ca se discuta si se dezbate, de undeva trebuie sa inceapa treaba. Apoi trebuie sa ne implicam si sa impinge lucrurile sa se intample: prin ONG, prin sesisari la politie, prin discutii in cadru organizat etc etc

    Va las aici un playlist video care explica pasii pe care ar trebui sa ii urmam sa minimizam traficul si poluarea:
    https://www.youtube.com/watch?v=SZCuWpBM2x4&list=PLgCAUNIhjAZ1iOuISeca-GkUl8RAyRi6z

    Pe parcursul anului au avut loc intalniri intre autoritati si diverse ONG care au venit cu cunostinte despre proiecte din alte tari. Nu trebuie sa reinventam roata, trebuie sa preluam modele deja implementate si sa le adaptam la situatia noastra

    https://www.facebook.com/urbanvelo/

    https://optar.ro/

    Va recomand daca doriti sa va implicati sa ii urmariti pe cei de la OPTAR si Urban Velo si sa incercati sa schimbati in primul rand mentalitati si apoi sa va implicati intr-un ONG, partid, sau ca simplu cetatean, in discutii oficiale (nu doar pe Facebook sau bloguri).

      (Citează)

    • Știi care este problema? Că majoritatea acestor inițiative vin cu idei de genul “să facem amenzi mai dure pentru cei ce blochează banda 1” și “să stea poliția să le dea amenzi tuturor celor care intră pe banda de autobuze”.

      Legi avem deja și sunt bune. Problema este că nu are cine să le aplice. Poliția stă degeaba, nu face nimic nici când se întâmplă sub nasul lor contravenția. Nu fac acum, nu vor face nici în viitor.

      Amenzile mai mari și teama de poliție nu vor schimba nimic pentru că cei ce-ar trebui să aplice legea nu o fac, iar un mecanism prin care să-i obligi pe cei amendați să plătească amenda nu există. Străinii trec la confiscarea mașinii și alte măsuri dure; la noi nu există infrastructura pentru așa ceva, nici oamenii care să o facă.

        (Citează)

  18. Discriminarea este evidenta, hai sa nu ne mai dam pe dupa visin – ca nu va convine multora sa observati, deja e alta poveste.
    Intrebari de bun simt (zic eu):
    – se poate explica de ce un euro3 inmatriculat in Bucuresti polueaza mai putin decat acelasi euro3 inmatriculat in Buzau?!
    – se poate explica de ce (teoretic) dupa ora 22 orice autoturism prezumabil polueaza mai putin decat inainte de ora 22?!
    – etc, dar deja sunt intrebari mult prea evident retorice si plictisitoare.

      (Citează)

    • Se poate. Se presupune că cel de Buzău este aici temporar, cu treabă de o zi, așa că plătește taxa. Cam cum plătesc eu când trec podul la Fetești sau când iau rovignetă pentru a merge pe drumurile naționale.

      După ora 22 sunt mai puține mașini pe stradă și deci nu mai apar aceleași probleme de poluare și trafic. Ai putea cere taxa la orice oră, dar noaptea o poți lăsa mai moale ca ofertă specială.

        (Citează)

  19. Masinile Patriarhiei vor fi exceptate de la plata taxei. Bun asa.

      (Citează)

  20. Ce se mai distreaza Radu.. A dat cu batu prin gard. :)). Daca nu e valabila taxa pentru toti e neconstitutionala.

      (Citează)

    • Să fie pentru toți atunci.

      Grosul poluării și traficului oricum este făcut de bucureșteni și ar trebui taxați toți. Firea nu vreau să piardă multe voturi și atunci încearcă să-i pună pe alții la plată, iar de la bucureșteni doar ce-i euro 3 și mai jos.

        (Citează)

  21. scuza-ma, eu locuiesc in bucuresti, de ce sa respir eu praful tau? 20 de hibride tin semaforul ocupat si nu trece masina aia pe benzina…

    eu n-am drepturi?

    cand e semafor e normal sa fie 20 de sec ptr pietoni vs 2 min ptr masini?

    din nou,

    eu n-am drepturi?

      (Citează)

  22. scuza-ma, eu locuiesc in bucuresti, de ce sa respir eu praful tau?

    Iti dau eu un motiv bun. Pentru ca platesc 10 lei taxa de poluare care merge la primarie.
    In felul asta nu te mai vei imbolnavi de boli de plamani, ca se stie ca taxele si bolile de plamani nu-s compatibile si chiar ma bucur sa pot ajuta la sanatatea ta cu numai 10 lei pe zi.

      (Citează)

  23. N-o sa fie nici o taxa. Oricum n-are legatura cu poluarea ce vrea jita aia sa faca. Aia vrea bani mai multi la bujet sa aiba de unde ciordi.
    E drept ca traficul in bucale e fwtut. Dar la fel e in toate capitalele lumii. Jale si tristete. Ce s-ar putea face? Pai sa se mai reduca oleaca numaru masinilor pe strazi. Sa incurajeze oamenii sa mearga cu transportul in comun. Autobuze noi cu AC, tramvaie noi cu AC, incurajat mersul pe 2 roti (bici, scutere, motorete, trotinete etc).
    Da’ jita se gandeste la taxe. Ea vrea doar bani. O doare la sîrmă de poluare si de plamanii bucurestenilor. Da’ normal ca-s destui care pun botu’ si sustin vietatea.

      (Citează)

    • BlackSkull: Aia vrea bani mai multi la bujet sa aiba de unde ciordi.

      La propriu îi voi da cu bucurie bani direct în buzunar ca să-și ia poșete și rochii și să facă ce vrea cu ei dacă reușește și să reducă poluarea și traficul.

      Și uite o idee: la alegerile următoare toată lumea votează un primar competent care va gestiona bine banii de la buget. Nu e ca și cum un proiect precum ZACA se poate implementa până în alegerile din iunie 2020, nu?

      Deci, de ce există teama că Firea vrea banii ca să-i poată fura?

        (Citează)

    • Firea e doar moțu aisbergului. Partea vizibila si înjurabilă. Pica firea, vine altu/alta iar mafia continua sa-si faca treaba. Poa sa iasa si Sf Petru primar ca tot un mare nimic o sa faca.

        (Citează)

  24. Da, dar doar cu taxa lui peste nu rezolvi nimic. Am mai dat raspunsul asta cuiva care era suparat ca o sa murim in Bucuresti de atata poluare. Si i-am zis ca de murit vom muri oricum, doar ca mai saraci.
    Taxa de poluare nu va rezolva nimic. In cel mai bun caz va muta (putina) poluare din centru mai spre periferie, pe inelul median al Bucurestiului. Sunt in mare 2 categorii de oameni din afara care ajung cu masina in Bucuresti:
    1. Care au treaba in Bucuresti. Cine vine in Bucuresti din provincie cu masina, vine sa rezolve o problema. Fie vine aici ca nu gaseste servicii publice de calitate de care are nevoie decat aici (gen spitale de care nu are acasa) fie are o necesitate de business – clienti, furnizori, etc. In nici unul din cazurile astea nu e ca si cum are alternativa. O sa vina la spitalul din Bucuresti daca ala are medicii care ii salveaza viata. O sa vina la Bucuresti daca are client aici ca din aia traieste. Daca a venit pana la Bucuresti pentru furnizori inseamna ca sigur nu a gasit ceva mai bun mai aproape ca altfel nu e nimeni tampit sa vina in nebunia de aici daca are ceva comparabil langa casa. Si atunci indiferent cine, va renunta la Bucuresti pentru taxa aia? NU. Nici intr-o mie de ani. Ala care vine la spital si poate pana seara tre sa ajunga inapoi in partea ailalta a tarii nu o sa se uite la 10 lei. Si nici nu va lua autobuzul sa faca 2 ore pana in centru. Va plati taxa printre dinti si va merge sa rezolve problema. Cei care au business la fel, vor baga la costuri si vor continua sa faca treaba. Daca un business devine prea costisitor cu 1900 de lei in plus, cu siguranta masina apartinatoare nu venea pana la Bucuresti oricum.
    2. Oameni care tranziteaza Bucurestiul pentru ca nu au pe unde sa-l ocoleasca. Si sunt multe cazuri de asa ceva. Nu e nimeni tampit sa ocoleasca pe la Ploiesti daca prin Bucuresti e drumul cel mai scurt. Iar daca waze zice ca prin centru e treaba ca pe centura faci ore intregi la coada iar pe Mihai Bravu e congestie de zgarciti, vor fi multi care vor injura si vor plati taxa aia numai sa ajunga la o ora rezonabila unde au nevoie.
    La cat turism fac romanii in Bucuresti, care poate va fi singurul capitol unde se va modifica vag ceva (cu pretul masinilor parcate aiurea la limita zonei cu plata) cu siguranta taxa aia va fi fix o frectie la un picior de lemn cu poluarea.
    Singurul efect palpabil? Mai multi bani de furat.
    Taxa mi se pare o idee proasta cata vreme oamenii nu au alternativa. Taxa e o idee buna atunci cand oamenii au alternativa dar sunt comozi si vrei sa ii determini sa foloseasca alternativa. Dar nu, in conditiile actuale de infrastructura, oamenii nu au alternativa. Si atunci sunt nevoiti sa plateasca ca sa faca in continuare ce au de facut pentru ca e singura solutie. Si asta ar trebui sa ne scoata din minti pe toti.
    Solutii? Da, bineinteles. Metrou cu parcare la toate intrarile mai importante ale Bucurestiului. Sunt minim 8 asa, ca directii generale. Avem metrou la 4 si parcari la una. Si de la aia una nu ajungi direct in centru ceea ce e o problema. Dar na, ce, gandim cu capul? Reconfigurarea transportului in comun in Bucuresti, cat mai multe chestii pe sine care sa care atat bucurestenii cat si navetistii in si dinspre oras. Am vazut proiecte de mai mult de 5 ani de zile de asa ceva, nu se uita nimeni nici cu curul la ele, ca e de munca. Apoi 2 inele in regim de autostrada in jurul Bucurestiului. Garantez 100% ca fara nici o taxa se va simti zdravan in traficul si poluarea din oras posibilitatea de a ocoli civilizat Bucurestiul. A doua categorie de mai sus va disparea din oras.
    Astea ar trebui sa fie prioritatile, oferirea de alternative in primul rand. Si daca omul are alternativa dar e fudul atunci da, merita taxa. Dar sa obligi oameni fara alternative la plata unei taxe mi se pare o mizerie nedreapta.

      (Citează)

  25. nwradu:
    Cui îi pasă? Câte mașini are Patriarhia? În alea stă de fapt poluarea? Ce mașini au, sunt rable?

    Propun sa se puna pe lista si masinile conduse de blonde voluptoase. Daca tot e sa fie cu exceptii.

    Orice propunere legislativa care e insotita de o lista stufoasa de exceptii si derogari, e proasta. Ce rost are? Ori polueaza toti si sunt taxati, ori se gasesc alternative.

      (Citează)

    • Solutii alternative:
      – terminat rahatul ala de metrou din Drumul Taberei
      – benzi dedicate transportului in comun (autobuze, trolebuze, tramvaie, nu taxiuri), ca sa aiba parcursuri previzibile; si Politie care sa vegheze ca se respecta benzile respective
      – mai multe mijloace de transport in comun, care sa acopere mai bine orasul si sa fie o alternativa reala la masina; asta sa fie coroborata cu mai multe controale ale biletelor calatorilor, aparent e rusinos sa validezi calatoria
      – titlu comun de calatorie pentru transportul in comun subteran si de suprafata; sa nu mai jonglezi cu cartele diferite pentru metrou si autobuz.

        (Citează)

  26. nwradu:
    .. Problema este că nu are cine să le aplice. …

    Uite ca cineva s-a gandit si la asta.
    Acum exista o campanie prin care se incearca obligarea autoritatilor sa aplice legea:

    https://optar.ro/o-noua-campanie-marca-optar-obliga-autoritatile-sa-respecte-legea/

      (Citează)

  27. Sunt pro aceasta taxa… nu este dupa firea sunt niste norme UE ce trebuiesc aplicate. In europa de vest, gen olanda, belgia, germania s.a. exista zone limitate unde nu poti intra cu masina decat dupa plata unei taxe sau deloc.

    Personal am un cazan de masina din 2006 pe benzina pe care o scot de 2-3 x pe luna pt ca nu ii gasesc utilitate in Bucuresti.

    Nu ma plang de faptul ca se baga aceasta taxa. Ma plang de faptul ca infrastructura din BUC nu a fost conceputa pt numarul acesta de oameni. Iar fiindca nu avem forta de munca si nici nu suntem in stare sa facem un lucru bun cap – coada, pentru noi – dar pt straini mama – mama… ne meritam soarta.

    In primul rand mentalitatea omului trebuie schimbata apoi restul. Nu conteaza ca esti Bucurestean sau din provincie. Traiesti intr-un oras, comunitate, etc.. te implici. Romanul de rand asteapta sa vina x sa ii faca treaba ca asa a vazut el la german. Ei bine. Daca nu facem noi insine nu va face nimeni.

    De ex sunt din Ploiesti, si m am stabilit de cativa ani in Bucuresti. Nu a venit nimeni a faca parcare in zona unde locuiam, asa ca am luat vecinii la rand si am decis sa punem pietris ca sa putem sa parcam masinile cat de cat normal si nu pe noroi pe camp.

    Deci daca oamenii sunt deschisi la minte se poate daca nu atunci sa astepte nemurirea sufletului cu schimbari si promisiuni desarte din campanii.

    O alta chestie… ar fi cazul sa se inceapa un proiect pt parcari supraetajate sau subterane pe baza de abonament… intrucat m am saturat sa ma trezesc cu stergatorul ridicat de x si y ca are locul din mosi stramosi desi e spatiu public.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus